بارداری

۱۶ خاصیت تایید شده آلو در دوران بارداری

مثبت زندگی: در طول دوران بارداری، مادران باید بدانند چه میوه‌هایی را باید مصرف کنند، و از مصرف کدام میوه‌ها اجتناب کنند. مصرف میوه در طول دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه‌ی نخست، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در طول این مدت بیش‌تر مادران هم‌چنان با تهوع صبحگاهی (ویار) دست و پنجه نرم می‌کنند و هم‌زمان، جنین نیز در حال سپری کردن مرحله‌ی مهمی از رشد است.

در طول سه ماهه‌ی نخست بارداری، برای رشد مغز و دستگاه عصبی تامین مقدار زیادی مواد مغذی برای بدن مادر ضروری است. مصرف میوه‌هایی نظیر آلو برای در امان ماندن مادر از تشدید علائم تهوع صبحگاهی (ویار) و هم‌زمان، تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین بسیار مفید خواهد بود. در ادامه این نوشتار درباره ۱۶ خاصیت تایید شده آلو در دوران بارداری نکات جالبی می‌خوانید.

آلو چیست؟

درخت آلو جزء خانواده‌ی پرونوس و هم‌چنین، هم‌خانواده‌ی درخت‌هایی نظیر هلو و گیلاس به شمار می‌رود. برخی گونه‌های آلو از خانواده‌ی درختان پرونوس با نام علمی Prunus domestica متعلق به نواحی اروپا هستند؛ با این حال، مردم آسیا بیش‌تر با دو گونه‌ی دیگر آلو با نام‌های علمی Prunus simonili و Prunus salicina آشنا هستند. آلو معمولا به دو صورت مصرف می‌شود؛ آلوی تازه که می‌توان آن را مستقیما به صورت خام نوش جان کرد، و برگه‌ی آلو یا آلوی خشک که به صورت ساده یا به عنوان یک افزودنی به کیک یا سایر مواد غذایی مصرف می‌شود.

جدول ارزش غذایی آلو

آلوی تازه، یک وعده‌ی مصرفی به اندازه‌ی ۱۰۰ گرم
کالری۴۶ کالری
کربوهیدرات۱۱ گرم
پروتئین۰.۷ گرم
چربی۰.۳ گرم
فیبر۱.۴ گرم
ویتامین‌ها
فولات / اسید فولیک (ویتامین B9)۵ میلی‌گرم
نیاسین (ویتامین B3)۴۱۷ میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)۱۳۵ میلی‌گرم
پیریدوکسین (ویتامین B6)۰.۲۹ میلی‌گرم
ریبوفلاوین (ویتامین B2)۰.۲۶ میلی‌گرم
تیامین (ویتامین B1)۰.۲۸ میلی‌گرم
ویتامین A۳۴۵ واحد بین‌المللی
ویتامین C۵ میلی‌گرم
ویتامین E۲۶ میلی‌گرم
ویتامین K۴ میلی‌گرم
الکترولیت‌ها
سدیم۱ میلی‌گرم
پتاسیم۱۵۷ میلی‌گرم
مواد معدنی
کلسیم۶ میلی‌گرم
مس۰.۵۷ میلی‌گرم
آهن۱۷ میلی‌گرم
منیزیوم۷ میلی‌گرم
منگنز۰.۵۲ میلی‌گرم
فسفر۱۶ میلی‌گرم
روی (زینک)۱۰ میلی‌گرم

خواص آلو در دوران بارداری

پیشگیری از زایمان زودرس

عوامل زیادی می‌توانند باعث بروز زایمان زودرس شوند، ولی مصرف مرتب آلو می‌تواند به زنان باردار کمک کند از بروز زایمان زودرس پیشگیری کنند. زیرا آلو به میزان نسبتا زیادی حاوی منیزیوم است. منیزیوم نقش قابل توجهی در آرام‌‌سازی ماهیچه‌ها ایفا می‌کند؛ به این ترتیب، می‌تواند از انقباض زودرس آن‌ها پیشگیری کند.

این نوشته را از دست ندهید  حقایقی درباره روش‌های تعیین جنسیت جنین و راهکارهای آن

بهبود جذب آهن

آهن یکی از مواد معدنی مهمی است که زنان باردار باید در طول دوران بارداری آن را به اندازه‌ی کافی مصرف کنند. آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است؛ گلبول‌های قرمز خون نیز برای رشد جنین بسیار با اهمیت هستند. بدون وجود مقدار کافی گلبول‌های قرمز خون، ‌خطر زایمان نوزاد با نقض مادرزادی افزایش می‌یابد. آلو حاوی نسبتا مقدار زیادی ویتامین C است که باعث بهبود جذب آهن در بدن می‌شود. علاوه بر آلو، خرما و گیلاس نیز برای زنان باردار فواید زیادی همراه دارند.

خلاصی از شر یبوست به طور طبیعی

در طول بارداری، حرکات روده‌ها آهسته‌تر می‌شوند؛ زیرا جنین داخل شکم مادر فضای معده را در آن ناحیه تنگ می‌کند؛ بنابراین، گاهی اوقات به دلیل غیر طبیعی شدن حرکات روده‌ها، اجتناب از ابتلا به یبوست دشوار می‌شود. با وجود این، آلو غنی از فیبر است که می‌تواند به مادران کمک کند به طور طبیعی از شر یبوست خلاص شوند؛ زیرا فیبر به عادی کردن حرکات داخل مجاری گوارشی کمک می‌کند.

راه‌حلی برای خستگی مفرط و استرس

گاهی اوقات، اجتناب از استرس در طول دوران بارداری دشوار می‌شود، و همین عامل می‌تواند به خستگی مفرط منجر شود. عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند باعث بروز استرس در طول دوران بارداری شوند؛ از جمله به هم ریختن تعادل هورمون‌ها. در این شرایط، آن‌چه شما نیاز دارید، مصرف آن دسته از مواد غذایی است که می‌توانند باعث شادی‌تان شوند،‌ و از آن‌جا که آلو حاوی پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌‌هایی است که می‌توانند انرژی‌تان را افزایش دهند، مصرف آلو می‌تواند به جای استرس، مادران باردار را پر از انرژی کند.

پیشگیری از دیابت بارداری

علاوه بر زایمان زودرس، یکی دیگر از ترس‌ها و نگرانی‌های زنان باردار مبتلا شدن به دیابت بارداری است. با وجود این، آلو یکی از میوه‌هایی است که مصرف آن برای پیشگیری از بروز دیابت بارداری به طور روزانه توصیه شده است. زیرا میزان کالری و شاخص گلوکز آلو نسبتا پایین است.

مصرف مواد غذایی سالم و مفید در طول دوران بارداری بسیار بااهمیت است؛ از این رو، شناختن این خوراکی‌ها می‌تواند به سلامت مادر و کودک کمک کند؛ از جمله‌ی آن مواد غذایی مفید می‌توان به کشک و کشمش اشاره کرد.

کنترل موثر فشار خون

آیا می‌دانید در طول دوران بارداری، افزایش ناگهانی فشار خون نه تنها برای مادر مهلک است، بلکه جان کودک را نیز به خطر می‌اندازد؟ به همین دلیل، کنترل کردن فشار خون در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم، یکی از راه‌های کنترل فشار خون به شمار می‌رود؛ و خوشبختانه آلو منبعی عالی برای پتاسیم است. میزان سدیم این میوه نیز نسبت به پتاسیم آن کم‌تر است.

این نوشته را از دست ندهید  تغذیه در دوران بارداری – باورهای غلط

مفید برای استخوان‌ها

در طول دوران بارداری، مصرف کلسیم نه تنها برای رشد جنین، بلکه برای حفظ سلامتی مادر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر میزان کلسیم موجود در بدن زن باردار کافی نباشد، کلسیم مورد نیاز برای رشد جنین از موجودی کلسیم در استخوان مادر تامین می‌شود. مطمئنا هیچ زنی نمی‌خواهد چنین اتفاقی برای بدن‌اش بیفتد؛ مصرف آلو که غنی از کلسیم است می‌تواند به پیشگیری از این اتفاق کمک کند.

تقویت دستگاه ایمنی بدن به طور طبیعی

آلو غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C است؛ بنابراین، مسلما میوه‌ی فوق‌العاده‌ای برای تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز به شمار می‌رود. در طول دوران بارداری، ابتلا به آنفولانزای معمولی و تب می‌تواند برای جنین مهلک باشد؛ بنابراین، باید در دوران بارداری نهایت تلاش‌تان را به خرج دهید تا به بیماری مبتلا نشوید.

پیشگیری از ایجاد لخته‌های خونی غیرطبیعی

ایجاد لخته‌های خونی غیر طبیعی برای هر آدمی خطرناک است، ولی در مورد زنان باردار خطر بسیار بیش‌تری همراه دارد. آلو حاوی پتاسیم است که می‌تواند میزان بیش از حد سدیم را در بدن از بین ببرد و ویتامین K نیز به کنترل انباشت لخته‌های خونی غیر طبیعی کمک می‌کند.

حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند

مسلما می‌دانید مواد غذایی غنی از ویتامین C به احتمال زیاد حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛ آلو نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در آلو می‌توانند به طور موثر با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند.

منبع عالی برای ویتامین C

ویتامین C برای دوران بارداری بسیار ضروری است. برخی از پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند برای تامین ویتامین C مورد نیازشان در طول روز از مکمل‌ها استفاده کنند. متاسفانه، مکمل‌ها حاوی برخی از ترکیبات شیمیایی هستند که می‌توانند برای سلامت جنین مضر باشند. بنابراین، اگر مادر بتواند ویتامین C مورد نیاز بدن‌اش را فقط از طریق منابع طبیعی تامین کند، قدم بسیار مثبتی برای سلامتی خود و کودک‌اش برداشته است؛ آلو یکی از میوه‌های توصیه شده برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن به شمار می‌رود.

این نوشته را از دست ندهید  ۳ اشتباه رایج در صحبت کردن که شما را بدون اعتماد‌به‌نفس نشان می‌دهد

کنترل وزن

خواص آلو در دوران بارداری

ابتلا به چاقی مفرط در دوران بارداری می‌تواند برای کودک بسیار خطرناک باشد؛ و در بیش‌تر موارد، مادرانی که دچار چاقی مفرط هستند مجبور می‌شوند از طریق سزارین نوزادشان را به دنیا بیاورند، زیرا نوزاد به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که نمی‌تواند به طور طبیعی به دنیا بیاید. با وجود این، کمبود وزن نیز در دوران بارداری خطرناک است. آلو به اندازه‌ای حاوی کربوهیدرات است که می‌تواند از کاهش وزن بیش از اندازه‌ی مادر پیشگیری کند، و هم‌چنین، غنی از فیبر است و کالری اندکی دارد و باعث افزایش وزن مادر نمی‌شود.

مبارزه با کم خونی

زنان باردار در برابر کم خونی آسیب پذیر هستند، زیرا رژیم غذایی ناسالم معمولا بر میزان تولید گلبول‌های قرمز خون تاثیر می‌گذارد. در این خصوص، مصرف مواد غذایی غنی از آهن اکیدا توصیه می‌شود، زیرا کمبود آهن می‌تواند کم خونی شدید منجر شود. آلو از آن دسته میوه‌هایی است که غنی از آهن هستند و مصرف آن برای مادران باردار توصیه می‌شود. مصرف آلو تقریبا برای زنان باردار بی‌خطر است.

مفید برای پوست

یکی از مشکلات بارداری این است که گاهی اوقات بدن مادر دچار به هم ریختگی هورمون‌ها می‌شود؛ این مسئله می‌تواند بر وضعیت ظاهری مادر تاثیر بگذارد. پوست زنان باردار ممکن است کمی تیره، رنگ پریده، دچار لکه و آکنه، دچار چربی بیش از حد و بسیاری مشکلات دیگر شود. آلو حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و می‌تواند به حفظ سلامت پوست زنان باردار کمک کند؛ بنابراین، مهم نیست شکم‌تان چه‌قدر بزرگ شده باشد، شما می‌توانید مادر بسیار زیبایی باشید.

خوردنی سالم برای دوران بارداری

خوردن تنقلات سالم و مغذی در دوران باردار از اهمیت بالایی برخوردار است، به این دلیل که در طول این دوران زنان باردار مجاز نیستند وعده‌های غذایی محدود و حجیم داشته باشند؛ زیرا وقتی شما غذایی می‌خورید، به این معنی نیست که کودک داخل شکم‌تان نیز به همراه شما غذا می‌خورد. باید از تامین تمام مواد مغذی لازم برای جنین اطمینان حاصل کنید؛ به همین خاطر، توصیه می‌شود زنان باردار وعده‌های غذایی کوچک‌تر و بیش‌تری داشته باشند.

موارد احتیاط درباره‌ی مصرف آلو در دوران بارداری

در طول دوران بارداری، ‌حقیقتا باید با دقت زیاد به هر آن‌چه می‌خورید، توجه داشته باشید. طبق شواهد علمی، آلو برای دوران بارداری واقعا مفید است، زیرا این میوه سرشار از مواد مغذی مورد نیاز مادر و کودک است. با وجود این، برخی وضعیت‌های استثنایی وجود دارند که همه‌ی زنان باردار باید به آن‌ها توجه کنند.

این نوشته را از دست ندهید  هسته انبه، معجزه‌ای برای پوست و مو

دارای کالری اندکی است

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، آلو برای کنترل وزن در طول دوران بارداری بسیار مفید است، و زنان باردار باید به این نکته توجه کنند؛ زیرا چاقی مفرط می‌تواند برای مادر و کودک بسیار خطرناک باشد. با وجود این، نباید در دوران بارداری به طور کامل از مصرف کالری خودداری کنید. وجود کالری هم‌چنان برای انسان‌ها، از جمله زنان باردار مهم و ضروری است. بنابراین، برای تامین نیازهای بدن در دوران بارداری باید مواد غذایی حاوی کالری را نیز مصرف کنید.

آلو می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد

اگر با مشکل سنگ کلیه مواجه نیستید، چیزی برای نگرانی وجود ندارد؛ ولی اگر پزشک مشکلاتی را مربوط به سنگ کلیه در شما تشخیص داده است، باید تحت هر شرایط، از مصرف آلو خودداری کنید.

در دوران بارداری، بهتر است به جای استفاده از برگه‌ی آلو یا آلوی خشک، از آلوی تازه و خام استفاده کنید

برگه‌ی آلو نسبتا دارای مقداری زیادی قند و سدیم است. فارغ از این‌که میزان پتاسیم در آلو چه‌قدر است، قادر نیستید از میزان این ماده در محصول نهایی فرایند خشک شدن میوه (به طور صنعتی) اطمینان حاصل کنید.

بارداری هدیه‌ی ویژه از جانب خداوند به زنان است. فقط آن‌هایی که تجربه‌ی بارداری داشته‌اند می‌توانند جایگاه ویژه‌ی خود را به عنوان یک زن درک کنند، و بدانند برای حفظ کودک در رحم و زایمان سالم کودک باید چه‌قدر تلاش کنند. اگر فکر می‌کنید سخت‌ترین بخش بارداری فقط زایمان است، احتمالا اشتباه می‌کنید؛ هنگام زایمان و به دنیا آوردن نوزاد شاید مهم‌ترین بخش از بارداری باشد، و سخت‌ترین بخش آن هنگامی است که مادر باید حدود ۹ ماه کودک را در شکم‌اش نگه دارد، به فکر سلامتی‌اش باشد، و هم‌زمان، بدن‌ خود را نیز سالم نگه دارد؛ زیرا فقط مادران شاد و سالم می‌توانند کودکانی شاد و سالم داشته باشند. از این رو، به فواید آلو و سایر میوه‌های سالم در دوران بارداری توجه بیش‌تر داشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا