معرفی کتاب

یک دانه گردو؛ روایتِ دوئل حیوانات با پایانی خوش

یک دانه گردو نویسنده: محمدرضا شمس

مثبت زندگی: کتاب‌هایی که برای کودکان نوشته می‌شود معمولا داستان‌های ساده‌ای دارند. اما داستان ساده داشتن به این معنا نیست که کتاب چیزی برای یاد گرفتن ندارد. پای صحبت کارشناس‌های کتاب کودک هم که بنشینی می‌گویند: کتاب‌های کودک باید طرح ساده داشته باشند و طرح ساده و باز هم طرح ساده. کتابی که امروز در بخش معرفی کتاب با آن آشنا می‌شوید همین ویژگی را دارد. داستانی با طرح ساده و مختص کودکان و دنیای زیبا و پاک آن‌ها. «یک دانه گردو» کتابی است به قلم محمدرضا شمس. برای آشنایی با کتاب خواندن این مقاله را از دست ندهید.

درباره کتاب

داستان از وزش باد و افتادن گردو از درخت شروع می‌شود. وقتی که گردو روی زمین می‌افتد، سوسک و جیرجیرک و مورچه چشم‌شان به گردو می‌افتد و هم‌زمان به سمت گردو می‌دوند تا آن را بخورند. اما گردو برای چه کسی است؟ برای سوسک که اول به سمت گردو دویده یا جیرجیرک یا مورچه؟

نویسندۀ یک دانه گردو، «محمدرضا شمس» است و شناخت خوبی از کودکان ایرانی و خانواده‌های آن‌ها دارد. برای همین در ادامه نویسنده با مطرح کردن سؤال و ایجاد تعلیق و گره در داستان، مخاطب را با خود همراه می‌کند تا مفاهیمی مانند دوستی، برابری، فکر کردن و پیدا کردن راه‌حلِ از میان برداشتن مشکلات ملکۀ ذهن مخاطب شود.

تصاویر کتاب در کنار داستان زیبا و روان کمک زیادی به شکل گرفتن شخصیت کودک خواهد کرد و باید گفت یک دانه گردو کتابی کامل و بی‌نقص است.

یک دانه گردو

مخاطب خاص کتاب

در شناسه کتاب نوشته که یک دانه گردو مختص گروه سنی «الف» و «ب» است. اما یک دانه گردو کتابی است برای تمام کسانی که کودک درونشان هنوز هوای دویدن در کوچه‌ها دارد و حتی سودای توپ‌بازی و بالا رفتن از دیوار صاف. یک دانه گردو کتابی است که در کنار سرگرمی، مسئولیت‌پذیری و مهربانی و دوستی را به مخاطب می‌آموزد. پس اگر کودکی در خانه دارید که می‌خواهید مهربانی و دوستی با دیگران را به او بیاموزید، یک دانه گردو را برایش تهیه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  در دوران سالمندی سالم بمانید

بخشی از کتاب

یک تکه خیلی کوچک ماند. کرمِ ریزریزی از توی آن بیرون آمد و گفت: «این هم مال من.» سهمش را برداشت و رفت…

یک دانه گردو

گرد آورنده
ارغوان مشتاق
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا