آخرین نوشته هابدانیم

همه نکاتی که برای خرید کوله کوهنوردی باید بدانید

مثبت زندگی: خرید کوله کوهنوردی مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر کوهنورد است. شکل، اندازه، راحتی حمل‌ونقل و نیز فضایی که برای حمل لوازم سنگین مناسب باشد، کوله کوهنوردی را از سایر کوله‌ها متمایز می‌کند. در این مطلب همه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

نوع فعالیت‌تان

انتخاب نوع کوله کوهنوردی به نوع فعالیت و سبک کوهنوردی شما بستگی دارد. ویژگی‌های کوله کوهنوردی با کوله‌هایی مانند کوله کوه‌پیمایی، کوله یک یا چند روزه متفاوت است.

اگر اهل کوهنوردی در کوه‌های صخره‌ای و برفی هستید، بادوام‌تر بودن پارچه کوله باید برایتان در اولویت باشد. اگر از کوه‌های یخ‌زده و آبشارهای یخی بالا می‌روید، اتصالات نگهدارنده مربوط به ابزارهای یخ‌نوردی مانند تبر یخ و طراحی ضدآب کوله اولویت دارد. اگر برای صعود و سنگ‌نوردی می‌روید، کوله با پارچه سبک‌تر و مقاوم دربرابر ساییدگی باید اولین مورد بررسی شما باشد. از منظری دیگر، همه این موارد به نوع تجهیزات و اسبابی که با خودتان همراه می‌برید بستگی دارند.

اجزای مختلف کوله کوهنوردی را بشناسید

خرید کوله کوهنوردی - اجزای مختلف کوله

هر کوله از اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک برای هدف خاصی طراحی شده‌اند. البته این اجزا ممکن است در هر کوله شکل متفاوتی داشته باشند یا اینکه برخی موارد در کوله تعبیه نشده باشد.

  • سرپوش یا کلاهک؛
  • بندهای بالابرنده که وزن کوله را به بالاتنه و کمر منتقل می‌کنند؛
  • بندهای شانه؛
  • مهار سینه که روی سینه قفل می‌شود و همه بندهای دیگر را محکم نگه می‌دارد؛
  • پنل پشتی که قابلیت تنفس دارد و پشت شما را خنک نگه می‌دارد. در برخی موارد طراحی ارگونومیک دارد که راحتی را برای پشت به ارمغان می‌آورد؛
  • کمربند لگنی که بندهای آن روی لگن خاصره قفل می‌شوند. در برخی کوله‌ها می‌توان آن را جدا کرد؛
  • تسمه ران که دور ران قفل می‌شوند و معمولا قابل جداشدن هستند (کوله‌ای که در تصویر هست این تسمه را ندارد)؛
  • جیب کمربند لگنی؛
  • محفظه برای کیسه خواب؛
  • جیب‌های بغل که معمولا کشسان هستند و برای بطری آب مناسب‌اند؛
  • جیب جلو؛
  • پنل جلو که معمولا زیپ دارد؛
  • بندهای نگهدارنده برای مت رولی؛
  • بندهای فشرده‌ساز که کل بار کوله را جمع می‌کنند و حالت فشرده به آن می‌دهند؛
  • حلقه‌ها و غلاف‌های مخصوص با قلاب‌های محکم برای نگه‌داشتن ابزارهای مخصوص مانند تبر یخ، کلنگ و عصای کوهنوردی؛
  • بندهای بالا برای بستن طناب.

وزن کوله؛ بزرگ‌ترین دشمن کوهنورد

خرید کوله کوهنوردی - وزن کوله

طراحان کوله کوهنوردی درهنگام طراحی و تولید این کوله‌ها همواره یک اصل را مدنظر قرار می‌دهند: «وزن بزرگ‌ترین دشمن است».

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه کوکی بادام‌ زمینی و شکلات

دلیلش این است که کوله سنگین شما را خسته می‌کند، تعادلتان را از بین می‌برد، نفس‌کشیدن را برایتان دشوار می‌کند و اجازه نمی‌دهد به آسانی حرکت کنید. چنین چیزی در محیطی مانند کوهستان که حرکت سریع و کارآمد برای مقابله با خطرات مسیر حرف اول را می‌زند، اصلا قابل‌قبول نیست. بااین‌حال کوهنوردی به ابزارها و لوازم مهمی نیاز دارد و هرچه روزهای بیشتری را قرار است در کوهستان بگذرانید، به لوازم بیشتری هم نیاز خواهید داشت. به‌همین‌دلیل همه تلاش طراحان این است که تا جایی که ممکن است خود کوله‌ها را سبک‌تر تولید کنند.

وزن کوله باید متناسب با قدرت عضلات شما باشد. به این فکر کنید که آیا وقتی آن را پر از لوازم موردنیاز کردید، باز هم حمل آن برایتان آسان خواهد بود یا نه. به‌دنبال کوله‌هایی با طراحی ساده‌تر بگردید. هرچه مدل کوله ساده‌تر باشد کوله وزن کمتری خواهد داشت.

راهبرد کوله کوچک، کوله بزرگ

یکی از راهبردهای خوبی که بسیاری از کوهنوردان در صعود به قله‌های بلند به کار می‌برند، خرید کوله کوهنوردی با بخش‌های جداشونده است. معمولا در صعود به چنین قله‌هایی، بخشی از مسیر طوری است که در آن نیازی به استفاده از تکنیک‌ها و فنون کوهنوردی ندارید تا به یک پایگاه برسید. بعد از این پایگاه است که تازه صعود فنی آغاز می‌شود و ازاینجا به بعد به ابزارهای خاص کوهنوردی نیاز پیدا می‌کنید.

بنابراین اجزای کوله انتخابی شما، باید قابلیت جداشدن داشته باشند. به این ترتیب، در پایگاه بخش‌های اضافی آن را جدا می‌کنید و فقط لوازم ضروری را برمی‌دارید. درست مانند اینکه دو کوله بزرگ و کوچک داشتید. این کار باعث می‌شود با کوله‌ای سبک‌تر مابقی مسیر را بپیمایید.

سرپوش یا کلاهک کوله، بندهای مربوط به آن، کمربند دور لگن، کمربند ران، تکیه‌گاه فلزی و صفحه پشتی از مواردی هستند که دیگر به آنها نیاز نخواهید داشت. آنها را در پایگاه بگذارید و سبک‌بارتر بروید.

نکته مهم برای اینکه چرا نباید کوله سنگین حمل کنید:

یکی از مهم‌ترین پیامدهای حمل کوله‌های سنگین، کشیدگی ستون فقرات است. تکیه‌گاه‌های واقع در پشت و کمر که در بیشتر کوله‌ها وجود دارند، لگن خاصره و باسن را به‌سمت جلو متمایل می‌کنند. در کشیدگی ستون فقرات، پشت به‌سمت جلو قوس پیدا می‌کند و قفسه سینه هم به‌سمت جلو فشار می‌آورد. به‌همین‌دلیل کوهنوردان نباید از کوله‌های سنگین استفاده کنند.

این نوشته را از دست ندهید  سرگرمی‌هایی که حالتان را خوب می‌کنند

راحتی و کارآیی کوله؛ برای داشتن آزادی عمل

خرید کوله کوهنوردی - کوله با بخش‌های جداشونده

راحتی و کارآیی کوله با وزن آن ارتباط مستقیم دارد. کنترل کوله‌های سبک‌تر با اجزای جداشونده راحت‌تر است، زیرا آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد.

وقتی اجزایی مانند سرپوش و کمربندها را باز می‌کنید و ابعاد کوله کمتر می‌شود، وزن آن کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب می‌توانید بندهای مهار بالا را هم که روی سینه قفل می‌شوند و وزن کوله را به بالا منتقل می‌کنند حذف کنید. پس از این کار پنل پشتی کوله صاف می‌شود که به شما کمک می‌کند بهتر وزن کوله را توزیع کنید. بنابراین کنترل آن در صعودهای تکنیکی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

کوله را طوری انتخاب کنید که هم کنترل آن برایتان راحت باشد و هم بتوانید به‌آسانی اجزای آن را جدا کرده و دوباره سرهم کنید.

ظرفیت کوله؛ برای جادادن همه لوازم

خرید کوله کوهنوردی - ظرفیت کوله

کوله‌های کوهنوردی ظرفیت‌های متفاوتی دارند. اگر به‌دنبال کوله کوچک‌تری هستید تا فقط از مسیری صخره‌ای عبور کنید و نیازی به بردنِ تبر یا کرامپون ندارید، بهتر است یک کوله ۱۵ تا ۲۵ لیتری خریداری کنید.

اگر کوله را برای کوه‌پیمایی ظرف یک یا سه روز یا برای آخر هفته می‌خواهید کوله‌های ۳۰ تا ۵۰ لیتری برایتان مناسب هستند. این کوله‌ها رایج‌ترین کوله‌های کوهنوردی به شمار می‌روند.

اگر بیشتر مواقع در زمستان و به قله‌های برفی صعود می‌کنید، یک کوله ۴۰ تا ۵۰ لیتری یا حتی ۶۰ لیتری برایتان بهتر کار می‌کند. لباس‌های اضافه‌ای که برای سرما نیاز دارید در این کوله‌ها بهتر جا می‌شوند. البته این کوله‌ها را برای سفرهای کوهستانی چندروزه هم می‌توانید استفاده کنید. به‌این‌ترتیب با یک تیر دو نشان زده‌اید.

نکته مهم: یادتان باشد همه تولیدکنندگان حجم کوله را به یک روش اندازه‌گیری نمی‌کنند. بنابراین بخش‌های کوله را به‌خوبی بررسی کنید و فضای توزیع‌شده در آن را ببینید.

دوام‌پذیری کوله؛ کیفیت پارچه و استحکام اجزا

خرید کوله کوهنوردی - کوله با پارچه نایلونی بادوام
کوله با پارچه نایلون ریپستاپ

در هنگام خرید کوله کوهنوردی دوام آن را باید از دو منظر بررسی کنید: یکی پارچه کوله و دیگری اجزای آن.

دوام پارچه کوله

دوام پارچه کوله را باید با توجه به دو عامل بررسی کنید:

دوام پارچه کوله با توجه به وزن آن

وزن پارچه کوله و دوام آن هم ارتباطی مستقیم با هم دارند. دوام پارچه‌های سبک‌تر به‌طورکلی نسبت به پارچه‌های سنگین‌تر کمتر است. اینکه دوام و ماندگاری کوله شما چقدر باید باشد، به نوع فعالیت شما به‌عنوان یک کوهنورد بستگی دارد.

این نوشته را از دست ندهید  همه نکاتی که باید برای خرید بالش شیردهی بدانید

در مسیرهای صخره‌ای که به صعودهای فنی نیاز دارند، پارچه بیرونی کوله سریع‌تر خراب می‌شود. هنگام صعود به زوایای تنگ، کوله به بدنه دیواره‌های صخره‌ای مالیده می‌شود. این امر باعث خراشیدگی، پارگی و ساییدگی پارچه کوله می‌شود.

صعود به قله‌های یخی و برفی معمولا مشکل چندانی برای پارچه کوله ایجاد نمی‌کنند.

با توجه به این موارد باید تصمیم بگیرید که سبک‌بودن کوله برایتان مهم‌تر است یا دوام آن.

دوام پارچه کوله با توجه به نوع آن

برای تشخیص دوام پارچه باید مفهوم دنیر (denier که با d نشان داده می‌شود) را بدانید. دنیر واحد اندازه‌گیری ظرافت الیاف پارچه است. هرچه دنیر پارچه بالاتر باشد، دوام آن بیشتر است و البته به‌معنای سنگین‌تر بودن آن هم هست. برای درک این تفاوت، نایلون به‌کاررفته در یک ساک ورزشی یا مسافرتی بزرگ (با دنیر حدود d۱۰۰۰) و نایلون چادر (با دنیر حدود 10d) را در نظر بگیرید.

پارچه‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند. بیشتر کوله‌ها از نایلون ریپستاپ (ripstop) که بافتی چند سویه دارد و به‌راحتی پاره نمی‌شود و دربرابر پارگی بسیار مقاوم‌تر از خود نایلون است تهیه می‌شوند.

برای اینکه یک موازنه بین وزن و دوام کوله وجود داشته باشد، بهترین انتخاب کوله‌هایی هستند که از پارچه‌های ترکیبی درست شده‌اند. به این صورت که پارچه‌های مقاوم‌تر در پنل‌های زیرین و کناریِ کوله به کار رفته باشند و در قسمت بالا، جلو و سرپوش آن که پارگی و ساییدگی در آنها کمتر اتفاق می‌افتد از پارچه‌های سبک‌تری استفاده شده باشد.

دوام پارچه کوله ضدآب

خرید کوله کوهنوردی - کوله با پارچه ضدآب

برای تشخیص دوام کوله ضدآب یا مقاوم دربرابر آب، باید به طول عمری که کارخانه برای آن در نظر گرفته است و در اطلاعات محصول درج شده است استناد کنید.

پارچه‌های نایلون به خودی خود ضدآب نیستند، به‌همین‌دلیل در داخل آنها یک لایه پلی‌اورتان قرار می‌دهند. این لایه به‌مرور زمان تخریب و فرسوده می‌شود و مقاومت کوله را در برابر آب کاهش می‌دهد. بنابراین ضدآب بودن کوله به عمر این لایه درونی پلی‌اورتان بستگی دارد.

دوام اجزای تشکیل‌دهنده کوله

خرید کوله کوهنوردی - اتصالات محکم و بادوام برای نگهداشتن ابزار

به‌جز پارچه کوله، اجزای آن ازجمله قلاب‌ها، سگک‌ها و اتصالات برای تبر یخ و سایر ابزارها هم باید بادوام باشند. هریک از این اجزا با مشکل روبه‌رو شوند، همراه‌داشتن آنها در مسیر بی‌فایده خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر اتصالات تبر یخ مقاوم نباشند و بشکنند، از کوه پرت خواهید شد. به‌همین‌دلیل حلقه‌ها و اتصالات مربوط به ابزارهای کوهنوردی باید از همه مقاوم‌تر و بادوام‌تر باشند.

این نوشته را از دست ندهید  زیباترین گل‌های جهان که مبهوتشان می‌شوید

به‌دنبال کوله‌ای باشید که اجزای محکم ولی ساده‌ای داشته باشد. هرچه اجزای کوله ساده‌تر باشند بادوام‌ترند.

بااین‌حال در بیشتر کوله‌ها، می‌توان به‌راحتی سگک یا قلاب‌ها را جایگزین کرد. تنها جزئی از کوله که تعویض یا تعمیر آن بسیار دشوار است (اگر نگوییم غیرممکن) و ممکن است دردسرساز شود، زیپ‌های آن است. به‌همین‌دلیل بهتر است کوله‌ای را انتخاب کنید که دهانه اصلی آن زیپی نباشد و از زیپ‌های طولانی در بدنه آن استفاده نکرده باشند.

تجربه صعودی لذت‌بخش

خرید کوله کوهنوردی - داشتن غلاف جداگانه برای هر ابزار

درباره یکی از ویژگی‌های مهم کوله که پارچه آن بود در بالا بحث کردیم. ویژگی مهم بعدی سادگی کوله است. گفتیم که سادگی کوله با دوام و سبک‌بودن کوله ارتباط دارد. بنابراین کوله را هرچه ساده‌تر انتخاب کنید بهتر است.

ویژگی بعدی، وجود انواع اتصالات برای ابزارهای مخصوص یخ است. کوله‌ای را انتخاب کنید که در آن برای هر ابزار، غلافی جداگانه و ایمن بدون خطر پارگی یا شکستگی تعبیه کرده باشند، هر غلاف با یک قلاب یا T-bar محکم شود، میله‌ها (شافت‌ها) با حلقه ولکرو (velcro یا بست قلاب‌دار) به کوله متصل شده باشند (البته فضای بین بندهای فشرده‌ساز کوله هم برای آنها مناسب است). وقتی هر ابزار به‌شکلی جداگانه محکم می‌شود، هر بار که بخواهید یک ابزار را خارج کنید، به‌راحتی این کار را انجام می‌دهید و مجبور نخواهید بود کل کوله را خالی کنید و ابزار موردنظر را بیرون بیاورید.

سازگاری با فیزیک بدن

اشتباه بزرگی که بیشتر افراد درهنگام خرید کوله کوهنوردی مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند قد کوله لزوما باید با قد خودشان متناسب باشد.

واقعیت این است که مهم‌ترین چیزی که برای متناسب‌بودن کوله با فیزیک بدنتان باید در نظر بگیرید، اندازه نیم‌تنه و عرض مفصل ران (باسن کوچک) در قسمت لگن است.

بیشتر برندهای خوب جدول اندازه‌ها را ارائه می‌کنند که به شما کمک می‌کند نوع مناسب کوله را انتخاب کنید. پس از انتخاب، باید همه بندها و تسمه‌های اصلی را ببندید، اگر احساس کردید با آن راحت هستید بعد می‌توانید آن را بخرید.

وقتی کوله کاملا مناسب باشد، بعد از پرکردن آن با لوازم موردنیاز، مقدار زیادی از فشار روی بدنتان را کاهش خواهد داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 19 =

دکمه بازگشت به بالا