پوست و مو

همه چیز درباره درمان خشکی مو و موهای وز

مثبت زندگی: ممکن است دچار خشکی مو شده باشید؛ موهایی وز و  مجعد که بی روح به نظر می‌رسند و به سختی می‌توان آن‌ها را شانه زد و فرم داد. خشکی مو بیشتر از وجود موخوره است. در موهای بسیار آسیب دیده ترک‌هایی در لایه بیرونی (کوتیکول) به وجود می‌آید. هنگامی که کوتیکول بالا می‌آید و مو از وسط باز می‌شود، موی شما در معرض آسیب و شکنندگی بیشتر قرار دارد.

بنابراین آیا واقعا می‌توانید به جای موهای خشک و شکننده، موهایی درخشان و نرم داشته باشید. نمی‌توان  در مورد ترمیم موهای آسیب دیده پاسخ قطعی داد. در بیشتر موارد، آسیب مو دائمی است، زیرا مو در واقع مجموعه‌ای از سلول‌های مرده است و آن‌ها را نمی‌توان ترمیم کرد.

برای درمان موهای آسیب دیده و خشکی مو، تنها درمان واقعی زمان دادن به مو است، یک جفت قیچی و اقدام‌های لازم برای جلوگیری از ایجاد آسیب‌های جدید در آن لازم است.

اما ناامید نشوید، با مراقبت مناسب از مو و چند درمان هدفمند دیگر، می‌توانید کوتیکول بیرونی را برگردانید و شروع به بهبود ظاهر و احساس موهایتان کنید.

آیا می‌دانید چه راهی را اشتباه رفته‌اید

گاهی وقت‌ها نحوه رسیدگی به خشکی مو و موهای آسیب دیده بسیار روشن است. هنگامی که از ابزار حالت دهنده، سفید کننده (از بین بردن رنگ مو به صورت شیمیایی)، رنگ کردن به صورت نامناسب استفاده شود نشانه‌ای بر چرایی وجود آسیب دیدگی در مو است.

برای یادگیری روش جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر در مو و بر طرف کردن نشانه‌ها تا زمانی که شما قادر به بریدن موهای آسیب دیده باشید، مطالعه خود را ادامه دهید. گاهی وقت‌ها نیاز دارید تا سرعت خود را بیشتر کنید تا بتوانید به تمامی نیازهای خود پاسخ دهید.

موهایتان خشک و بدون حالت است

علت موی آسیب دیده و خشکی مو اغلب به دلیل کمبود روغن طبیعی و رطوبت است که کوتیکول خارجی را می‌پوشاند. بدون آن مو درخشندگی خود را از دست می‌دهد.

چطور می‌توان از آسیب بیشتر مو خشک جلوگیری کرد؟

موهای خود را کمتر بشویید. شامپو برای حذف روغن‌های مازاد تولید شده روی مو و ماده‌های روی پوست سر طراحی شده است. شامپوها علاوه بر انجام وظیفه اصلی خود باعث از بین رفتن روغن طبیعی مو می‌شوند. سعی کنید برای درمان خشکی مو، موهای خود را یک روز در میان یا در صورت امکان کمتر بشویید تا از این روغن‌های روی مو خود مراقبت کنید تا رطوبت موی شما از بین نرود.

چطور می‌توان موهای خشک و بدون حالت را ترمیم کرد؟

از یک شامپو یا حالت دهنده فرموله شده برای موهای خشک استفاده کنید. برای درمان خشکی مو ، از شامپوهایی که رطوبت مو را افزایش می‌دهند و مواد شوینده کمتری دارند می‌تواند جهت انباشته شدن روغن زیاد در ساقه مو کمک کننده باشند و رطوبت را به آن اضافه کنند.

از روغن جوجوبا استفاده کنید. این روغن می‌تواند به آب رسانی و تقویت موها و درمان خشکی مو کمک کند. این روغن اغلب به حالت دهنده‌ها اضافه می‌شود اما می‌توانید مقداری از آن را به حالت دهنده‌ای که الان در حال استفاده هستید اضافه کنید. هم چنین می‌توانید مقداری از این روغن را وقتی موهایتان مرطوب است به انتهای آنها بزنید.

مو وز و موهای سوخته و فر شده پیدا کرده است

موهایی که حالت فر پیدا کرده است و تقریبا وز شده است، نشانه‌ای براین است که کوتیکول مو صاف نیست. هم چنین می‌تواند بدین معنی باشد که فیبر درونی موهایتان بدون حفاظ بیرون آمده‌اند.

چطور می‌توان از آسیب بیشتر موهای وز و سوخته جلوگیری کرد

سر خود را با آب سرد بشویید. آب داغ لایه بیرونی موهایتان (کوتیکول) را باز می‌کند ولی آب سرد می‌تواند به بسته بودن آن کمک کند. شستشو با آب سرد یا یخ می‌تواند به حفظ لایه درونی موهایتان کمک کرده و به آب رسانی به آن‌ها کمک کند.

این نوشته را از دست ندهید  ماسک میوه برای کشیدن پوست‌های ناصاف

چطور می‌توان مو وز و سوخته موجود را ترمیم کرد؟

از محصول مناسب استفاده کنید. یک شامپو قوی می‌تواند مقدار زیادی از روغن طبیعی موهای شما را از بین ببرد. این امر باعث می‌شود تا موهایی باقی بماند که به سختی بتوان آن‌ها را از حالت گره خورده خارج کرد و وقتی خشک شدند فرفری می‌شوند. به دنبال یک شامپو یا حالت دهنده‌ای باشید تا بتواند بیشتر به موهایتان رطوبت بدهد.

سرکه سیب (ACV) را امتحان کنید. آب و محصول‌هایی که شما استفاده می‌کنید می توانند بر سطح pH موهای شما تاثیر بگذارند. در صورتی که pH بسیار بالا باشد می‌تواند منجر به بالا آمدن کوتیکول و فرفری شدن مو بشود. شستشو سر با سرکه سیب می‌تواند در تعادل pH مو و پوست سر و هم چنین برگشتن درخشش آن کمک کند.

از روغن آرگان استفاده کنید. این روغن مراکشی مقدار زیادی باعث مرطوب شدن مو می‌شود و سرشار از ویتامین‌های A و E است. هم چنین می‌تواند از شکنندگی مو در صورتی که موهایتان را برس می‌کشید یا حالت می‌دهید جلوگیری کند. به دنبال محصول‌هایی باشید تا حاوی روغن آرگان باشند یا به طور مستقیم آن را به انتهای موهای خود بزنید.

موهایتان شکننده است

موی شکننده می‌تواند حسی مانند حصیر و شکستن آسان داشته باشد. یکی از سخت‌ترین نشانه‌ها برای فرم دادن است و اغلب به طور کلی در موهایی که یک سری فرایند (سشوار، حالت دادن و…) را طی کرده‌اند به وجود می‌آید.

چگونه موهای شکننده را ترمیم کنیم؟

رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. یک رژیم شامل تمای مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و تمامی حبوبات سرشار از فایده نظیر موهای سالم است. بیوتین، ویتامین های A و C و آهن برای تقویت و خوش حالت کردن مو مهم هستند.

محافظت از آفتاب. تابش زیاد آفتاب می‌تواند باعث شکننده شدن موهای شما شود. رنگ‌های روشن‌تر مانند بلوند و خاکستری بیشتر به نور آفتاب حساس هستند. از یک کلاه برای محافظت در برابر اشعه UV خورشید استفاده کنید.

از استفاده محصول‌هایی که وقت زیادی در سر باقی می‌مانند پرهیز کنید. این محصول‌ها می‌توانند باعث خشک شدن موهایتان شوند. برس کشیدن یا حالت دادن موها پس از استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث شکننده شدن موها شود.

از رنگ کردن، از بین بردن رنگ، درمان‌های شیمیایی و حالت دادن با استفاده از حرارت بپرهیزید. تا زمانی که شکنندگی موهایتان کمتر شود و وضعیت خوبی پیدا کنند به آن ها استراحت کاملی دهید.

چطور خشکی مو و شکنندگی مو را از بین ببریم؟

موهای خود را زمانی که خیس است، با روغن آغشته کنید. برخی از پژوهشگران برای درمان خشکی مو روی این روش قسم می‌خورند.

به منظور انجام این روش برای درمان شکنندگی و خشکی مو از شامپوها و حالت دهنده به همان روش معمول استفاده کنید. موهایتان را قبل از اضافه کردن حالت دهنده در حوله بپیچید تا خشک شوند. پس از این که حالت دهنده را اضافه کردید مقداری روغن به آن بزنید تا رطوبت را بدست آوردند. این کار باعث می‌شود تا بتوان آسان‌تر با موهایتان کار کرد.

مشکل از رنگ مو است

این که از رنگ‌های کم رنگ، آبی – سفید مانند رنگ پری دریایی استفاده کنید یا تنها به منظور پوشیدن کبودی از آن استفاده کنید؛ استفاده از رنگ مو در خانه می‌تواند عواقبی نظیر ماندگاری بیشتر از رنگ داشته باشد. رنگ شیمیایی می‌تواند رطوبت طبیعی موهای شما را حذف کند و باعث تبدیل سریع موهای نرم به ضخیم می‌شود.

چگونه موهای آسیب دیده را رنگ کنیم؟

در انتخاب سایه روشن دقت کنید

در انتخاب سایه روشن دقت کنید

متخصصان توصیه به انتخاب سایه روشن بین سه رنگ مشابه رنگ موهای طبیعی خودتان و شیدهای با رنگ‌های تیره‌تر می‌کنند تا به موی شما آسیبی نرسد. رنگ‌های شیمیایی را سخت‌تر می‌توان نگه داشت و به طور مرتب باید آن‌ها را تجدید کرد.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه موهایمان را خشک کنیم که وز نشود؟

کمتر موهای خود را رنگ کنید

وجود زمان زیاد بین تجدید رنگ مو می‌تواند به کاهش آسیب دیدگی آن کمک کند. در صورت امکان ۸ الی ۱۰ هفته یا بیشتر میان هر تجدید رنگ فاصله باشد.

برای این که این امر برای شما امکان پذیر باشد مرحله‌های زیر را انجام دهید:

  • موهای خود را کمتر بشویید
  • تنها از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید
  • شامپو و حالت دهنده را با آب سرد بشویید. آب گرم می‌تواند باعث باز شدن کوتیکول شود که باعث می‌شود رنگ دانه‌ها شسته شوند.

به افراد حرفه‌ای مراجعه کنید. سالن‌های آرایشگری می‌توانند گران باشند اما رنگ کردن اغلب به متخصصان این زمینه سپرده می‌شود. یک متخصص رنگ کردن می‌داند، چگونه از محصول‌های مناسب برای حداقل کردن آسیب و خشکی مو بهره ببرد.

از رنگ‌های نیمه دایمی برای موهای خود استفاده کنید. درمان‌هایی که به صورت دایمی باعث دگرگونی مو می‌شوند می‌توانند مو را تا حد زیادی تغییر دهند که تنها راه رفع آن رشد دوباره مو و شروع از اول است.

در هر جلسه آرایشگاه از یک سرویس استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید موهای خود را به صورت شیمیایی صاف کرده یا حالت دهید بهتر است آن را دو هفته قبل از جلسه رنگ کردن مو انجام دهید. این امر باعث می‌شود تا به موهای شما مهلتی جهت بهبود بین دو جلسه داده شود.

چگونه مو آسیب دیده رنگ شده را ترمیم کنیم؟

از روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون که معمولا در آشپزی استفاده می‌شود برای مراقبت از مو به شدت مشهور است. زیتون باعث می‌شود تا مو آب رسانی شود و کوتیکول مو نرم شود. در واقع روغن زیتون به نرم کردن و تامین رطوبت مورد نیاز مو بسیار کمک می‌کند.

به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد و به نسبت ارزان قیمت است. مطمئن شوید تا چند روز از مرحله بعد از رنگ کردن موهایتان گذشته باشد تا بتوانید از روغن زیتون استفاده کنید.

از شامپوها و حالت دهنده‌های مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. این محصول‌ها با pH مناسبی به منظور جلوگیری از تورم ساقه مو بهره می‌برد و باعث می‌شود تا به رنگ آسیبی نرسد. رنگ مویتان بیشتر باقی خواهد ماند و موهایتان شاداب‌تر خواهند بود.

  • شامپو رنگی ماندگار همراه با مواد معدنی
  • حالت دهنده‌های نرم کننده و آب رسان

دکلره و موهای آسیب دیده

در صورتی که رنگ موهایتان روشن‌تر شده است احتمالا در مورد ضررهای ناشی از بین بردن رنگ مو با استفاده از مواد شیمیایی را می‌دانید.

هنگام استفاده از این روش موهایتان متورم می‌شوند و به قسمت‌های درونی ساقه موهایتان آسیب می‌رسد که باعث حذف ملانین که مسئول تولید رنگ دانه مو است را از بین می‌برد.

در این فرایند موها خشک، نفوذ پذیر، شکننده و ضعیف می‌شود. تغییرهای دائمی در ساختار مو می‌تواند آن را ضعیف تر کند و خاصیت کشسانی آن را از بین ببرد.

چگونه دکلره کنیم که مو آسیب نبیند؟

کمتر آن را انجام دهید یا اصلا انجام ندهید. از بین بردن رنگ مو همواره دارای ضرر است. هر اندازه کمتر انجام شود بهتر است.

از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید. قبل از انجام از بین بردن رنگ مو توجه بیشتری به افزایش رطوبت موهای خود داشته باشید تا از دیگر فعالیت های آسیب رسان به مو مانند حالت دادن مو برای چند هفته جلوگیری شود.

از ضد آفتاب استفاده کنید. اشعه UV خورشید می‌تواند به مو آسیب برساند است به خصوص موهایی که رنگ آن ها از بین رفته به این اشعه حساسیت هستند.

از یک کلاه که دور تا دور سرتان را بپوشاند یا محافظ مو برای مراقبت از مو و پوست سرتان استفاده کنید.  شما می‌توانید از اسپری‌های محافظ در برابر UV برای موهایی که از زیر کلاه بیرون می‌آیند استفاده کنید.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ روش سریع و آسان برای از بین بردن خط اخم

توجه زیادی به کلر داشته باشید. کلر علاوه بر تغییر مو به رنگ سبز کم رنگ می‌تواند رطوبت را از مو حذف نموده و باعث شود که مو شکننده و خشک به نظر برسد.

به منظور جلوگیری از این موردها:

  • قبل از استخر رفتن موهای خود را با آب تازه بشویید. این رطوبت در مو باعث می‌شود تا کلر رنگ موهایتان را تغییر ندهد و باعث خشک شدن ساقه مو نشود.
  • به محض این که از استخر بیرون آمدید موهای خود را به صورت کامل بشویید.
  • از آن جا که هر شامپو حالت دهنده و آب رسان مو نباید استفاده شود لذا می‌توانید از یک شامپو یا حالت دهنده مخصوص شنا استفاده کنید.

چطور موهای دکلره شده آسیب دیده را ترمیم کنیم؟

از روغن بادام استفاده کنید. این روغن خوشبو می‌تواند جهت نرم کردن و تقویت موهایتان استفاده شود. قبل از خشک کردن ساقه موها و کاهش اعوجاج موها به اندازه یک سکه روغن به انتهای موهایتان بمالید.

با آب برنج موهای خود را بشویید. شاید عجیب به نظر برسد اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آبی که هنگام آب کشیدن برنج به وجود می‌آید می‌تواند به موهای شما کمک کند. نشان داده شده است که اینوستیل، ماده تشکیل دهنده آب برنج، در موهای آسیب دیده نفوذ می‌کند و از درون باعث ترمیم مو می‌شود.

به دلیل استفاده از سشوار دچار شکنندگی مو شده اید

استفاده از دستگاه های گرم کننده می تواند به فیبرهای مو آسیب برساند و منجر به کوتیکول بالا آمده شود و موها نفوذ پذیر شوند. هم چنین استفاده زیاد از این ابزار یا استفاده از آن در دمای بالا منجر به آسیب بیشتر به موهای شما می شود.

طرز صحیح سشوار کشیدن و جلوگیری از خشکی مو و شکننده شدن مو

سشوار را در فاصله دوری بگیرید. سشوارها برای آسیب رساندن به موها مشهور هستند. خبر خوب این که شما مجبور به ترک همیشگی آن نیستید. یک مطالعه نشان داد که نگه داشتن سشوار در فاصله ۱۵ سانتی متری (حدود ۶ اینچ) دور از مو و جابجایی پیوسته آن می‌تواند آسیب را کمتر کند.

از محصول‌های مراقبت مو از گرما استفاده کنید. این محصول‌ها از مو محافظت نموده و مانع از موخوره می‌شوند.

دما را کم کنید. هر اندازه که دما بالاتر باشد میزان آسیب بیشتر می‌شود. دمای شدید می‌تواند خارج از فاصله قرار گرفتن آن به موهای شما آسیب برساند. از پایین‌ترین دمایی که محصول می‌تواند ارایه دهد استفاده کنید و زمان استفاده از دمای زیاد سشوار، اتو مو یا بابلیس را محدود کنید.

خشک شدن خود به خود. از استفاده از خشک کننده‌ها پرهیز نمایید و به موها اجازه دهید تا به صورت طبیعی خشک شوند.

بدین منظور بعد از حمام موهای خود را کاملا در حوله بپیچید. این امر به خروج آب اضافی از موهایتان قبل از رها کردن آنها به منظور خشک شدن کمک می‌کند. هرگز با کشیدن حوله روی موهایتان آن را خشک نکنید زیرا این کار سبب اصطکاک غیر ضروری در مو می‌شود و به آن آسیب می‌رساند.

خشک کردن بدون دما می‌تواند نظر خوبی هنگام استفاده از اتو موی تخت یا استوانه‌ای شکل است. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که از ابزارهای گرما دهنده نباید بیش از یکبار در هفته استفاده شود.

طبیعی باشید. سبک موی بدون استفاده از ابزار گرما دهنده نظیر موج دریا در ساحل را بپذیرید یا به بافت طبیعی و حالت موهای خود اجازه دهید تا خودنمایی کند.

چطور می‌توان آسیب‌های سشوار را از بین برد؟

از روغن نارگیل استفاده کنید.  این روغن مخصوص مناطق گرمسیری یک بمب زیبایی است. فایده اصلی آن چیست؟ مولکول‌های روغن به اندازه کافی کوچک هستند تا بتوانند از کوتیکول بیرونی به درون مو نفوذ کنند و از داخل به آن آبرسانی کنند. هم چنین می‌تواند روغن‌های حفاظتی خارج موهای شما را افزایش دهد. این روغن‌ها باعث می‌شوند تا مو در برابر گرما و شکنندگی محافظت شود.

این نوشته را از دست ندهید  نکاتی مهم درباره کرم ضد آفتاب

ناشی از بی‌توجهی به تماس آرایشگرتان است

کوتاه کردن منظم مو می‌تواند راه زیادی در جهت حفظ سلامت موهایتان و نگهداری خوب آن طی کند. فاصله انداختن طولانی آن می‌تواند منجر به موخوره گردد. و نمی‌توانید مانع از ایجاد موخوره در باقی مانده ساقه مو خود شوید.

راه حل اساسی این است که انتهای موهای مشکل ساز را ببرد. چند چیز وجود دارد که شما قبل از قرار ملاقات جهت کوتاه کردن مو می‌توانید انجام دهید.

چگونه می‌توان از آسیب‌های بعدی جلوگیری کرد

با موهای خود به درستی رفتار کنید. از مراقبت‌های مویی مناسبی در جهت از بین رفتن آسیب به مو استفاده کنید تا وقتی فاصله زیادی بین کوتاه کردن موهایتان بیفتد عالی به نظر برسند.

آسیب را برطرف کنید. موهای خود را به طور مرتب کوتاه کنید تا موهای خشک و آسیب دیده از بین بروند. آرایشگرتان می‌تواند شما را در جهت تنظیم زمان مناسب برای کوتاه کردن یاری نماید.

از ماسک مو یا حالت دهنده استفاده کنید. ماسک‌های مو نمی‌توانند معجزه کنند اما می‌توانند جهت بر طرف کردن موخوره کمک کننده باشند.

موهای ژولیده و «شانه نشدنی»

موی آسیب دیده به راحتی ژولیده می‌شود. کوتیکول‌های بالا آمده اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کنند و به نسبت کوتیکول‌های صاف و بسته با دیگر ساقه‌های مو بیشتر برخورد می‌کنند. عدم وجود رطوبت در هر ساقه می‌تواند به مشکل‌های شما بیافزاید.

چگونه می‌توان از موهای وز و ژولیده جلوگیری کرد؟

با دقت موهای خود را برس بکشید و آن ها را جدا کنید. از انتهای موهایتان شروع کنید و به آرامی گره‌ها را با عبور به سمت ساقه مو باز کنید. شروع از بخش فوقانی سر و برس کشیدن با قدرت موها می‌تواند باعث شکستن موها شود و منجر به افزایش آسیب و مجعد شدن موها شود.

تنها موهای خشک شده را برس بکشید. در صورتی که موهای دارای بافت خاص دارید آن ها را پس از خشک شدن کامل برس بکشید.

شما می‌توانید از یک شانه با فاصله دندانه زیاد جهت حالت دادن یا از بین بردن گره‌های مویی خود استفاده کنید اما منتظر بمانید تا موها به خوبی خشک شوند. موهای نم‌دار آسان تر می‌شکنند و بیشتر مستعد کشیدگی هستند که می‌تواند باعث آسیب دیدن تمامی ساقه مو شود.

موهای خود را کمتر برس بکشید. بر خلاف روال معمول برس کشیدن باعث آسیب دیدن زیاد مو می‌شود. قبل از شست و شوی موهایتان آن‌ها را برس بکشید و ب هنگام ضرورت این کار را انجام دهید.

موهایتان را ببندید. پیش از انجام هر گونه فعالیتی که باعث آشفته شدن موهایتان می‌شود آن ها را دم اسبی، بافته شده یا دم خرگوشی ببندید. بستن موها اغلب در مواردی نظیر رانندگی با پنجره باز انجام می‌شود.

چه کار کنیم موهای ژولیده و شانه نشدنی ترمیم شوند؟

به رطوبت موهای خود توجه داشته کنید. موهایی که از کمبود روغن طبیعی رنج می‌برند خشک و خشن هستند و مستعد کاهش کشش و گره خوردن آن می‌شود. موهایی که به خوبی آبرسانی شده‌اند کمتر ژولیده و وز می‌شوند. در صورتی که حالت دهنده نتواند کارساز باشد از یک حالت دهنده ماندگار با صاف کننده در برنامه روزانه خود استفاده کنید.

درمان خشکی مو و موهای آسیب دیده زمان‌بر است

از آن جا که شما یک ماشین زمان ندارید نمی‌توانید موهای شکننده و آسیب دیده خود را برگردانید. اما می‌توانید عادت‌های خود را تغییر داده و به موهای خود عشق بیشتری بورزید.

در صوتی که شاهد نتایج آن پس از چندین هفته نبودید؛ با پزشک یا متخصص مو خود قرار ملاقات بگذارید. آن‌ها می‌توان در مورد نشانه‌های شما نظر داده و شرایط موجود را بهبود دهند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هشت =

دکمه بازگشت به بالا