آخرین نوشته هاکرونا

ویروس دلتا و نکات مهم مربوط به این ویروس جهش‌یافته

مثبت زندگی: از زمان شروع همه‌گیری کووید ۱۹ تاکنون، جهش‌های مختلفی در ویروس کرونا ایجاد شد که نسبت به گونه اولیه آن خیلی مسری‌تر و کشنده‌تر بوده‌اند. ویروس دلتا یکی از مسری‌ترین گونه‌های ویروس کرونا است که هم‌اکنون افراد زیادی را در ایران و بیش از ۱۰۴ کشور دنیا درگیر کرده است. در این مقاله، بیشتر با ویروس دلتا و نکات مهم مربوط به این ویروس جهش‌یافته آشنا می‌شویم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ویروس دلتا چیست؟

ویروس دلتا، که با اسم بی.۲.۶۱۷.۱ (B1.617.2) هم شناخته می‌شود، اولین بار در هند شناسایی شد و بعد به کشورهای دیگر گسترش یافت. این ویروس جهش‌هایی در پروتئین اتصالی خود دارد که راحت‌تر سلول انسانی را آلوده می‌کند و ۵۰ درصد مسری‌تر از ویروس آلفا (کرونای انگلیسی) است. این در حالی است که خود ویروس آلفا نسبت به گونه اولیه ویروس کرونا ۵۰ درصد مسری‌تر بود. در نتیجه، احتمال سرایت کرونای دلتا بیشتر است. اگر فردی با ویروس دلتا تماس داشته باشد، به‌راحتی مبتلا می‌شود و به‌سادگی آن را به دیگران منتقل می‌کند.

به‌گفته سازمان بهداشت جهانی، گونه دلتا به‌عنوان گونه نگران‌کننده ویروس کرونا شناخته می‌شود؛ به این معنی که موجب افزایش انتقال و بیماری شدید‌تر خواهد شد. علاوه‌ بر سرعت بالای انتشار ویروس دلتا، افزایش تعاملات اجتماعی و کاهش تمایل به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم در گسترش این ویروس نقش بسزایی دارند. احتمالات نشان می‌دهد اگر در یک محیط افراد واکسینه‌نشده و بدون ماسک حضور داشته باشند، هر فرد مبتلا به ویروس دلتا می‌تواند ۳ یا ۴ نفر دیگر را آلوده کند. در حالی‌ که این تعداد برای ویروس اصلی کرونا ۲٫۵ نفر بود.

دیگر ویژگی‌های این گونه از ویروس

پژوهش‌ها تا این لحظه نشان می‌دهد این سویه ممکن است از حفاظت ایجاده‌شده با انواع واکسن و بعضی از درمان‌های کووید ۱۹ هم فرار کند. به‌ همین‌ دلیل، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی نقش زیادی در کاهش انتشار ویروس و حفظ زندگی عزیزانمان دارد. عاطفه عابدینی (فوق تخصص بیماری‌های ریه و دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹) نیز اعلام کرد که در جهش‌های جدید کرونا فاز التهابی زودتر شروع می‌شود. 

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «می‌خواهم زنده بمانم» قسمت ۱۸

مثلا اگر درگیری ریوی برای کرونای اصلی در هفته دوم بود، درمورد جهش دلتا فاز التهابی سریع‌تر و شدیدتر است و در روز سوم یا چهارم شروع بیماری دیده می‌شود. در نتیجه، درمان بموقع و سریع‌تر آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد.این در حالی است که تقریبا تمام دنیا سعی در مهار ویروس کرونا داشت و قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده بود. حال این نگرانی وجود دارد که گونه جدید کرونا ویروس را به صحنه برگرداند و حتی از آن قوی‌تر باشد و همه‌گیری را تسریع کند.

علائم ویروس دلتا چیست؟

علائم ویروس دلتا مشابه ویروس کرونا و سایر جهش‌یافته‌های آن است و می‌توان به سرفه، سردرد، تب و گلودرد اشاره کرد. البته سرفه و کاهش حس بویایی کمتر شایع است و به‌ نظر می‌رسد سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و تب شیوع بیشتری داشته باشد.

ویروس دلتا و کودکان

به نقل از دکتر آینا ریاحی (متخصص بیمارستان رسول اکرم)، آمار ابتلای کودکان و نوجوانان به ویروس کرونا دلتا رو به افزایش است. به‌طوری که کودکان با علائم تب، اسهال، ضعف و تشنج به بیمارستان آورده می‌شوند و تست آنها درمورد ابتلا به کرونا مثبت است. اگر اقدامات درمانی بموقع برای آنها انجام نشود، ممکن است عواقب خطرناکی به‌ همراه داشته باشد.

وضعیت ویروس دلتا در ایران

ویروس دلتا _ وضعیت ویروس دلتا در ایران

به‌گفته علیرضا رئیسی (سخن‌گوی ستاد مقابله با کرونا ایران)، ویروس کرونا دلتا هم‌اکنون در تمام استان‌های کشور شیوع پیدا کرده است. همان‌طور که در خبرها می‌خوانیم، در حال حاضر شاهد پیک پنجم ویروس کرونا هستیم. در شرایط فعلی و به‌دلیل کمبود تخت و امکان بستری بیماران (به‌خصوص در کلان‌شهرها)، راه‌اندازی مراکز درمانی موقت و صحرایی یکی از مهم‌ترین سیاست‌هاست.

۴۷ درصد آمار بستری مراقبت‌های ویژه مربوط به تهران است. به‌طوری که رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: روزانه ۱۵۰ فوتی ناشی از کرونا در تهران داریم که اولین نشانه از واقعیت بحران است. همچنین، به‌گفته علیرضا زالی (فرمانده ستاد کرونای تهران) قرنطینه کامل ۲هفته‌ای و واکسیناسیون شبانه‌روزی می‌تواند کم‌هزینه‌ترین راهکار برای مقابله با ویروس کرونا دلتا باشد؛ زیرا بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشرشده، هم‌اکنون ۳۳۶ شهرستان کشور در وضعیت بحرانی کرونا قرار گرفته‌‌اند.

ارتباط بین ویروس دلتا و واکسیناسیون

بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال ابتلا به بیماری در کودکان و افرادی که هنوز دوز اول یا دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند ۲٫۵ بار بیشتر از دیگران است. این در حالی است که هنوز هیچ واکسنی برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال تولید نشده است و بسیاری از افراد جوان در سراسر دنیا واکسنی دریافت نکرده‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  روش فوری برای گرفتن تلخی قورمه سبزی

با این‌ حال، موارد عفونت در افراد واکسینه‌شده نادر است. به‌طوری‌ که واکسن فایزر و مودرنا حدود ۸۸ درصد از ابتلا به بیماری و ۹۶ درصد از بستری‌شدن جلوگیری می‌کنند. واکسن آسترازنکا و جانسون اند جانسون هم ۶۰ درصد از ابتلا به بیماری و تا ۹۳ درصد از بستری‌شدن جلوگیری می‌کنند.

از طرفی، شرکت‌های تولید واکسن مثل فایزر در حال آزمایش دوزهای قوی‌ترند تا محافظت بهتری در برابر گونه دلتا داشته باشند. همچنین، باید تأییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا بگیرند. احتمالا تزریق دوز سوم واکسن برای افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند ضروری است.

به نقل از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در ایران هم تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ مجموعا ۱۱میلیون و ۷۶۵هزار و ۵۲۸ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۲میلیون و ۹۷۰هزار و ۶۶۹ نفر نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. همچنین واکسن ایرانی کو برکت هم می‌تواند به‌خوبی با گونه دلتا مقابله کند.

افراد واکسینه‌شده و انتقال بیماری به دیگران

البته بعضی افرادی که واکسیناسیون کامل را دریافت کردند هم می‌توانند به‌عنوان موارد نفوذی ویروس دلتا را منتشر کنند. هرچند واکسیناسیون حفاظت بالایی ایجاد می‌کند و موارد نفوذی نادرند، هیچ واکسنی حفاظت ۱۰۰ درصد ندارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به موارد نفوذی دلتا، مقداری زیادی از ویروس را در بینی و گلویشان دارند و چه علامت داشته باشند و چه نداشته باشند می‌توانند ناقل باشند.

این موضوع را در نظر داشته باشید که باید دوز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کنید و بعد از گذشت دو هفته از تزریق آن انتظار اثرگذاری واکسن را داشته باشید. همچنین، چه واکسن زده باشید و چه نزده باشید، لازم است از شیوه‌نامه‌های ستاد مبارزه با کرونا و سازمان‌های جهانی مبارزه با کرونا پیروی کنید؛ زیرا به‌جای همه‌گیری‌ای ۳ یا ۴ ساله که با واکسینه‌شدن تعداد افراد کافی یا ایجاد ایمنی طبیعی به‌دلیل ابتلا به ویروس از بین می‌رود، شاهد موارد افزایشی ابتلا در بازه زمانی کوتاه هستیم.

این نوشته را از دست ندهید  درد استخوان دنبالچه؛ چه علائمی دارد؟

در نتیجه، اگر تعداد افراد زیادی به‌طور هم‌زمان به بیماری مبتلا شوند سیستم بهداشت محلی آن منطقه تحت فشار قرار می‌گیرد و تعداد افراد بیشتری می‌میرند و این نگران‌کننده است.

محافظت از خودمان در برابر ویروس دلتا

چطور از خودمان در برابر ویروس دلتا محافظت کنیم؟

نکات زیادی وجود دارد که به حفظ جان شما و عزیزانتان کمک می‌کند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در فضاهای بسته ۱ یا ۲ پنجره را باز بگذارید تا جریان هوا ایجاد شود؛
  • اگر در فضای بسته هستید مطمئن شوید تهویه مناسبی داشته باشد؛
  • از تأثیر ماسک غافل نشوید؛ مطمئن شوید ماسک به‌طور کامل بینی، دهان و صورت شما را می‌پوشاند؛
  • دست‌هایتان را تمیز نگه دارید و با دست تمیز ماسک بزنید یا ماسک را بردارید؛
  • از رفتن به مکان‌های شلوغ بپرهیزید و فاصله اجتماعی‌تان را با دیگران حفظ کنید؛
  • به‌محض اینکه نوبت واکسیناسیون شما بود، هر دو نوبت واکسن را دریافت کنید. واکسن از ایجاد بیماری شدید و مرگ جلوگیری می‌کند.

پرسش‌های متداول درباره ویروس کرونای دلتا

۱. ویروس دلتا از کجا آمد؟

اولین بار ویروس دلتا در دی ۱۳۹۹ در هند شناسایی شد. بعد از آن به‌سرعت در هند و ۱۰۴ کشور جهان منتشر شد. به‌طوری که بیشتر از ۹۷ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا مربوط به نوع دلتا است.

۲. آیا دلتا کشنده‌تر است؟

بررسی میزان کشندگی ویروس دلتا ادامه دارد. منتها بر اساس موارد بستری در بیمارستان، به نظر می‌رسد احتمال بستری‌شدن و مرگ به‌دلیل ویروس کرونا دلتا، به‌ویژه در افرادی که واکسینه نشده‌اند، بیشتر است.

۳. ویروس دلتا پلاس چیست؟

ویروس دلتا پلاس یا همان بی.۱.۶۱۷.۲.۱ یا ای.وای.۱ (1AY.) به‌عنوان زیرگونه ویروس دلتا در نظر گرفته می‌شود. جهش دلتا پلاس به ویروس اجازه می‌دهد بهتر به سلول‌های ریه بچسبد و به‌طور بالقوه از واکسن فرار کند. این ویروس نیز اولین بار در هند به‌عنوان ویروس نگران‌کننده شناخته شد. منتها برای تعیین سرعت واقعی انتشار و تأثیر این گونۀ جدید روی نتیجه بیماری به اطلاعات بیشتری نیاز است.

این نوشته را از دست ندهید  شوینده‌های مناسب برای از بین بردن کرونا

۴. آیا تعداد افراد مبتلا به کرونا دلتا در یک منطقه باعث سرعت انتشار آن می‌شود؟

جواب این سؤال به محل زندگی شما و تعداد افراد واکسینه‌شده در آن منطقه بستگی دارد. اگر واکسیناسیون تکه‌تکه انجام شده باشد، به‌طوری که بعضی مناطق واکسیناسیون کامل را دریافت کرده. و بعضی مناطق ۲۰ درصد واکسینه شده‌ باشند، به ویروس این اجازه را می‌دهد. که از مناطقی با واکسیناسیون ضعیف به مناطق دیگر منتقل شود.

در بعضی مواردی که شهرهایی با واکسیناسیون ضعیف در میان شهرهایی با واکسیناسیون قوی قرار دارند. موجب می‌شود ویروس در مرزهای همان شهر باقی بماند و شیوع محلی اتفاق بیفتد. در نتیجه، همه‌گیری با حالت‌هایی که قبلا دیدیم متفاوت است و در مناطق حساسی از کشور دیده می‌شود.

۵. آیا واکسن به‌تنهایی برای مقابله با ویروس کافی است؟

بنا بر توصیه سازمان بهداشت جهانی، حتی اگر واکسن زده‌اید و در محیط شلوغی هستید که بیشتر افراد واکسن نزدند. حتما ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید. اگر هم واکسن نزده‌اید، در اولین فرصت که نوبت تزریق واکسن شما بود حتما برای انجام واکسیناسیون اقدام کنید.

شما بگویید

شما چقدر با ویروس کرونا و نوع دلتای آن آشنا هستید؟‌ آیا تا به حال خودتان یا اطرافیانتان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید؟ برای پیشگیری یا درمان از چه روش‌هایی کدام داروهای کرونا استفاده می‌کنید؟ در صورت تمایل، می‌توانید تجربه یا نظراتتان را در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید. همچنین، به‌دلیل افزایش شیوع ویروس دلتا در کشور، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای عزیزانتان ارسال کنید. تا بیشتر با این ویروس آشنا شوند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 10 =

دکمه بازگشت به بالا