آموزشمادر و کودک

چگونه فرزند خود را برای سال اول دبستان آماده کنیم؟

مثبت زندگي: روز اول مدرسه فرزند شما یک نقطه عطف در زندگی‌تان است. فرزند شما دیگر نو پا نیست، ۶ یا ۷ سال دارد و به دنبال دنیایی بهتر می‌رود. روز اول مدرسه بسیار هیجان انگیز است، اما در عین حال می‌تواند برای کودک و والدین بسیار استرس زا باشد.

سوالی که بلافاصله ذهن هر پدر و مادری را درگیر می‌کند این است که چگونه فرزند خود را برای سال اول دبستان آماده کنیم؟ اولین الویت شما باید از بین بردن استرس روز اول مدرسه باشد.

زودتر به مدرسه سر بزنید

بسیاری از مدارس، والدین و کودکان را ترغیب می‌کنند که قبل از شروع سال تحصیلی در مدرسه حضور پیدا کنند. بدین ترتیب کودک و والدین هر دو می‌توانند با مکان، طرح و ظاهر مدرسه آشنا شوند. مکان‌هایی مثل کلاس‌ها، سرویس بهداشتی و بوفه را مشاهده کنید. این کار اطمینان بصری خوبی به فرزند شما خواهد داد و به شما نیز کمک خواهد کرد تا بتوانید در طول سال تحصیلی با فرزند خود در مورد کلاس ها، محوطه و سالن غذا خوری مدرسه صحبت کنید.

با معلم او ملاقات کنید

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در صورت امکان معلم او را زودتر ببینید. بدین ترتیب شما و فرزندتان با شناختن او قبل از شروع کلاس‌ها احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. همچنین این کار به شما اطمینان می‌دهد که فرزندتان در روز اول مدرسه بلافاصله با چهره‌ای آشنا ملاقات خواهد داشت.

دفترچه راهنمای مدرسه را بگیرید

یکی از فاکتورهای بسیار مهم این است که قوانین مدرسه را از قبل بدانید. یک کپی از قوانین و انتظارات مدرسه را از آنها گرفته و بخوانید. اگر سوالی در مورد قوانین، دریافت پول و غیره دارید، هر چه سریعتر از آنها بپرسید. این کار همچنین برای تمرین قوانین مدرسه با فرزندتان مهم است، بنابراین فرزندتان از آن چه که در طول سال تحصیلی از او انتظار می رود، اطلاع خواهد داشت.

این نوشته را از دست ندهید  کاربرد‌های جالب شامپو بچه؛ هم درمانی، هم نظافت

لوازم مدرسه را باهم بخرید

بخش زیادی از شادی سال تحصیلی جدید، خرید کیف و کفش و لوازم التحریر مدرسه است که باید یک تجربه مشترک باشد. اگر مدرسه لیستی به شما داده است، برطبق آن خرید کنید. به فرزندتان اجازه دهید که وسایل مدرسه‌اش را طبق علاقه خودش خریداری کند.

این موارد معمولا مدل جامدادی یا شکل استیکر اسم و غیره است؛ این کار به شما اجازه می‌دهد تا وسایل کودک‌تان را شخصی سازی کنید. اگر مدرسه بیشتر وسایل او را تامین می‌کند، شما همچنان می‌توانید برخی از وسایل مثل جامدادی و کوله پشتی را به سلیقه شخصی او بخرید.

از برنامه کلاسی او مطلع باشید

این کار به شما اجازه می‌دهد تا از قبل با فرزندتان در مورد فعالیت‌های روزانه او صحبت کنید. سعی کنید برنامه روزانه خود را با برنامه کلاسی او مرتبط کنید تا کودک ارتباط بین برنامه روزانه و کارها را ببیند و بداند که این روال عادی است که همه ما آن را انجام می‌دهیم.

منظم باشید

از همان ابتدا، هم برای شما و هم برای فرزندتان بسیار مهم است که روال روزانه منظمی داشته باشید. با کمک یکدیگر وسایل مدرسه را در کوله پشتی جمع کنید، لباس مدرسه را انتخاب کرده و یا یونیفرم او را آماده کنید. حتی می‌توانید صبح ها با یکدیگر در ظرف غذای او غذا بریزید. بدین ترتیب فرزندتان به نوعی در تهیه نهار سهیم شده و در نهایت بسته بندی نهار خود را تا پایان سال تحصیلی یاد می‌گیرد. عادت‌های اولیه خوب، دوام بیشتری دارند.

به فرزندتان قوت قلب دهید

قبل از شروع مدرسه زمانی را صرف کرده و با او در مورد مدرسه، علاقه خودتان به یادگیری و دوستی‌هایی که در مدرسه شکل می‌گیرند صحبت کنید. با تعریف کردن تجربیات مثبت و هر چیزی که فرزندتان از شنیدن آن در مورد مدرسه لذت می‌برد، اعتماد به نفس او را بالا ببرید.

این نوشته را از دست ندهید  ختنه و چیزهایی که باید درباره آن بدانید

او را حمایت کنید؛ نه محدود

در روز اول مدرسه، او را در آغوش کشیده و به او قوت قلب دهید؛ اما متعادل رفتار کرده و او را محدود نکنید. گاهی لازم است تا او را رها کنید. اگر از قبل کار خود را به درستی انجام داده، بر دلایل مثبت حضور در مدرسه تاکید و او را آماده کرده‌اید.

روز اول یک فرصت هیجان انگیز و سرگرم کننده برای شما و فرزندتان خواهد بود و او میل بیشتری به حضور در مدرسه پیدا خواهد کرد. به کودکتان بگویید که در آخر روز منتظر او هستید و حتما به موقع به خانه برگردد.

نکات آماده کردن فرزند برای سال اول دبستان

  • فرزند شما باید قبل از رفتن به مدرسه، دستشویی رفتن را یاد گرفته باشد. اگر این موضوع برای شما مطرح است باید قبل از شروع مدرسه، آموزش دستشویی رفتن را در الویت قرار دهید. اگر موفق نشدید، باید با معلم او مشورت کنید تا بفهمید این موضوع چه پیامد هایی داشته و چه کاری باید برای آن انجام دهید.
  • عکس گرفتن را فراموش نکنید. عکس های روز اول مدرسه همیشه مانند یک گنجینه ای هستند که بعدا با عشق و علاقه به آن نگاه خواهید کرد.
  • فکر خوبی است که به فرزندتان اجازه دهید نقاشی کشیده و آن را در روز اول برای معلمش به کلاس ببرد. این کار برای کودک ارتباط و انگیزه ایجاد می‌کند.
  • در صورت امکان چند دانش آموز اول دبستان را پیدا کرده و در طول تابستان برای بچه‌ها قرار بازی بگذرید. بهتر است این کار را با بچه‌های ساکن محله انجام دهید تا بچه ها بعد از مدرسه و در آخر هفته به دوستی و بازی با یکدیگر ترغیب شوند.
این نوشته را از دست ندهید  وقتی مادر‌ان احساس تنهایی می‌کنند

  • نام فرزندتان را روی همه لباس‌ها بچسبانید. انجام این کار در مدرسه‌هایی که یونیفرم دارند مهم تر است. لباس‌های بچه‌ها گم خواهد شد و اگر اسم او روی لباس باشد، بسیار راحت‌تر می‌توان آنها را پیدا کرد.
  • اگر فرزندتان نوشتن را آموخته است، از او بخواهید که در نوشتن اسمش روی وسایل به شما کمک کند.
  • این زمان فرصت خوبی برای آموزش راهکارهایی به کودکتان در مقابله با موقعیت‌هایی خواهد بود که در آن عصبانی یا ناامید است و یا مورد تمسخر قرار می‌گیرد. کتاب‌های زیادی در مورد کنترل خشم، رفتار‌های درست و مدیریت رفتار وجود دارد.
  • بسیار مهم است که در مورد مسائلی مثل خطرات افراد قلدر و غریبه‌ها او را آموزش دهید. کتاب‌ها و منابع فوق العاده‌ای به صورت آنلاین و یا در کتابخانه‌ها وجود دارند که به شما در توضیح این مسائل کمک خواهند کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا