آموزشمادر و کودک

آیا مردان هم به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شوند؟

مثبت زندگی: بسیاری از زنان به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند؛ این یک واقعیت شناخته شده و معمول است. با اینکه تولد یک نوزاد نوعی جشن محسوب می‌شود اما حدود ۱۵ درصد از مادران به دلیل ابتلا به افسردگی پس از زایمان چندان در شادی تولد فرزندشان شریک نیستند و به طور شدید و طولانی مدت درگیر «غم تولد نوزاد» یا همان افسردگی پس از زایمان می‌شوند. اما آیا می‌دانستید مردان نیز به این افسردگی مبتلا می‌شوند؟ داشتن یک فرزند جدید می‌تواند برای تمام اعضای خانواده سخت باشد بنابراین، بله! پدران نیز به افسردگی پس از زایمان دچار می‌شوند.

طی برآوردها و نتایج تحقیقی که از سال ۱۹۷۱ آغاز شده ۱۰ درصد از مردان به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شوند. اگر همسرشان نیز افسرده باشد این رقم افزایش می‌یابد. مجله والدین گزارش می‌دهد میزان افسردگی پس از زایمان در مردان تا سه الی ۶ ماهگی فرزندانشان به ۲۶ درصد می‌رسد. این یعنی دو برابر میزانی که مردان معمولا احساس افسردگی می‌کنند.

اگر همسرشان نیز افسرده باشد این رقم افزایش می‌یابد. مجله والدین گزارش می‌دهد میزان افسردگی پس از زایمان در مردان تا سه الی ۶ ماهگی فرزندانشان به ۲۶ درصد می‌رسد. این یعنی دو برابر میزانی که مردان معمولا احساس افسردگی می‌کنند.

افسردگی زایمان در زنان بسیار شایع است و نباید به خاطرش احساس شرم کرد یا خود را مقصر دانست، همچنین اطلاع از نحوه ایجاد و رشد این بیماری بسیار آسان است. به هر حال داشتن یک فرزند تغییرات بسیاری را در زندگی خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

نه تنها بدن و هورمون‌های زنان تغییر می‌کند بلکه سبک زندگی، مسئولیت‌ها و روابط والدین با یکدیگر نیز دچار تحول می‌شود. اختلالات خواب نیز نقش مهمی را در افسردگی پس از زایمان ایفا می‌کنند. علاوه بر این حمایت‌های ضعیف از مادران، چندین زایمان در مدت زمان کوتاه یا مشکل در شیردهی؛ همگی در ایجاد این نوع افسردگی تأثیر گذارند.

این نوشته را از دست ندهید  افسردگی بعد از رابطه جنسی به چه دلیلی ایجاد می‌شود؟

به همین ترتیب مردان نیز می‌توانند به افسردگی پس از زایمان مبتلا شوند زیرا مسئولیت مراقبت از فرزند جدید یا همسر افسرده‌شان بر دوش آنهاست. در میان مردان؛ پدرانی که جوان‌تر هستند و یا سابقه ابتلا به افسردگی داشته‌اند بیشتر در معرض افسردگی پس از زایمان قرار دارند، همچنین مشکلات اقتصادی و ارتباطی نیز ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. در این میان اگر فرزند تازه از راه رسیده پر سر و صدا و ناآرام نیز باشد پدران بیشتر احساس عصبانیت و اضطراب خواهند داشت.

افسردگی بارداری

 جالب است بدانید یکی دیگر از شرایطی که به طور مشابه در بین زنان و مردان رخ می‌دهد «سندرم حاملگی» است. در این شرایط پدران نیز برخی از علائم شبیه به بارداری را تجربه می‌کنند مانند: افزایش وزن، سوزش سردل،‌ بی‌خوابی، تغییر در هورمون‌ها، کاهش میل جنسی و ضعف صبحگاهی.

همانند زنان؛ مردان نیز نباید خود را سرزنش یا احساس خجالت کنند. با اینکه ممکن است پذیرش و اعتراف به این بیماری سخت باشد اما مراجعه به پزشک ومشاور خانواده بسیار اهمیت دارد.

موارد زیر علائم خطری هستند که باید به آنها توجه کنید:

(وجود این علائم بیش از دو هفته طول می‌کشد)

احساسات مدام بدتر می‌شوند

مراقبت از نوزاد دشوار است

تکمیل کارهای روزانه سخت است

افکاری پیرامون آسیب رساندن به خود و یا نوزادتان دارید

افسردگی پس از زایمان درمان‌پذیر است و با روان‌درمانی و دارو بهبود می‌یابید. توجه کنید. افسردگی پس از زایمانی که درمان نشود بر وظایف همسری و پدری شما تأثیر می‌گذارد. و حتی ممکن است فرزندانتان را در آینده دچار مشکلات عاطفی و رفتاری کند.

علاوه بر همه موارد بالا شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی‌تان به روند بهبود افسردگی پس از زایمان کمک کنید:

انتظاراتتان از شرایط جدید را واقعی کنید

برای خود وقت بگذارید

از انزوا و تنهایی دوری کنید

به اندازه کافی استراحت کنید

مشروبات الکلی ننوشید

هر روز ورزش کنید

با درمان و حمایت مردان و زنان مبتلا به این سندروم بهبود می‌یابند و از نقش جدید خود به عنوان «پدر و مادر» لذت می‌برند. روزی فرا خواهد رسید که فرزندشان بزرگ می‌شود و دنیای جدیدی را پیش رویشان می‌گذارند. آن روز ممکن است باز هم گریه کنند اما این‌بار علت متفاوتی دارد!

این نوشته را از دست ندهید  ۱۸ خواص لوبیا سبز در دوران بارداری
گرد آورنده
الهام حیدر طجری
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا