سالمندان

در دوران سالمندی سالم بمانید

مثبت زندگی: کافی است حس کنیم سن‌مان کمی بالا رفته و به اصطلاح پیر شده‌ایم سالمند هستیم. آن وقت است که فکر می‌کنیم باید گوشه‌نشین شویم و دیگران به ما توجه کنند. در جهان نه، اما در ایران سالمندی برابر است با تمام شدن خوشی‌ها و لذت‌ها. در ایران سالمندی گاهی مترداف گوشه نشینی و پایان زندگی است. اما در جهان این‌طور نیست. در بسیاری از کشورها، سالمندی هم مانند دیگر دوران‌های زندگی، مثل جوانی، نوجوانی و میانسالی، دوره‌ای از زندگی است که شرایط خاصی دارد. مثل اگر به جوان‌ها بند نمی‌کنند و می‌گذارند دوره‌اش بگذرد، در سالمندی هم شرایط مناسب را برای سر زندگی آرام سالمندان مهیا می‌کنند و جالب است بدانید بسیاری از سالمندان در کشورهای پیشرفته، در این دوران زندگی‌شان جهان‌گرد می‌شوند. اما خب در کشور ما که به یکباره نمی‌اتوان تغییر ایجاد کرد و طرز فکر مردم را تغییر داد.

باید تغییرات قدم به قدم طی شود. برای شروع اگر سالمند هستید یا پدربزرگ و مادربرزگی دارید که حس می‌کند دنیا برایش تمام شده، این مقاله را بخوانید تا در دوران سالمندی هم سالم بمانید. همراه ما باشید.

پیروی از تغذیه سالم

سلامتی سالمندان در گروی برخورداری از یک رژیم غذایی سالم است. اگر می‌خواهید در دوران سالمندی سالم بمانید باید مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب را افزایش دهید. از سوی دیگر، دریافت گوشت‌های پرچرب، کره، قند و شکر، نمک و غذاهای کنسرو شده را محدود کنید.

نتایج تحقیقات زیادی نشان داده که برخورداری از رژیم غذایی سالم در حفظ سلامتی سالمندان، افزایش طول عمر و پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی، سرطان، پارکینسون و آلزایمر موثر است.

این نوشته را از دست ندهید  برای خنثی کردن عوارض آلودگی هوا این خوراکی‌ها را مصرف کنید

دریافت فیبر

فیبر در میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل یافت می‌شود. فیبر در ایجاد حس سیری و کاهش کلسترول و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان روده بزرگ نقش دارد.

پیاده‌روی منظم

اجتناب از بی‌تحرکی به سلامتی سالمندان کمک می‌کند. هر روز 30 دقیقه پیاده‌روی کنید. اگر این میزان برای شما زیاد است می‌توانید آن را در فواصل کوتاه‌تر انجام دهید. ورزش منظم، به خصوص اگر با سرعتی انجام شود که کمی سبب نفس نفس زدن شود، فواید زیادی را برای سالمندان فراهم می‌سازد. ورزش خون و اکسیژن بیشتری در اختیار مغز قرار داده و به حفظ سلامت سلول‌های آن کمک می‌کند. ورزش هوازی در پیشگیری و یا کاهش علائم بیماری آلزایمر نقش دارد.

دوران-سالمندی

انجام تای‌چی

این ورزش چینی شامل ترکیبی از حرکات آهسته و تنفس‌های عمیق است. تای‌چی به افراد سالمند در پیشگیری از زمین خوردن، کاهش استرس، بهبود تعادل، تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش دردهای ناشی از آرتریت کمک می‌کند.

دریافت مکمل در موارد ضروری

در اغلب موارد تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق مصرف مواد غذایی در مقایسه با دریافت مکمل ارجحیت دارد.
بعد از 50 سالگی نیاز بدن به برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، ویتامین D، ویتامین B12 و ویتامین B6 افزایش می‌یابد. معمولاً سالمندان نیاز به دریافت مکمل خاصی ندارند. بااین حال، بهتر است در مورد لزوم مصرف مکمل‌ها با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید. به یاد داشته باشید که مکمل‌ها ممکن است با برخی از داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند.

اجتناب از استعمال سیگار

برای آن که در دوران سالمندی سالم بمانید باید از مصرف انواع دخانیات اجتناب کنید. سیگار تقریباً برای تمام اندام‌های بدن مضر است. سیگار و سایر انواع دخانیات در بروز بیماری قلبی، سرطان، بیماری ریوی و بیماری لثه نقش دارند. هیچ وقت برای ترک سیگار دیر نیست. زیرا بعد از ترک و طی یک سال احتمال بروز بیماری قلبی به نصف کاهش می‌یابد.

برخورداری از خواب مناسب

بی‌خوابی در میان سالمندان شایع است. به منظور بهبود کیفیت و مدت زمان خواب خود به نکات زیر توجه کنید:
• در ساعت مشخصی خوابیده و یا بیدار شوید.
• اتاق خواب خود را تاریک نگاه دارید. در هنگام رفتن به رختخواب از تماشای تلویزیون و کار با تلفن همراه یا تبلت بپرهیزید.
• از عصر به بعد از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین (مانند قهوه) خودداری کنید.
• در طول روز بیش از 20 دقیقه نخوابید.
• اگر دارو مصرف می‌کنید در مورد تاثیر آن بر روی خواب خود با پزشک مشورت نمایید.

این نوشته را از دست ندهید  کارآگاه پادی؛ روایت کارآگاهی شِکَمُو اما موفق!

داشتن تعاملات اجتماعی مناسب

تنهایی برای سلامتی سلامندان مضر است. تنهایی و نداشتن ارتباط با دوستان و سایر گروه‌های اجتماعی احتمال ابتلا به دمانس (زوال عقل) و افسردگی را افزایش می‌دهد. محققان دریافته‌اند در افراد تنها میزان هورمون‌های استرس که سبب بروز التهاب و تورم و در نتیجه ابتلا به آرتریت و دیابت می‌شوند، بالاتر است. بنابراین، توصیه می‌شود در دوران سالمندی ساعاتی را با دوستان خود گذرانده و در صورت امکان در فعالیت‌های داوطلبانه جهت کمک به دیگران شرکت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا