آخرین نوشته هادکوراسیون

استفاده از آینه در دکوراسیون؛ توصیه‌ها و ترفندهایی برای خوش‌سلیقه‌ها

مثبت زندگی: آینه‌ها کاربردهای زیادی دارند. برای همین هم هست که در شعر و واقعیت بسیار محبوب‌اند. انعکاس نور و تصویر و بزرگ‌کردن فضاها کاری است که این اشیا را مهم و دوست‌داشتنی می‌کند. قبل از آنکه به‌سراغ استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی بروید، خوب است که توصیه‌هایی را از ما بشنوید و اگر دوست داشتید، آنها را به کار بگیرید.

۱. در استفاده از آینه در دکوراسیون به بازتاب نور دقت کنید

قبل از اینکه به‌سراغ تزیین دیوار با آینه بروید، باید ببینید قرار است چه تصویری در آن منعکس شود. بیشترِ ما هنگام استفاده از آینه در دکوراسیون به فضایی فکر می‌کنیم که در اختیارمان است؛ مثلا نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که چند دیوار خالی داریم و به آینه هم به‌چشم یکی از گزینه‌ها برای تزیین دیوار نگاه می‌کنیم، اما این اشتباه است؛ یعنی اشتباه نیست، اما کافی هم نیست.

با آویزان‌کردن آینه مقابل یکی از اسباب‌اثاثیه‌های خانه (مثلا تابلویی در دیوارِ روبه‌رویی یا ستون یا هرچیز دیگری) به آن اهمیت و تأکید بیشتری می‌بخشیم. چرا؟ چون تصویر آن در آینه منعکس می‌شود؛ پس باید به تصویری که در آینه قرار می‌گیرد دقت کنیم. یکی از بهترین ایده‌ها این است که آینه را روبه‌روی پنجره نصب کنیم. در این صورت، نور بیشتری در محیط منعکس و فضا روشن‌تر می‌شود. چه چیزی از این بهتر؟

نمونه‌ای الهام‌بخش

در تصویر بالا نمونه‌ای از استفاده از آینه در دکوراسیون را می‌بینید. در آینه، بازتاب اشیای زینتیِ دیگر قرار گرفته و زیبایی‌شان بیشتر به چشم آمده است. این آینه بزرگ باعث می‌شود فضا نیز وسیع‌تر به نظر برسد.

۲. جای آینه را دست‌کم نگیرید که خیلی مهم است

در تزیین دیوار با آینه باید به جای آن هم توجه کنید؛ تصویری که در آن منعکس می‌شود به‌تنهایی مهم نیست. آینه همیشه باید در ارتفاع مناسبی از دیوار نصب شود. تابلوهای نقاشی و هنری همیشه هم‌تراز با زاویه‌دید مخاطب نصب می‌شوند، اما این قانون برای آینه‌ها صادق نیست. اینکه آینه در چه‌ نقطه‌ای از دیوار نصب شود بستگی به تصویری دارد که می‌خواهید در آن بازتاب پیدا کند؛ پس بنا به شرایط، می‌توانید آینه‌ها را هم‌تراز چشم مخاطب یا بالاتر و پایین‌تر از آن نصب کنید.

این نوشته را از دست ندهید  علائم خاموش بیماری‌های گوارش و کبدی

نمونه‌ای الهام‌بخش

استفاده از آینه در دکوراسیون

این شومینۀ آینه‌ای را نگاه کنید. می‌بینید چقدر با دکوراسیون بخش‌های دیگر اتاق هماهنگ است؟ همان‌طور که می‌بینید، لازم نیست حتما آینه را مانند قاب روی دیوار نصب کنید. دنیای آینه‌ها بسیار گسترده است. آنها را می‌توان به‌عنوان بخشی از اسباب اتاق استفاده کرد. ضمن اینکه حتما نباید در راستای نگاه آدم‌ها باشند؛ مثل این آینۀ شومینه‌ای یا شاید شومینۀ آینه‌ای که در یک‌سوم پایینی دیوار قرار دارد.

۳. بزرگ فکر کنید و در استفاده از آینه خلاقیت به ‌خرج بدهید

از نصب آینه‌ای بزرگ در فضایی کوچک نترسید. آینه‌ها با خطای دیدی که ایجاد می‌کنند، به هر فضایی عمق و بزرگی بیشتری می‌دهند؛ پس با استفاده از آینه در دکوراسیون یا مثلا آینه‌کاری روی دیوار پذیرایی، می‌توانید فضایی کوچک را بزرگ کنید. آینه‌های قدی گزینه‌هایی درجه‌یک و عالی برای اتاق‌های کوچک‌اند.

اگر فضا و اتاقی کوچک دارید و می‌خواهید از آینه‌قدی برای تزیین و بزرگ‌ترکردن فضا استفاده کنید، به‌جای نصب آینه، فقط آن را به دیوار تکیه بدهید. استفاده از آینه‌ها در فضاهای باریکی مانند راهرو نیز ایده خوبی است که از انجامش پشیمان نمی‌شوید.

نمونه‌ای الهام‌بخش

استفاده از آینه در دکوراسیون

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، استفاده از آینه‌های قدی در فضاهای کوچک آنها را بزرگ و روشن جلوه می‌دهد. در این اتاق بسته و محدود، آینه‌ها کاری کرده‌اند که انگار پا به فضایی بزرگ گذاشته‌ایم و نور کافی هم وجود دارد. معجزه آینه‌ها را دست‌کم نگیرید.

۴. با آینه‌ها نقطه‌ای کانونی در فضا ایجاد کنید

آینه‌ها می‌توانند نقاط کانونی خوبی در فضا ایجاد کنند. حالا منظور از «نقطه کانونی» چیست؟‌ نقطه کانونی در هر فضا بخشی است که بعد از ورود به آنجا توجه را به خود جلب می‌کند و باقی دکوراسیون بر اساس و هماهنگ با آن طراحی و چیده می‌شوند. برای همین هم هست که بیشترِ طراحان دکوراسیون از آینه‌ها در بالای شومینه یا بوفه کنار میز غذاخوری استفاده می‌کنند.

کافی است در دو سوی آینه، چراغ‌های دیوارکوب نصب کنید و ببینید که چه نمای زیبا و نقطه کانونی جذابی ایجاد می‌شود. اگر جسارت بیشتری در طراحی دکوراسیون داشته باشید، طراحی دیوار با آینه هم می‌تواند نقطه کانونی جذابی برای فضا ایجاد کند.

این نوشته را از دست ندهید  ۸ فایده شگفت‌انگیز چرت روزانه

نمونه‌ای الهام‌بخش

استفاده از آینه در دکوراسیون

نمونه‌ای از آینه‌کاری روی دیوار پذیرایی و بخش‌های دیگر فضا را در تصویر بالا می‌بینید. این دیوارها نقاط جذابی ایجاد کرده‌اند و به فضا نور و بزرگی داده‌اند. البته شاید این ایده سلیقه همه افراد نباشد و برای اجرای آن، کمی جسارت لازم است.

نمونه الهام‌بخش دیگر

نمونه هایی از استفاده از آینه در دکوراسیون

این دو آینه هم در تصویر بالا توانسته‌اند نقاط کانونی متقارن و جذابی به وجود بیاورند. اثاثیۀ دیگر هم کاملا متقارن چیده شده‌اند و دکوراسیون بسیار چشم‌نوازی را بر اساس اصول فنگ‌شویی خلق کرده‌اند.

۵. استایل و مدل آینه هم مهم‌تر از آن است که فکر می‌کنید

آینه‌ها طرح‌ها و مدل‌های مختلفی دارند. بعضی از آنها به سبک مدرن ساخته می‌شوند و برخی دیگر، حالت سنتی، کلاسیک، خاص و عجیب دارند. قاب و شکل آینه ظاهر نهایی آن را می‌سازد؛ پس با انتخاب قاب و شکل مناسب به هدفتان در استفاده از آینه در دکوراسیون خواهید رسید. تأثیری که آینه چینی روی دکوراسیون می‌گذارد با حس‌وحال استفاده از آینه‌ای با قاب چوبی کاملا متفاوت است.

علاوه بر قاب، خود آینه‌ها هم انواعی دارند. برخی از آنها به حالت دودی یا عتیقه (آنتیک) ساخته می‌شوند. این مدل آینه‌ها حال‌وهوای خاصی به فضا می‌دهند؛ پس در تزیین دیوار با آینه باید به نوع و قاب آن دقت داشته باشید.

نمونه‌ای الهام‌بخش

نمونه ای الهام بخش استفاده از آینه در دکوراسیون

شکل‌های متنوعی از آینه‌ها در بازار موجود است. وقتی حرف از آینه دکوراتیو می‌شود، انتخاب‌های متعددی داریم. استفاده از آینه دکوراتیو برای بخش‌هایی مناسب است که دو فضای مجزا را به هم متصل می‌کنند؛ مثلا استفاده از آینه در فضای راهروی میان درِ خروجی و هال ایده جالبی است. این آینه که در تصویر می‌بینید، جلوه‌ای هنری دارد و در میان دو فضای مختلف خانه قرار گرفته است.

نمونه الهام‌بخش دیگر

روش های استفاده از آینه در دکوراسیون

در انتخاب عناصر مختلف تزیینی، علاوه بر درنظرگرفتن ویژگی‌های محیط، سلیقه خودتان هم شرط است. شاید شما دوستدار سادگی باشید. در این حالت، انتخاب آینه‌ای ساده، هم راضی‌تان می‌کند و هم فضای خانه‌تان را رؤیایی و جذاب. در تزیین دیوار با آینه می‌توانید به‌سراغ قابی به‌سادگی تصویر بالا بروید. این مورد نیز زیبایی‌های خودش را دارد. مهم این است که نظر شما چیست.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه به ویدیوهای تیک تاک متن اضافه کنیم؟

۶. آینه را به‌درستی روی دیوار نصب کنید

برای نصب آینه به میخی کوچک اکتفا نکنید. این میخ نه از نظر ایمنی مناسب است و نه اجازه می‌دهد که آینه به‌زیبایی روی دیوار بایستد. برای نصب آینه، از قلاب‌های مخصوص آویزان‌کردن قاب استفاده کنید. همیشه در دو سمت بالا و پایین آینه میخ بزنید تا هم جایش محکم باشد و هم خوب روی دیوار بایستد.

نمونه‌ای الهام‌بخش

روش درست استفاده از آینه در دکوراسیون

در تصویر بالا، آینه‌ای نسبتا بزرگ و حجیم را می‌بینید. روشن است که باید از میخ‌ها و قلاب‌های مناسب برای نصب استفاده کنیم. شکل هندسی آینه، محل قرارگیری و هماهنگی آن با وسایل دیگر ترکیب جانانه‌ای ایجاد کرده است. این‌طور نیست؟

۷. چند آینه را هم‌زمان و در کنار هم استفاده کنید

استفاده از آینه در دکوراسیون

آویختن چند آینه به دیوار در کنار هم ایده زیبایی است. شاید گمان کنید دیوار شبیه به دیوار گالری‌ها و نمایشگاه‌ها می‌شود، اما ایرادی ندارد. زمانی که چند آینه را در کنار هم روی دیواری می‌گذارید، به‌چشم یک واحد مشترک به آنها نگاه کنید؛ مثل زمانی که چند قاب هماهنگ را در کنار هم به دیوار آویزان می‌کنید.

این ایده برای فضاهای ساده‌ای مناسب است که اسباب‌اثاثیۀ زیادی در آنها نیست؛ اما اگر این ایده را در اتاقی شلوغ و پروسیله اجرا کنید، ممکن است محیطِ آنجا بی‌نظم و درهم‌وبرهم به نظر برسد. در استفاده از آینه در دکوراسیون باید حتما به تناسب آن با فضا دقت کنید.

۸. به وسایلی که از جنس آینه‌اند هم نیم‌نگاهی داشته باشید

وسایل منزلی که از جنس آینه‌اند نیز در دسته محبوب‌ها قرار می‌گیرند. استفاده از این وسایل بازتاب نور را در فضا بیشتر می‌کند و دیوارها را بلندتر نشان می‌دهد. البته بهتر است که این ایده را برای اتاق‌ها و فضاهای کم‌رفت‌وآمد انتخاب کنید. در اتاق نشیمن و فضاهای پررفت‌وآمد، بازتاب زیاد نور چندان خوشایند نیست؛ بنابراین بهتر است از این ترفند در چنین فضاهایی استفاده نکنید.

نمونه‌ای الهام‌بخش

استفاده از آینه در دکوراسیون

به تصویر بالا دقت کنید. بوفه‌ای با درِ آینه‌دار با بازتاب‌دادن تصویر کف اتاق باعث وسیع‌ترشدن فضا شده است. استفاده از آینه در دکوراسیون می‌تواند همین‌قدر خلاقانه و متفاوت باشد. به‌جای اینکه مثل همیشه روی بوفه آینه بگذارند، درِ بوفه آینه است. جالب به نظر می‌رسد، نه؟

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ نشانه‌ سرطان که زنان نباید نادیده بگیرند

در استفاده از آینه در دکوراسیون چه‌کارهایی نکنیم؟

استفاده از آینه‌ها مانند هر وسیله دیگری در دکوراسیون باید با دقت و هوشمندی همراه باشد. اگر اشتباه‌های رایج در این زمینه را بدانید، از آنها دور می‌شوید؛ پس به موارد زیر دقت کنید:

  • آینه‌ها را بی‌برنامه و هدف نصب نکنید: بدون برنامه و فقط به‌خاطر اینکه یکی از دیوارها خالی مانده به‌سراغ آینه‌ها نروید. اگر با طرح و برنامه پیش بروید، دکوراسیونی جذاب و خلاقانه خواهید داشت.
  • آینه‌ها نباید روبه‌روی نور مستقیم باشند: درست است که بازتاب نور خورشید در آینه فضا را روشن و درخشان می‌کند، اما زاویه آینه را نسبت به نور خورشید طوری تنظیم کنید که مستقیم به آینه نتابد. بازتاب مستقیم نور از آینه نه‌تنها خوشایند نیست، بلکه آینه را هم به‌مرور زمان خراب می‌کند.
  • به رطوبت حمام و دست‌شویی در نصب آینه دقت کنید: وجود آینه در حمام و دست‌شویی ضروری است؛ اما اگر آینه‌ها در نقطه‌ای نامناسب قرار بگیرند، رطوبت زیاد خرابشان می‌کند.
  • در انتخاب جایگاه آینه در اتاق‌خواب دقت کنید: قراردادن آینه روبه‌روی رختخواب اصلا فکر خوبی نیست، چون باعث می‌شود آرامش اتاق برای خوابیدن از بین برود. آینه را بالای تخت یا کنار آن بگذارید. البته حواستان باشد که نصب آینه بالای تخت از نظر ایمنی مشکل دارد.
  • تعداد آینه‌ها را معقول انتخاب کنید: درست است که آینه‌ها فضا را بزرگ و زیبا می‌کنند، اما دلیل نمی‌شود که روی هر دیوار خالی آینه نصب کنید. در انتخاب تعداد آینه‌ها برای هر فضا دقت داشته باشید.

در آخر

استفاده از آینه در دکوراسیون را بهتر یاد گرفتید؟ ایده‌ها و توصیه‌ها برایتان مناسب بود؟ اگر فکر می‌کنید نکته دیگری باقی مانده که از نظرمان جا مانده، حتما در قسمت «ارسال دیدگاه» ما را مطلع کنید. آینه‌ و تأثیر جادویی آن در داستان‌ها و شعرها نیز جایگاه ویژه‌ای دارد؛ مثلا شاملوی بزرگ می‌گوید: «آینه‌ای برابر آینه‌ات می‌گذارم تا از تو ابدیتی بسازم.» زیبا نیست؟ شما چقدر به استفاده از آینه و جادوی آن در فضا اعتقاد دارید؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا