آخرین نوشته هاروان

اختلال آگورافوبیا یا ترس از مکان‌های شلوغ

مثبت زندگی: آگورافوبیا نوعی اختلال اضطرابی است که موجب می‌شود افراد با قرار گرفتن در جمع‌ها و مکان‌های شلوغ احساس ترس کنند. نام این اختلال از کلمه‌ای یونانی به معنی «تجمع» یا «جمع هراسی» گرفته شده است. این افراد با دور شدن از خانه و قرار گرفتن در فضاهای باز و شلوغ دچار ترسی شدید می‌شوند و همین موضوع موجب می‌شود که بسیاری از این افراد تمایلی به خارج شدن از خانه نداشته باشند. در این مقاله می‌توانید علت و درمان اختلال آگورافوبیا را بخوانید.

ترس از شلوغی اختلالی است که برخی افراد به آن مبتلا هستند. هر کس در زندگی خود ممکن است از چیزهایی ترس داشته باشد، حتی گاهی برخی از این ترس ها تا پایان عمر با انسان همراه خواهد بود، به طور کلی در علم روانشناسی به ترس ها فوبیا می گویند. به طور مثال آگورافوبیا یا ترس از شلوغی یکی از آن ها است. این که این ترس چگونه به وجود می آید، چه علائمی دارد و تاثیرات آن بر انسان چیست از جمله سوالاتی است که هر فرد ممکن است از خود بپرسد. در ادامه به هر آن چه که باید در این باره بدانید پاسخ خواهیم داد.

اختلال آگورافوبیا چیست؟

نوعی اختلال اضطراب اجتماعی که موجب می‌شود فرد از قرار گرفتن در موقعیت‌های شلوغ بترسد. این افراد در فضاهای شلوغ مدام احساس درماندگی، ترس و وحشت و شرمندگی را تجربه می‌کنند. افرادی که به اختلال آگورافوبیا مبتلا هستند در مکان‌های شلوغ به شدت دچار هراس، افزایش ضربان قلب و حالت تهوع می‌شوند. گاهی اوقات این احساس آن‌قدر شدید است که فرد از رفتن به فروشگاه، بانک و یا محل کار خود هم اجتناب می‌کند و تمام طول روز را در خانه می‌ماند. طبق مطالعات به دست آمده از موسسه ملی بهداشت و روان آمریکا، حدود ۰/۸ درصد بزرگسالان آمریکایی به اختلال آگورافوبیا مبتلا هستند. معمولاً افرادی با این اختلال اضطراب جدایی می‌دانند ترس آن‌ها غیرمنطقی است اما نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند. این افراد برای مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی باید حتماً از روانپزشک و دارو کمک بگیرند و اقدام به درمان اختلال آگورافوبیا کند.

نشانه‌های اختلال آگورافوبیا

علائم اختلال آگورافوبیا

معمولاً اختلال آگورافوبیا با علائم عمومی زیر همراه است:

این نوشته را از دست ندهید  دانلود مسابقه «شب‌های مافیا» فصل دو قسمت۲

*ترس از ترک کردن خانه برای مدت طولانی

*احساس تنهایی در مکان‌های شلوغ

*ترس از دست دادن کنترل در مکان‌های عمومی

*ترس از قرار گرفتن در آسانسور و اتومبیل

*احساس اضطراب و آشفتگی شدید

مهم‌ترین نشانه‌های اختلال آگورافوبیا با قرار گرفتن این افراد در موقعیت‌های شلوغ عبارت‌اند از:

*درد قفسه سینه

*ضربان قلب تند و سریع

*تنگی نفس

*سرگیجه

*لرزش

*تعریق

*احساس خفگی

*گر گرفتگی

*لرز

*حالت تهوع

*اسهال

*بی حس شدن بدن

*احساس سوزن سوزن شدن

علت اختلال آگورافوبیا

علت اختلال آگورافوبیا

علت دقیق اختلال آگورافوبیا هنوز مشخص نیست اما عوامل متعددی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به این اختلال را در افراد افزایش دهند. مطالعات نشان داده است که آگورافوبیا در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد و بیماری معمولاً از سنین جوانی و حدود ۲۰ سالگی آغاز می‌شود. با این حال امکان بروز بیماری در هر سنی وجود دارد و لازم است فرد برای درمان اختلال آگورافوبیا هر چه سریع‌تر اقدام کند. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره شده است:

*افسردگی

*انواع فوبیا

*تجربه نوع دیگری از اختلال اضطرابی یا وسواس

*سابقه سو استفاده جسمی یا جنسی

*سابقه استفاده از مواد مخدر

*سابقه خانوادگی اختلال آگورا فوبیا

تشخیص اختلال آگورافوبیا

معمولاً تشخیص اختلال آگورافوبیا با در نظر گرفتن علائم و نشانه‌های بیماری انجام می‌شود. پزشک باید با بررسی زمان شروع بیماری و مشاهده سابقه پزشکی و خانوادگی فرد بیماری را تشخیص بدهد. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند معمولاً مدام تکرار می‌کنند که می‌ترسند یا نگران هستند که کنترل خود را از دست بدهند. به طور معمول این افراد می‌ترسند از ترس شدید حمله قلبی داشته باشند و اتفاق بدی را تجربه کنند. معمولاً برای تشخیص اختلال آگورافوبیا لازم است فرد دو علامت دیگر از علائم زیر را نیز داشته باشد.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «می‌خواهم زنده بمانم» قسمت ۶

*احساس ترس و اضطراب در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

*احساس ترس و اضطراب در فضاهای باز مثل فروشگاه و پارکینگ

*احساس ترس و اضطراب در فضاهای بسته مثل آسانسور

*ترک نکردن خانه برای مدت طولانی

درمان اختلال آگورافوبیا

درمان اختلال آگورافوبیا

برای درمان اختلال آگورافوبیا روش‌های درمانی مختلفی ارائه می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

روان درمانی

روان درمانی یا گفتگو درمانی با یک درمانگر یا متخصص بهداشت و روان می‌تواند در مرحله اول برای مقابله و درمان اختلال آگورافوبیا مؤثر باشد. این روش یک درمان کوتاه مدت است که در برخی از افراد می‌تواند به توقف بیماری کمک کند.

درمان رفتار شناختی

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان اختلال آگورافوبیا استفاده از درمان رفتار شناختی است. این روش به افراد کمک می‌کند تا احساسات و دیدگاه‌های تحریف شده بیماری را درک کنند و با جایگزین کردن احساسات و افکار سالم به جای این احساسات بر استرس غلبه نمایند. این روش به بیماران کمک می‌کند تا کنترل بیشتری را در زندگی به دست آورند.

درمان از طریق غلبه بر ترس

یکی از بهترین روش‌های درمان اختلال آگورافوبیا این است که افراد با ترسشان روبرو شوند. در این روش درمان  فرد به آرامی در معرض موقعیت‌هایی که می‌ترسد قرار می‌گیرد و به مرور می‌تواند بر اضطراب خود غلبه کند.

استفاده از دارو

در موارد شدید برای درمان اختلال‌آگورافوبیا لازم است روانپزشک از دارو استفاده کند. معمولاً برای درمان این بیماری از داروهایی مثل پاروکستین، فلوکستین، ونلافاکسین، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده می‌شود. به علاوه تغییر در سبک زندگی و ورزش منظم و انتخاب یک رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند به فرد کمک کند تا در کنار روش‌های درمانی احساسات بهتری را تجربه کند.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «ملکه گدایان» قسمت ۱۶
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا