آخرین نوشته هاپوست و مو

۱۴ ترفند برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم

مثبت زندگی: ناخن‌های قوی و سالم، نشان‌دهنده‌ی سلامتی بدن است. اما گاهی آن‌قدر‌ها که دوست داریم ناخن‌های قوی و سالم نداریم. جالب است بدانید که با تغییر سبک زندگی و عادت‌های خود می‌توانید ناخن‌هایتان را تقویت کرده و از استحکام آن‌ها لذت ببریم.

۱. بیوتین مصرف کنید

۱۴ ترفند برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم رازِ داشتن ناخن‌های قوی و سالم

بیوتین، که با نام ویتامین H و ویتامین B۷ هم شناخته می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه B است. از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، در بدن ذخیره نمی‌شود و برای تأمین این ویتامین باید به صورت روزانه آن را مصرف کنیم.

بیتوتین علاوه بر تقویت مو و ناخن، به اصلاح عملکرد سیستم عصبی بدن هم کمک می‌کند. مواد غذایی مثل ماهی ساردین، تخم مرغ پخته شده و حبوبات، منبع خوبی برای تأمین بیوتین هستند. همچنین می‌توانید برای تأمین آن از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. فراموش نکنید که قبل از مصرف مکمل بیوتین حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

۲. ناخن‌ها را بیش از حد در معرض آب قرار ندهید

۱۴ ترفند برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم رازِ داشتن ناخن‌های قوی و سالم

خیس شدن ناخن‌ها و قرار گرفتن بیش از حدشان در آب، باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن‌های شما می‌شود. پس حتما در زمان شست‌وشوی ظرف‌ها دستکش بپوشید و در زمان استحمام، دست‌های خود را بیش از حد در معرض آب قرار ندهید. البته دور ماندن کامل از آب غیرممکن است، اما تا جایی که امکان دارد ناخن‌ها را در معرض رطوبت قرار ندهید.

۳. آب بنوشید

نوشیدن آب به میزان کافی، برای سلامتی ضروری است و این موضوع شامل ناخن‌های شما هم می‌شود. ناخن‌ها، بدون دریافت رطوبت کافی از بدن، شکننده شده و به‌راحتی پوسته پوسته می‌شوند یا می‌شکنند. نوشیدن آب به میزان کافی، به حفظ رطوبت ناخن کمک کرده و به آن‌ها استحکام می‌بخشد.

این نوشته را از دست ندهید  قهوه شیرین بهتر است یا تلخ!

۴. به رژیم غذایی خود توجه کنید

۱۴ ترفند برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم رازِ داشتن ناخن‌های قوی و سالم

مطمئن شوید که رژیم غذایی سالم و متنوعی دارید؛ همچنین توصیه شده است که از یک مولتی ویتامین مناسب همراه با مواد معدنی استفاده کنید. یک رژیم غذایی بدون وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم می‌تواند سلامت کلی بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد؛ این موضوع شامل ناخن‌ها هم می‌شود.

۵. به محصولات آرایشی که مصرف می‌کنید، دقت کنید

بسیاری از لاک‌های ناخن یا مواد درمانی آن حاوی مواد شیمیایی قوی هستند که به ناخن‌ها آسیب رسانده و آن‌ها را ضعیف می‌کنند. همچنین بهتر است از لاک پاک‌کن‌هایی که حاوی استون هستند خودداری کنید، زیرا استون به ناخن آسیب می‌زند. بهتر است از لاک‌های ناخن بدون مواد شیمیایی و لاک پاک‌کن‌های بدون استون باشید.

۶. ناخن‌های خود را ژلیش نکنید

ژلیش ناخن، یک گزینه‌ی مناسب برای افرادی است که رشد ناخن آن‌ها مشکل داشته و شکل ظاهری زیبایی ندارد. اما استفاده‌ی مکرر از آن می‌تواند ناخن‌ها را ضعیف کند یا حتی باعث کنده شدن آن‌ها شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر مجبور هستید از ژلیش ناخن استفاده کنید، به صورت مکرر از آن استفاده نکنید.

قرار گرفتن ناخن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش، که بخشی از مراحل ژلیش است، عامل خطرناکی بوده و باعث ابتلا به سرطان می‌شود. درست است که مدت زمان کوتاهی در معرض آن قرار می‌گیرید، اما قرار گرفتن در معرض این اشعه باعث آسیب رسیدن به ناخن و ایجاد پیری در پوست اطراف آن می‌شود.

۷. همیشه ناخن‌های خود را لاک نزنید

لاک ناخن بسیار زیبا است و ظاهر دست را چندین برابر جذاب می‌کند، اما استفاده‌ی مداوم از لاک، حتی اگر فاقد مواد شیمیایی قوی باشد، می‌تواند ناخن‌های شما را ضعیف کند. ناخن‌ها نیاز به تنفس دارند؛ لاک ناخن‌های خود را پس از یک هفته به کمک یک لاک پاک‌کن غیر استونی پاک کنید و یک هفته به آن استراحت دهید تا خود را بازسازی کند.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «ملکه گدایان» قسمت ۱۰

۸. ناخن‌هایتان را زیاد بلند نکنید

بلند بودن ناخن یکی از دلایل شکستن و شکاف برداشتنِ آن است. تا حد ممکن ناخن‌ها را کوتاه کنید یا به اندازه‌ی خیلی کمی بلند کنید. با این کار از آسیب دیدنِ احتمالی ناخن‌ها جلوگیری کرده‌اید و ظاهری زیبا به آن‌ها داده‌اید.

۹. از ناخن‌های خود به‌عنوان ابزار استفاده نکنید!

برای باز کردن در قوطی یا برداشتن چیزی از فضایی کوچک، از ناخن‌هایتان استفاده نکنید. برای این کار‌ها می‌توانید از پنجه‌ی خود کمک بگیرید یا با کمک یک گیره‌ی کاغذ، وسایل ریز را بردارید. استفاده از ناخن به جای ابزار، باعث شکستگی و خرد شدن آن شده و در نتیجه ناخن‌هایتان را ضعیف می‌کند.

۱۰. از لوسیون ناخن استفاده کنید

اگر بعد از پاک کردن لاک احساس کردید ناخنتان خشک است، می‌توانید از کرم مرطوب کننده یا لوسیون روی آن بزنید. همچنین لازم است که پس از هر بار شست‌وشوی دست‌ها، این کار را تکرار کنید.

۱۱. ناخن‌هایتان را خشک نکنید

اگر از محصولات ضدعفونی کننده زیاد استفاده می‌کنید، اجازه ندهید که مدت زمان طولانی روی ناخن‌هایتان باقی بماند. استفاده‌ی مداوم از مواد ضدعفونی کننده می‌تواند ناخن‌ها را خشک و شکننده کند.

۱۲. ناخن را از یک جهت سوهان بکشید

۱۴ ترفند برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم رازِ داشتن ناخن‌های قوی و سالم

برای سوهان کشیدن ناخن‌ها لازم نیست سوهان را مثل اره از چپ و راست، پشت سر هم، روی ناخن بکشید. این کار باعث ضعیف شدن ناخن‌های شما می‌شود. برای سوهان کشیدن از یک جهت شروع کنید و به آرامی پیش بروید تا به کناره‌های ناخن برسید.

۱۳. در استفاده از محصولات تمیزکننده احتیاط کنید

هنگام نظافت منزل، حتما از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. بسیاری از محصولات تمیزکننده حاوی مواد شیمیایی هستند که ناخن‌ها را ضعیف می‌کند. دستکش از تماس مستقیم دست با مواد شیمیایی جلوگیری کرده و از ناخن‌های شما محافظت می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  تفاوت درد و رنج، راهکاری برای پذیرش دردها

۱۴. به شامپوی خود دقت کنید

اگر از شامپوی مناسب برای مو‌های چرب استفاده می‌کنید و یا شامپوی شما خاصیت خشک کنندگی جنس مو دارد، ممکن است باعث ضعف و شکنندگی ناخن‌هایتان شود. سعی کنید هر چند هفته یک بار شامپوی خود را عوض کنید و تأثیر آن را بر روی ناخن‌ها ببینید.

سخن آخر؛ به ناخن‌هایتان توجه کنید

ناخن‌ها می‌توانند پیغام‌های زیادی را درباره‌ی بدنمان به ما منتقل کنند. اگر روش‌های مختلفی را در ارتباط با ناخن انجام می‌دهید و از آن‌ها مراقبت می‌کنید، اما باز هم تغییر شکل داده و ضعیف شده‌اند، لازم است در این مورد حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا سلامت شما را بررسی کند. گاهی ممکن است یک بیماری زمینه‌ای باعث نازک و شکننده شدن ناخن‌ها شود و با یک درمان ساده، هم سلامت به شما بازگردد و هم وضعیت ناخن‌هایتان بهتر شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − یک =

دکمه بازگشت به بالا