زنان

راهکارهایی برای بازگشت دوباره زنان مطلقه به زندگی

مثبت زندگی: طلاق، حلال است، اما تلخ‌ترین حلال خدا. در سال‌های نه چندان دور، طلاق در قاموس خانواده‌ها جایی نداشت. زن و مرد به رغم مشکلات زیادی که داشتند، برای سلامت روانی فرزندان و آینده بچه‌ها، با خوبی‌ها و بدی‌ها همسرشان می‌ساختند و در زندگی مشترک باقی می‌ماندند. از خودشان اگر می‌پرسیدی می‌گفتند: چاره‌ای ندارم! می‌سوزم و می‌سازم فقط برای آینده بچه‌ها.

این روزها اما طلاق واژه آشنایی برای خانواده‌هاست. گاهی زندگی مشترک به جایی می‌رسد که دیگر توان ادامه دادن و باقی ماندن برای زن و مرد باقی نمی‌ماند. برای همین طلاق گرفتن را تنها راه چاره می‌دانند و در این میان هم زن و هم مرد آسیب‌های بی‌شماری را تحمل می‌کند. اما طلاق و افسردگی بعد از طلاق برای زنان با مشکلات بیشتری همراه است. با ما باشید تا مثبت زندگی از مشکلات طلاق در زنان روایت کند و چگونگی مقابله با این مشکلات.

روزهای سخت زنان مطلقه بعد از طلاق

همان طور که طلاق گرفتن و درخواست طلاق دادن چند مرحله دارد، آثار طلاق بر روی زنان هم چند مرحله‌ای است. یعنی زنان قبل از طلاق گرفتن، این تصور را دارند که می‌توانند یکه و تنها از پس مشکلاتشان بر بیایند. خب! شاید این شدنی باشد. یعنی زنی در زندگی شخصی و اجتماعی خود به چنان بلوغی رسیده باشد که تنها تمام مشکلات و موانع مسیر زندگی‌اش را از میان بردارد بدون اینکه نیازی به مردان داشته باشد اما بافت فرهنگی و ارزشی جامعه بر زندگی فردی و اجتماعی زنان تاثیر فراوانی می‌گذارد.

از مشکلات اقتصادی زنان پس از طلاق که عبور کنیم، زنان در جامعه ما اگر برچسب طلاق را به شناسنامه خود گره بزنند، با مشکلات متعددی رو به رو می‌شوند. و این آغاز مرحله دوم عواقب طلاق است. همسایه‌ها، دوست و آشنا، همکاران، فامیل و غم‌بارانه گاهی حتی خانواده به چشم دیگری به زنان مطلقه نگاه می‌کنند و گاهی در محل کار زنان مطلقه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. گاهی به زنان پیشنهاد ازدواج موقت می‌دهند و …  اما آیا فقط همین شرایط سخت، عواقب طلاق برای زنان است. حتماً که این‌طور نیست. عواقب طلاق برای زنان بسیار بیشتر از این حرف‌هاست.

این نوشته را از دست ندهید  عادت‌های زنانه که بهتر است برای تغییر آنها خودتان را خسته نکنید

سرپرستی فرزندان

شاید سخت‌ترین عواقب طلاق برای مادرها همین نگرانی برای سرپرستی فرندان باشد. بسیاری از مردان بعد از طلاق، انتقام‌جو می‌شوند و اجازه دیدار مادر با فرزندش را نمی‌دهند. همین دوری و ندیدن‌ها بر روحیه مادر تاثیر منفی می‌گذارد و پیامدهای زیادی را برای زنان ایجاد می‌کند.


آثار مخرب طلاق بر روی کودکان


اختلالات روانی

شاید روزهای نخست و حتی سال نخست چندان بزرگ و حاد به نظر نیاید. اما به مرور زمان ابعاد بزرگ‌تری از مشکلات پس از طلاق رو می‌شود و شوربختانه مدت زیادی طول می‌کشد تا فرد به زندگی عادی خود بازگردد.

نگرانی بی‌دلیل، ترس از آینده، ماتم‌زدگی، اختلالات رفتاری، استرس بی‌خود و بی‌جهت، حس ناکامی و … شرایط عاطفی زنان را سخت و سخت‌تر می‌کند و همه این موضوعات باعث می‌شود به مرور زمان، رضایت از طلاق زن‌ها از بین برود و در نهایت رضایت نداشتن از زندگی باعث می‌شود احساس مثبت زن نسبت به خودش به طور کامل از بین برود.

تشکیل دوباره خانواده

بدبینی و انزوای اجتماعی، احساس تنهایی امنیت نداشتن کنار دیگران و بی پناهی عاطفی در صدر  پیامدهای روانی طلاق برای زنان قرار گرفته‌اند.

وقتی زنی از همسرش جدا می‌شود، مورد قضاوت قرار می‌گیرد که در اکثر مواقع قضاوت‌ها تنگ‌نظرانه و بدبینانه است. برای همین زنان پس از طلاق کمتر در جمع حضور پیدا می‌کنند.

از زوایه دیگر که نگاه کنیم، زنان مطلقه از ازدواج مجدد دوری می‌کنند. دلیلش را اگر بپرسید، از تجربه‌های وحشتناکی حرف می‌زنند که در  زندگی مشترک قبلی خود تجربه کرده‌اند. اما گاهی زنان به دلیل فشارهای اجتماع و خانواده مجبور به ازدواج می‌شوند که خب، این یکس از عواقب تلخ و ناگوار طلاق برای زنان است. از چاه درآمدن و به چاله افتادن…

این نوشته را از دست ندهید  علائم عفونت رحم، درمان و روش‌های جلوگیری از آن

تشدید مسئولیت‌ها

همیشه هم سرپرستی فرزندان پس از طلاق بر عهده پدر نیست. گاهی مادرها این مسئولیت را به عهده می‌گیرند و همین موضوع باعث عمیق‌تر شدن فقر در زنان مطلقه می‌شود. چون مادرِ تنها، علاوه بر خرج خودش، خرج فرزندش را نیز به عهده دارد و باید یکه و تنها نیازهای فرزندش را برطرف کند.

و این‌گونه مسئولیت بیشتری بر دوش زنان قرار می‌گیرد و زن به ناچار بیرون از خانه، شغل‌هایی را بر عهده می‌گیرد که درآمد مناسبی ندارند. از سوی دیگر زنی را در نظر بگیرید که به دلیل بالا بودن سن، نمی‌تواند کار کند و از نظر مالی وابسته خانواده است. آسیب روحی و اجتماعی این زنان بسیار بیشتر و شدیدتر است.

طلاق در زنان

 طلاق هست اما…

اما باید چه کرد؟ خواهی نخواهی طلاق پدیده‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد یا گفت اصلا وجود ندارد. طلاق و آثارش هستند و باید راهکاری برای از میان برداشتن تاثیر منفی طلاق بر زنان پیدا کرد. در ادامه به چند راهکاری اشاره می‌کنیم که در پیروزی بر عواقب منفی طلاق تاثیر مثبت دارند.

با بخشش شروع کنید

جدایی و طلاق غم‌انگیز است، سال‌ها و شاید ماه‌ها با فردی زندگی کرده‌اید و به هر دلیلی از او طلاق گرفته‌اید. برای همین شاید زخم‌های زیادی از تجربه زندگی مشترک، بر روح و روان‌تان مانده باشد.
اما بدانید قطعا شما نیز گفتار و کردار زیبا و دوست‌داشتنی در این باره نداشته‌اید.

پس سعی کنید با وجود مخالفت با برخی رفتارها بتوانید از آن ها بگذرید و خود را به دست پروردگار بسپارید.
البته این کار اصلا ساده نیست، اما بهترین راهکار برای از بین بردن ناراحتی و خشم همین راه است. بخشش دیگران (از همسرتان گرفته تا خانواده او یا دوستان‌تان و حتی خانواده خودتان) و شاید بخشش خودتان.

این نوشته را از دست ندهید  نکشیدن دندان عقل چه خطراتی دارد؟

مبارزه با افسردگی بعد از طلاق با هفت راهکار مؤثر


روابط دوستانه را گسترش دهید

به جای فرو رفتن در لاک خودتان و دوری از جمع، روابط دوستانه‌تان را گسترش دهید. به یاد داشته باشید دوستی‌ها، شادی‌ها را مضاعف و غم‌ها را تقسیم می‌کند.

سعی کنید رفت‌وآمد با افراد گوناگون را نیز تجربه کنید. اگر این اتفاق را تجربه کنید متوجه می‌شوید که افراد، خصوصیت‌ها و نقاط مثبت و منفی زیادی دارند و از این رو بخشیدن خود و دیگران نیز برایتان ساده‌تر می‌شود.

ورزش کنید

ورزش مانند داروی ضدافسردگی عمل می‌کند. این یعنی 30 دقیقه پیاده‌روی در طول روز، بعد از 10 روز باعث به وجود آمدن روحیه شاد در فرد می‌شود. نه تنها برای از بین بردن افسردگی بعد از طلاق، بلکه از بین بردن تمام غم‌ها و افسردگی‌ها پیاده‌روی و ورزش را تجویز کنید و غم‌تان نباشد که غم‌ها بر سر خواهد آمد.

جیب‌تان را خالی نکنید

افسردگی پس از طلاق را تقریبا همه زنان مطلقه تجربه می‌کنند اما بحران‌های مالی یکی از اصلی‌ترین دلایل تشدید افسردگی و اضطراب برای مطلقه‌هاست. پس اگر در شرف جدایی هستید یا به ازدواج‌تان پایان داده‌اید، باید بیشتر از هر زمانی به فکر پول توی جیب‌تان باشید.

با برنامه‌ریزی پول خرج کنید یا اینکه قبل از طلاق گرفتن کاری مناسب پیدا کنید که حقوقش کفاف زندگی تنهایی‌تان را بدهد. البته کار کردن زیاد مشکل شما را حل نمی‌کند. کم کار کنید اما درست و با برنامه خرج کنید تا افسردگی بعد از طلاق دائمی نباشد.

 حرف بزنید

درون گرا بودن را کنار بگذارید و از غم‌ها و حرف‌های دلتان بگویید.

این نوشته را از دست ندهید  ۹ عامل عجیبی که با حملات قلبی در ارتباط هستند

حرف زدن معجزه می‌کند اما حواستان باشد که سفره دلتان را برای هر کسی باز نکنید. قرار نیست همه آدم‌ها از ریز و درشت زندگی‌تان باخبر باشند اما می‌توانید حرف‌های مانده توی دلتان را برای یک دوست صمیمی روایت کنید.

 اگر اطراف‌تان کسی را نمی‌بینید که بدون قضاوت‌کردن به شما گوش دهد، از مشاور کمک بگیرید. مشاورها بدون قضاوت کردن شما به حرف‌هایتان گوش می‌دهند. با این کار ضرب المثل یک تیر و دو نشان را هدف می‌گیرید. با صحبت کردن هم احساسات و هیجانات‌تان را تخلیه می‌کنید هم در جلسات مشاوره، از توصیه‌های مشاور برای کمرنگ‌کردن آسیب‌های طلاق کمک می‌گیرید.

 فراموش نکنید که حق دارید برای مدتی ناراحت، خسته، زخم‌خورده یا عصبانی باشید، پس با سرزنش خود و انتظارات نا به‌جا، خود را خسته نکنید.

حالا حالاها دل نبندید لطفا!

بعضی‌ها هستند که وقتی می‌شنوند کسی طلاق گرفته و تنها شده، پیشنهاد می‌دهند شریک تازه پیدا کن و تنها نمان! درد قبلی هم خودبه‌خود فراموش می‌شود. این کار اشتباه‌ترین کاری است که زنان مطلقه دچار آن می‌شوند. عجله برای ورود به یک رابطه دیگر، مشکلات شما را چند برابر می‌کند. قبل از آنکه دوباره عاشق شوید و دل ببندید، به خودتان فرصت دهید تا شرایط و اتفاقاتی را که پشت‌سر گذاشته‌اید، بپذیرید.

اگر نمی‌خواهید دوباره به همین نقطه برگردید، لااقل تا یک سال دست نگه دارید و دل نبندید.

گرد آورنده
ارغوان مشتاق
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا