رفتار

کاریزما چیست و چگونه کاریزماتیک باشیم؟

مثبت زندگی: بعضی از افراد مانند آهن ربا هستند. جهان به سمت آنها جذب شده و مقتدرانه و بدون دردسر توجه دیگران را جلب می‌کنند. خوشبختانه، افزایش کاریزماتیک بودن آن قدر که به نظر می‌رسد، سخت نیست. اگر به دنبال بینشی درباره این که «چگونه کاریزماتیک باشیم» هستید، سراغ مقاله مناسبی آمده‌اید.

کاریزما چیست؟

کاریزما توانایی بروز جذابیتی آهن ربایی است که دیگران را جذب کرده و تحسین آن ها را بر می‌انگیزد. هم چنین کاریزماتیک بودن به معنای تاثیر گذار بودن و نفوذ کردن در نظرات دیگران است. توانایی شما در کاریزماتیک بودن تا حدودی عملکرد شخصیتتان است. بعضی از افراد آن را به عنوان ویژگی پنهان در نظر می‌گیرند؛ مانند چیزی مرموز که به برخی از اشخاص هدیه داده شده است.

ممکن است این موضوع برای افرادی که نگاه عمیقی به مسائل پشت پرده ندارند درست به نظر برسد؛ واقعیت این است که کاریزما اتفاق می‌افتد چون یک شخص آن را می‌خواهد. توانایی افراد کاریزماتیک در جذب دیگران و الهام بخشیدن به آنها اتفاقی نیست.

قطعا همه ما می‌دانیم این افراد از حضور و چگونگی درک دیگران از خودشان آگاه هستند. برای این افراد این موضوع به معنای توجه دقیق به تاثیرات آنها است؛ این یک اصطلاح روانشناختی برای توصیف بیان ظاهری احساسات یک فرد و سبک شناخته شده‌ای از شخصیت او است. این آگاهی از تاثیرات، توسط یک ساختار روانشناختی دیگر به نام ذهن آگاهی تقویت شده است.

ذهن آگاهی چیست؟

تعاریف و کتاب‌هایی که در مورد ذهن آگاهی باشند، آن قدر زیاد است که نمی‌توان به همه آنها اشاره کرد. اگر همه آن‌ها را جمع کنید، ذهن آگاهی چیزی بیشتر از توانایی شما در زندگی کردن در همین جا و همین لحظه نیست. به عبارت دیگر، این موضوع به معنای بودن در همین لحظه و الان است.

هنگامی که از ذهن آگاهی به درستی استفاده کنید، به شما اجازه می‌دهد که روان خود را از تخریبات فکری پاک کنید تا بتوانید در زمان حال و با دیگران زندگی کنید. هیچ جادویی در پشت پرده ذهن آگاهی نیست. البته استفاده از ذهن آگاهی به مدیتیشن محدود نمی‌شود. یک فرد می‌تواند ذهن آگاهی را به همراه دیگران هم به خوبی انجام دهد.

آیا ذهن آگاهی و کاریزما به یکدیگر مرتبط هستند؟

اگر می‌خواهید دیگران را با کاریزما جذب خود کنید، ابتدا باید به هنر ذهن آگاهی مسلط باشید. اگر یک لحظه به آن فکر کنید، حس خوبی به شما می‌دهد. اگر از نظر ذهنی پریشان باشید، چگونه می‌توانید به درستی افکار پویا و احساسات عمیق دیگران را درک کنید؟ علاوه بر این، زمانی که افکار خود را بر ذاتتان متمرکز کرده‌اید، چگونه می‌توانید با حالات ظاهری خود ارتباط برقرار کنید؟

شخصیت کاربزماتیک فیلم جیمز باند

کاریزماتیک بودن را یاد بگیرید

اولیوا فاکس، نویسنده کتاب افسانه کاریزما، در کتاب خود می گوید که چگونه هر کس می تواند هنر و علم جذبه شخصی اش را کنترل کند. در باور او هر کس می تواند در مجموعه ای از رفتار های خاص درگیر شود که با قدرت ذهن آگاهی شخص را دوست داشتنی تر می کند.

این نوشته را از دست ندهید  رفع خواب آلودگی در محیط کار

قبل از آن که این ویژگی ها را با شما در میان بگذاریم، لازم است بگوییم که تغییرات شخصیتی زمان بر هستند. به عبارت دیگر، زمانی که درگیر بعضی یا همه پیشنهادهای زیر می شوید، باید به خودتان اجازه دهید که در طول این فرآیند، نقض هایی داشته باشید. همچنین باید در نظر داشته باشید که ممکن است پیشنهادها را به صورت جزئی اجرا کنید. در واقع، در طول روز کاری یا عملکرد اجتماعی بعدی خود، تنها روی یکی از پیشنهادها تمرکز کنید.

چگونه کاریزماتیک باشیم؟

آن چه در ادامه آمده، ۱۰ نکته برای جذابیت بیشتر و کاریزماتیک بودن است که از کتاب کابانیس به علاوه تجربیات شخصی افرادی که کاریزما را در شخصیت خود گنجانده اند، برگرفته شده است.

خود را در لحظه قرار دهید

مهم ترین مهارتی که باید آن را تقویت کنید، بودن در لحظه است. در روانشناسی، این موضوع داشتن رویکرد “اینجا و حالا” نسبت به زندگی نام دارد. یک راه برای انجام این کار، بستن چشم هایتان، پاک کردن ذهن از موارد نامربوط و سپس باز کردن دوباره چشم هایتان است. از خودتان بپرسید، من از چه چیزی آگاه هستم؟

از همه حواس پنج گانه (لامسه، بینایی، بویایی، شنوایی و چشایی) استفاده کرده و بر این سوال که چه اتفاقی در اطراف شما می افتد، تمرکز کنید. ابرها را می بینید؟ صدای هواپیما در فاصله دور را می شنوید؟ چون آدامس می جوید، طعم نعنا را در دهان تان حس می کنید؟

با قرار دادن خود در لحظه، در شکل نهایی ذهن آگاهی درگیر می شوید. این کار به نوبه خود به شما اجازه می دهد برای دیگران در لحظه باشید. هم چنین بودن در لحظه افزایش سرعت مراحل زیر را نیز به همراه خواهد داشت.

خودتان را مانند یک آهن ربا تجسم کنید

بیشتر کتاب ها و وب سایت ها به شما می گویند که اعتماد به نفس خود را بروز دهید؛ آن چه که به شما نمی گویند، چگونه بروز دادن اعتماد به نفس در مواقع عدم خونسردی است.

بخشی از سوال ” چگونه کاریزماتیک باشیم؟ ” شامل تصور کردن خودتان به عنوان فردی جذاب است. این حقه در مورد آن چه که تصور می کنید واقع بینانه است. به عنوان مثال اگر قد شما ۱۷۷ سانتی متر است، خود را به عنوان فردی در آن قد تصور کنید.

به عنوان بخشی از رویکردتان، خود را در حال لبخند زدن به دیگران تصور کنید. تجسم کنید افراد آگاهانه جذب شما می شوند. اگر هدف شما گول زدن خودتان با فکر کردن به این موضوع است که همه شما را دوست خواهند داشت، لازم است مجددا فکر کنید. جذابیت این گونه کار نمی کند؛ اما اگر باور دارید که گروهی از افراد از شما خوش شان خوهد آمد، این موضوع به پیش گویی محقق کننده تبدیل می شود. اگر قبول کنید که قادر به جلب تحسین بیشتر از سوی افراد بیشتری هستید (تحسینی که برای شما و هر کس دیگری درست است) می توانید خود را در وضعیت ذهنی مناسب برای تحقق رویاهایتان قرار دهید.

این نوشته را از دست ندهید  اگر به فکر بازگشت به رابطه گذشته‌تان هستید بخوانید

لبخند واقعی بزنید

یکی از نشانه های جذاب و دوست داشتنی بودن، لبخند زدن است. اما بیشتر افراد طوری لبخند می زنند که فقط مصنوعی نباشد. لبخند چگونه کار می کند؟ جواب این سوال آن قدر که فکر می کنید هم پیچیده نیست. به این دلیل که لبخند زدن می تواند ورزش ذهنی برای افکار شما باشد. به جای آن که خود را مجبور به لبخند زدن کنید، بهتر است تمرکز خود را بر چیزی بگذارید که شما را خوشحال می کند.

برای مثال تصور کنید حیوان خانگی شما در حال بازی است. آیا این فکر قلب شما را شاد کرده و لبخند به لب تان می آورد؟ اگر جواب این سوال مثبت است، این افکار را مانند باتری نگه داشته و از آن برای انرژی بخشیدن به حالت روحی خودتان استفاده کنید.

در آخر و در این بخش، این نکته را یاد آوری کنیم که لبخند زدن  می تواند با بیش از یک حالت اتفاق بیفتد. به خصوص از چشم هایتان برای لبخند زدن استفاده کنید. برای انجام اینکار، باید زمانی که لبخند زده و گوشه های دهان تان به سمت بالا می آید، چشم هایتان نیمه باز باشد. اگر این کار حس خوبی به شما نمی دهد، با یکی از چشمان تان چشمک بزنید. رنه دکارت، فیلسوف معروف قرن هفدهم میلادی نیز این جمله را گفته است؛ شما هر آن چه که فکر می کنید هستید.

کاریزما مانند آیینه عمل می کند

تا به حال متوجه شده اید افراد کاریزماتیک، حالات بدن فوق العاده ای دارند؟ این موضوع اتفاقی نیست. افراد جذاب آگاهانه تصمیم می گیرند تا بدون آن که برایشان دشوار باشد با اعتماد به نفس رفتار کنند. دفعه بعدی که به مهمانی رفتید، شخصی را پیدا کنید که به طرز خاصی جذاب به نظر رسیده و به زبان بدنش توجه می کند. آن ها تقریبا هیچ وقت لم نداده یا خمیده راه نمی روند. حالت بدن آن ها انرژی زیادشان را نشان می دهد.

یک راه برای ایجاد تغییرات مثبت در این زمینه، تمرین کردن در مقابل آیینه است. شاید کمی احمقانه به نظر برسد، اما این کار یک روش اثبات شده است که جریان کارمای مثبت را می گیرد. ما به شما اطمینان می دهیم که جورج کلونی ساعت های زیادی را برای تمرین حالات بدن و صورت خود جلوی آیینه صرف می کند؛ بنابراین انجام این کار در روال عادی برایش شرم آور نیست.

در روانشناسی، این رویکرد رفتار آیینه ای نام دارد. این یک اصطلاح دیگر است که نشان می دهد درمانگرها چگونه به مشتریان کمک می کند تا تصویری که از خود دارند را عوض کنند.

به خودتان اهمیت دهید

این اصطلاحی است که زیاد نمی شنوید. اصلا اهمیت دادن به خود چه معنایی دارد؟ جواب آن بسیار ساده است. در بطن این موضوع، اهمیت دادن به خود یعنی از لحاط جسمی، احساسی و حتی روحی روی خودتان سرمایه گذاری کنید. این کار بدین معنا است که خودتان را به اندازه کافی دوست داشته باشید تا بتوانید خود را درگیر رفتار هایی کنید که موجب احترام به بدن و فکرتان می شود.

این نوشته را از دست ندهید  عادت‌های اشتباهی که شما را در طول روز کم‌انرژی می‌کند

یکی از نکاتی که تاثیر بسزایی دارد، توجه کردن به ظاهر است. منظور ما خودشیفته بودن نیست. به جای این که خودتان را بپرستید، سعی کنید تا ارتباط بین دوست داشتنی بودن و ارزش شخصی را پیدا کنید.

اهمیت دادن به خود، همچنین به این معناست که بدانید چه زمانی از دنیا فاصله گرفته و استراحت کنید. از آن جایی که نمی توانید آن چه را که ندارید به دیگران بدهید، پس اگر زود رنج و بد خلق باشید، سخت است که دیگران شما را دوست داشته باشند.

بسیاری از ما بدون اینکه انتخاب دیگری داشته باشیم، سخت کار می کنیم؛ اما اگر مطمئن شوید که اهمیت دادن به خود جزئی از برنامه روزانه تان است، این موضوع به بهبود کاریزمای شما کمک شایانی خواهد کرد.

تکنیک گوش دادن را افزایش دهید

یکی از اصطلاحاتی که شاید شنیده باشید، گوش دادن فعال است. اما این اصطلاح واقعا به چه معناست؟ به طور خلاصه گوش دادن فعال شامل حالات بدن و سوالاتی است که نشان می دهد شما به آن چه که دیگران می گویند توجه می کنید. قبول داریم که این کار نیاز به تمرین دارد، اما تسلط یافتن به آن سخت نیست.

هنگامی که بعضی از اطلاعات را دریافت می کنید، کمی سر خود را تکان داده یا کج کنید؛ این کار شاید به افراد مبتدی کمک کند. همچنین می توانید چشم ها و دهان تان را کمی باز کنید تا احساس هیجان زدگی را نشان دهید.

سرانجام، گوش دادن فعال به معنای پرسیدن سوالات واضح است. این بدین معنا نیست که طوطی وار از شخصی سوال بپرسید، به جای آن درمورد موضوعاتی خاص از او سوال کنید.

مثال: 

شما یک ابزار جدید را در نمایشگاه تجاری ارائه می دهید. در طول صحبت شما، فردی دست خود را بالا برده و از مشکلاتی که با فناوری های جدید دارد می گوید، فناوری هایی مثل محصولی که شما ارائه می کنید. در اینجا، باید به فرد اجازه دهید تا نظرات خود را کامل بیان کند. پس از آن احتمالا قبل از پاسخ دادن چند لحطه مکث می کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که تائید کنید آن ها چه احساسی دارند. مثلا پاسخ دهید: به نظر می رسد این موضوع برای شما یک تجربه خسته کننده بوده است. ببینیم که چطور می توانیم آن را تغییر دهیم؟

به یاد داشته باشید که این مکث نشان می دهد که شما در حال تجزیه و تحلیل آنچه که گفته شد هستید. جنبه دومی که مثال بالا ارائه می کند، بازتاب چیزی است که شخص در آن شرایط احساس می کند. بر طبق تحقیقاتی که روی افرد کاریزماتیک انجام شده است، مشخص شده که گوش کردن فعال، جزو مجموعه مهارت های حیاتی است.

این نوشته را از دست ندهید  ۹ نشانه‌‌ که می‌گوید آدم موفقی هستید، حتی اگر خودتان باور ندارید

برای مثال یک رهبر کاریزماتیک جایگاه این را دارد که افراد زیادی را نادیده بگیرد. اما به جای آن برای داشتن کشوری بهتر، به نگرانی های مردم گوش می دهد. به طور کلی مردم افرادی را دوست دارند که به آن ها نزدیک شده، توجه کرده و بدون هیچگونه چشم داشت، دلسوزی می کنند.

زبان بدن را تقلید کنید

تقلید کردن از زبان بدن فردی که با او صحبت می کنید در امتداد گوش دادن فعال بوده اما خودش نیازمند بخشی جدا است. معنی کلی این کار بدین معنا است که برخی از رفتار های طرف مقابل مکالمه را اتخاذ کنید. این کار را ماهرانه انجام دهید.

برای مثال، اگر در حال صحبت با خانمی سرزنده هستید، با او خشک برخورد نکنید. به جای آن، رفتار های بیانگر او را تقلید کنید. مثال هایی شامل بالا بردن دست، حرکت چانه و غیره را انجام دهید.

از اسم شخص استفاده کنید

در صحبت با یک فرد یا در گروه، بسیار مهم است که از اسم افراد در طول مکالمه استفاده کنید. با انجام این کار این پیام را می رسانید که فرد برایتان اهمیت دارد. همچنین این کار یک رویکرد شخصی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات ایجاد می کند. اسم فرد را یک مرتبه صدا کرده و اگر می خواهید توجه را جلب کنید، دوباره او را صدا کنید.

شوخ طبع باشید

بسیاری از افراد شوخ طبعی را با مضحک بودن اشتباه می گیرند. شوخ طبعی هم شامل طنز است اما مطلقا طنز نیست. استفاده از دانشی که دارید و در لحظه ترکیب کردن آن با هوش انتزاعی، بخشی از شوخ طبعی است. افراد کاریزماتیک با شوخ طبعی سریعی که دارند شناخته می شوند؛ چیزی که آنها را در قالب طنز آشکار می کند. بهترین راه برای تقویت شوخ طبعی، مطالعه زندگی افراد جذاب است.

خود را مشغول کنید

از نشان دادن احساسات خود نترسید. تحقیقات نشان می دهند که افراد با کسانی در ارتباط هستند که واقعی و قوی به نظر برسند. بدیهی است که نباید چیزی بگویید که باعث رنجش دیگران شود. از عقل سلیم به عنوان راهنما استفاده کنید. اگر خود را آن چه که واقعا هستید نشان دهید، متعجب خواهید شد که افراد چگونه مانند آهنربا به سمت شما جذب می شوند.

مثال: اگر کسی چشمان زیبایی دارد، از او تعریف و تمجید کنید.

کارا دلوین مدل کاریزماتیک

سخن آخر

کاریزماتیک، جذاب و دوست داشتنی بودن سه ویژگی هستند که شاید افرد زیادی به دنبال آن هستند. این موضوع بیشتر در مورد افرادی که در جایگاه رهبری و مدیریتی هستند صدق می کند. اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه کاریزمانیک باشید، باید زندگی افراد کاریزماتیک را مطالعه کرده و رفتارها و عادات آن ها را بررسی کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دو =

دکمه بازگشت به بالا