معرفی فیلم

20 انیمیشن شاهکار تاریخ که حتما باید ببینید

مثبت زندگی: همه ما خاطرات شیرینی از دوران کودکی خود داریم که با انیمیشن‌ها گره خورده‌اند. یک شاهکار انیمیشن چه از نوع سینمایی و چه از نوع سریال آن همیشه تاثیر عمیقی بر ذهن کودکان می‌گذارد اما این تاثیر محدود به سن خاصی نیست و هر کسی می‌تواند از یک انیمیشن زیبا و خوش ساخت لذت ببرد. استودیوهایی مثل دیزنی، پیکسار، جیبلی و … در سال‌های اخیر چندین شاهکار انیمیشن خلق کرده‌اند که نام آن‌ها در میان برترین‌های تاریخ ثبت شده است.

در این مقاله 20 انیمیشن شاهکار را که به آثاری ماندگار در طول تاریخ تبدیل شده‌اند به شما معرفی خواهیم کرد. این انیمیشن‌ها هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان آموزنده، سرگرم کننده و فراموش نشدنی هستند و هرگز قدیمی نخواهند شد.

شهر اشباح Spirited Away – 2001

انیمیشن ژاپنی شهر اشباح با نام اصلی Sen to Chihiro no Kamikakushi یا “روحیده به دور” بدون تردید یکی از شاهکارهای تاریخ انیمیشن جهان به شمار می‌رود. این اثر نیز در استودیو جیبلی و توسط هایائو میازاکی کارگردانی شده است و داستان دختری به نام چیهیرو را روایت می‌کند که پدر و مادرش به خوک تبدیل شده‌اند و او سعی دارد با خدمت به ارباب یوبابا آن‌ها را نجات دهد. این انیمیشن درون‌مایه‌های بسیار عمیقی دارد و جزو برترین آثار سینمای ژاپن در قرن حاضر است. شهر اشباح توانست جایزه اسکار بهترین انیمیشن را در سال 2003 ازآن خود کند.

همسایه‌ام توتورو My Neighbor Totoro – 1988

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

این انیمیشن استودیو جیبلی با نام “همسایه‌ام توتورو” که توسط کارگردان شهیر ژاپنی هایائو میازاکی ساخته شده است فضایی فانتزی دارد و داستان دو خواهر کوچک را روایت می‌کند که به همراه پدر خود به خانه‌ای در خارج از شهر نقل مکان می‌کنند و با موجودی عجیب و دوست داشتنی به نام توتورو آشنا می‌شوند. این انیمیشن با وجود داستان ساده و کودکانه حاوی مفاهیمی عمیق و انسانی است که هر کسی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و همین عمق و ارتباط درونی است که توتورو را به یکی از نشانه‌های فرهنگی عصر حاضر تبدیل کرده است.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ فیلم هیجان‌انگیزی که علاقمندان به «جوکر» باید حتماً ببینند؛ از «راننده تاکسی» تا «خماری»

پینوکیو Pinocchio – 1940

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

این اثر کلاسیک دیزنی، اقتباسی از یک داستان کلاسیک ایتالیایی است و ماجرای عروسکی چوبی را روایت می‌کند که در دستان پدر ژپتو جان می‌گیرد و می‌خواهد به پسری واقعی تبدیل شود. این فیلم در تمامی سایت‌های نقد فیلم امتیاز 100% را کسب کرده و به یکی از نمادهای فرهنگ عامه تبدیل شده است.

داستان اسباب بازی Toy Story – 1995

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

تا بی‌نهایت و فراتر از آن! اگر دوران کودکی شما در دهه 90 میلادی گذشته باشد حتما داستان اسباب بازی تماشا کرده‌اید و با آن خاطره دارید. داستان اسباب بازی اولین اثر انیمیشنی بلند استودیو پیکسار است که با تکنولوژی سه بعدی ساخته شده است و تام هنکس و تیم آلن صداپیشگان اصلی آن هستند. موفقیت این اثر در گیشه و در نظر منتقدین به ساخت قسمت‌های بعدی منجر شد و قسمت چهارم و آخر از این مجموعه تابستان امسال روی پرده سینما خواهد رفت.

شگفت انگیزها The Incredibles – 2004

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

در این اثر انیمیشنی محصول پیکسار ما تنها شاهد ماجراجویی یک ابرقهرمان نیستیم بلکه با خانواده‌ای از ابرقهرمان‌ها طرفیم که هر کدام توانایی‌های خاصی دارند. موفقیت این فیلم در حدی بود که آن را در زمره آثار کلاسیک قرار داد و چندین سال بعد قسمت دوم آن نیز ساخته شد. کرگ تی نلسون و هالی هانتر صداپیشگان دو شخصیت اصلی یعنی خانم و آقای شگفت انگیز هستند.

دامبو Dumbo – 1941

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

باز هم اثری دیگر از استودیو والت دیزنی که داستان فیل کوچکی به نام دامبو را روایت می‌کند. این فیل گوش‌های بزرگی دارد که دستمایه تمسخر و تحقیر اوست اما همین تفاوت او را به موجودی استثنایی و دست نیافتنی تبدیل می‌کند. این اثر بلافاصله پس از فانتازیا ساخته شد و با موفقیت بی‌نظیری که در گیشه داشت به یک انیمیشن کلاسیک و ماندگار تبدیل شد.

 بالا Up – 2009

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

این انیمیشن که با صداپیشگی اد اسنر و کارگردانی پیت داکتر ساخته شده است ماجراجویی پیرمردی به نام کارل فردریکسن را روایت می‌کند که با بالون‌هایی بی‌شمار خانه‌اش را به پرواز درمی‌آورد تا به دنبال ماجراجویی دوران جوانی خود برود. این انیمیشن موفقیت بزرگی برای استودیو پیکسار بود و جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را در کنار نامزدی برای بهترین فیلم، ازآن خود کرد.

 راتاتویی Ratatouille – 2007

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

یک شاهکار انیمیشن دیگر از استودیو پیکسار که داستان یک موش پاریسی به نام رمی را روایت می‌کند. این موش، استعداد شگرفی در آشپزی و چشیدن و بوییدن غذاها دارد. او با سرآشپز لینگویینی (قهرمان انسان داستان) همراه می‌شود و از این طریق به رویای خود که سرآشپز شدن است جامه عمل می‌پوشاند. این انیمیشن در پنج رشته نامزد اسکار شد و توانست جایزه بهترین انیمیشن سال را کسب کند.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین کتاب‌هایی که تبدیل به فیلم شدند

چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت Who Framed Roger Rabbit – 1988

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

این شاهکار انیمیشن کمدی به خاطر ترکیب ساختارشکن انیمیشن و واقعیت همیشه در لیست برترین انیمیشن‌های تاریخ قرار می‌گیرد. داستان این انیمیشن در دهه 1930 روایت می‌شود و یک کمدی/جنایی پر از لحظات بزن و بکوب است. این فیلم با بودجه 70 میلیون دلاری ساخته شد و در همان سال توانست با فروش 330 میلیون دلاری به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال تبدیل شود.

والاس و گرومیت: نفرین خرگوشی Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit – 2005

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

کسانی که به انیمیشن‌های استاپ موشن با عروسک‌های خمیری علاقه دارند حتما با دنیای والاس و گرومیت نیز آشنا هستند. فیلم نفرین خرگوشی از سری فیلم‌های والاس و گرومیت یکی از موفق‌ترین آن‌ها است که هم تحسین منتقدین را برانگیخت و هم در گیشه بسیار موفق بود. نفرین خرگوشی اسکار بهترین انیمیشن سال را نیز ازآن خود کرد.

چه روز زیبایی است It’s Such A Beautiful Day – 2012

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

دان هرتزفلد کارگردان این انیمیشن عجیب اما تحسین برانگیز است. این فیلم داستان مردی به نام بیل را بیان می‌کند که سعی دارد ذهن روان پریش خود را جمع و جور کند. ساختار، روایت و تصویر در این انیمیشن به حدی جذاب است که با وجود سادگی هم در گیشه موفق بود و هم تحسین منتقدین را به همراه داشت.

 گورستان کرم‌های شب تاب Grave Of The Fireflies – 1988

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

انیمیشن گورستان کرم‌های شب تاب محصول استودیو جیبلی در ژاپن است که توسط ایسائو تاکاهاتا کارگردان فقید ژاپنی ساخته شد. این انیمیشن داستان خواهر و برادری به نام ستسوکو و سیتا را روایت می‌کند که پدر و مادر خود را در جنگ از دست داده‌اند و در روزهای پایانی جنگ جهانی برای زنده ماندن در قحطی و مشکلات، تلاش می‌کنند. راجر ایبرت در سال 2000 این انیمیشن را در رده “برترین فیلم‌های جنگی” و برترین فیلم‌های شخصی خود قرار داد.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین فیلم‌های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

 آکیرا Akira – 1988

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

داستان این انیمیشن ژاپنی علمی-تخیلی و آینده گرا در سال 2019 می‌گذرد. در این انیمیشن ما با موتورسوار نوجوانی به نام تتسو شیما آشنا می‌شویم که توانایی‌های خارق العاده‌ای دارد و درگیر ماجراهای عجیبی می‌شود. با وجود این که بیش از سی سال از ساخت این انیمیشن می‌گذرد اما هنوز هم تازه و بدیع به نظر می‌رسد و بدون تردید در فهرست شاهکارهای انیمیشن تاریخ قرار می‌گیرد.

 فانتازیا Fantasia – 1940

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

فانتازیا یکی از آثار اصیل و بدیع والت دیزنی است که از ترکیب هشت فیلم کوتاه ساخته شده است و هر کدام داستان کلاسیک متفاوتی را روایت می‌کنند. در این انیمیشن از آثار موسیقی کلاسیک مثل بتهوون و استراوینسکی استفاده شده است و شخصیت‌های دیزنی مثل میکی ماوس و … در این افسانه‌های کلاسیک هنرنمایی می‌کنند.

دیو و دلبر Beauty And The Beast – 1991

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

دیو و دلبر سی‌امین اثر انیمیشنی استودیو والت دیزنی است که در رده آثار کلاسیک دیزنی جای می‌گیرد و طبق سنت این استودیو داستان‌های شاه و پری را به تصویر می‌کشد. این اثر از نظر سینمایی یک شاهکار خیره کننده و بدون نقص به شمار می‌رود که جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی/موزیکال را در آن سال از آن خود کرد.

 زیردریایی زرد Yellow Submarine – 1968

20 انیمیشن شاهکار تاریخ


گروه موسیقی بیتلز در دهه 1960 تاثیر عمیقی بر فرهنگ جهانی داشت و این تاثیر حتی بر دنیای انیمیشن نیز مشهود بود. انیمیشن زیردریایی زرد توسط جرج دانینگ ساخته شده است و داستانی فانتزی در دنیای زیر دریا را به تصویر می‌کشد که با حضور اعضا و موسیقی این گروه بریتانیایی، جذاب‌تر هم شده است.

این نوشته را از دست ندهید  طراحی صحنه سریال «بازی مرکب» پر بیننده‌ترین سریال این روزها

 آقای فاکس شگفت انگیز Fantastic Mr. Fox – 2009

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

این شاهکار انیمیشن از اثر رولد دان نویسنده کتاب کودکان اقتباس شده و با صداپیشگی جرج کلونی، مریل استریپ و بیل ماری و کارگردانی وس اندرسون ساخته شده است. همه ویژگی‌های شاخص آثار وس اندرسون در این انیمیشن دیده می‌شود و با وجود این که تنها ده سال از ساخت آن می‌گذرد در رده آثار کلاسیک و ماندگار قرار گرفته است.

 کابوس قبل از کریسمس The Nightmare Before Christmas – 1993

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

این اثر انیمیشنی استاپ موشن که تیم برتون تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است داستان جک، رهبر مراسم هالووین را روایت می‌کند که با دنبال کردن رویایی جدید، فاجعه به وجود می‌آورد. انیمیشن کابوس قبل از کریسمس یکی از اثرگذارترین انیمیشن‌ها در فرهنگ عامه بوده و تاثیر آن هرگز کمرنگ نخواهد شد.

سفیدبرفی و هفت کوتوله Snow White And The Seven Dwarfs – 1937

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

سفیدبرفی و هفت کوتوله اولین فیلم بلند انیمیشنی والت دیزنی و بدون تردید یک شاهکار انیمیشن ماندگار است، نه به خاطر داستان کلاسیک شاه و پری بلکه به خاطر رنگ‌های به کار رفته در آن. همان طور که می‌دانید فیلم‌های رنگی تا آن زمان وجود نداشتتند و این اثر در میان فیلم‌های سیاه و سفید دهه 1930 جذابیت فوق العاده‌ای برای تماشاچیان داشت. والت دیزنی برای این انیمیشن یک اسکار افتخاری دریافت کرد و موفقیت او از همین جا کلید خورد.

غول آهنی The Iron Giant – 1999

20 انیمیشن شاهکار تاریخ

این شاهکار انیمیشن با اقتباس از رمان تد هیوز ساخته شده است و داستان رباتی فضایی و غول پیکر را روایت می‌کند که قلبی از طلا دارد. داستان این انیمیشن در سال 1957 می‌گذرد، زمانی که فضاپیمای روسی اسپاتنیک در مدار زمین قرار گرفت. این اتفاق باعث می‌شود که غول آهنی ناخواسته به زمین سقوط کند و با پسری به نام هوگارت هیوز آشنا شود. هوگارت از غول آهنی در مقابل ارتشی‌ها محافظت می‌کند و داستانی زیبا و احساسی می‌آفریند.

منبع
دیجی‌رو
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا