تخصصیسلامت

کبد چرب؛ علامت‌ها و روش‌های درمان خانگی

مثبت زندگی: کبد چرب! بدون تردید نام این بیماری را شنیده‌اید. بیماری که به واسطه زندگی‌های مدرن امروزی، افرادی زیادی به آن مبتلا شده‌اند. اما خبر دارید چرا کبد، چرب می‌شود؟ بگذارید با زبان ساده برایتان بگوییم که کبد چرب یعنی چه.

تجمع بیش از اندازه چربی یا اسنئاتوز در کبد، بیماری کبد چرب را موجب می‌شود. در شروع بیماری، علامت‌ها محدودند. شاید به تعداد انگشت‌های یک دست هم نرسند اما، امان از روزی که بیماری پیشرفت کند و …

مثبت زندگی را همراهی کنید تا در این مقاله شما را با علائم کبد چرب، دلایل چرب شدن کبد و در نهایت نسخه غذاهای خانگی برای پاکسازی کبد چرب آشنا کنیم.

خارش پوست

خارش پوشت را جدی بگیرید. معمولا خارش پوست زمانی جدی گرفته می‌شود که فرد را کلافه می‌کند  و باعث تحریک پوست و سرخ شدن بیش از اندازه می‌شود. اما خارش بدن در بلند مدت حتما دلیل داخلی دارد. وقتی قسمتی از بدنتان دچار خارش می‌شود، یعنی در خون شما صفرا وجود دارد. وجود صفرا در خون هم یعنی کبدتان درست کار نمی‌کند. پس از کنار خارش بلند مدت پوست‌تان راحت عبور نکنید و نگویید حساسیت فصلی است!

کبودی و خون‌ریزی

بعضی‌ها هستند که با یک ضربه کوچک پوست‌شان به سرعت کبود و زخم می‌شود. این موضوع هم نشانه خوبی نیست. وقتی به راحتی کبود می‌شوید یا جای زخم کوچک روی پوست‌تان خیلی زود خون‌ریزی می‌کند یعنی پروتئین‌هایی که برای انعقاد خون لازم دارید، به اندازه کافی تولید نمی‌شود و متاسفانه این بار هم یعنی کبدتان خوب کار نمی‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  مزایای استفاده از جوراب‌های فشاری برای رگ‌های واریسی

قرمز شدن کف دست

شاید بدیهی به نظر برسد اما سرخی کف دست وقتی با خارش همراه شود، یکی از علامت‌های کبد چرب در بدن شما نمایان شده. سرخی و خارش توامان کف دست به اریتمای کف دست معروف است و دلیل به وجود آمدنش به خاطر عادی نبودن سطح هورمون‌ها در خون است. این علامت را هم جدی بگیرید.

کبد چرب

آنژیوم عنکبوتی

آنژیوم عنکبوتی یعنی حالتی که مویزگ‌های عنکبوتی شکل زیر پوست دیده شود. هیچ تغییر شکلی بی دلیل نیست و علت به وجود آمدن این مویرگ‌ها افزایش استروژن در بدن است. افزایش بیش از اندازه استروژن هم یعنی کبد به درستی کار نمی‌کند.

بوی بد دهان

بوی بد دهان دلایل مختلفی دارد. سینوزیت و بیماری‌های لثه هم با بوی بد دهان خودشان را نشان می‌دهند اما بوی بد دهان یکی از نشانه‌های بیماری کبد چرب است. بیمارانی که به سیروز کبدی دچار می‌شوند این علامت را همیشه همراه خود دارند.

وجود لک‌های پوستی و کک و مک

وقتی روی پوست لک‌های قهوه‌ای رنگی به وجود می‌آید یعنی استروژن در بدن افزایش یافته تا آنزیمی به نام تیروزیناز در بدن شروع به رنگ‌ریزه‌های پوستی (مِلانین) کند. در نتیجه روی پوست بدن لکه‌ها و کک‌ومک ایجاد می‌شود. این هم یکی از علامت‌های کبد چرب است که باید در صورت مشاهده آن حتما به پزشک مراجعه کرد.

دلیل به وجود آمدن کبد چرب چیست؟

علت دقیق به وجود آمدن بیماری کبد چرب مشخص نیست اما یکی از عواملی که کبد چرب را سبب می‌شود، چاقی مفرط است.  چیزی حدود ۷۰ درصد از افراد چاق به کبد چرب دچار هستند؛ درحالی‌که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد با وزن معمولی به این مشکل گرفتار می‌شوند. اما چاقی تنها دلیل کبد چرب نیست. بیماری‌هایی که در ادامه از آن‌ها روایت می‌کنیم هم دلیل چرب شدن کبد هستند.

فشار خون بالا

این نوشته را از دست ندهید  اگر زخم معده دارید، این ۶ خوراکی را هر روز بخورید

انواع دیابت

مصرف بیش از اندازه فست‌فودها

چربی خون یا کلسترول بالا

بالا رفتن سن

عوامل ژنتیکی

سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض سموم

مصرف برخی از داروها مانند استروئیدها یا تاموکسیفین که مخصوص درمان سرطان است

کاهش وزن سریع

عفونت‌هایی مانند هپاتیت

مصرف الکل

نسخه غذایی برای پاکسازی کبد چرب

کبد چرب

فست‌فودها بالای جان‌مان شده. یکی از دلایل به وجود آمدن کبد چرب هم همین فست‌فودها و غذاهای سرخ شده هستند اما همه غذاها هم برای کبد مضر نیستند و هستند موادی که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. موادی که هم برای تقویت توانایی عملکرد کبد مفید است، هم سموم را از این اندام مهم بدن دفع می‌کند. در ادامه به معرفی این مواد غذایی می‌پردازیم:

سیر

سیر توانایی تولید آنزیم‌های کبد را بالا می‌برد و به دفع سموم از این عضو کمک می‌کند. سیر آلیسین و سلنیم فراوان دارد که این دو ماده یعنی جنگ با چربی کبد.

گریپ فروت

آنتی‌اکسیدان‌ها دشمن چربی کبد هستند.گریپ فروت  هم سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و به پاکسازی کبد کمک زیادی می‌کند. یک لیوان آب گریپ فروت تازه  باعث تولید آنزیم‌های سم‌زدا در کبد می‌شود و علاوه بر دفع سم از کبد، دیگر سموم را از بدن شما بیرون می‌برد.

چای سبز

چای سبز  را همه برای لاغری استفاده می‌کند اما حقیقت این است که این چای  علاوه بر آنتی اکسیدان کاتچین هم دارد. این ماده یعنی کاتیچین عملکرد کبد را بهتر می‌کند و برای جنگیدن با کبد چرب یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

چغندر و هویج

چغندر و هویج را فقط وقت سرما خوردگی نخورید. اگر بدانید این دو ماده تا چه اندازه برای کبد مفید هستند هر روز هفته از آن‌ها استفاده می‌کنید. فلاونوئیدهای گیاهی و بتاکاروتن باعث سلامت کبد می‌شود که این دو ماده در چغندر و هویج فراوان است. به قول معروف از فراوان هم گذشته. سرشار است!

این نوشته را از دست ندهید  چگونه دربرابر ولع خوردن مقاومت کنیم؟

آووکادو

وقتی بدن قادر باشد گلوتانتیون تولید کند، سم‌ها و چربی‌ها از کبد خداحافظی می‌کند. آووکادو این قدرت را به بدن می‌دهد که با تولید گلوتاتیون، کبد  از سموم پاکسازی شود.

سبزی‌های برگ‌دار سبز

سبزی‌ها یار غار سلامتی هستند. مخصوصا سبزی‌های برگ‌دار سبز.

فرقی نمی‌کند که این سبزی‌ها را بپزید یا خام استفاده کنید. سبزی‌های برگ‌دار منبع غنی کلروفیل هستند و توانایی خنثی کردن فلزات سنگین و مواد شیمیایی را دارند. برای همین به راحتی کبد را پاک‌سازی می‌کنند. البته مصرف روزانه این سبزی‌ها تاثیرگذار هستند. نه اینکه یک بار در هفته استفاده کنید و به امید پاکسازی کبد خود بنشینید.

اگر نمونه‌های سبزی‌های برگ‌دار می‌خواهید باید اسفناج، خیار چنبر، برگ قاصدک، آراگولا را تهیه کنید.

سیب

 سیب و سلامتی همیشه با هم تداعی می‌شوند. سیب سرشار از پکتین است و پاک‌کن خوبی برای دفع سموم از دستگاه گوارش است. زرد و قرمزش هم فرقی ندارد. خوردن روانه یک سیب را جزوه عادت خود کنید.

لیمو

لیمو هم جزوه میوه‌هایی است که برای انواع سرطان‌ها مفید است. این میوه زرد و سبز رنگ کوچک، سرشار از ویتامین C است که بدن را در تبدیلِ مواد سمی به ترکیبات محلول در آب و دفع از طریق ادرار یاری می‌کند.

گرد آورنده
ارغوان مشتاق
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا