آخرین نوشته هارفتار

عادت‌هایی که باعث افسردگی‌تان می‌شوند

مثبت زندگی: سعی کنید با آدم‌هایی که حالتان را خوب می‌کنند و انرژی مثبت دارند ارتباط داشته باشید. این کار کمکتان می‌کند زندگی را با نگاه مثبت‌تری ببینید و احتمال ابتلایتان به افسردگی کمتر شود. گاهی یک سری از عادت‌های ظاهراً جزئی دست به دست هم می‌دهند و جایی می‌رسد که می‌بینید احساس خوبی ندارید و کسل و بی‌حالید، مثلاً فرار از ورزش، اهمیت ندادن به تغذیه، شب تا دیروقت بیدار ماندن و … . این رفتارها شاید به تنهایی لزوماً منجر به افسردگی نشوند اما می‌توانند مانع این شوند که احساس خوبی داشته باشید. اگر در حال حاضر در معرض این اختلال روحی قرار دارید، بهتر است از عادت‌هایی که می‌توانند حس و حالتان را بد کنند دوری نمایید.

خوردن غذاهای فرآوری شده

یک هات‌داگ فوری یا یک بسته چیپس شاید هرازگاهی بد به نظر نرسد اما زیاد مصرف کردن غذاهای فرآوری شده می‌تواند به شما احساس افسردگی بدهد. مطالعات نشان داده‌اند هر چه رژیم غذایی سالم‌تر باشد، احتمال ابتلا به افسردگی نیز کمتر خواهد بود. پژوهش‌های قبل‌تر نیز نشان داده بود افرادی که بیشتر از بقیه غذاهای فرآوری شده مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد افسردگی هستند.

البته باید یادآوری کنیم که این نوع مطالعات فقط ارتباط میان تغذیه ناسالم و افسردگی را نشان می‌دهند و نمی‌توانند دقیقاً مشخص کنند کدام یک علت دیگری است. اما داشتن رژیم غذایی سالم که در مطالعات مصرف زیاد میوه و سبزی و ماهی و غلات کامل تعریف شده بود، به دلایل بسیار زیادی ایده بدی نیست. البته سخت است که به طور کلی از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری کنیم، خصوصاً زمانی که فرصت کافی نداریم، اما بهتر است تا جایی که ممکن است مصرف این نوع غذاها را به حداقل برسانیم.

مدت زمان طولانی تنها سپری کردن

گاهی تنهایی سپری کردن می‌تواند برای سلامت روان خیلی هم مفید باشد اما زمان‌های طولانی تنها ماندن و تنهایی سپری کردن می‌تواند عوارض معکوس داشته باشد و احتمال افسردگی را افزایش دهد. برای اینکه خودتان را از تنهایی نجات دهید، روابط دوستانه قوی با دیگران برقرار کنید چون یکی از بهترین روش‌ها برای غلبه بر افسردگی است. ما می‌توانیم با ارتباط داشتن با دیگران، بخندیم و درد دل کنیم و حال بهتری داشته باشیم. هر بار که با انسان دیگری ارتباط برقرار می‌کنیم، فرصتی برای تبادلات مثبت هیجانی برایمان فراهم می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  شب‌های مافیا، فصل ۵ قسمت ۲(فینال فینالیست‌ها)

زیاد وقت صرف کردن در شبکه‌های اجتماعی

با توجه به گسترش فضای مجازی و استفاده زیاد از گوشی هوشمند و لپ‌تاپ و تلویزیون و خدمات بیشتری که هر روز ارائه می‌شود، هوش و حواس ما بیست و چهار ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته مشغول است و خیلی از ما عادت کرده‌ایم همزمان با انجام کار و فعالیت، حتی در زمان استراحت، در فضای مجازی نیز حضور داشته باشیم. اما تحقیقات نشان می‌دهد این حجم استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای الکترونیک می‌تواند برای مغز مضر باشد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند کسانی که همزمان چند کار انجام می‌دهند (مولتی تسکینک)، اغلب با علائم بیشتری از افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند و دچار اضطراب اجتماعی می‌شوند. برای غلبه بر چنین حالتی سعی کنید در یک زمان فقط از یک ابزار الکترونیکی استفاده کنید و به طور تدریجی مدت زمان استفاده از این ابزارها را محدود نمایید.

وقت گذراندن با آدم‌های منفی

افراد منفی و بدبین و منتقد چه در میان دوستانتان باشند و چه از همکاران و رئیس‌تان و یا حتی اعضای خانواده‌تان، می‌توانند به شما آسیب بزنند. اگر اطرافتان را با چنین کسانی پُر کنید، به احتمال زیاد دچار افسردگی خواهید شد. هیچ‌کس دوست ندارد کسی با صدای بلند و لحن بد با او حرف بزند. وقت گذراندن با کسی که مدام موج منفی به سمتتان می‌فرستد، برایتان مشکل‌ساز خواهد شد.

در عوض سعی کنید با آدم‌هایی که حالتان را خوب می‌کنند و انرژی مثبت دارند ارتباط داشته باشید. این کار کمکتان می‌کند زندگی را با نگاه مثبت‌تری ببینید و احتمال ابتلایتان به افسردگی کمتر شود.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۵ نشانه ابتلا به کرونا دلتا

به اندازه کافی از طبیعت بهره نمی‌برید

زندگی شهری می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، رستوران‌های رنگارنگ، وسایل حمل و نقل عمومی، امکانات تفریحی و خیلی از هیجان‌های دیگر. اما تمام مدت در نواحی شهری سپری کردن می‌تواند موجب افسردگی شود. زندگی در شهرهای بزرگ با بالاتر بودن سطح استرس و بیماری‌های روحی ارتباط دارد، خصوصاً با افسردگی.
اگر ساکن شهرهای بزرگ هستید پس باید از هر فرصتی که پیش می‌آید برای دور شدن از شهر و پناه بردن به طبیعت استفاده کنید و کمی از هیاهوی شهر فاصله بگیرید.

اگر واقعاً امکانش را ندارید تا هرچند روز یک بار از شهر بیرون بزنید، حتی فعالیت ساده‌ای مانند پیاده‌روی در پارک و هوای تازه و استفاده از نور خورشید هم می‌تواند برای خوب کردن حالتان مفید باشد. در فضای خانه نیز از گیاهان استفاده کنید. گیاهان و چیزهای طبیعی می‌توانند به ما انرژی مثبت بدهند.

شب‌ها تا دیروقت بیدار ماندن

احتمالاً شنیده‌اید که سحرخیز باش تا کامروا باشی. این توصیه را علم نیز ثابت کرده است. مطالعه‌ای دریافته افرادی که شب‌ها دیر به رختخواب می‌روند بیشتر دچار افکار منفی و مزمن در طول روز هستند و این افکار نیز منجر به افسردگی می‌شوند؛ اما برعکس، آن‌هایی که شب‌ها زودتر به رختخواب می‌روند کمتر درگیر افکار منفی می‌شوند. هرچند زمان ایده آل برای خوابیدن از جهت کمک به حس و حالتان، بسته به شغل و شرایط زندگی‌تان می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی شب‌ها زودتر خوابیدن به نفع سلامتی‌تان است.

یکجانشینی و بی‌تحرکی

مدت زمان‌های طولانی پای تلویزیون و کامپیوتر و دیگر وسایل نشستن علاوه بر آسیب به جسمتان می‌تواند بر سلامت روح و روانتان نیز اثر بگذارد. فعالیت بدنی با چیزهایی مانند ورزش و دیگر تحرک‌ها، احتمال افسردگی‌تان را کاهش می‌دهد.

این نوشته را از دست ندهید  روش‌های شستشوی انواع مختلف پرده

وقتی از نظر فیزیکی فعال هستید، مغز شما هورمون‌های خوبی مانند اندورفین ترشح می‌کند که می‌توانند احساس افسردگی را کاهش دهند. ضمناً فعالیت ذهنی نیز جور دیگری حالتان را خوب می‌کند. همه آدم‌ها به کاری نیاز دارند که به آن‌ها احساس هدفمند و ارزشمند بودن بدهد تا حس خوبی پیدا کنند. اینکه کاری برای انجام دادن یا هدفی برای دنبال کردن نداشته باشید، شما را مستعد افسردگی خواهد کرد. به دنبال علاقه‌مندی‌هایتان بروید و برای کمک به دیگران وقت بگذارید؛ این فعالیت‌ها به شما هیجان و احساس خوب می‌دهند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا