بدانیم

آنچه باید درباره کارت سوخت هوشمند بدانیم

مثبت زندگی: کارت سوخت یا همان کارت هوشمند سوخت که مدت‌ها بود کاربردش را از دست داده بود و به جمع کارت‌های الکترونیکی بی‌مصرف پیوسته بود، با اطلاعیهٔ اخیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مجددا در کانون توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت. همهٔ صاحبان خودرو در ۳۱ استان کشور، از سوم آذر ۹۷ لغایت ۲۴ آذر ۹۷ فرصت داشتند تا نسبت به تهیهٔ کارت هوشمند سوخت اقدام و برای سوخت‌گیری، از این کارت استفاده کنند. اگر مالک خودرو یا موتورسیکلت هستید و کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اید، باید یک کارت سوخت جدید بگیرید و برای دریافت کارت هوشمند المثنی درخواست بدهید. به نظر می‌رسد که سوخت‌گیری از دی ۹۷، صرفا با کارت هوشمند سوخت و در جایگاه‌های سراسر کشور امکان‌پذیر باشد. قیمت بنزین در سال ۹۸ براساس لایحهٔ بودجهٔ سال ۹۸ هیچ تغییری نکرده است.

قاچاق گستردهٔ سوخت از کشور، با توجه به قیمت پایین آن در ایران که ناشی از سوبسید دولتی است، منافع گسترد‌ه‌ای را برای جیب قاچاقچیانِ مرزهای شرقی و غربی کشور به همراه داشت و عدالت‌ اجتماعی و اقتصادی را تحت‌العشاع قرار داد. در اطلاعیهٔ جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به این موضوع اشاره شده است که الزام به‌کارگیری مجدد این کارت، برای مبارزه با قاچاق سوخت در کشور و بهینه‌سازی مصرف انرژی است. تصمیم‌گیری دربارهٔ سهمیه‌بندی سوخت در جریان مذاکرات دولت و مجلس در آذر امسال نهایی شد

باید به این نکته توجه کنید که خرید و فروش کارت سوخت، غیرقانونی است و ارتکاب به آن جرم محسوب می‌شود. برای تسهیل و تسریع دریافت کارت هوشمند سوخت، برای آن دسته از مالکان خودرو یا موتورسیکلت که کارت سوخت‌ خود را در اختیار ندارند، دسترسی به سامانهٔ ثبت مشخصات، از طریق اینترنت و گوشی موبایل فراهم شده است که درادامه به جزئیات آن می‌پردازیم. دریافت کارت هوشمند سوخت کاملا رایگان است و اگر پیامکی مبنی‌بر دریافت کارت سوخت با اخذ وجه دریافت کردید، به پلیس فتای استان محل سکونت خود اطلاع دهید.

 کارت سوخت هوشمند

سفارش کارت هوشمند سوخت، نیازمند ارائهٔ مدارکی است که باید در اختیار سامانهٔ مربوطه قرار گیرد. همچنین، استفاده از کارت سوخت دستورالعملی دارد که صاحب کارت باید از آن مطلع باشد. به‌خصوص که در زمان استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌ها، اخطارهایی روی نمایشگر جایگاه درج می‌شود که اشراف اطلاعاتی صاحب کارت به رفع هرچه بهتر مشکل کمک خواهد کرد.

با توجه به اهمیت مجدد دریافت کارت هوشمند سوخت برای میلیون‌ها مالک خودرو و موتورسیکلت در سراسر کشور، بر آن شدیم تا به موضوع کارت سوخت و سؤالات متعددی بپردازیم که هموطنان در این زمینه خواهند داشت.

نظرات، پرسش‌ها و تجارب خود را دربارهٔ کارت هوشمند سوخت، از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

با ما همراه باشید.

 کارت سوخت هوشمند

مدارک لازم برای دریافت کارت هوشمند سوخت

طبق جدیدترین اصلاحیهٔ منتشرشده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۹۷، برای دریافت کارت هوشمند سوخت، مدارک زیر باید توسط متقاضی ارائه شوند:

رونوشت شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل ایشان؛

اصل و رونوشت کارت، سند یا بنچاق خودرو؛

ارائهٔ آدرس کامل پستی به‌همراه کدپستی ۱۰ رقمی و شمارهٔ ملی مالک؛

ارائهٔ بیمه‌نامه خودرو یا موتورسیکلت.

برای دریافت کارت سوخت المثنی، باید مبلغ ۱۰۰ هزار ریال به حساب جامِ شرکت ملی پخش فرآرده‌های نفتی ایران دربانک ملت واریز شود. اگر وکیلی قصد دریافت کارت هوشمند سوخت از طرف مالک را داشته باشد، باید در وکالت‌نامه، دریافت کارت سوخت قید شده باشد. درگاه خدمات پلیس +۱۰، شیوهٔ درخواست را تشریح کرده است.

توجه داشته باشید که موتورسیکلت‌هایی که اخیرا نسبت به دریافت شمارهٔ پلاک اقدام کرده‌اند، باید به دفاتر خدمات امور کارت هوشمند سوخت نزد پلیس +۱۰ مراجعه کنند و براساس مدارک شناسایی وسیلهٔ نقلیه و پس از به‌روز رسانی اطلاعات، کارت سوخت جدید دریافت کنند.

 کارت سوخت هوشمند

شرایط نگهداری کارت سوخت

کارت هوشمند سوخت مثل دیگر کارت‌های مغناطیسی، روش نگهداری خاص خود را دارد. از قرار دادن کارت سوخت در کنار میدان مغناطیسی مثل آهنربای کیف خودداری کنید. اگر دفترچهٔ تلفن مغناطیسی دارید، آن را در کنار کارت هوشمند سوخت قرار ندهید. کارت سوخت را در کنار گوشی موبایل خود نگذارید. مراقب باشید که آب یا بنزین یا گازوئیل روی کارت سوخت‌تان نریزد. کارت هوشمند نیاز به شست‌وشو ندارد.

این نوشته را از دست ندهید  باهوش ترین نژاد سگ‌ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها
 کارت سوخت هوشمند

از خم کردن کارت سوخت خود خودداری کنید و حتی‌الامکان آن را در جیب عقب شلوار نگذارید. وسایل گرمازا و تابش مستقیم خورشید در فصل تابستان تهدیدی جدی برای سلامت کارت سوخت هستند. اگر بدنهٔ کارت سوخت دستکاری شود، اطلاعات الکترونیکی آن مخدوش‌ می‌شود. در حفظ و نگهداری تراشهٔ هوشمند دقت کنید. اگر با مشکلی روبه‌رو شدید به سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مراجعه کنید.

فرق PAN با VIN چیست؟

روی کارت هوشمند سوخت شما، عددی ۱۶ رقمی درج شده است که PAN نام دارد و مخفف «PRIMARY ACCOUNT NUMBER» یا شمارهٔ حساب اولیه است. این شماره پشت کارت درج شده است و معمولا با ۷۷۴۴ شروع می‌شود. اما برای موتورسیکلت‌ها با A یا B شروع می‌شود.

اما VIN یا «VEHICLE INDENTIFICATION NUMBER» که ترکیبی از ۱۷ کاراکتر متشکل از عدد و حروف است، از سوی واحد شماره‌گذاری ناجا برای شناسایی هر وسیلهٔ نقلیه اختصاص یافته است. VIN هر وسیلهٔ نقلیه، پشت کارت وسیلهٔ نقلیه درج شده و همیشه ثابت است و با تعویض پلاک تغییر نمی‌کند. برای استعلام خلافی خودرو به‌صورت اینترنتی، داشتن VIN الزامی است.

 کارت سوخت هوشمند

مراحل رمزگذاری کارت سوخت

حتما پس از دریافت کارت هوشمند سوخت، نسبت به رمزگذاری اقدام کنید تا مانع سوء‌استفاده‌های احتمالی شوید. برای این‌ کار، کارت را داخل کارت‌خوان‌های مجازی جایگاه توزیع سوخت قرار دهید. اگر پیام «فعال‌سازی رمز» را مشاهده کردید، دکمهٔ سبز کارت‌خوان را بفشارید. سپس رمز ۴ رقمی را وارد کنید. برای دومین بار، رمز را وارد کنید و OK را بزنید.

اگر پیامی ارائه شد که دریافت موفقیت‌آمیز رمز را اعلام می‌کرد، رمز شما ثبت شده است. بنابراین، می‌توانید با ورود رمز، نسبت به سوخت‌گیری اقدام کنید. بهتر است، رمز کارت سوخت به‌صورت ۱۲۳۴ یا ۴۳۲۱ یا ۲۲۲۲ یا ۷۸۹ یا ۹۸۷ نباشد؛ به این ترتیب در صورت سرقت، به‌راحتی توسط سارقین، حدس زده می‌شود.

چگونه رمز کارت هوشمند سوخت را حذف کنیم؟

اگر می‌خواهید رمز کارت‌تان را حذف کنید، باید مراحل زیر را در دستور کار قرار دهید.

ابتدا کارت را داخل کارت‌خوان جایگاه‌های توزیع سوخت قرار دهید. با دیدن پیام «رمز را وارد کنید»، رمز را وارد کنید و دکمهٔ OK را فشار دهید. پیام «عملیات تغییر رمز، رمز را وارد کنید»، به نمایش درخواهد آمد. حال دوباره رمز را وارد کنید و کلید سبز را فشار دهید. با دیدن پیام «رمز شما با موفقیت حذف گردید»، متوجه خواهید شد که رمز کارت شما حذف شده است.

اگر شما ۵ بار پیاپی رمز عبور کارت سوخت‌تان را اشتباه وارد کنید، کارت هوشمند شما غیرفعال می‌شود و برای رفع این مشکل، باید با مدارک هویتی مالک خودرو و همچنین سند خودرو، به شعب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان محل سکونت خود مراجعه کنید.

سؤالات متداول درمورد کارت هوشمند سوخت

کارت سوخت هوشمند

برای پیگیری وضعیت کارت هوشمند سوخت چه باید کرد؟

اگر می‌خواهید از وضعیت کارت هوشمند سوخت خود مطلع شوید، به سامانه پيگيری وضعيت کارت هوشمند سوخت خودرو مراجعه و نوع و شمارهٔ پلاک خودرو را وارد کنید. سپس روی گزینهٔ پیگیری کارت سوخت که در عکس بالا هم نشان داده شده است، کلیک کنید.

درصورت مفقود شدن کارت سوخت چه باید کرد؟

نگران نباشید! با در دست داشتن کارت شناسایی مالک یا وکیل او و همچنین اسناد خودرو، به یکی از دفاتر خدمات امور مشترکین که در دفاتر پستی یا پلیس +۱۰ قرار دارد، مراجعه کنید و برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، اعلام مفقودی کارت کنید. با درخواست کارت المثنی، مدارک هویتی بررسی و ظرف ۲۴ ساعت، کارت قبلی ابطال می‌شود.

من برای کارت هوشمند سوخت خود اعلام مفقودی کردم، اما چند ساعت بعد متوجه شدم که در داشبورد خودرو بوده است. چه باید بکنم؟

بسیاری از هموطنان، چند ساعت پس از اعلام مفقودی، کارت گم‌شده را پیدا می‌کنند. در این حالت، اگر کارت در جایگاهی استفاده نشده باشد، درخواست شما فقط اعلام مفقودی باشد و نه صدور کارت المثنی و همچنین بیش از ۴ ساعت از زمان گم شدن کارت هوشمند سوخت شما سپری نشده باشد، امکان فعال‌سازی کارتی که به‌اشتباه، مفقود اعلام شده است، وجود دارد.

این نوشته را از دست ندهید  با کپک رب، سرکه و ترشی چه کنیم؟

توجه کنید که اگر برای کارتی اعلام مفقودی کنید و پس از چند ساعت اعلام مفقودی لغو شود، امکان استفاده از کارت در جایگاه‌های توزیع سوخت سراسر کشور برای ۷۲ ساعت وجود نخواهد داشت. البته ضرایب امنیتی در تولید و طراحی کارت هوشمند سوخت به‌گونه‌ای است که امکان کپی فنی آن را به صفر رسانده است. بنابراین کارت سوخت شما، همچون کارت بانکی، ضریب امنیتی بالایی دارد.

آیا می‌توان با کارت هوشمند سوخت مفقودشده، در جایگاه‌ها سوخت‌گیری انجام داد؟

اگر کارت هوشمند سوخت مفقود شود و مالک اعلام سرقت کند، از زمان ثبت درخواست مفقودی در سیستم، امکان استفاده از کارت وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که اعلام مفقودی کارت هوشمند سوخت صرفا از طریق مراجعه به دفاتر خدمات کارت هوشمند امکان‌پذیر است و به ثبت سیستمی نیاز دارد. بنابراین از آنجا که سامانه‌ای برای احراز هویت مالک و صحت اطلاعاتش وجود ندارد، اعلام تلفنی مفقودی پذیرفتنی نیست.

من مدتی است کارت هوشمند سوخت را گم کرده‌ام و هنوز موفق به دریافت آن نشدم. چه باید کرد؟

با توجه به اینکه هنوز سهمیه‌بندی بنزین انجام نشده است، می‌توانید از طریق جایگاه‌ها نسبت به خرید بنزین به نرخ مصوب اقدام کنید. اگر سهمیه‌بندی بنزین اجرایی شود، باید تا زمان تحویل کارت المثنی، بنزین را به قیمت آزاد خریداری کنید. اگر هم کارتی دارید که کار نمی‌کند، از کارت جایگاه، بنزین آزاد بزنید. اگر خودروی دیزلی دارید، از کارت هوشمند سوخت مخصوص جایگاه‌دار استفاده کنید و اقدامات لازم را نسبت به رفع نقص کارت خود انجام دهید.

نشانی محل سکونت بنده پس از دریافت کارت هوشمند سوخت تغییر کرده است. چه باید کرد؟

به نزدیک‌ترین دفاتر پلیس +۱۰ در شهر محل سکونت خود بروید و در نرم افزار CCO درخواست تغییر آدرس بدهید. این کار هیچ هزینه‌ای ندارد، مگر اینکه پلیس طبق اطلاعیه‌ای این موضوع را در ورودی دفاتر به اطلاع مراجعه‌کنندگان برساند.

برای تغییر نشانی محل سکونت مالک خودرویی که کارت هوشمند سوخت دارد، چه مدارکی نیاز است؟

توجه کنید که مالک خودرو برای تغییر آدرس، نیازی به حضور در دفاتر پلیس +۱۰ ندارد. وکیل مالک خودرو می‌تواند با در دست داشتن وکالت‌نامه و مدارک مالکیت خودرو اعم از بنچاق خودرو و کارت‌ ملی صاحب خودرو و مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ در سراسر کشور این کار را انجام دهد. اگر خودروی شما متعلق به شرکت‌ها یا سازمان‌های خصوصی یا دولتی است، تغییر نشانی درهنگام ثبت عملیات جست‌و‌جو و به‌روز رسانی با توجه به مدارک فوق‌الذکر و معرفی‌نامه٬ امکان‌پذیر خواهد بود.

مالک وسیلهٔ نقلیه‌ای فوت کرده است. برای دریافت کارت هوشمند سوخت این وسیله چه باید کرد؟

اگر مالک خودرویی فوت کرده باشد، ارائهٔ کارت هوشمند سوخت به بستگان درجهٔ اول متوفی، بلامانع است و به این منظور باید مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت‌ ملی ارائه شود.

چرا گاهی چند لیتر بیشتر از مقداری که مصرف کردم، از کارت من برداشت شده است؟

به این دلیل که قبل از گذاشتن نازل در محل و مشاهدهٔ پیام «لطفا کارت خود را بردارید» کارت را برداشته‌اید.

نحوهٔ دریافت کارت سوخت برای موتورسیکلت‌هایی که جدیدا شماره شده‌اند چیست؟

مالک باید با کارت شناسایی و سند موتورسیکلت به دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت مراجعه کند و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.enaft.ir برود. اگر نوع سوخت شما را به‌جای بنزین، گازوئیل اعلام کردند، با مرکز پاسخگویی کارت هوشمند سوخت تماس بگیرید.

بانک اطلاعات خودروها متعلق به چه ارگانی است؟

کارت هوشمند سوخت برمبنای اطلاعات ثبت‌شده در بانک اطلاعاتی معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود. اگر با مشکلی روبه‌رو هستید، می‌توانید به راهور ناجا در سراسر کشور مراجعه کنید.

بعضا مأموران شرکت پست، درهنگام ارائهٔ بستهٔ حاوی کارت هوشمند سوخت، ایراداتی به برخی از مغایرت‌های جزئی می‌گیرند. مثلا شمارهٔ تلفن ثبت‌شده در زمان دریافت کارت هوشمند سوخت با شمارهٔ تلفن صاحب خودرو، متفاوت است. چه باید کرد؟

این نوشته را از دست ندهید  سرگرمی‌هایی که حالتان را خوب می‌کنند

اگر مأموری به استناد موارد فوق‌الذکر، از تسلیم کارت سوخت اجتناب کرد، اقدامی خلاف قانون انجام داده است که باید به شرکت پست و شرکت ملی پخش در استان محل سکونت اطلاع دهید. مأموران پستی صرفا با تطبیق کارت ملی مالک با اطلاعات مندرج در بستهٔ حاوی کارت هوشمند سوخت، نسبت به تحویل بسته اقدام می‌نمایند. حتی اگر نام مندرج بر پاکت کارت هوشمند سوخت با نام مالک جدید مغایرت داشته باشد، اما اطلاعات مندرج در کارت الکترونیکی سوخت با اطلاعات مالک خودرو تطبیق داشته باشد، مأمور موظف به تسلیم کارت است.

چگونه نسبت به رهگیری کارت هوشمند سوخت اقدام کنم؟

اگر نسبت به دریافت کارت هوشمند سوخت اقدام کردید، سه راهکار برای رهگیری مرسولهٔ پستی در اختیار شما خواهد بود.

به سامانهٔ پلیس مراجعه کنید و پس از دریافت کد مرسولهٔ پیشتاز آن به سایت پست بروید و مرسوله را به‌صورت آنلاین پیگیری کنید. درصورت داشتن VIN خودرو، آن را به شمارهٔ ۳۰۰۰۵۱۵۰ پیامک کنید تا کد مرسوله برای شما ارسال شود. با این کد، مرسوله را در وب‌سایت ادارهٔ پست رهگیری کنید.

 با مرکز پاسخگویی کارت هوشمند سوخت تماس بگیرید و وضعیت آن را پیپگیری کنید: ۸۸۳۲۹۰۶۱

به دفاتر امور کارت هوشمند سوخت در سراسر کشور مراجعه کنید.

پدر بنده به‌عنوان مالک خودرو و کارت هوشمند سوخت، سواد خواندن و نوشتن ندارد. چگونه باید نسبت به تعیین رمز و سوخت‌گیری در جایگاه و بررسی پیام‌های خطا اقدام کند؟

جایگاه‌داران موظف به ارائهٔ خدمات رایگان به دارندگان کارت هوشمند سوخت هستند. کارت هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده است که استفاده از آن نیاز به سواد ندارد و داشتن اطلاعات عمومی که از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود کفایت می‌کند.

متأسفانه ظرف ۲۰ روز پس از درخواست کارت هوشمند سوخت، کارت دریافت نشد و رهگیری اینترنتی در سامانهٔ پست نیز به جایی نرسید. چه باید کرد؟

توجه داشته باشید که مأموران پست برای تحویل کارت هوشمند سوخت به مالک خودرو در نشانی اعلام‌شدهٔ سیستم، پروتکلی به این شرح دارند:

اگر در مراجعهٔ اول به نشانی اعلامی توسط مالک خودرو، کسی در محل نباشد، ۷ روز کاری بعد مجددا مراجعه خواهند کرد.

اگر در مراجعهٔ دوم به نشانی اعلامی مالک خودرو، مجددا کسی در محل نباشد، برگهٔ آگهی به درب محل مسکونی الصاق خواهد شد و از مالک خودرو خواسته می‌شود تا به ادارهٔ پست منطقه یا شهرستان محل سکونت مراجعه کند و با تسلیم مدارک هویتی، کارت را دریافت نماید. آدرس ادارهٔ پست نیز در برگهٔ الصاقی درج شده است.

اگر پس از ۶۰ روز، فردی برای دریافت کارت مراجعه نکرد، کارت به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران عودت می‌شود.

کارت‌های عودت داده شده توسط شرکت پست، باطل می‌شوند و مالک خودرو باید با مدارک هویتی خود که درابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، برای اصلاح نشانی و درخواست کارت المثنی، به دفاتر کارت هوشمند سوخت مراجعه کند.

آیا باید پاکت حاوی کارت هوشمند سوخت را نگه داریم؟

بله. این اطلاعات برای مراجعات احتمالی بعدی مأموران پستی مفید است.

کلاس سوخت وسیلهٔ نقلیهٔ بنده تغییر کرده است. چه باید بکنم؟

برای هرگونه تغییر یا اصلاح کلاس سوخت وسیلهٔ نقلیهٔ خود اعم از تاکسی یا خودروی شخصی، باید از طریق معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اقدام کنید.

برای دریافت کارت هوشمند سوخت و کارت ملی هوشمند، چقدر باید پرداخت کرد؟

دریافت کارت هوشمند سوخت و کارت ملی هوشمند، رایگان است.

اگر سهمیهٔ سوختی که دولت اعلام می‌کند، در کارت هوشمند سوخت اعمال نشده باشد، چه باید کرد؟

اگر مالک وسیلهٔ نقلیه‌ای هستید که براساس کلاس وسیله، سهمیهٔ اختصاصی دریافت نکرده است، در دفاتر پلیس +۱۰ پرینتی از کارت هوشمند سوخت خود تهیه کنید و به دفاتر مناطق پخش فرآورده‌های نفتی در استان محل سکونت‌تان مراجعه کنید.

من کارت سوخت را پس از سوخت‌گیری، در جایگاه جا گذاشتم. چه باید بکنم؟

این مشکل عمومی است. اگر جایگاه‌دار، کارت شما را به مناطق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارسال کند، باید به جایگاه‌دار مراجعه کنید و نشانی مناطق را سؤال کنید و با مدارک هویتی خود به آنجا مراجعه کنید. اگر دریافت نکردید، باید اعلام مفقودی و درخواست المثنی کنید. بنابراین به دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت مراجعه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  نکاتی که باید قبل از خرید میز تلویزیون بدانید

من کارت هوشمند سوخت یکی از رانندگان را در جایگاه عرضهٔ سوخت، پارک یا سینما پیدا کردم. چه کنم؟

در این حالت با مرکز پاسخگویی کارت هوشمند سوخت به شمارهٔ ۸۸۳۲۹۰۶۹ تماس بگیرید. پلیس ۱۱۰ هم به شما کمک خواهد کرد.

کارت هوشمند سوخت من در چندین جایگاه سوخت، با پیغام خطای «کارت را صحیح وارد کنید» مواجه شده است، چه باید کرد؟

در این حالت، باید کارت المثنی درخواست کنید. اگر تاکنون از کارت استفاده نکرده باشید، کارت المثنی به‌صورت رایگان برای شما صادر خواهد شد.

موقعی که کارت هوشمند سوخت را در جایگاه استفاده کردم، با پیام «کارت شما در لیست سیاه قرار دارد مواجه شدم»؛ چه باید کرد؟

لطفا با ستاد پاسخگویی ۲۴ ساعتهٔ کارت هوشمند سوخت به شمارهٔ ۸۸۳۲۹۰۶۱ تماس بگیرید.

اگر درهنگام استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌ها، با پیام «سوخت‌گیری در ترمینال نامعتبر صورت گرفته است» مواجه شویم، چه باید کرد؟

در این حالت به مناطق پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنید.

من پلاک خودرو را تعویض کرده‌ام. آیا سهیمه‌های قبلی حفظ می‌شود؟

بله. باقی‌ماندهٔ سوخت پلاک قبلی به کارت جدید منتقل خواهد شد.

خودروی بنده سرقت شده است و من تاکنون نسبت به دریافت کارت اقدام نکرده‌ام. چه باید کرد؟

اگر خودروی شما سرقت شود و گزارش سرقتی ناجا دریافت شود، کارت هوشمند سوخت برای خودرو صادر نمی‌شود و اگر کارتی هم داشته باشد، ابطال خواهد شد. مگر دستور رفع سرقتی صادر شود.

سند خودروی بنده با مدارک هویتی به‌همراه خودرو، سرقت شده است. چه باید بکنم؟

در این حالت، حکم مراجع قضایی و انتظامی برای غیرفعال کردن کارت هوشمند سوخت خودرو الزامی است. پس از آن نسبت به درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنید.

اگر کارتی یک ماه کار کرد و بعد خراب شد، چه باید کرد؟

در این حالت باید به باجه‌های خدمات کارت هوشمند سوخت مراجعه کنید. متصدی باجه از خرابی کارت به‌دلایلی غیر از آسیب رساندن توسط مالک، اطمینان حاصل می‌کند و نسبت به صدور کارت المثنی اقدام می‌نماید. این خدمات رایگان است.

اگر کارت سوختی به مالک قبلی رسیده باشد و آن را تحویل خریدار جدید خودرو نداده باشد، چه باید کرد؟

عدم دریافت کارت درهنگام انتقال مالکیت خودرو، قصور خریدار است و باید با در دست داشتن مدارک وسیلهٔ نقلیه و مدارک هویتی مالک خودرو، به باجه‌های خدمات کارت هوشمند سوخت مراجعه کند و پس از درخواست مسدود کردن کارت، نسبت به واریز مبلغ و صدور کارت المثنی اقدام نماید.

من به باجه‌های ارائه‌دهندهٔ خدمات کارت هوشمند سوخت مراجعه کردم و به من گفته شد که با چنین مشخصاتی، خودرویی در سامانه ثبت نشده است. چه باید کرد؟

اگر با چنین وضعیتی روبه‌رو شدید، با در دست داشتن مدارک خودرو، به دفاتر پلیس +۱۰ یا مراکز شماره‌گذاری پلیس راهور مراجعه کنید و اطلاعات خودروی خود را در سیستم ناجا ثبت کنید.

من خودروی صفر خریداری کردم و کارت ندارد. چه باید بکنم؟

طبق هماهنگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با نیروی انتظامی، کارت هوشمند سوخت نیز همچون کارت شناسایی خودرو، به درب منزل مالک خودرو ارسال خواهد شد.

من خودروی ترانزیتی دارم. چه باید بکنم؟

این خودرو‌ها مثل دیگر وسایل نقلیه، پلاک شناسایی دارند و برای آنها نیز کارت صادر شده است. سهمیهٔ سوخت آنها بعدا طی اطلاعیه‌های دولتی اعلام خواهد شد.

من کارت سوخت گرفتم. اما اگر بعدا سهمیهٔ بنزین من کمتر از سهمیه‌ٔ اعلام‌شده بود، چه کنم؟

این اشکالات، مربوط به مشکلات فنی کارت‌خوان در باجه‌های توزیع سوخت است و اشکالی متوجه کارت سوخت شما نیست.

خودروی من در مناطق آزاد تردد می‌کند. آیا باید کارت سوخت بگیرم؟

بله. هیچ تفاوتی بین خودروهایی که در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور تردد می‌کنند و خودروهای دیگر مناطق کشور وجود ندارد.

اگر کارت سوخت من صادر شده باشد ولی هنوز به دستم نرسیده باشد، چه باید کرد؟

اگر تا مهلت مقرر اعلام‌شده، کارت هوشمند سوخت به درب منزل مالک خودرو نرسید و شرکت پست هم ابراز بی‌اطلاعی کرد، کارت جدید صادر خواهد شد.

مخاطب گرامی

با توجه به اینکه پس از مدت‌‌ها وقفه، استفاده از کارت هوشمند سوخت از اواخر سال ۹۷ برای سوخت‌گیری در کلیهٔ جایگاه‌های توزیع سوخت کشور اجباری خواهد شد، لذا داشتن آن الزامی است و درصورتی‌ که سهمیه‌بندی بنزین از اواخر سال ۹۷ تا ۹۸ عملیاتی شود، عدم در اختیار داشتن کارت سوخت، به‌معنای عدم امکان دریافت بنزین به نرخ سهمیه‌ای خواهد بود و باید از سوخت به نرخ آزاد استفاده کنید.

منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + یازده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا