آخرین نوشته هاتناسب اندام

آیا کالری منفی واقعیت دارد و خوراکی‌هایی با این ویژگی وجود دارند؟

مثبت زندگی: افرادی که به‌دنبال کاهش وزن هستند، همیشه به‌دنبال راه‌های میان‌بُری می‌گردند که بتوانند راحت‌تر وزن کم کنند. برای همین گاهی به دنبال اطلاعات بعضا بی پایه و اساسی نیز می‌روند. در ادامه، در مورد یکی از افسانه‌های مربوط به کاهش وزن بیشتر صحبت خواهیم کرد. آیا مواد غذایی‌ای وجود دارند که هضم آنها بیشتر از کالری‌ای که تأمین می‌کنند، از ما انرژی بگیرد؟ برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، هیچ افسانه‌ای مثل مواد غذایی با «کالری منفی» آن‌قدر جذاب نیست. در ادامه سعی می‌کنیم به حقیقت پی ببریم.

مواد غذایی با کالری منفی چه هستند؟

ایده‌ی پشت این مواد غذایی بسیار ساده است: ماده غذایی‌ای را مصرف کنید که نیاز به جویدن و عمل هضم بالایی دارد تا در نهایت کالری بیشتری برای هضم آن صرف شود. یا اینکه ماده غذایی را مصرف کنید که اغلب آن را آب تشکیل می‌دهد. با این منطق می‌توان هرچقدر خواست از این نوع مواد غذایی بدون احساس گناه مصرف کرد.

چه مواد غذایی کالری منفی دارند؟

مواد غذایی حاوی کالری منفی

در سراسر اینترنت می‌توانید مواد غذایی‌ای را پیدا کنید که در مورد آنها چنین ادعایی مطرح می‌شود، مانند: کرفس، گریپ فروت و فلفل چیلی.

واقعیت

واقعیت چیست؟ درست مثل خیلی از برنامه‌های فریبکارانه‌ی کاهش وزن، این طرح نیز خیلی فریبنده است. شما با مصرف مواد غذایی نمی‌توانید به کالری منفی برسید.

سوزاندن کالری به‌وسیله ورزش خیلی آسان‌تر خواهد بود. بنا به تحقیقات کلینیک پزشکی مایو، بدن فقط ۵-۱۰ درصد انرژی خود را صرف هضم مواد غذایی می‌کند. از طرف دیگر نحوه‌ی انجام این فرایند نیز به سوخت‌وساز هر شخص بستگی دارد.

این نوشته را از دست ندهید  نه گذشته، نه آینده، اهل «حال» باش

کلینیک مایو می‌افزاید: مواد غذایی مثل کرفس کالری خیلی کمی دارند اما همچنان نیازمند انرژی برای هضم آنها هستیم. اما مواد غذایی با کالری کم، همچنان کالری بیشتری نسبت به انرژی‌ای که صرف هضم‌شان می‌شود، در اختیار بدن قرار می‌دهند. شاید از لحاظ تئوری این نظریه درست باشد اما هیچ نوع شواهد علمی برای اثبات آن وجود ندارد.

چه درسی می‌توان گرفت؟

این به معنای مصرف نکردن کرفس نیست. در واقع سبزیجات غیرنشاسته‌ای، برای هر کسی که به‌دنبال یک زندگی سالم است، میان‌وعده‌های کم‌کالری خیلی خوبی هستند.

اگر آرزو می‌کردید که ای کاش مواد غذایی با کالری منفی وجود داشتند، باید بدانید که تنها نیستید. خیلی‌ها به دنبال کاهش وزن هستند، اما راه‌های سالم‌تر و سرراست‌تری برای آن وجود دارد. کلید اصلی کاهش وزن رفتن به‌دنبال مواد غذایی نیست که بدون احساس گناه آنها را مصرف کنیم. بلکه باید روی سبزیجات و پروتئین‌های کم‌چرب تمرکز کنیم. خواندن برچسب‌های روی مواد غذایی و انتخاب مواد غذایی بهتر در رستوران‌ها را باید جز اولویت‌های خود قرار بدهید.

رژیم گرفتن هوشمندانه چیزی بیشتر از انتخاب نکردن تعدادی مواد غذایی خاص است؛ بلکه باید مجموعه‌ای از مواد غذایی سالم را انتخاب کنید تا مواد مغذی را برای بدن فراهم کنید. بنابراین بروید و کرفس بخورید؛ شاید مقداری کالری به رژیم شما اضافه کند اما برای سالم ماندن و قوی شدن بسیار مهم است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا