سلامت

کدام بیماری‌ها افراد چپ دست را تهدید می‌کند؟

مثبت زندگی: نمی‌توان گفت که سلامتی یا بیماری به چپ دست بودن یا راست دست بودن گره خورده. هیچ هم این‌طور نیست. ممکن است کسی چپ دست باشد و کاملاً سلامت و بالعکس. کسی راست دست باشد و همیشه خدا بیمار و نزار! اما تحقیقاتی که پزشکان سال‌های سال مشغول انجام آن‌ها بوده‌اند نشان داده که چب دست‌ها بعضی از بیماری‌ها را بیشتر از راست‌دست‌ها تجربه می‌کنند. امروز 20 مرداد است و دور روز مانده به 22 مرداد که روزجهانی چپ دست‌هاست. همراه ما باشید تا درباره چپ دست‌ها و بیماری‌هایشان بیشتر بدانید.

اختلالات خواب

بیداری‌های شبانه ناشی از اختلال حرکت‌های دوره‌ای در خلال خواب (PLMD)، در میان چپ دست‌ها بیشتر است. ۹۴ درصد از افراد چپ دست این اختلال را در هر دو طرف بدن تجربه می‌کنند. اما این در حالی است که ۶۹ درصد افراد راست دست به PLMD مبتلا می‌باشند.

سرطان سینه 

در سال ۲۰۰۷ میلادی دانشمندان دریافتند که زنان یائسه چپ دست نسبت به همتایان راست دست خود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. اگر شما در حال حاضر چپ دست هستید و دارای سابقه ابتلا به سرطان سینه در خانواده خود هستید، با پزشک در مورد آزمایش غربالگری سرطان پستان صحبت کنید.

اختلالات گوارشی 

مطالعات گسترده نشان داده است افراد چپ دست به میزان قابل توجهی دچار بیماری خودایمنی روده و بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت زخمی می‌شوند. در واقع نشان داده شده که ۲۱ درصد از افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، چپ دست هستند.

ناتوانی‌های یادگیری 

در حالی که خوشبختانه مربیان و والدین هنگام یادگیری نوشتن، دانش آموزان را به تغییر دست وادار نمی‌کنند، اما شاید هنوز در سیستم آموزشی، افرادی با چپ دست بودن و یا دو دست بودن (کسانی که هم راست دست و هم چپ دست هستند) بچه‌ها مخالفت کنند. دلیل این مخالفت چیست؟

این نوشته را از دست ندهید  غذاهای سرطان‌زایی که هر روز مصرف می‌کنید

عملکرد تحصیلی

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ روی کودکان ۱۱ ساله و کوچکتر انجام شد، محققان استرالیایی دریافتند که کودکان دست‌چپ نسبت به کودکان راست دست عملکرد ضعیف‌تری در موارد مختلف شامل واژگان، روخوانی، نوشتن، رشد اجتماعی و مهارت‌های حرکتی دقیق و کلی دارند.

براساس این بررسی‌ها کودکان دست‌چپ به احتمال بیشتری از ۲ نیمکره مغز خود به شکل‌های غیرمعمول استفاده می‌کنند که ممکن است باعث بالا بردن ریسک اختلالات یادگیری خفیف در آنها شود. نکته مهم این است که به هر حال ممکن است بیشتر کودکان در دوران تحصیل از همکلاس‌های خود پیشی بگیرند و چپ‌دست بودن پیش‌بینی کننده مطمئنی برای اینکه کودکان در طی دوران رشد خود چگونه عمل می کنند، نیست.

پتانسیل درآمدزایی 

این بچه‌ها زبان را متفاوت از راست دست‌ها پردازش می‌کنند. در نتیجه، بچه‌هایی که با دو دست کار می‌کنند با احتمال بیشتری زبان می‌آموزند، دقیق هستند و دچار اختلالات روانی دوران کودکی می‌شوند که می‌تواند تا زمان نوجوانی ادامه پیدا کند. پژوهشگران همچنین دریافتند که کودکان دو دست شانس بیشتری برای بروز علائم اختلال بیش فعالی دارند. تفاوت قابل مشاهده در مهارت‌های شناختی و رفتاری باعث می‌شود سالانه چپ دست‌ها ۱۰ تا ۱۲ درصد درآمد کمتری نسبت به راست دست‌ها داشته باشند.

افراد-چپ-دست

قابلیت‌های ورزشی 

از نقطه نظر مثبت، چپ دست‌ها در ورزش‌هایی مانند تنیس، بوکس و بیس‌بال، به خصوص پرتاب، بهتر عمل می‌کنند. حال باید پرسید چرا؟ زیرا راست دست‌ها اغلب در زوایه‌ی نامناسبی دفاع می‌کنند (قلاب کردن و حرکت مناسب دست‌ها).

مولتیپل اسکلروزیس 

بازهم یک ارتباط بین بیماری و زنان چپ دست وجود دارد. افزایش خطر ۶۲ درصدی ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (بیماری ام اس) در میان زنانی که به طور طبیعی چپ دست بودند نسبت به کسانی که به طور طبیعی راست دست بودند مشاهده شده است.

این نوشته را از دست ندهید  کنترل اعصاب‌مان در دست بگیریم

رفتار اجتماعی 

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، محققان دریافتند افراد دو دست، درون گراتر و خجالتی‌تر از افراد فقط راست دست یا فقط چپ دست هستند.

بیماری روانی

 محققان دریافتند بدون تردید ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی چپ دست هستند. البته چپ دست بودن به این معنا نیست که قطعا شما دچار یک بیماری روانی خواهید شد، اما اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان از علائم مرتبط رنج می‌برید، به روان پزشک مراجعه کنید و به او اجازه دهید تا با دانستن چپ دست بودن یا نبودن‌تان، علائم و دلایل بروز آن را شناسایی کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 2 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا