چه مواد غذایی را جایگزین گوشت قرمز کنیم؟

شما هم با خوردن گوشت قرمز مشکل دارید؟ پس خواندن این مقاله را از دست ندهید!

0
767
گوشت قرمز
مثبت زندگی: گیاه‌خوران و افرادی که به بیماری‌های نقرس و دیابت گرفتارند، از مصرف گوشت دوری می‌کنند. دسته اول یعنی گیاهخوران دوری خودخواسته دارند و دست دوم یعنی بیماران مبتلا به نقرس و دیابت هم دوری اجباری. اما پرهیز از خوردن گوشت قرمز هر چه که باشد باعث کمبود برخی موادغذایی در بدن می‌شود که باید جایگزین مناسبی برای آن‌ها پیدا کرد. مثبت زندگی را همراهی کنید تا با موادی که جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز هستند، بیشتر آشنا شوید.


پروتئین‌های حیوانی

مرغ، تخم مرغ، گوشت بوقلمون، گوشت‌ شترمرغ و یا محصولات دریایی مانند ماهی، میگو و… جایگزین خوبی برای گوشت قرمز است.
البته گیاه‌خوران نمی‌توانند از این دسته موادغذایی استفاده کنند و باید جایگزین گوشت قرمز را در گزینه‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، پیدا کنند.

اما برای دسته دوم، یعنی بیماران مبتلا به نقرس و دیابت، مواد غذایی که نام بردیم، گزینه‌های خوبی هستند.
چون این گوشت‌ها دارای چربی کمتری هستند و از سوی دیگر ارزش پروتئینی بالا درست برابر با گوشت قرمز دارند.

پروتئین‌های گیاهی

می‌توان به‌جای پروتئین‌های حیوانی از انواع گیاهی آن استفاده کرد.
آجیل‌ها بخصوص گردو، بادام، فندق و پسته به صورت خام و بدون نمک جایگزین گیاهی مناسبی برای گوشت قرمز هستند.

کره بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی دارای پروتئین است و همراه با نان، صبحانه خوبی برای کودکان کم‌وزنی است که تمایلی به خوردن گوشت قرمز ندارند.

سویا و شیر سویا

میزان چربی و کلسترول سویا نسبت به گوشت قرمز کمتر است و از آن در پخت بسیاری از غذاها مانند ماکارونی و انواع کتلت و همبرگر خانگی استفاده می‌شود. برای بهتر شدن طعم سویا هم می‌توانید آن را با ادویه‌های مختلف مزه‌‎دار کنید.

فراموش نکنید که مصرف سویا از بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله سینه، پروستات و روده جلوگیری می‌کند.
همچنین امروزه با به بازار آمدن شیر سویا می‌توانید مقداری از پروتئین مورد نیاز خود را با مصرف این شیر به‌دست آورید.

بلغور گندم

بلغور گندم برای تامین پروتئین روزانه منبع خوبی است. چون بلغور فیبر و پتاسیم دارد. می‌توانید این ماده غذایی مفید را در سوپ‌تان استفاده کنید.

حبوبات

از دیگر مواد غذایی که می‌توان به‌جای پروتئین حیوانی مصرف کرد، حبوباتی مانند نخود، عدس، لوبیا، لپه و… هستند.

حبوبات که بسیاری از مردم از خوردن آن سرباز می‌زنند، بهترین منبع آهن، منیزیم و پتاسیم است.

اگر گوشت قرمز نمی‌خورید، عدسی، خوراک لوبیا، عدس پلو و … را در لیست غذاهای هفتگی خود بگنجانید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

17 − چهارده =