ترفندنرم افزار

آموزش پاک‌سازی ویروس در اندروید بدون نیاز به ریست‌فکتوری کردن

مثبت زندگی: تنها رایانه‌ها نیستند که از ویروس‌‌ها رنج می‌برند. دستگاه‌های اندروید هم در معرض برنامه‌های مخرب هستند. در صورت دریافت ویروس در دستگاه اندرویدی می‌توانید دستگاه را ریست فکتوری کنید ولی حتما می‌دانید که در این صورت تمام اطلاعات خود را از دست خواهید داد. پس می‌توان به عنوان آخرین روش به آن نگاه کرد.

بررسی وجود ویروس در گوشی اندروید

فرض کنید گوشی اندروید پس از هر بار باز شدن، خاموش شود. یا اینکه نتوانید برنامه‌ها را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید. آنها لزوما به وسیله ویروس ایجاد نمی‌شوند. بنابراین سریعا هراسان نشوید! ابتدا چند سوال از خودتان بپرسید؟

  1. آیا مشکل پس از دانلود یک فایل یا برنامه‌ شروع شده است؟
  2. آیا اخیرا برنامه‌ای را از یک منبع شخص ثالث بارگذاری کرده‌اید؟ (به غیر از گوگل پلی)
  3. آیا روی یک آگهی که فایلی را دوست ندارید دانلود کند، ضربه زده‌اید؟
  4. آیا مشکل تنها زمانی که برنامه‌ای خاص را باز می‌کنید، ایجاد می‌شود؟

اگر پاسخ به هریک از موارد بالا بله باشد، احتمال وجود بدافزار وجود دارد. خوشبختانه ممکن است بتوانید آن‌ را بدون ریست فکتوری حل کنید.

در امان ماندن از ویروس

Google Play Protect اکنون بخشی از همه دستگاه‌های اندروید است. یک اقدام امنیتی درون برنامه‌ای است که برنامه‌ها را اسکن کرده و بدافزارها را پیدا می‌کند. منبع برنامه مهم نیست، Play Protect مانند یک آنتی ویروس درونی در دستگاه اندرویدی شما عمل می‌کند.

اگر تمام برنامه‌های خود را از گوگل پلی دانلود می‌کنید احتمال دریافت ویروس بسیار کم است. زیرا گوگل تمام برنامه‌های ورودی را ابتدا اسکن کرده و مجرمان را حذف‌ ‌می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  معرفی ۹ اپلیکیشن ویرایش عکس آیفون

دانلود از منابع دیگر کاملا متفاوت است. نصب از سایت‌های تصادفی و لینک‌هایی به بهانه رایگان بودن یک چیز، راهی برای دریافت بدافزار است. پس قبل از دریافت یک برنامه، از صحت منبع آن مطمئن شوید.

با این حال، بدین معنی نیست که همه برنامه‌های گوگل پلی مفیدند. برخی برنامه‌ها ممکن است با کلاهبرداری پول شما را به هدر دهند یا با استفاده از برنامه‌های رایگان اطلاعات شما را سرقت ببرند. البته آنها کاملا از مسئله ویروس جدا هستند.

مانند دیگر سیستم عامل‌ها، از احساس خود استفاده کنید. از سایت مشکوک دانلود نکنید، روی آگهی‌ها ضربه نزنید و به مجوزهای برنامه توجه کنید.

نرم افزارهای حذف ویروس اندروید

در گوگل پلی برنامه‌های این چنینی زیاد هست. اما فقط تعدادی از آنها ارزش استفاده دارند. اگر فکر می‌کنید با نرم افزارهای مخرب آلوده شده‌اید، یکی از برنامه زیر را دانلود کرده و استفاده کنید.

Malwarebytes

یکی از معتبرترین نام‌ها در امنیت رایانه، یعنی Malwarebytes یک برنامه اندرویدی هم فراهم کرده است. نسخه رایگان گوشی را برای نرم‌افزارهای مخرب اسکن کرده و هرگونه تهدید را حذف می‌کند. همچنین دارای قابلیتی برای بررسی مجوزهای برنامه است و تبلیغات ندارد.

نسخه پولی تشخیص در لحظه را به همراه برخی ویژگی های دیگر که البته برای اکثر کاربران زیاد هم مهم نیستند را اضافه می‌کند. به عنوان یک اسکنر و حذف کننده ویروس این مورد یکی از بهترین هاست.

Bitdefender Antivirus Free

Bitdefender یکی دیگر از برنامه‌های قدرتمند حذف ویروس است و عمدتا بخاطر حجم کم آن محبوب است. برنامه تاثیر کمی در عملکرد دستگاه دارد و با قسمت های اضافی باعث تخریب دستگاه نمی‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  لاک روی ناخن و راز ماندگاری آن

حتی اگر نسخه کامل را تهیه کنید، تبلیغات وجود دارند. ولی اگر بتوانید آنها را نادیده بگیرید، این برنامه برنامه ای خوب برای اسکن سریع ویروس در اندروید است.

از این آنتی ویروس‌ها اجتناب کنید

اینها تنها دو مورد این سری برنامه ها هستند ولی به جرات می‌توان گفت باید بقیه را نادیده بگیرید. پیشنهادات شرکت‌های بزرگی چون Avast،Norton،Avira و دیگران برای گوشی شما بسیار سنگین هستند.

بسیاری از برنامه‌هایی که به اسم تقویت کننده منتشر می‌شوند بیشتر ضرر دارند تا سود. مرورگرهایی مانند کروم وب سایت های خطرناک را شناسایی و مسدود می‌کنند. قابلیت Find My Phone گوگل می‌تواند گوشی گمشده شما را پیدا کند. و می‌توانید مجوز برنامه‌ها را خودتان بررسی کنید.

شرکت‌های امنیتی سعی می‌کنند شما را به دانلود برنامه‌های رایگان آنتی ویروس ترغیب کنند و سپس شما را به ارتقاء به نسخه پولی که البته لازم هم نیست ترغیب می‌کنند. بدانید، که هرگز لازم نیست برای یک آنتی ویروس اندروید پول پرداخت کنید.

حذف دستی بدافزار در حالت Safe Mode

امیدوارم اسکن آنتی ویروس نرم‌افزارهای مخرب را در دستگاه اندرویدی شما پاک کند. اما اگر اینکار انجام نشد، می‌توانید از گام بعدی استفاده کنید.

اندروید دارای حالت ایمن است و در صورت وجود ویروس باید از آن استفاده کنید. حالت امن سیستم عامل را بدون اجرای برنامه‌های شخص ثالث اجرا کرده و آنها را غیرفعال می‌کند. بدین معنی که می‌توانید برنامه مخرب را یافته و آن را به راحتی پاک کنید.

برای ورود به حالت Safe Mode مراحل زیر را انجام دهید:

  1. دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا منو پاور ظاهر شود.
  2. دکمه خاموش کردن را بگیرید و نگه دارید تا راه اندازی در حالت ایمن (Safe Mode) اجرا شود.
  3. روی OK ضربه بزنید.
  4. منتظر بمانید تا گوشی راه اندازی مجدد شود. اکنون یک برچسب با مضمون حالت ایمن (Safe Mode) در گوشه پایین سمن چپ نمایشگر خواهید دید.
این نوشته را از دست ندهید  چگونه پسورد اینستاگرام را تغییر دهم؟

اگر به دلیل مشکلات ویروسی، گوشی در حالت عادی راه اندازی نمی‌شود مراحل زیر را انجام دهید.

  1. دکمه پاور، زیادکردن صدا و کم کردن صدا را فشار دهید و نگه دارید.
  2. هنگامی که لوگو گوشی خود را دیدید، دکمه پاور را رها کنید ولی هنوز دکمه های صدا را نگه دارید.
  3. وقتی دستگاه راه اندازی شد، برچسب حالت ایمن (Safe Mode) را در گوشه سمت چپ پایین صفحه خواهید دید.

با توجه به تفاوت سخت افزارها و سازنده ها ممکن است روند متفاوت باشد. برای یافتن روند مناسب گوشی خود در مرورگر جستجو کنید.

هنگامی که وارد حالت ایمن شدید، تنظیمات را باز کرده و وارد برنامه ها شوید و بارگیری شده را انتخاب کنید. در اندروید Oreo 8.0 یا جدیدتر، به تنظیمات بروید، برنامه ها و اعلان ها را انتخاب کرده و وارد See all X apps شوید.

در اینجا، در لیست جستجو کرده و برنامه مخرب را بیابید. ممکن است سخت باشد، ولی فکر کنید مشکل پس از نصب کدام برنامه ایجاد شده. همه برنامه ها در آن بازه زمانی را پاک کنید، همچنین می‌توانید برنامه‌هایی را که خودتان اقدام به دانلود آنها نکرده‌اید را حذف کنید.

برای حذف برنامه روی آن ضربه بزنید و حذف نصب را انتخاب کنید. سپس گوشی را در حالت عادی راه اندازی کنید. اگر نتوانستید برنامه را از این طریق حذف کنید، احتمالا دسترسی به Device Administrator دسترسی دارد. مراحل زیر را برای حذف انجام دهید:

مراحل زیر را از چپ به راست انجام دهید:

Go to Settings > Security > Device Administrators

این نوشته را از دست ندهید  دو قابلیت مخفی واتس‌اپ: خواندن پیام بدون خوردن تیک آبي و تعیین حالت متن‌ها

در اندروید 8 یا جدیدتر مراحل زیر را انجام دهید:

Settings > Security & location > Device admin apps

  1. برنامه را تعیین کرده و کادر کنار آن را انتخاب کنید.
  2. هنگام نمایش، غیرفعال کردن را انتخاب کنید.

اکنون می‌توانید به لیست برنامه‌ها رفته و برنامه موردنظر را طبق روش بالا حذف کنید.

عواقب ویروس گوشی اندروید

پس از حذف نصب بدافزار، ممکن است بخواهید دستگاه اندروید خود را از مضرات باقیمانده احتمالی پاکسازی کنید. متاسفانه برنامه‌های پاکسازی اندروید پر از تبلیغات و چیزهای خسته کننده دیگر هستند. CCleaner یک پیشنهاد خوب در این زمینه هست که البته مشکلاتی هم دارد ولی باز هم می‌توان به آن به عنوان برنامه‌ای خوب اعتماد کرد. توصیه می‌شود هنگام پاکسازی از اطلاعات پشتیبان تهیه کنید تا در آینده به مشکل برخورد نکنید.

سخنان پایانی

اگر با هیچکدام از روش‌های بالا مسکل حل نشد باید گوشی خود را ریست فکتوری کنید. اگر در حالت ایمن مشکل داشتید، ممکن است مشکل با سخت افزار و سیستم عامل باشد و نه ویروس.

طی ریست فکتوری تمام اطلاعات خود را از دست می‌دهید ولی بهتر از استفاده از یک گوشی ویروسی است. برای بهترین امنیت از نحوه ارتقا اندروید خود مطمئن شوید.

منبع
مای ترفند
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا