زنان

۱۹ اتفاق حیرت انگیزی که هر ماه در بدن زنان رخ می‌دهد

مثبت زندگی: بدن زنان هورمون‌های استروژن و پروژسترون را در مقادیر مختلفی تولید می‌کند. همین هورمون‌ها عامل مشکلات پوستی، بد خلقی‌ها و دردهای دوران پریود هستند. به علاوه این هورمون‌ها باعث می‌شوند مغز زنان هر ماه کمی بزرگ‌تر شود و بعد به اندازه سابق خود بازگردد. در ادامه با اتفاقات شگفت انگیزی آشنا خواهیم شد که طی هر ماه، در هر روز چرخه قاعدگی در بدن زنان رخ می‌دهند.

روزهای اول تا پنجم: هر جایی ممکن است خونریزی کند

چرخه قاعدگی از اولین روز پریود آغاز می‌شود. با شروع پریود، رحم از یک تخمک باور نشده خلاص می‌شود و بدن مقادیر زیادی هورمون پروستاگلاندین تولید می‌کند که عامل دردهای انقباضی شکم و کمر است.

بعضی زنان خون دماغ می‌شوند، مویرگ‍‌های چشم‌شان پاره می‌شود و از زخم‌های تازه آن‌ها خون می‌جوشد. به این وضعیت، قاعدگی نیابتی یا جانشین شده گفته می‌شود. در واقع اعتقاد بر این است که قاعدگی در هر جای بدن می‌تواند رخ دهد. این اتفاق معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که فشار خون در بدن بالاتر از حد طبیعی می‌رود، در نتیجه مویرگ‌ها ورم می‌کنند و می‌ترکند.

مشکلات پوستی به تدریج از بین می‌روند و از چربی پوست به میزان چشمگیری کاسته می‌شود. در عین حال، اتفاق نه چندان خوشایندی رخ می‌دهد که آن حساس شدن شدید پوست است.

در ابتدای چرخه قاعدگی، استروژن کمی در خون وجود دارد. به همین دلیل است که بسیاری از زنان کم انرژی هستند و زودتر از معمول خسته می‌شوند.

ممکن است در ترشحات خونی پریود، دلمه‌های خون دیده شود (که در اثر لخته شدن خون به وجود می‌آیند). بدن با این کار سعی می‌کند جلوی خونریزی بیش از اندازه را بگیرید.

این نوشته را از دست ندهید  این بیماری‌ها زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند!

با نزدیک شدن به پایان پریود، خون قدیمی‌ای که در رحم انباشته شده، اکسید می‌شود و رنگ آن از قرمز روشن به قهوه‌ای تیره تغییر پیدا می‌کند.

روزهای ششم تا سیزدهم: بهترین زمان برای ارتباط با دیگران

سطح استروژن در بدن افزایش پیدا می‌کند و زنان انرژی بیشتری پیدا می‌کنند و فعال‌تر می‌شوند.

ارتباط با دیگران راحت تر می‌شود. به علاوه اعتقاد بر این است که زنان بعد از پریود همدلی بیشتری دارند و می‌توانند احساس اطرافیانشان را متوجه شوند.

در این دوره، تخمک جدیدی در تخمدان‌ها به وجود می‌آید و بدن شروع به آماده کردن خود برای امکان پذیر شدن عمل لقاح می‌کند.

روزهای چهاردهم تا پانزدهم: زنان در زیباترین حالت خود هستند

تخمک دیگر کامل به عمل آمده و با امید وقوع لقاح، به طرف رحم حرکت می‌کند. این فرآیند بیشتر از ۲ روز طول نمی‌کشد و در این زمان سطح استروژن به بالاترین حد خود می‌رسد.

زنان در این زمان زیبایی استثنایی‌ای پیدا می کنند. پوست آن‌ها صاف، مات و مخملی می‌شود. در عین حال، میل جنسی آن‌ها به بالاترین حد می‌رسد.

بالا بودن سطح استروژن باعث بهبود حافظه ضمنی می‌شود (حالتی که در آن فرد بی آنکه خود متوجه باشد، بر اساس تجربیات قبلی‌اش عمل می‌کند). در نتیجه، بسیاری از کارها به طور خودکار انجام می‌شوند.

حافظه ضمنی به صورت معکوس هم کار می کند، یعنی هر کاری که در دوران تخمک گذاری انجام دهید در زیر قشر مغز باقی خواهد ماند. به همین دلیل، این مدت را یکی از بهترین زمان‌ها برای تمرین مهارت‌ها، مثل رانندگی یا یادگیری زبان می‌دانند.

این نوشته را از دست ندهید  چرا میل جنسی در دوران پریود افزایش می‌یابد؟

استروژن تأثیر به سزایی بر هیپوکامپ مغز می‌گذارد، بخشی که در ذخیره سازی خاطرات نقش دارد. این همان قسمتی از مغز است که هر ماه کمی بزرگ‌تر می‌شود.

هورمون ها روی آمیگدال مغز هم تأثیر می‌گذارند، بخشی که مسئولیت پردازش احساسات به ویژه ترس را بر عهده دارد. وقتی مقدار استروژن در خون به بالاترین حد خود می‌رسد، زنان بهترین تصمیم‌ها را در موقعیت‌های حساس می‌گیرند.

روزهای شانزدهم تا بیست و هشتم: از سرعت همه فرآیندهای درون بدن کاسته می شود

تخمک دیگر فولیکول تخمدان را ترک کرده و حالا در جای آن چیزی به نام جسم زرد شکل می‌گیرد. جسم زرد یک غده موقتی است که از خود پروژسترون ترشح می‌کند. این هورمون باعث کند شدن همه ی فرآیندهایی می‌شود که در بدن رخ می‌دهند. بسیاری از زنان دچار ورم می‌شوند. دمل های کوچکی هم ممکن است روی پوست ظاهر شود، چون چربی پوست بیشتر می‌شود. هر چه به روز اول چرخه قاعدگی نزدیک شوید، این نشانه‌ها چشمگیرتر خواهند شد.

در این زمان، میل جنسی کاهش پیدا می‌کند و سندرم پیش از قاعدگی به شدیدترین شکل خودش را نشان می‌دهد. پستان ها هم حساس‌تر می‌شوند.

سطح استروژن به تدریج کاهش پیدا می‌کند و در انتهای چرخه قاعدگی به کمترین حد خود می‌رسد. این هورمون به مواجهه با ترس کمک می‌کند، به همین دلیل در دوران پیش از قاعدگی و پسا قاعدگی، احساس اضطراب اغلب افزایش پیدا می‌کند. در مجموع، تغییرات هورمونی ممکن است کنترل احساسات را قبل از پریود سخت کند.

اگر لقاح صورت نگیرد، جسم زرد تخریب می شود و چرخه جدیدی آغاز می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هجده =

دکمه بازگشت به بالا