آخرین نوشته هاسلامتعمومی

اثر تخریبی آلودگی هوا بر کودکان؛ چه باید کرد؟

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا دریافتند که کودکان بیش از بزرگسالان از تغییرات آب‌وهوایی و آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

این دانشگاه در گزارشی در وب‌سایتش آورده است که هر روز اخبارهای گوناگونی را درباره کودکانی می‌شنویم که برای مثال در اتومبیل‌ یا ساختمان‌ها حبس شده‌اند. اما آلودگی هوا و تاثیرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی تهدیدهای همیشگی هستند که کمتر درباره آنان می‌شنویم.

کودکان به دلایل مختلفی از جمله نحوه متابولیزه کردن سموم بدن نسبت به بزرگسالان به هوای تازه بیشتری نیاز دارند. آنان همچنین نسبت به والدین‌شان بیشتر از معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

تنفس در آلودگی هوا

در جهان حدود 90 درصد از کودکان زیر 15 سال در هوای آلوده زندگی می‌کنند. این شرایط رشد و سلامتی آنان را معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهد.

همچنین طبق آمارهای منتشرشده، از هر سه کودک، یک نفر قربانی کمبود آب و بیماری‌های واگیرداری می‌شود که با گرمایش جهانی بر شدت آنان افزود می‌شود.

دکتر کاری نادئو، مدیر مرکز تحقیقاتی آلرژی و آسم دانشگاه استنفورد، در این‌باره می‌گوید: در حالی که در دهه‌های اخیر پیشرفت قابل‌توجهی در کاهش خطرات زیست‌محیطی ناشی از فقر به‌وجود آمده، اما آلودگی‌های ناشی از صنعتی‌شدن کشورها همواره افزایش داشته است.

اکنون انتظار می‌رود که در 10 سال آینده تمامی کودکان جهان حداقل از یکی از آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی رنج ببرد. این همان خبری است که مردم از شنیدن آن، شوکه می‌شوند.

این محقق تاکید می‌کند: می‌توان با کاهش خطرات زیست‌محیطی، مانع مرگ یک‌چهارم کودکان زیر پنج سال در جهان شد.

در این گزارش، درباره بهبود شرایط کنونی و کاهش خطرات زیست‌محیطی پیشنهاداتی مطرح شده است. به عنوان مثال والدینی که از اتومبیل‌های برقی استفاده می‌کنند، احتمال ابتلای فرزندان‌شان به آسم را تا 30 درصد کاهش می‌دهند.

یکی دیگر از موارد پیشنهادی آن است که خانواده‌ها مصرف گوشت را تنها یک روز در هفته کمتر کنند. با این روش می‌توان هم از کره زمین حفاظت کرد و هم سلامت کودکان را بهبود بخشید.

این نوشته را از دست ندهید  افزايش نرخ ابتلا به سرطان ريه در بين زنان و افراد غيرسيگاري

همچنین خرید فیلترهای قوی و استفاده از آنان، از آلودگی هوا خانه می‌کاهد. استفاده از وسایل برقی به‌جای استفاده دائم از گاز نیز یکی دیگر از راه‌های کاهش آلودگی در منازل است. این کار تا 50 درصد هوای داخل خانه را پاکیزه می‌کند.

سیگار نکشیدن

دکتر کاری نادئو می‌گوید که هیچ فاصله ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از دود سیگار و دیگر موارد ناشی از آتش‌سوزی و گردوغبار وجود ندارد. وقتی شاخص آلودگی‌ها هوا به مرز ناسالم می‌رسد، بهتر است کودکان به‌ویژه مبتلایان به آسم در خانه بمانند.

او ادامه می‌دهد: ریه‌های کودکان در حال رشد است و دود می‌تواند به‌طور غیرقابل برگشتی برای کودکان مضر باشد. بهتر راه آن است که کودکان از ماسک‌های N95 استفاده کنند.

در گزارش دانشگاه استفورد همچنین تاکیده شده که آلودگی‌ هوا سلامت روان کودکان و نوجوانان را هم به خطر می‌اندازد. به‌عنوان مثال قرارگرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک‌های روزانه، می‌تواند ابتلا به افسردگی را در کودکان بیشتر کند.

از سوی دیگر، تجربه‌های دردناک مانند بلایا و یا آوارگی نه تنها خطر کوتاه‌مدت اختلالات روانی را در کودکان افزایش می‌دهد، بلکه آنان را برای همیشه در برابر اضطراب، افسردگی و اختلالات خلقی مستعد نگه می‌دارد.

آموزش به کودکان

دکتر کاری نادئو بر این باور است که باید از همان کودکی بهداشت محیطی و عمومی را به کودکان آموخت.

او می‌گوید: پزشکان بهتر است در زمان ویزیت کودکان، با آنان درباره آلودگی هوا و تغییرات آب‌وهوایی و اهمیت تنفس در هوای پاک صحبت کنند.

این محقق تاکید می‌کند: اکنون تنها راه گروهی برای نجات از تغییرات اقلیمی، همکاری تمامی شبکه‌های بهداشتی است. در چنین فضایی می توان اقداماتی درخصوص کاهش آلودگی و آگاه کردن خانواده‌ها انجام داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا