چهار کاری که هر روز باید برای شکم‌تان انجام دهید

0
656
سلامت دستگاه گوارش

مثبت زندگی:غذا خوردن احتمالا یکی از ساده‌ترین کارهای روزانه است اما با توجه نکردن به برخی نکات سلامتی و نادیده‌ گرفتن نیازهای سیستم گوارشی ممکن است هر وعده غذایی به تجربه‌ای دردناک تبدیل شود. در این مقاله می‌خوانید که چطور رعایت چهار نکته بسیار ساده می‌تواند به سلامت یکی از مهمترین ارگان‌های بدن‌تان، یعنی دستگاه گوارش کمک کند.

غذاهای تلخ و ترش بخورید

آنزیم‌های گوارشی برای هضم و جذب مواد غذایی بسیار ضروری هستند و خوراکی‌های تلخ و ترش به طور طبیعی
ترشحات گوارشی را تحریک می‌کنند. بنابراین قبل سرو غذای اصلی بهتر است سالادی با ترکیبات برگ شابانک
(نوعی گیاه تند و پر از خواص دارویی)، کلم و اسفناج همراه با آب لیمو بخورید. یا نی‌ساعت قبل از غذا یک لیوان
حاوی آب مخلوط شده با نصف لیمو یا نصف قاشق سوپخوری سرکه سیب بنوشید تا معده آنزیم‌های گوارشی را
به راحتی ترشح کند.

غذاهای تند بخورید

زنجبیل پادزهری عالی برای سوءهاضمه است و می‌تواند نارحتی‌های معده،‌ گرفتگی‌های گوارشی، تهوع و نفخ را
کاهش دهد. متأسفانه خوراکی‌های تولید شده با زنجبیل، مانند کیک زنجبیل چنین اثری ندارند و شما باید ریشه
تازه این گیاه را استفاده کنید تا از خواص آن بهره‌مند شوید. برای دم کردن چای زنجبیل به اندازه یک انگشت
شست از ریشه زنجبیل را ببرید، خرد کنید وهمراه با یک تکه لیمو به مدت ۵ دقیقه در آب گرم دم کنید.

دانه‌های رازیانه نیز یکی دیگر از خوراکی‌های فوق‌العاده برای کمک به هضم هستند و هزاران سال است که به شکل
سنتی در داروهای چین، هند و غرب استفاده می‌شوند. این دانه‌ها حاوی ترکیباتی هستند که ماهیچه‌های نرم و
صاف دستگاه گوارش را آرام می‌کنند تا در معرض سوزش و نفخ قرار نگیرند. بنابراین بهتر است بعد از یک وعده
سنگین غذا، خود را به نوشیدن یک فنجان چای رازیانه دعوت کنید.

کمی حرکت کنید!

اگر فرد تنبلی هستید هضم غذایتان دشوارتر می‌شود. ورزش منظم با تحریک انقباضات طبیعی ماهیچه‌های روده،
به شما کمک می‌کند مواد غذایی آسان‌تر در سیستم گوارش‌تان حرکت کنند. با اینکه لم دادن بعد غذا روی
یک مبل نرم بسیار وسوسه‌کننده است اما یک پیاده‌روی کوتاه باعث می‌شود سیستم گوارش‌تان از شما تشکر کند.

بدن‌تان را پر آب نگه دارید

آب برای جریان پیدا کردن مواد غذایی در سیستم گوارشی بسیار ضروری است. اگر آب کافی ننوشید بدن مجبور
است با کم کردن آبی که همراه با دفوع دفع می ‌شود کم آبی را کاهش دهد به این ترتیب مدفوع خشک و سخت
شده و به یبوست دچار می‌شوید.
علاوه بر این سیستم گوارشی برای تولید شیره معده به آب نیاز دارد. این شیره غذا را تجزیه می‌کند و بدون آن با
مشکلات گوارشی بسیاری مواجه خواهید شد. پس به یاد داشته باشید که روزانه حداقل ۲ لیتر آب تصفیه شده
بنوشید. چای، قهوه، آبمیوه و بعضی از خوراکی‌های آبدار (مانند گوجه فرنگی، کرفس و کلم) نیز به بالا بردن سطح
آب بدن‌تان کمک می‌کنند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

16 − یک =