انتخاب سردبیرروانسلامت

چرا وقتی غمگین هستیم توده‌ای در گلویمان ایجاد می‌شود؟‍

مثبت زندگی: زمانی که استرس زیادی را متحمل می‌شوید، یا در حال تجربه عشقی دردناک هستید و یا حتی در حین تماشای یک فیلم غم‌انگیز؛ حتما متوجه وجود توده‌ای در گلویتان شده‌اید. نامش را غم‌باد یا بغض گذاشته‌اند زیرا این توده بیشتر در مواجهه با غم و اندوه احساس می‌شود در حالیکه سایر احساسات نیز می‌توانند اثر مشابهی ایجاد کنند.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی باعث ایجاد این توده می‌شود؟ از دیدگاه علمی احساسات به خودی خود نمی‌توانند توده‌ای را در مری ایجاد کنند که با کاهش احساسات کوچکتر می‌شود. با توجه به پژوهش‌های علمی، توده‌ای که شما در گلو حس می‌کنید واقعا یک توده نیست بلکه عضلات گلو به ویژه دهانه حنجره و تارهای صوتی در این مواقع متضاد با یکدیگر عمل کرده و احساس بغض در گلو را ایجاد می‌کنند.

برای درک این فرآیند باید درباره سیستم عصبی بیشتر بدانیم. بخشی از سیستم عصبی که با استرس رو‌به‌رو است، سیستم عصبی خود گردان نام دارد. در شرایط استرس‌زا این سیستم دستور افزایش جریان اکسیژن به سمت عضلات را صادر می‌کند. به همین منظور تنفس ما سرعت گرفته و دهانه حنجره منبسط می‌شود تا هوای بیشتری به داخل راه پیدا کند.

از سوی دیگر هق هق و گریه در شرایط استرس‌زا سبب ‌می‌شود تنفس خود را نگه داریم و یا به عقب برانیم، مشکل اینجاست که این عمل باعث می‌شود حنجره بسته شده و سایر عضلات نیز منقبض شوند. به این ترتیب عضلات مختلف در تلاش هستند که حنجره را به طور همزمان باز یا بسته نگه دارند. نتیجه این عملکرد متناقض این است که شما حس می‌کنید توده‌ای به بزرگی یک توپ گلف بلعیده‌اید.

این نوشته را از دست ندهید  آموزش کار با کلیدهای میانبر، علائم، سمبل‌ها و تایپ کاراکترهای ویژه بر روی کیبورد

گریه کردن در شرایط استرس‌زا و غم اندوه علاوه بر اینکه موجب از بین رفتن این توده‌ می‌شود، ذهن و بدن‌تان را قوی‌تر کرده و باعث می‌شود احساس بهتری پیدا کنید. در فرهنگ‌های مختلف از جمله ایران، تشویق به گریه کردن در غم و اندوه و یا حتی برگزاری مراسم‌هایی مانند عزاداری، با هدف دستیابی به آرامش روح و روان انجام می‌شود، در حالی که ممکن است آموزش‌های نادرست باعث شود فرد گریه کردن را نشانه ضعف بداند.

همه ما از کودکی در مواجهه با پسران جمله «مرد که گریه نمی‌کند» را شنیده‌ایم، شاید به همین علت است که با وجود پیش‌رو بودن زنان در ابتلا به افسردگی، میزان خودکشی در مردان افسرده بیشتر است. مطمئن باشید اگر قرار نبود گریه کنید این قابلیت در شما ایجاد نمی‌شد بنابراین از اشک ریختن خجالت نکشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا