سالمندان

۷ نکته جهت ایمن کردن خانه برای سالمندان

مثبت زندگی: طبق تعریف مرسوم دوره سالمندی از ۶۰ تا ۶۵ سالگی آغاز می‌شود که معمولا با تحولات قابل توجه جسمی، روحی و اجتماعی همراه است. مهم‌ترین مسئله در دوران سالمندی علاوه بر آرامش روحی و تامین مالی، توجه به سلامت جسمانی سالمندان به خصوص برای سالمندانی است که به تنهایی زندگی می‌کنند. و این تنها زندگی کردن گاهی مشکلاتی برای این گروه سنی ایجاد می‌کند. و فرزندان نگرانند که خدایی ناکرده پدر و مادرشان در نبود آن‌ها زمین نخورند! و مشکلی برایشان پیش نیاید. در ادامه ۷ نکته برای ایمن کردن خانه برای سالمندان را بخوانید.

ایمن کردن خانه برای سالمندان 

بسیاری از سالمندان ترجیح می‌دهند به تنهایی و در منزل شخصی خود به صورت مستقل زندگی کنند. در این‌گونه موارد اطمینان از ایمن بودن خانه امری ضروری است چرا که ممکن است به خاطر اتفاقاتی مثل زمین خوردن، آتش‌سوزی یا مسمومیت دارویی و غذایی یا حوادثی مثل دستبرد زدن به خانه برای آن‌ها اتفاقات ناگواری بیفتد. به همین دلیل لازم است خانه‌ای که فرد یا افراد سالمند در آن زندگی می‌کنند از هر نظر ایمن باشد.

۱- شماره‌های ضروری را در دسترس بگذارید

شماره‌های ضروری مثل شماره اورژانس، مراکز درمانی، پزشک شخصی یا خانوادگی، آتش‌نشانی، پلیس، شماره فرزندان و نیز شماره تلفن افراد فامیل، دوستان و همسایه‌ها برای تماس‌های فوری و ضروری همیشه باید در جایی مشخص و در دسترس باشند.

۲- مراقب زمین خوردن سالمندان باشید

*اگر سالمند شما مشکل حرکتی دارد یا در حفظ تعادلش معمولا با مشکل مواجه است یا سال گذشته زمین خورده حتما با پزشک متخصص در مورد جنبه‌های خطرناک زمین خوردن دوباره بپرسید و تدابیر لازم را برای کم کردن ریسک دوباره زمین خورن بیندیشید.

این نوشته را از دست ندهید  مراقبت از سالمندان در فصل زمستان

*برنامه‌های نرمش و ورزش سبک را که از ریسک زمین خوردن کم می‌کنند را به سالمند آموزش بدهید.

*اگر سالمند شما سابقه زمین خوردن دارد یک وسیله هشدار دهنده مثل دستبند یا گردنبند هشدار دهنده برای او تهیه کنید. به این ترتیب در صورتی که زمین خورد و نتوانست خودش را به تلفن یا موبایل برساند می‌تواند با زدن دکمه‌ای که روی این وسایل طراحی شده با خدمات و مراکز اورژانس تماس بگیرد.

*اگر سالمند هستید هیچ‌وقت برای جواب دادن به تلفن عجله نکنید. بسیاری از سالمندان زمانی که برای رسیدن به گوشی تلفن عجله کرده‌اند، زمین خورده‌اند. بهتر است همیشه یک تلفن همراه یا تلفن ثابت بیسیم کنار دست‌تان باشد.

*اگر کف منزل‌تان سرامیک است هیچ وقت از جوراب‌های معمولی استفاده نکنید چون خطر زمین خوردن و سر خوردن روی سنگ و سرامیک با پوشیدن جوراب بیشتر می‌شود. به جای جوراب از پاپوش‌ها استوک‌دار استفاده کنید.

*اگر از واکر یا عصا استفاده می‌کنید به جای تکیه دادن آن به دیوار و تنبلی کردن در استفاده از آن، حتما خودتان را موظف به استفاده از آن بکنید.

۳- تمام زوایای منزل را ایمن کنید

*مطمئن شوید که تمام راهروها و کریدورهای منزل، راه‌پله‌ها و اتاق‌ها روشن هستند و لامپ دارند و تمام لوازم اضافی مثل کفش و کتاب را از سر راه بردارید تا جلوی پا نباشند.

*اگر برای رفت و آمد به منزل از پلکان استفاده می‌کنید روی آن‌ها را با موکت و فرش که احتمال لیز خوردن را افزایش می‌دهند، نپوشانید.

*اگر برای کف منزل از فرش استفاده می‌کنید، فرش‌ها را با ترمز فرش ثابت کنید تا از زیر پای‌تان لیز نخورد.

این نوشته را از دست ندهید  آیا تنها زندگی کردن سلامت روان افراد را تهدید می‌کند؟

*تخت سالمند باید ایمن باشد. ارتفاع زیادی نداشته باشد و به راحتی بتوان به آن رفت و آمد کرد.

*پریز برق و لامپ نزدیک تخت باشد تا به راحتی بتواند لامپ را خاموش و روشن کند.

۴- منزل را در برابر آتش‌سوزی و خطرات مشابه ایمن کنید

*اگر منزل‌تان دچار آتش‌سوزی شد، خودتان برای خاموش کردن آتش اقدام نکنید و سریعا با شماره ۱۲۵ تماس بگیرید. حداقل دو راه فرار را در منزل و آپارتمان‌تان از قبل برای حوادث غیر‌مترقبه در نظر بگیرید.

*هنگام آشپزی لباس‌های از جنس پلاستیک، خیلی گل و گشاد و لباس با بندهای بلند نپوشید.

*سیم‌های لخت برق و پریزهای شکسته را تعویض کنید. این کار را حتما به یک برقکار بسپارید.

*یک ردیاب دود در منزل نصب کنید و هر دو سال یک بار باتری آن را تعویض کنید.

*اگر سالمند هستید بیایید از همین امروز شروع کنید: در رختخواب سیگار نکشید. حتی در اتاق‌های خالی شمع روشن نکنید یا هنگام خواب حتما خاموش کنید.

*مطمئن شوید وسایل گرم‌کننده از لوازمی که خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهند، مثل لباس، پرده و مبلمان و رختخواب دور باشند. زمانی که از یک اتاق خارج می‌شوید بخاری یا سایر وسایل گرم کننده را خاموش کنید.

۵- حمام را ایمن کنید

*روی شیر آب ترموستات نصب کنید تا دمای آب به دمای جوش نرسد و شما را نسوزاند.

*روی دیوار حمام دستگیره‌هایی نصب کنید که هنگام بلند شدن و راه رفتن دست‌تان را به آن‌ها بگیرید تا زمین نخورید.

*حتما صابون را در جاصابونی بگذارید. جا صابونی را به دیوار نصب کنید تا صابون روی زمین نیفتد و سبب لیز خوردن شما نشود.

این نوشته را از دست ندهید  مراقب باشید زمین نخورید!

*کنار وان حمام یک زیرانداز لاستیکی بیندازید تا به زمین بچسبد و احتمال لیز خوردن را کم کند.

*اگر برای استفاده از وان مشکل دارید و برای‌تان سخت است، یا برای استفاده از توالت مشکل دارید بهتر است از یک فرد متخصص بخواهید کنار وان و روی توالت برای‌ شما یک صندلی تعبیه کند.

۶- مراقب مسمومیت باشید

*مسمومیت با منواکسید کربن

در فصل زمستان به هیچ‌وجه منزل‌تان را با اجاق گاز، بخاری بدون دودکش یا دودکش نامطمئن، گاز پیک نیکی و وسایل نامطمئنی از این دست گرم نکنید. منو اکسید کربن در فضا پخش می‌شود و چون هیچ بو و نشانه‌ای ندارد سبب مرگ یا مسمومیت شدید شما خواهد شد.

*حتما یک دستگاه هشدار دهنده منو اکسید کربن در اتاق خواب‌ها نصب کنید، از صحت کار آن مطمئن شوید و باتری آن را دو بار در سال عوض کنید.

*مسمومیت با دارو

در صورت مصرف دارو، داروها را در ظرف مخصوص دارو طبق ساعت و زمان‌بندی مشخص مرتب کنید تا داروی اشتباهی نخورید.

از پزشک، داروساز یا نزدیکان خود بخواهید ساعت و مقدار دارویی را که باید مصرف کنید روی یک برگه با فونت درشت تایپ کنند یا بنویسند تا راحت بتوانید آن را بخوانید.

داروهایی را که قرار است در طول شب یا قبل از خواب مصرف کنید در جای روشن و پرنور بگذارید تا داروی اشتباهی نخورید.

مسمومیت با مواد شوینده

اگر خودتان منزل‌تان را تمیز می‌کنید به هیچ‌وجه مایع سفید کننده، جوهر نمک و سایر مواد شوینده را با هم ترکیب نکنید. ترکیب کردن این مواد با هم سبب تولید گازهای سمی مرگبار می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  5 تغییری که بعد از 40 سالگی باید در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید

۷- خانه را در برابر دزدی و دستبرد ایمن کنید

*تمام درها و پنجره‌ها باید قفل داشته باشند و حتی زمانی که در خانه هستید قفل پشت در را بیندازید

*زمانی که تنها در خانه هستید فرد غریبه‌ای را به منزل راه ندهید

*برای منزل از آیفون تصویری استفاده کنید

*اگر کسی با شما تلفنی تماس گرفت و از شما آدرس خواست تا بسته یا جایزه‌ای را به دست شما برساند تا از صحت و سقم مسئله مطمئن نشده‌اید آدرس ندهید. اگر هم آدرس دادید از آن‌ها بخواهید در ساعتی بسته را به دست‌تان برسانند که در منزل تنها نیستید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا