آخرین نوشته هارفتار

۶ قدم برای ترک یک رابطه مسموم

مثبت زندگی: یک رابطه سالم می‌تواند از راه‌هایی زندگی شما را آسان کند که هیچ‌وقت حتی تصورش را هم نمی‌کردید و البته در طرف مقابل حضور در یک رابطه ناسالم هم به جنبه‌هایی از سلامت جسمی و روانی شما آسیب خواهد رساند که در ابتدا باورنکردنی بنظر می‌رسد. حقیقت این است که چنین رابطه‌هایی که در این مقاله به آن‌ها عنوان رابطه مسموم می‌دهیم، بسیار بیشتر از آنچه ما فکر می‌کنیم رایج است و بسیاری از ما بدون اینکه به درستی بدانیم درگیر چنین روابطی هستیم.

رابطه مسموم دقیقا چه رابطه‌ای است؟

در یک تعریف کوتاه هر رابطه‌ای که آسیب‌رسان باشد، مسموم است. در عمل، اما هرچند که برخی از نشانه‌های یک رابطه مسموم مانند سوءاستفاده فیزیکی، خیانت مکرر و رفتار‌های نامناسب و نامعمول جنسی، واضح و غیرقابل چشم‌پوشی است، اما بخش قابل توجهی از این نشانه‌ها هم پنهان است و حتی توضیح دادن آن‌ها برای یک فرد خارج از رابطه سخت یا غیرممکن به نظر می‌رسد.

آزار و خشونت خانگی

۶ قدم برای ترک یک رابطه مسموم

هرچند که برای مسموم نامیدن یک رابطه نیازی نیست حتما شامل آزار و خشونت و سوءاستفاده باشد، اما قطعا همه روابط اینچنینی مسموم است. آزار و سوءاستفاده می‌تواند در شکل‌های متفاوت و متنوعی ظهور کند مانند سوءاستفاده احساسی، کلامی، اقتصادی، جنسی و فیزیکی.

چرا ترک یک رابطه مسموم سخت است؟

کسانی که درگیر یک رابطه مسموم هستند بسیار پیش می‌آید که در صحبت با نزدیکانشان با این پرسش روبرو شوند: ” اگر رابطه‌تان به آن سختی است که می‌گویی خب چرا تمامش نمی‌کنی؟ “

باید توجه داشته باشیم که ما در مدت زمان حضور در یک رابطه به شکل‌های مختلفی درگیر می‌شویم و قطع کردن یکباره تمام بند‌هایی که در طول سال‌ها ساخته شده است، بسیار سخت و دردناک است.

این نوشته را از دست ندهید  الفبای سلامت واژن برای خانم‌‌ها
۶ قدم برای ترک یک رابطه مسموم

۶ دلیلی که در ادامه مرور می‌کنیم رایج‌ترین دلایل ادامه دادن یک رابطه آسیب زننده و مسموم است.

ترس:

در روابط مسمومی که شامل آزار و سوءاستفاده و خشونت می‌شود، ترس نقش مهمی در پایان نیافتن رابطه دارد. در این شکل روابط عموما یک فرد تلاش می‌کند طرف مقابل را تحت کنترل خود در بیاورد و در این راه از انواع تهدید‌ها استفاده می‌کند.

فرزند:

برای زوج‌هایی که صاحب فرزند هستند فرآیند جدا شدن و خروج از رابطه سخت و پیجیده می‌شود. بسیار پیش می‌آید که در چنین روابطی افراد به دلیل نگرانی از تاثیر جدایی بر روحیات و شخصیت فرزند و البته پیچیدگی حضانت قانونی قید جدایی را می‌زنند و اصطلاحا می‌سوزند و می‌سازند.

عشق:

در برخی موارد فرد با وجود تشخیص مسموم بودن رابطه به دلیل داشتن احساس به طرف مقابل به جدایی فکر نمی‌کند.

۶ قدم برای ترک یک رابطه مسموم

مسائل اقتصادی:

مسائل اقتصادی به خصوص در روابطی که یکی از طرفین کاملا از نظر مالی وابسته به طرف مقابل است، نقش مهمی در ادامه رابطه بازی می‌کند.

شرم:

بسیاری از ما آگاهانه یا ناآگاهانه بخش بزرگی از مشکلات و کمبود‌های رابطه‌مان را برای نزدیکان و خانواده و دوستان آشکار نمی‌کنیم و در نتیجه همین رفتار و به مرور زمان چنان تصویر بی‌نقصی برای اطرافیانمان می‌سازیم که تخریب آن تصویر در زمان جدایی ما را خجالت‌زده می‌کند. دقیقا به همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل شرم از در میان گذاشتن حقیقت ماجرا با نزدیکان به سراغ الکل و مواد مخدر می‌روند.

وابستگی:

فراموش نکنید که حتی زندگی کنار یک فرد سوءاستفاده‌گر هم برای شما انواع و اقسام وابستگی‌ها را در پی خواهد داشت و برای بسیاری از ما زندگی بدون کسانی که به آن‌ها عادت کرده‌ایم سخت یا غیرممکن است.

این نوشته را از دست ندهید  این ویژگی چشم، بیانگر ضریب هوشی بالاست

۶ قدم برای پایان یک رابطه مسموم

پایان دادن به یک رابطه بد می‌تواند بسیار سخت و پیچیده شود. توجه به این نکات می‌تواند این پروسه پیچیده و ناخوشایند را قابل تحمل‌تر کند.

داشتن برنامه:

اگر در فکر پایان دادن به یک رابطه مسموم هستید اولین قدم داشتن برنامه برای روند جدایی است. باید خیلی پیش از جدایی جواب قطعی سوالات واضحی مانند محل زندگی بعد از جدایی را بدانید. تمام کردن یک رابطه به خودی خود کاری سخت و ناخوشایند است، اما اگر با عجله و بدون فکر و برنامه انجامش دهید می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

داشتن هدفی به نام استقلال:

۶ قدم برای ترک یک رابطه مسموم

اگر شاغل نیستید و همچنین فکر می‌کنید به تنهایی توانایی مدیریت زندگی را ندارید الان وقت یاد گرفتن است. حتی پیش از جدایی می‌توانید آموزش‌ها و مدارک لازم برای داشتن درآمد را کسب کنید. اگر از نظر مالی وابسته به شریک زندگیتان هستید یادتان باشد راهِ رهاییِ شما از استقلال مالی می‌گذرد.

کسی را در جریان بگذارید:

رازداری دیگر کافیست. دست‌کم به یک از اعضای خانواده یا دوستانتان اعتماد کنید و تمام روند جدایی را با او در میان بگذارید. چنین فردی می‌تواند بدون احساساتی که شما درگیرش هستید به شما مشورت دهد و در مواقع نیاز می‌توانید به او تکیه کنید. هم‌چنین در هر کدام از مراحل جدایی اگر مورد تهدید واقع شدید حتما در مورد این تهدید با دیگران حرف بزنید در صورت نیاز با پلیس مشورت کنید.

کمک گرفتن از متخصص:

۶ قدم برای ترک یک رابطه مسموم

جدایی از شریک زندگی و پایان دادن به یک رابطه مسموم زمان و انرژی زیادی خواهد برد. اما با مراجعه به متخصص می‌توانید آسیب را کاهش دهید. صحبت با روان‌شناس می‌تواند بخش بزرگی از آسیب‌های احساسی را دفع کند. و به شما کمک خواهد کرد با نگاهی واقع‌بینانه به اهدافی که از جدایی دارید، برسید. مشورت با یک وکیل هم می‌تواند روند قانونی قضیه را برای شما آسان کند.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین وضعیت خوابیدن کدام است؟

قطع کامل مکالمه:

اگر از مسموم بودن رابطه مطمئنید و تصمیم قطعی به جدایی گرفته‌اید، مکالمه با شریک زندگیتان را کنار بگذارید. طرف مقابل ممکن است از راه‌های متفاوتی مانند باج‌گیری احساسی سعی کند شما را به ادامه رابطه راضی کند. به همین دلیل بهتر است هرگونه راه ارتباطی با او را قطع کنید. اگر به دلیل وجود فرزند مجبورید که به ارتباط ادامه دهید. یادتان باشد که فقط درباره فرزندان با او حرف بزنید نه هیچ چیز دیگر.

عجله نکنید:

حضور طولانی در یک رابطه مسموم از راه‌های مختلفی روی شخصیت شما تاثیر خواهد گذاشت. (مانند کم شدن اعتماد بنفس یا آسیب دیدن سلامت روانی) و این تاثیر حتی بعد از جدایی هم ادامه خواهد داشت. عجله نداشته باشید. به هیچ وجه بلافاصله پس از پایان دادن به یک رابطه مسموم، رابطه دیگری را آغاز نکنید. سراغ سرگرمی‌هایتان بروید و بدون عجله به جسم و روانتان فرصت دهید تا سلامتشان را به دست بیاورند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا