پوست و موزیبایی

چطور بوی بد پا را از بین ببریم؟

مثبت زندگی: شما یا اطرافیان ممکن است با مشکل بوی بد پا مواجه باشید که حتما برایتان ناراحت‌کننده است. اما این مشکل که در میان نوجوانان، زنان باردار، افراد مسن و کسانی که دچار بیماری قلبی یا دیابت هستند، رایج‌تر است راه حلی دارد. نزدیک ۵۰۰ هزار غدد عرق در پا وجود دارد که می‌تواند منجر به تعریق زیاد شود. وقتی جوراب یا کفش می‌پوشید، عرق به آنها منتقل می‌شود. باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌توانند در چنین محیط گرم و مرطوبی رشد کنند.

برای از بین بردن بوی عرق باید از دو طریق عمل کنید یا پا یا کفش و جورابی که می‌پوشید. همراه ما باشید تا در این مقاله از روش‌هایی بگویمم که بوی بد پا را از بین می‌برد.

پاها را خوب بشویید

شاید گمان کنید یک دوش ساده می‌تواند همه پا و انگشتان را خوب بشوید. معطر شدن پا با شستشوی صحیح امکان‌پذیر است که اغلب این کار را به درستی انجام نمی‌دهیم.

برای از بین بردن بوی بد پا، آن را با صابون روزانه آنتی باکتریال شستشو دهید. پس از حمام حتما تمامی قسمت‌های پا را خشک کنید به خصوص فضای بین انگشتان زیرا در این قسمت‌ها رطوبت جمع می‌شود. به پا و کفش‌ها اسپری‌های پودری مخصوص پا بزنید. هر روز صبح مقداری از این اسپری را به پا بزنید.

روش‌های خانگی

روش‌هایی چون حمام نمک، خیساندن با چای و سرکه در صورتی که فرد همچنان جوراب خیس و کثیف بپوشد، تاثیر زیادی در کم شدن بوی پا ندارند. می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

حمام سرکه: پاها را در ظرفی که ۱/۳ آن سرکه و ۲/۳ آن آب است خیس کنید. این کار باکتری‌هایی که ایجاد بو می‌کنند را از بین می‌برد.

این نوشته را از دست ندهید  با ماسک آرد برنج 20 سال جوان‌تر شوید

خیساندن با چای: ۴ یا ۵ چای کیسه‌ای را در یک لیتر آب قرار دهید. بگذارید سرد شود و سپس پا را روزانه ۲۰ دقیقه در آن خیس کنید.

شستشو با نمک: ½ فنجان نمک دریا را در ۴ فنجان آب حل کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پا را در آن خیس کنید و سپس کاملا پا را خشک کنید.

پودرها: جوش شیرین، پودر بچه، نشاسته ذرت و پودر تالک را استفاده کنید تا رطوبت اضافی را بگیرد.

می‌توانید تکه‌های لیمو را به پاها بمالید تا از بوی بد جلوگیری شود.

می‌توانید مقداری مریم گلی داخل کفش بریزید تا بوی خوب ایجاد کند. مریم گلی باکتری‌هایی که بوی عرق ایجاد می‌کنند را از بین می‌برد. می‌توانید چای مریم گلی نیز بنوشید تا از تعریق زیاد جلوگیری کند. ممکن است چند هفته طول بکشد اما نتیجه خواهد داد.

می‌توانید دئودورانت که برای زیربغل استفاده می‌کنید را به پاها بزنید تا از تعریق و بوی بد جلوگیری شود

جوراب و کفش خود را عوض کنید

مهمترین کار این است که کفش و جورابی استفاده کنید که جای تهویه هوا داشته باشد. مواد مصنوعی تهویه کمتری نسبت یه مواد طبیعی دارند. مواد پلی‌استر و نایلون در مقایسه با پنبه عرق بیشتری ایجاد می‌کنند. مواد طبیعی تهویه بیشتری ایجاد می‌کنند و رشد باکتری‌ها را کم می‌کنند.

سعی کنید کفش‌هایی استفاده کنید که از مواد طبیعی چون چرم یا کرباس ساخته شده‌اند. اینها موجب تبخیر عرق می‌شوند. پوشیدن کفش بدون جوراب موجب انباشته شدن عرق می‌شود و باکتری‌ها را در طول زمان فعال می‌کند. حتی ممکن است سلول‌های پوست مرده، آلودگی، روغن، قارچ و کپک را افزایش دهد.

این نوشته را از دست ندهید  ماسک خانگی و سفید کننده فوری پوست

برای جلوگیری از ایجاد رطوبت و پوست مرده روزی یکبار (و گاهی بیش از یکبار اگر تعریق زیاد باشد یا هوا خیلی گرم باشد) جوراب‌ها را تعویض کنید. برای اطمینان از تمیز شدن، قبل از قرار دادن جوراب در ماشین لباسشویی آنها را پشت و رو کنید.

کفش‌ها را با مراقبت و بر اساس دستورالعمل مخصوص آن بشویید و کامل خشک کنید. سعی کنید دو روز یک کفش را نپوشید و پس از بیرون آوردن از پا آن را در جاکفشی تاریک نگذارید. بگذارید در هوای آزاد باشد.

منبع
کاویاب
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا