آخرین نوشته هاتغذیه

۹ غذایی که هرگز نباید بخورید

مثبت زندگی: اهمیت‌دادن به بهداشت مواد غذایی و انتخاب مواد غذایی استاندارد و سالم ما را به مصرف‌کنندگانی تنبل تبدیل کرده است: به‌ندرت اتفاق می‌افتد نوشته‌های روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی را با دقت بخوانیم. درواقع عادت کرده‌ایم چیزهایی بخریم که معروف‌اند، بدون اینکه از تأثیر واقعی آن بر سلامت جسم خود اطلاع درستی داشته باشیم. اما باید توجه داشت که رژیم غذایی ما اثر مستقیمی بر سلامت جسم و رفاه زندگی‌مان دارد.

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: «بگو چه می‌خوری تا بگویم کیستی.» در دنیای امروز که پُر شده از غذاهای کلسترول‌دار و چرب، بهتر می‌توان معنی این ضرب‌المثل قدیمی را فهمید.

رژیم غذایی ناسالم، عامل اصلی چاقی و بیماری قلبی مزمن است. وقتی تصمیم می‌گیرید رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید، گروهی از غذاها هستند که صرف‌نظر از قیمت و هزینه‌، باید آنها از رژیم غذایی روزانه‌ی خود حذف کنید. در ادامه به ۱۰ ماده غذایی اشاره می‌کنیم که توصیه می‌شود هرگز در زندگی خود از آنها استفاده نکنید:

۱. مارگارین

۱۰ غذایی که هرگز نباید بخورید - مارگارین

مارگارین نوعی روغن گیاهی است و در مقایسه با روغن حیوانی، چربی اشباع کمتری دارد، به همین خاطر مردم تصور می‌کنند مارگارین جایگزین مناسبی برای روغن حیوانی است.

مارگارین از اسیدهای چرب ترانس تشکیل شده است؛ این اسیدها را در مواد مبتنی بر پایه‌ی چربیِ گیاهی‌ می‌توان یافت. اسیدهای چرب ترانس در رژیم غذایی ما موجب مسدودشدن شریان‌های حیاتی بدن می‌شوند. درنتیجه عبور جریان خون غنی از اکسیژن به قلب دچار اختلال می‌شود و همین مسئله ممکن است احتمال حملات قلبی را بیشتر کند.

در گزارش سال ۲۰۱۱ نشریه‌ی بیوشیمیِ تغذیه‌ای اعلام شد تغذیه‌ی ۲۴هفته‌ایِ موش‌ها با غذاهایی که اسید چرب ترانس بالایی دارند، موجب تشکیل پلاک‌هایی در رگ‌های آنها شده است. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که اسیدهای چرب ترانس فعالیت پروتئین‌های حیاتی را مختل می‌کنند؛ این پروتئین‌‌ها وظیفه‌ی بازسازی سلولی و تقویت ایمنی قلب در برابر بیماری‌ها را برعهده دارند.

این نوشته را از دست ندهید  در حین آشپزی ورزش کنید

۲. گوشت‌های فراوری‌شده

برای افزایش میزان ماندگاری گوشت معمولا از فرایندهایی چون دودی‌کردن، نمک‌سودکردن و خشک‌کردن استفاده می‌شود. البته گاهی هم این کار با افزودن مواد دیگری مانند نیترات انجام می‌شود. ژامبون، همبرگر، سوسیس، کالباس و گوشت‌های کنسروشده و دودی را می‌توان در طبقه‌ی گوشت‌های فراوری‌شده قرار داد.

تحقیقات نشان می‌دهد گوشت فراوری‌شده باعث بیماری‌های مرگبار قلبی و نیز سرطان و مرگ زودرس می‌شود.

در سال ۲۰۱۳ پژوهشی در مرکز بیومد (BioMed Central) انجام شد که دربرگیرنده‌ی اطلاعاتی درمورد سبک زندگی ۴۴۸هزارو۵۶۸ مرد و زن از ۱۰ کشور اروپایی بود. اطلاعاتِ جمع‌آوری‌شده نشان داد استفاده از گوشت‌های فراوری‌شده تا ۴۴درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را در افراد افزایش می‌دهد.

همچنین باتوجه‌به استفاده از نمک زیاد در این محصولات، احتمال ابتلا به فشار خون نیز در افراد افزایش می‌‌یابد. نیتراتِ استفاده‌شده در این محصولات نیز خطر انسداد عروق خونی و افزایش سطح قند خون را تشدید می‌کند.

در سال ۲۰۱۰ پژوهشگران دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد (Harvard School of Public Health) روی ۱۶۰۰ نمونه از چهار کشور تحقیقی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که مصرف گوشت فراوری‌شده میزان ابتلا به دیابت را تا ۱۹درصد افزایش می‌دهد.

۳. نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار

۱۰ غذایی که هرگز نباید بخورید - نوشابه‌های گازدار

در ایالات متحده، نوشیدنی‌های گازدار بعد از آب دومین نوشیدنی موردعلاقه‌ی مردم به‌شمار می‌روند. یک بطری نوشیدنی گازدار حدود ۴۴ گرم شکر دارد. مصرف‌ روزانه‌ی نوشیدنی‌های گازدار، قند خون شما را افزایش می‌دهد. مازاد شکر در بدن به‌صورت چربی ذخیره می‌شود که خود یکی از عوامل ایجادکننده‌ی چاقی، دیابت و فشار خون است.

در سال ۲۰۰۶ پژوهشی در انجمن بالینی تغذیه‌ی امریکا (American Society for Clinical Nutrition) انجام شد که نشان می‌داد مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی ممکن است اثرات نامطلوبی بر تراکم استخوان داشته باشد.

ازسوی‌دیگر، پژوهش لنست (Lancet)، یکی از هفته‌نامه‌های بسیار معتبر و مشهورِ پزشکی، نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ی نوشیدنی‌های گازدار خطر ابتلا به چاقی را در کودکان افزایش می‌دهد.

مصرف روزانه ۱ تا ۲ بطری نوشیدنی گازدار، خطر ابتلا به دیابت را در نوجوانان بالا می‌برد و احتمال ابتلا به نقرس را نیز در زنان و مردان به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

این نوشته را از دست ندهید  آشنایی با سازه‌های آبی شوشتر

به‌طورخاص، مصرف کوکاکولا که شامل اسید فسفریک نیز هست، موجب کاهش جذب کلسیم، تضعیف استخوان‌ها و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.

۴. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

هرچه مردم بیشتر به‌سراغ رژیم‌های کم کالری می‌روند، شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز بیشتر جایگزین شکر طبیعی در بیشتر محصولات غذایی می‌شوند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد شیرین‌کننده‌های مصنوعی با بالابردن سطح قند خون و تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند.

مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۱۴ که در نشریه‌ی نیچر به چاپ رسید، نشان می‌دهد تجمیع شکر مصنوعی در روده و جذب آن توسط باکتری‌های روده‌ای، در درازمدت باعث تغییر رفتار این باکتری‌ها می‌شود؛ این مسئله اضافه‌وزن را به‌دنبال دارد. به یاد داشته باشید شکر عامل اصلی دیابت است.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی شیرین‌تر از شکرند، ولی میزان تمایل به استفاده از شکر را افزایش می‌دهند، زیرا رابطه‌ای قوی بین مصرف مکرر یک طعم و میزان تمایل به استفاده از آن وجود دارد.


۵. غذاهای سرخ‌شده

۱۰ غذایی که هرگز نباید بخورید - غذاهای سرخ شده

درست است که غذاهای سرخ‌شده مثل سیب‌زمینی سرخ‌شده، چیپس سیب‌زمینی، پیاز سرخ‌شده،‌ مرغ سرخ‌شده و کتلت بسیار خوش‌مزه‌اند، اما باید آنها را در طبقه‌ی غذاهای ناسالم قرار داد.

روغن ماده‌ی غذایی چاق‌کننده‌ای است و شما برای سرخ‌کردنِ این غذاها به میزان قابل‌توجهی روغن نیاز دارید. غوطه‌ور کردن مواد غذایی در در روغن فراوان موجب کاهش سرعت پخت و افزایش جذب روغن در مواد غذایی می‌شود.

خوردن روزانه‌ی این غذاهای چرب میزان کلسترول و رسوب چربی در دیواره‌های رگ‌ها را افزایش می‌دهد و همین، عامل اصلیِ ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی است. پژوهش‌های منتشرشده در نشریه‌ی انجمن سلامت امریکا در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد رابطه‌ی مستقیمی بین مصرف غذاهای سرخ‌شده و نارسایی قلبی وجود دارد.

همچنین پژوهش منتشرشده در نشریه‌ی انجمن تغذیه‌ی امریکا در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد مصرف مداوم غذاهای سرخ‌شده با میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ یا بیماری عروق کرونر ارتباط مستقیم دارد.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «ملکه گدایان» قسمت ۸

همچنین غذاهای حاوی کربوهیدرات‌ مانند سیب‌زمینی، هنگامی که در دمای بالا سرخ می‌شوند، ماده‌ی مضری چون آکریل آمید تولید می‌کنند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

۶. پاپ‌کورن‌های مایکروویوی

سازمان غذا و داروی امریکا اعلام کرده است بسته‌های پاپ‌کورنِ آماده با مواد شیمیایی خاصی بسته‌بندی می‌شوند و وقتی این بسته‌ها را داخل مایکروویو قرار می‌دهید، این مواد شیمیایی به پاپ‌کورن نفوذ می‌کنند.

در سال ۲۰۰۹ پژوهشی انجام شد که نشان می‌داد این مواد شیمیایی تأثیری منفی بر تولیدمثل و باروری انسان دارد و استفاده‌ی زیاد آن، به‌مرور ریسک ناباروری را در افراد افزایش می‌دهد.

در سال ۲۰۱۰ تحقیقی در نشریه‌ی چشم‌اندازهای سلامت محیطی منتشر شد که نشان می‌داد مصرف ماده‌ی شیمیایی پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) احتمال ابتلا به اختلالات تیروئید را افزایش می‌دهد. اگر این اختلالات درمان نشوند ممکن است به سرطان تیروئید منجر شوند.

مطالعات دیگری نیز در امریکا انجام شد که نشان می‌داد قرارگرفتن در معرض این ماده‌ی شیمیایی احتمال ابتلا به سرطان سینه، کلیه و بیضه را افزایش می‌دهد. همچنین این مواد شیمیایی سطح کلسترول را در بدن بالا می‌برند و استفاده‌ی مداوم از آنها احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

۷. مواد غذایی کنسروی

۱۰ غذایی که هرگز نباید بخورید - غذاهای کنسروی

بیسفنول ای (BPA) نوعی ترکیب شیمیایی است که در غذاهای کنسروشده وجود دارد و مصرف زیاد آن مشکلات زیادی برای سلامت ایجاد می‌کند. این ماده‌ی شیمیایی با سیستم تنظیم هورمون و ژن، ایجاد تداخل می‌کند و مشکلاتی مانند بلوغ زودرس، چاقی و سرطان را در بدن موجب می‌شود.

پژوهش منتشرشده در سال ۲۰۱۳ که درخصوص تأثیرات این ماده بر باروری انجام شده بود، نشان داد مصرف بی.پی.ای از طریق مواد غذایی کنسروشده تأثیر منفی بر تخمک‌گذاری در زنان دارد و ممکن است در آینده، اختلالات و مشکلاتی در روند بارداری آنان ایجاد کند. بی.پی.ای احتمال ابتلا به سرطان سینه را نیز افزایش می‌دهد.

این نوشته را از دست ندهید  درد سمت راست قفسه سینه چه عللی دارد و چه موقع خطرناک است؟

به‌علاوه، در مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۱۳ که در نشریه‌ی امریکایی اپیدمیولوژی به‌چاپ رسیده است، مشخص شد بین سطح بی‌.پی.ای موجود در ادرار کودکان و چاقی در خردسالی، رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. چاقی در سنین پایین یکی از دلایل بیماری‌های قلبی‌عروقی در جوانی است.

۸. نودل فوری

نودل‌های فوری مخلوطی از طعم‌های مصنوعی، مواد نگهدارنده، ادویه‌جات و رنگ‌ها هستند. نودل‌های فوری از لحاظ ارزش تغذیه‌ای در سطح پایینی قرار دارند، ولی به‌علت کالری بالا، بسیار چاق‌کننده‌اند. با مصرف نودل‌ها مخلوطی از مواد نگهدارنده‌ و افزودنی‌های مضر را وارد بدن می‌کنیم. در سال ۲۰۱۴ نتایج پژوهشی در این زمینه در نشریه‌ی تغذیه منتشر شد که عادات غذایی ۱۰هزارو۷۱۱ نوجوان را مورد بررسی قرار می‌داد.

نتایج این پژوهش نشان می‌داد زنانی که بیش از ۲ تا ۳ بار در هفته نودل مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سندروم متابولیک قرار دارند. سندروم متابولیک اختلالی است که احتمال شیوع فشار خون، دیابت، کلسترول و چربی دور شکم را بالا می‌برد و در همین راستا خطر حملات قلبی، سکته و دیابت را نیز افزایش می‌دهد. باتوجه‌به بالابودن میزان سدیم، با مصرف نودل، بیماری‌های قلبی و کلیوی نیز افزایش می‌یابد.

۹. نان بدون سبوس

۱۰ غذایی که هرگز نباید بخورید - نان بدون سبوس دار

نان سفید از آرد سفید تهیه می‌شود. دانه‌ی گندم از دو بخشِ جوانه و سبوس تشکیل می‌شود که روی هم، مواد مغذی گندم را تشکیل می‌دهند. در هنگام تهیه‌ی آرد سفید، جوانه‌ی گندم و سبوس آن گرفته می‌شود. بنابراین، آرد سفید هیچ ماده‌ی مغذی‌ای ندارد و تنها حاوی نشاسته است. نشاسته با احتمال افزایش سطح قند خون، میزان ابتلا به دیابت را بالا می‌برد. قند خون بالا باعث چاقی و اضافه‌وزن نیز می‌شود.

باتوجه‌به اینکه نشاسته ارزش تغذیه‌ای ندارد و شکر خیلی سریع هضم می‌شود، معمولا افراد بعد از خوردن نانِ بدون سبوس زودتر گرسنه می‌شوند و درنتیجه میزان دریافت انرژی روزانه‌شان هم بالا می‌رود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا