تغذیهسلامت

آداب و اصول گیاهخواری؛ لزوم تغییر سبک تغذیه جامعه

حمید خواجه‌پور - کارشناس تغذیه

مثبت زندگی: این روزها خیلی‌ها به دنبال کاهش مصرف مواد غذایی حیوانی و جایگزینی آنها با غذاهایی که منشاء گیاهی دارند هستند. گیاهخواری یکی از پرطرفدارترین انواع تغذیه در دنیای امروز است. خیلی‌ها این اتفاق را بر اساس موضوعات فرهنگی و اندیشه هایی که در این زمینه وجود دارد بررسی می‌کنند اما آنچه که مدنظر ماست، بعد علمی قضیه و بررسی این نحله فکری با توجه به نتایج حاصل از کشفیات و پژوهش‌های به روز موسسات و دانشکده‌های علوم پزشکی و تغذیه معتبر دنیاست که یک تغذیه ایده‌آل را متکی بر اختصاص سهم عمده برنامه غذایی روزانه هر فرد از غذاهای گیاهی دانسته‌اند.

درهمین راستا سابقه گرایش صرف به سمت یک رژیم گیاهخواری و نشر عقاید مرتبط با آن در ایران را باید با چاپ کتاب «فواید گیاهخواری» صادق هدایت و «خام‌گیاهخواری» آرشاویر درآوانسیان هم‌زمان دانست؛ کتبی که هریک به نوبه خود نقش مهمی در جلب نظرمردم به سمت این طرز تفکر صحیح داشته‌اند و در قسمت‌های آتی به کم و کیف آنها خواهیم پرداخت.

با توجه به فواید اثبات‌ شده متعدد و قابل توجه این روش تغذیه‌ای در حفظ سلامت انسان، می‌توان امیدوار بود که با تلاش روزافزون افراد مطلع در این زمینه نسبت به آگاهی‌ رسانی بیشتر و برشمردن مداوم اثرات بی‌بدیل افزایش سهم انواع میوه و سبزی در سبد غذایی روزانه هر فرد و همراهی با این موج اصلاح‌گر، به مرور زمان، شاهد تغییر سبک اساسی در شیوه حال حاضر و غالبا نادرست تغذیه جامعه خود باشیم. ابعاد مثبت این قضیه به حدی است که برخی تئوری‌های موجود تا مرحله حذف تمامی مواد غذایی حیوانی از برنامه غذایی پیش رفته‌اند و با توجه به روند کنونی گسترش آماری افرادی که هرروزه به تغذیه کاملا گیاهی روی می‌آورند، دور نیست زمانی که تعداد افراد گیاهخوار با دیگر افراد جامعه برابری کند و صد البته که این همه، نویدبخش افق روشنی برای موفقیت هرچه بیشتر در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن، پرهزینه و گاه درمان‌ناپذیری است که دلیل اصلی افزایش تعداد مبتلایان به آنها در کشورمان می‌تواند تغذیه نادرست و شیوه غلط زندگی باشد.

بیماری‌هایی همچون دیابت، انواع سرطان و بیماری‌های قلب و عروق  بر اساس آمارهای موجود، روزبه‌روز از میانگین سنی افراد مبتلا به آنها کاسته شده و بر تعدادشان افزوده می‌شود. اما آنچه که در این مقطع زمانی ما را به فکر ارائه سلسله مقالاتی با عنوان «آداب گیاهخواری» در این سایت که هم‌و‌غم اصلی آن اطلاع‌رسانی پویا وصحیح در امر سلامت به مخاطبان گوناگونش است، ترغیب نمود، برخی زیاده‌روی‌ها واشتباهات نه چندان محسوس و اکثرا ناخواسته اما بسیار مخربی است که به نظر می‌رسد خیل عظیم و رو به افزایش گیاهخواران عزیز، در هیاهوی پرطنین ناشی از شادی یافتن راهی مطمئن جهت تامین سلامت خویش، نسبت به آنها بی‌توجه بوده‌اند و ادامه چنین روندی ممکن است در درازمدت، نتیجه‌ای کاملا معکوس در بر داشته و چه بسا که عدم توجه به آنها همراه با ایجاد عوارضی باشد که یا باعث دلسردی رهروان این راه شود یا زمینه‌ساز ایجاد آسیب‌های جدی به سلامت آنها شود. بنابراین هدف اصلی این مطالب یادآوری نکاتی است که ممکن است از نظرها دور مانده باشند.

این نوشته را از دست ندهید  علائم و درمان مخملک

باید بدانیم که گیاهخواری هم  مانند هر روش دیگری دارای آداب و اصولی است که آسان گرفتن یا عدم توجه به ریزه‌کاری‌های آن مخصوصا در سنین رشد می‌تواند عواقب ناگواری به دنبال داشته باشد. وقتی با هدف کسب سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های گوناگون، این روش را برای تغذیه خود انتخاب می‌کنیم، آگاهی از برخی مسایل شناخته‌ شده و رعایت آنها الزامیست.

در نظر اول بسیار ساده به نظر می‌آید که بخواهیم منوی غذایی خود را از منابع گیاهی انتخاب کنیم، اما در وادی عمل خواهیم دید که چندان هم کار راحتی نخواهد بود. صرف اینکه بدانیم غذای گیاهی برتر از حیوانی است، کافی نیست و اطلاع از چگونگی جایگزینی صحیح مواد غذایی که سال‌ها از آنها برای تامین نیازهای خود استفاده کرده‌ایم و تامین تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن در شکلی روزمره، امریست لازم. برای رسیدن به این مقصود بهترین راه آن است که با توجه به نیازهای متنوع تغذیه‌ای خود، برنامه‌ای منطقی و قابل اجرا که همه جوانب امر در آن لحاظ شده باشد را قبل از تغییر کلی روال تغذیه‌ای خود در نظر بگیریم، چرا که هر فرد به طور مستقل، بدون توجه به کلیه جوانب مساله، از جمله سابقه تغذیه‌ای قبلی، بیماری‌های احتمالی، محل جغرافیایی، سن، فصل، تمکن مالی و بسیاری نکات دیگر، ممکن است در رسیدن به هدف خود ناکام بماند.

مشورت با یک متخصص در این زمینه امری الزامیست و نباید از کنار آن به سادگی گذشت. برای رسیدن به بهترین انتخاب در این زمینه و برای انتخاب یک رژیم غذایی درست – چه گیاهخواری و چه معمولی – تنها یک متخصص تغذیه با بررسی ویژگی‌های بدنی شما می‌تواند انتخابی درست را پیش رویتان بگذارد. لطفا در این زمینه به نسخه‌های این و آن توجه نکنید چون هر بدنی شرایط خاص خودش را در برخورد با این قضیه دارد.

این نوشته را از دست ندهید  ۸ ماده غذایی به ظاهر مفید که از سیگار هم مضرتر هستند

گرد آورنده
حمید خواجه‌پور
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا