دهان و دندانسلامت

ارتباط لکه‌های روی دندان با بیماری سلیاک

مثبت زندگی: طبق تحقیقات انجمن دندانپزشکی امریکا، دهان‌تان پنجره‌ای رو به سلامتی شماست. برای مثال بین بیماری‌های لثه و مشکلات قلبی ارتباط وجود دارد یا عدم سلامت دهان می‌تواند شاخصی برای احتمال ابتلا به آلزایمر درآینده باشد. حالا دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که نقطه‌های بی‌رنگ روی دندان‌ها ممکن است نشانه بیماری سلیاک باشند. بیماری سلیاک یک بیماری مادرزادی است که به علت عدم تحمل به گلوتن ایجاد می‌شود. گلوتن پروتئینی است که در اغلب غلات وجود دارد.

سلیاک یک اختلال خودایمنی است و طبق آمار بنیاد بیماری سلیاک، ۱ درصد از مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند.سیستم ایمنی بیماران سلیاک نسبت به گلوتن موجود در گندم، چاودار و جو واکنش آلرژیک نشان می‌دهد. با گذشت زمان این واکنش‌ها می‌تواند به سیستم گوارشی و روده کوچک بیمار آسیب بزند و توانایی بدن در جذب مواد مغذی مانند کلسیم را کم کند.


بیشتر بخوانید: نقش محوری دندان در زیبایی چهره


کمبود کلسیم منجر به هیپوپلازی مینای دندان می‌شود یا به عبارت ساده‌تر همان زرد و قهوه‌ای شدن دندان‌ها. این پدیده در ۴۰ تا ۵۰ درصد مبتلایان به سلیاک دیده می‌شود درحالی که فقط ۶ درصد از افراد دیگر به این مشکل دچار هستند. کارشناسان هنوز نمی‌دانند چرا این لکه‌ها روی دندان‌ها ایجاد می‌شود اما احتمال می‌دهند این اتفاق به دلیل ناتوانی بدن در جذب کلسیم کافی روی می‌دهد.

علائم سلیاک چیست؟

طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارش و کبد، با وجود اینکه سلیاک ارتباط مستقیمی به سیستم گوارشی و متخصصصان گوارش دارد اما تعداد زیادی از مبتلایان به سلیاک، ابتدا با مراجعه به دندانپزشکی به بیماری خود پی برده‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  10 نشانه‌ای که می‌گویند دندان‌هایتان چندان هم سالم نیست!

لکه‌های سفید روی دندان‌ها، بیشتر در کودکان دیده می‌شود زیرا کمبود مواد غذایی بر مینای دندان‌شان تاثیر می‌گذارد اما چنین علامتی ممکن است در بزرگسالانی که هنوز سلیاک در آنها تشخیص داده نشده است نیز دیده شود. حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی دشوار است. بنابراین در مدتی که با رژیم جدید به تدریج خو می‌گیرید صبر پیشه کنید. برنامه‌ریزی رژیم غذایی با کمک متخصص تغذیه انجام می‌پذیرد.

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سلیاک:
سابقه خانوادگی
حاملگی
سایر آلرژی‌ها

البته ممکن است لکه‌های روی دندان ربطی به سلیاک نداشته باشند اما اگر به طور و پراکنده و متقارن بر روی دندان‌ها قرار گرفته‌اند، پزشک باید احتمال ابتلا به سلیاک مشکوک شود. زخم‌های عود کننده، زبان قرمز، صاف و براق یا خشکی دهان از دیگر نشانه‌های این بیماریهستند.


بیشتر بخوانید: مراجعه هر شش ماه به دندانپزشک برای جلوگیری از پریودونتال


علاوه بر مشکلات دهان و دندان، بیماران علائم دیگری را نیز تجربه خواهند کرد از جمله: اسهال یا نفخ، سوزش سر دل، خستگی و درد مفاصل. اگر فرزندتان رنگ پریده است، مشکلات گوارشی دارد، روی دندان‌هایش لکه‌های بی‌رنگ یا زرد و قهوه‌ای ایجاد شده و نمودار رشدش کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد، حتما درباره سلیاک با پزشک خود صحبت کنید.

حذف کامل گلوتن از رژیم غذایی دشوار است. بنابراین در مدتی که با رژیم جدید به تدریج خو می‌گیرید صبر پیشه کنید. برنامه‌ریزی رژیم غذایی با کمک متخصص تغذیه انجام می‌پذیرد.

اهمیت به رژیم غذایی

به یاد داشته باشید تنها در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید باید از مواد غذایی بدون گلوتن استفاده کنید زیرا حذف این ماده از رژیم غذایی‌تان خطراتی جدی به دنبال دارد.

این نوشته را از دست ندهید  ویتامینی که از ابتلا به رماتیسم مفصلی جلوگیری می‌کند

مشکلاتی مانند آلرژی به گندم یا بیماری کرون (نوعی بیماری التهاب روده) علائم مشابهی با سلیاک دارند و به سادگی با آن اشتباه گرفته می‌شوند بنابراین تا زمانی که از بیماری خود مطمئن نشده‌اید، گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.


بیشتر بخوانید: عادت بدی به نام ناخن جویدن؛ ترک کردن با چند روش ساده


مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 16 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا