رفتار

علائمی که نشان می‌دهد شما شکاک هستید

مثبت زندگی: شاید تا به حال با افراد شکاک برخورد داشته اید. این افراد دارای ویژگی های خاصی هستند و اغلب بدبین هستند. معاشرت و برخورد با افراد شکاک نیازمند مهارت هایی است که در ادامه تقدیم حضورتان خواهیم کرد.

ویژگی‌های شخصیتی افراد شکاک

شک به معنای بد گمانی، سوء ظن، بدخیالی، اندیشه و فکر بد داشتن درباره کسی است. به معنای دیگر شکاک انسانی است که درباره فکر و گفتار دیگران خیال و افکار های ناروا می کند و بر ذهن او اثر بگذارد که آن فکر اشتباه در ذهنش درست و واقعی است.

این اختلال در کشور ما به طور فراوان شایان ذکر است و در بسیاری از موارد برای فرد مبتلا آشکار و شناخته شده نیست به دلیل فرهنگ جامعه ما بسیاری از اطرافیان این خصوصیت را با غیرت مردانه و تعصب و حسادت زنانه اشتباه می گیرند.

در نتیجه با حمایت و دلسوزی و مراقبت سکوت می کنند و فرد دارای این اختلال را به اشتباه می گیرند که این همان اختلال شخصیت شکاک است و خیلی حادتر هم در فرد ظاهر می شود که به دلیل مخرب بودن نشانه ها زودتر شناسایی می شود و کار بیمار به بستری و درمان می کشد.

ولی در کل با افرادی برخورد می کنیم که شک و تردید ناسالم نسبت به محیط و اطرافیان دارند و فکر می کنند افراد همه ناسالم و مجرمند تا این که خلافش ثابت شود در حالی که فرد سالم این فکر را ندارد.

معمولا این افراد نسبت به همه بی اعتماد و بدگمان هستند و احساس بی اعتمادی خود را به گردن نمی گیرند آن را به دیگران نسبت می دهند که همچنین کسانی خشمگین و پرخاشگر هستند و این افراد به همسر خود بدون وجود دلایل و مدارک کافی سوء ظن دارند و دنبال دعوا و مرافعه اند که دچار اختلال شخصیت پارانوئید هستند.

این نوشته را از دست ندهید  ۳ اشتباه رایج در صحبت کردن که شما را بدون اعتماد‌به‌نفس نشان می‌دهد

این تمایلات در آغاز بزرگسالی شروع می شود که دوستان و اطرافیان این شخص نباید در میان جمع با آن شوخی کنند این افراد مشغولیت دائم ذهنی و شکی ثابت نشده در مورد وفاداری دوستان و اطرافیان دارند.

حتی اگر کسی آن ها را یکبار رنجانده باشد هرگز چنین فردی را نمی بخشند و واکنشی خشمگینانه دارند معمولا نیاز به کاوش محیط برای یافتن سرنخ و تنش عضلانی و… از ویژگی افراد شکاک است.

همسر شکاک در زندگی زناشویی و جنسی خود اغلب به نوعی حسادت و مرض دچار می شود و این افراد روزی این شک و بدگمانی را بدون دلیل خاصی به وفادار بودن همسر یا شریک جنسی شان بیان می کنند و زندگی را به کام آن بیچاره تلخ می کنند.

اگر در اوایل نامزدی یا آشنایی متوجه این بدگمانی و یا حسادت شدید حتما به متخصص یا مشاوره بروید. ویژگی های افراد شکاک؛ این بیماران تا آخر عمر خود دچار اختلال شخصیتی هستند و با دیگران به مشکل بر می خورند که در رابطه با شغل و ازدواج این بیماران شدت بیشتری دارد.

برای درمان چنین افرادی نیاز به روان درمانی و مصرف دارو هایی در دراز مدت دارند که در مردان بیشتر یافت می شود.

شخصیت افراد شکاک در اجتماع

چنین افرادی ضد قانون هستند و از قانون خانه و مدرسه و جامعه فرار می کنند که این اختلال از سن ۱۵ سالگی شروع می شود و رفتارهایی از قبیل دزدی، تجاوز به حقوق دیگران، فریب کاری و دروغ گویی می زنند.

عدم احساس مسئولیت و نسبت به ایمنی خود و دیگران سهل انگاری دارند که با ناتوانی برای حفظ رفتار شغلی به تعهدات مالی تظاهر می کنند از دزدیدن مال دیگران احساس پشیمانی ندارند و این اختلال در جوانی درمان می یابد که یکی از ویژگی های افراد شکاک در اجتماع است.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین رستوران‌های تبریز کدامند؟

اختلال افراد شکاک در روابط عاطفی

چنین افرادی که همچین شخصیتی دارند در روابط بین فردی ناتوان هستند و عواطف و رفتار تکانشی بارز دارند در دوستی بی ثبات و در روابط بین فردی پرتنش هستند که با نوسان بین دو قطب آزمانی و بی ارزش نمودن مشخصی است.

اختلال هویت مستمر دارند که ویژگی های افراد شکاک دائم در هر مشکلی تهدید به خودکشی یا آسیب رساندن به خویشتن می کنند که بی ثباتی عاطفی به دلیل ماهیت واکنشی خلق احساس پوچی و خشم شدید و تفکر بدبینانه وابسته به استرس یا علائم تجزیه ای شدید دارند.

در روان درمانی برای کنترل تکانه ها کاربرد بعضی داروها مانند: ضد افسردگی و جنون از درمان این اختلال محسوب می‌شود.

با افراد شکاک چگونه رفتار کنیم؟

حال موضوعی که مطرح است نحوه برخورد با افراد شکاک است؛ شکاک بودن یکی از طرفین در ازدواج می تواند چندین و چند دلیل مختلف داشته باشد از جمله این دلایل می توان حسادت کردن یکی از طرفین، سوء ظن داشتن یکی از آن ها، حس مالکیت بر طرف مقابل، نداشتن امنیت از طرف مقابل و بسیاری موارد دیگر را نام برد.

در این حالت زندگی برای فردی که با انسانی شکاک زندگی می کند به یک کابوس دائمی و همیشگی بدل خواهد شد.

هرگز سعی در تلافی کردن رفتارهای وی نداشته باشید. (زندگی میدان جنگ نیست)، رازهای رابطه های تمام شده ی خود را به همسرتان بازگو نکنید. (تا حد معقول وی را در جریان بگذارید.)توجه: حتی به وی این اجازه را هم ندهید که بیش از حد سوال نماید.

این نوشته را از دست ندهید  اگر به فکر بازگشت به رابطه گذشته‌تان هستید بخوانید

روی نقطه ضعف همسرتان دست نگذارید. به طور مثال اگر برادر یا خواهر شما در انجام کاری از همسرتان بهتر است و شریک شما بر روی این موضوع حساس است، به روی وی نیاورید، به عبارتی سعی در مقایسه ی وی با دیگران نداشته باشید.

سعی کنید بدون اینکه شریکتان متوجه شود با یک مشاور در تماس باشید و از راهکارهای وی برای آرام کردن شرایط فعلی کمک بگیرید. مثل روزهای اول رابطه به همسرتان محبت کنید.

توجه داشته باشید که عمده دلیل شکاک بودن افراد به دلیل احساس تکراری شدن یا فراموش شدن توسط شریک عاطفی خودشان است، پس بهترین روش برای حل این موضوع در درجه اول محبت کردن است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

نحوه برخورد با افراد شکاک می تواند برای هر فرد متفاوت باشد، اگر شما انسان شکاکی هستید در این حالت به شما توصیه می شود که کمی خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید. به تمامی دلایلی که برای خود تراشیده و همسرتان را محکوم کرده اید خوب نگاه کنید و اگر خودتان را تبرئه کردید بدانید که شما در حال اشتباه هستید.

چرا که حتی خودتان هم به گفته های خودتان اعتماد ندارید و می دانید که تمام آن ها بهانه ای ساده بیشتر نیستند و این حالات برای شما نیز می تواند اتفاق بیفتد.

با تمام این دلایل اگر باز هم شک شما به جاست پس نهایتا با همسر خود صادقانه و بدون متهم کردن وی صحبت کنید و دلیل هر آنچه که به نظر شما خطاست از او جویا شوید و بررسی کنید که عقلانی و منطقی هستند یا خیر.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین رستوران‌های اطراف تهران

شاید بتوان گفت بهترین کمک برای شما یک مشاور خانواده است چرا که او کاملا بی طرفانه قضاوت کرده و مسئله را برای تان روشن می کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا