دکوراسیون

چگونه گل و گیاه را در تابستان شاداب نگه داریم؟

مثبت زندگی: پرورش گل و گیاه یکی از زیباترین کارهایی است که علاقمندان بسیاری هم دارند. خیلی از افراد دوست دارند که در خانه یا آپارتمانشان گل و گیاه موردعلاقه‌شان را پرورش دهند اما روش درست آن را نمی‌دانند. شما جزء کسانی هستید که دوست دارند با گذاشتن چند گلدان ساده در خانه یا داشتن یک باغچه کوچک در حیاط، طبیعت را مهمان آپارتمانشان کنند؟ خب چه چیزی از این بهتر؛ اما یادتان باشد که گل‌ها و گیاهان در هر فصلی نیاز به نگهداری و مراقبت مخصوص آن فصل دارند، ربطی هم به موقعیت جغرافیایی آن‌ها ندارد.همزمان با گرم شدن هوا یکی از پدیده‌های شایع پژمردگی و خشک شدن گل و گیاهان است.

هوای گرم و خشکی هوا به شدت بر گیاهان اثرگذار است و می‌تواند سبب آسیب رسیدن به گیاه و خشکی آن شود. یعنی، چه گیاه در یک باغ سرسبز در شمال کشور باشد و چه در یک واحد آپارتمانی در شهری مثل تهران، باید در هر فصل به یک شکل مورد توجه قرار گیرد. حالا که تابستان از راه رسیده و هوا هم حسابی گرم شده، باید به فکر گل‌ها و گیاهان‌مان باشیم تا در این فصل حساس، سرحال و قبراق باشند. حتما می‌دانید که همین فصل تابستان، فصل رشد گیاهان است؛ پس آن‌ها نیاز به توجه بیشتری دارند. همزمان با گرم شدن هوا یکی از پدیده‌های شایع پژمردگی و خشک شدن گل و گیاهان است؛ هوای گرم و خشکی هوا به شدت بر گیاهان اثرگذار است و می‌تواند سبب آسیب رسیدن به گیاه و خشکی آن شود. همراه ما باشید جواب این سوال را بگیرید: چگونه گل و گیاه را در تابستان شاداب نگه داریم؟

میزان آبیاری در تابستان 

کارشناسان می‌گویند که به طور کلی بهترین زمان آبیاری گیاهان در شب یا صبح است، اما ترجیح این است که این آبیاری در غروب یا همان شب انجام شود. توصیه شده که در روزهای بسیار گرم، ۲ بار آبیاری در روز صورت گیرد که در این صورت می‌توان آبیاری صبح را هم انجام داد. درباره علت آبیاری در شب گفته‌اند که هنگام تاریکی هوا و نبود نور خورشید، آب راحت‌تر به زمین نفوذ کرده و به ریشه گیاه می‌رسد. در زمان آفتاب درصد زیادی از آب تبخیر می‌شود و آب کمتری به گیاه می‌رسد.

نگران سوختن گیاه باشید 

ی‌تواند سبب آسیب رسیدن به گیاه و خشکی آن شود. همراه ما باشید جواب این سوال را بگیرید: چگونه گل و گیاه را در تابستان شاداب نگه داریم؟

یادمان باشد این روزها که هوا گرم است و نور خورشید بسیار قدرتمند، آبیاری زیر نور خورشید باعث این می‌شود که قطرات آب روی برگ گیاهان مثل یک ذره بین عمل کند و اشعه خورشید با شدت خیلی زیاد تابیده و در نهایت قسمت‌هایی از سلول‌های برگ را می‌سوزاند که به مرور زمان به گل و گیاه آسیب زده و موجب متوقف شدن رشد آن می‌شود. اگر در زمان وجود آفتاب آبیاری می‌کنید به برگ‌های گیاهان ظریف‌تر مثل گل رٌز توجه کنید، لکه‌هایی سیاه که انگار سوخته باشند روی برگ‌ها مشاهده می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  انتخاب رومیزی متناسب با دکوراسیون

غذای گیاهان فراموش نشود 

کود مناسب حکم غذا را برای گیاهان شما دارد. تابستان و بهار، یعنی همین روزهایی که در آن قرار داریم بهترین زمان برای کوددهی گیاهان است، چون آن‌ها در فصل رشد و نمو هستند و نیاز دارند که تغذیه مناسبی داشته باشند. البته یادتان باشد که در هر فصلی اگر گیاه شرایط خیلی بدی دارد، همان موقع لازم است این کار را بکنید، در غیر این صورت تغذیه فقط در بهار و تابستان انجام می‌شود که دفعات بیشتری به گیاه آب می‌دهیم. اگر هم تازه گلدان گیاه‌تان را عوض کرده‌اید، خیالتان تا چند ماه بابت تغذیه راحت باشد.

چقدر به گیاهان کود بدهیم؟ 

ی‌تواند سبب آسیب رسیدن به گیاه و خشکی آن شود. همراه ما باشید جواب این سوال را بگیرید: چگونه گل و گیاه را در تابستان شاداب نگه داریم؟

برخی فکر می‌کنند که کوددهی به گیاهان باید مثلا هنگام تعویض گلدان انجام شود، یا اینکه کوددهی به باغچه حیاط باید فقط در ابتدای فصل بهار صورت گیرد. این تصور غلط است. تابستان که فصل رشد گیاهان است اکثر آن‌ها هر ۲ تا ۴ هفته یک بار به غذا نیاز دارند. اغلب دادن غذای کمتر در دفعات کمتر بهتر از دادن غذای زیاد در فواصل زمانی نامنظم است. کودهایی با جذب کٌند هم وجود دارد که به طور معمول برای گیاهان بیرون از خانه استفاده می‌شود، نه گیاهان آپارتمانی. میزان استفاده از کود هم بستگی به حجم و سن گیاه‌تان دارد.

زیاد هم به گیاهان غذا ندهید 

درست است که فصل تابستان، فصل رشد گیاهان است، اما غذا دادن زیاد هم به گیاهان آسیب می‌زند. فراموش نکنید که همیشه گیاهان دچار کمبود مواد غذایی نیستند، گاهی جذب زیاد مواد غذایی نیز مشکل ساز است. اگر گیاه شما دارای رشد تابستانه کٌند است یا نقاط سوخته در حاشیه و متن برگ‌ها مشاهده می‌کنید و اگر برگ‌ها پژمرده هستند و لکه‌های سفید نمکی روی خاک دیده‌اید، همه از عوارض بیشتر بودن عناصر غذایی است. شما به یک کودک هم زیاد از حد غذا بدهید، نتیجه معکوس خواهد داشت و باعث بیماری او می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  ۲۵ نوع از پرطرفدارترین ماهی های آکواریومی و شرایط نگهداری از آنها

حواستان به نور آفتاب باشد 

حتما شنیده‌اید که گیاه برای رشد به نور نیاز دارد. خب، این نکته درستی است، اما گیاهان آپارتمانی اساسا برای این با عنوان آپارتمانی خطاب می‌شوند که نیاز به نور مستقیم ندارند. پژمردگی گیاه در ساعات گرم روزهای تابستان نشان دهنده آن است که گیاه از نور زیاد رنج می‌برد و باید گیاه را از پنجره دورتر قرار داد یا در اواسط روز پرده‌ها را کشید. نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی و مخصوصا برگ‌های تازه مضر است و نباید نور آفتاب مستقیما از پشت شیشه پنجره به آن‌ها بتابد؛ بهتر است نور از پرده توری عبور کرده و به گیاه بتابد.

درجه حرارت در تابستان 

همانطور که گرما شما را اذیت می‌کند گیاه هم با حرارت زیاد مشکل دارد. کارشناسان گل و گیاهان می‌گویند که معمولا حداقل دمای مورد نیاز گیاهان آپارتمانی، ۵ درجه سانتی گراد و حداکثر ۴۵ درجه سانتی گراد است، اما مناسب‌ترین دما برای گیاهان آپارتمانی بین ۱۰ تا ۴۰ درجه گفته شده. شاید گیاه شما تا مدتی دمای خارج از این محدوده را تحمل کند، اما احتمالا خیلی زود افسرده و کسل می‌شود. یادتان باشد درجه حرارت و رطوبت مناسب باعث طراوت و شادابی خاصی درگیاهان می‌شود.

کود مایع بخرید 

اگر به مراکز فروش گل و گیاه مراجعه کنید می‌توانید کود مایع بخرید که بسیار برای تغذیه گیاهان آپارتمانی و باغچه‌های کوچک خانگی مناسب هستند. کود مایع به گفته بسیاری از کارشناسان بهترین شیوه تغذیه گیاه است زیرا به اندازه کافی غذا به تمام سیستم ریشه گیاه می‌رسد.همچنین می‌توانید آن را با توجه به دوره رشد گیاه در تابستان تنظیم کنید. برای توزیع بهتر این کود بهتر است قبل از دادن آن به گیاه، مطابق معمول گیاه‌تان را آب بدهید. از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین شیوه استفاده کنید. اگر گیاه‌تان در این فصل رشد و نمو، خیلی ناراحت به نظر می‌رسد، غذای قابل حل بهترین راه سرحال کردن سریع آن است.

این نوشته را از دست ندهید  نورپردازی اتاق خواب

برای جلوگیری از خشک شدن گیاهان انجام برخی راهکار‌ها اثربخش است.

گرمای هوا نیاز به آبیاری گیاهان را افزایش می‌دهد اما زمان آبیاری نقش اساسی در جلوگیری از خشکی گیاه و جلوگیری مصرف بی‌رویه آب نقش دارد.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در بازه‌های زمانی، چون شب، عصر و ساعت‌های اولیه طلوع خورشید به آبیاری گیاهان خود بپردازند.

آبیاری در شب بازه زمانی بیشتری را در اختیار گیاه برای جذب آب قرار می‌دهد هرچند که مرطوب بودن بیش از اندازه خاک هم می‌تواند زمینه سازبرخی بیماری‌ها، چون قارچ و کپک شود.

اما آبیاری درصبح به ویژه در زمان ظهر و اوج تابش نورخورشید می‌تواند سبب خشک شدن سریع خاک شود و بازه زمانی ناکافی برای گیاه در جذب آب محسوب می‌شود.

همه موجودات زنده به آب برای انجام واکنش‌های شیمیایی درسلول‌های خود و تولید انرژی برای رشد و بقا نیاز دارند بر همین اساس گیاهان هم به آب برای دریافت مواد مغذی از خاک و رشد سلولی نیازمندند.

آبی که از ریشه گیاه جذب می‌شود، جایگزین رطوبتی است که به وسیله منافذ ریز روی برگ گیاهان از دست می‌رود همچنین گیاهان برای تکمیل عمل فتوسنتز به آب احتیاج دارند.

گیاهان در زمان خشکسالی و کم آبی واکنش‌های مختلفی دارند، برخی ممکن است دچار ریزش برگ شوند یا تنها دانه‌های آن‌ها زنده بماند.

برخی گونه‌های کاکتوس می‌توانند به مدت دو سال بدون آب بمانند.

کارشناسان به افرادی که از گیاهان نگهداری می‌کنند و درمنزل یا حیاط خانه خود گل و گیاه دارند توصیه می‌کنند دربازه زمانی ظهر به گیاهان خود آب ندهند، زیرا حجم زیادی از آن پیش از جذب خاک بر اثر حرارت خورشید تبخیر می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  در خرید فرش این ۷ اشتباه را مرتکب نشوید!

در زمان آبیاری در شب یا اوایل صبح اطمینان حاصل کنید که تمامی لایه‌های خاک اطراف ریشه گیاه مرطوب باشد همچنین می‌توانید از مقداری کمی کمپوست بر روی خاک اطراف ریشه گیاهان خود برای جلوگیری از هدر رفت رطوبت خاک استفاده کنید که با کمی گود کردن اطراف ساقه اصلی گیاه و ریختن آب بازه زمانی دریافت آب از گیاه افزایش می‌یابد.

کارشناسان توصیه می‌کنند درصورت امکان گیاهان زینتی و کوچک خود را در بازه زمانی ظهر جابه جا و درمکانی دارای سایه قرار دهید تا بر اثر حرارت دچار پژمردگی و خشک شدن برگ‌ها نشوند؛ پس از گذشت بازه زمانی ظهر می‌توانید گل و گیاهان خود را به مکان اصلی شان بازگردانید.

اگر با وجود انجام این راهکار‌ها گیاه شما در حال خشک شدن بود توصیه می‌شود از یک متخصص یا باغبان راهنمایی بگیرید و یا از کود‌های مایع یا جامد برای گیاه خود استفاده کنید.

در برخی مواقع تهی شدن خاک از مواد مغذی می‌تواند سبب خشکی گیاهان شود همچنین کوچک بودن بیش از اندازه گلدان که سبب آسیب به ریشه و جلوگیری از رشد گیاه می‌شود.

برگ و ساقه‌های خشکیده را با رعایت دقت از ساقه‌های سالم جدا و همیشه در زمان باغبانی از دستکش استفاده کنید.

با رعایت راهکارهای بالا می‌توانید گیاهان خود را درفصل گرم سال سلامت و شاداب نگه دارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا