۹ عادت غلط و راه‌هایی برای کنار گذاشتن آنها

مثبت زندگی: عادت ها بخش مهمی از زندگی فردی هر یک از ما را شامل می شوند و تاثیرات مهمی روی زندگی ما می گذارند. در این میان عادت های غلط اما به جای پیشروی مانع و دست اندازی برای ما هستند. دست اندازهایی که حتی ممکن است بر روی سلامت جسمی ما تاثیر منفی گذاشته و کیفیت زندگی مان را به شدت کاهش بدهد. در ادامه قرار است به 9 تا از این عادت های غلط نگاهی بیندازیم و با هم راهکار کنار گذاشتن شان را تمرین کنیم.

0
163

مثبت زندگی: عادت‌ها بخش مهمی از زندگی فردی هر یک از ما را شامل می‌شوند و تاثیرات مهمی روی زندگی ما می‌گذارند. در این میان عادت‌های غلط اما به جای پیشروی مانع و دست اندازی برای ما هستند. دست اندازهایی که حتی ممکن است بر روی سلامت جسمی ما تاثیر منفی گذاشته و کیفیت زندگی‌مان را به شدت کاهش بدهد. در ادامه قرار است به ۹ تا از این عادت های غلط نگاهی بیندازیم و با هم راهکار کنار گذاشتن‌شان را تمرین کنیم.

۱- خوردن بی‌وقفه تنقلات

خوردن تنقلات موجب اضافه‌وزن و درنهایت دیابت، بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های جدی دیگری می‌شود. به‌ویژه اینکه تنقلات ارزش‌ غذایی ندارد و به‌ جای رساندن موادمغذی مورد نیاز بدن، چربی‌های اشباع‌شده، نمک و قند را بالا می‌برند. بهترین کار این است مادامی که واقعا گرسنه نشده‌اید، هیچ‌‌چیزی نخورید؛ حتما دلیل درستی برای غذا خوردن داشته باشید یعنی گرسنگی، نه به این دلیل که استرس دارید، یا حوصله‌تان سر رفته یا ناراحت و عصبی هستید. اگر خوردن تنقلات از عادات قدیمی‌تان است خرید آن را ممنوع کنید تا در دسترس‌تان نباشد و به ‌جای تنقلات، غذای واقعی یعنی میوه، سبزی و محصولات سبوس‌دار کم‌چرب بخورید.

۲- سپری‌کردن وقت بسیار زیادی روی مبل یا کاناپه جلوی تلویزیون

هرچه زمان بیشتری صرف تماشای تلویزیون کنید، تحرک کمتری خواهید داشت و این احتمال اضافه‌وزن و چاقی را افزایش می‌دهد و می‌تواند به دیابت نوع دو منجر شود. در تحقیق گسترده‌ای روی ۹هزار نفر مشخص شد کسانی که در روز بیش از دو ساعت تلویزیون نگاه می‌کنند، بیشتر می‌خورند. اگر وقتی را که برای تماشای تلویزیون می‌گذارید به یک سرگرمی دیگر بپردازید یا دوستی را ملاقات یا بازی فکری کنید احتمال بروز مشکلات سلامتی را کاهش می‌دهید. اگر به‌ جای نشستن و تماشای تلویزیون، تحرک داشته باشید کالری بیشتری می‌سوزانید، اضافه‌وزن پیدا نمی‌کنید، سرحال‌تر و پرانرژی‌ترید و همچنین فرصت بیشتری برای فعالیت‌ها و معاشرت‌های اجتماعی دارید که می‌تواند اعتماد‌به‌نفس شما را تقویت کند. به جای گشت‌زدن در کانال‌های تلویزیون، فقط زمانی که برنامه خاصی را می‌خواهید ببینید، تلویزیون را روشن کنید. بیش از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا نکنید و هرگز جلوی تلویزیون چیزی نخورید. هنگام تماشای تلویزیون ورزش کنید، در اتاق راه بروید، بشین‌وپاشو انجام دهید یا تردمیل را جلوی تلویزیون بگذارید.

۳- ولخرجی‌کردن و قرض‌گرفتن

نگرانی در مورد پول و بدهی پیامدهای منفی روی سلامتی دارد. استرس‌های ناشی از مسایل مالی می‌تواند موجب بالارفتن فشارخون، مشکلات گوارشی، سردرد، بی‌خوابی، افسردگی، سیگارکشیدن زیاد یا از دست‌دادن وزن یا اضافه‌وزن ‌شود. باید به اندازه درآمدتان هزینه کنید و هزینه‌هایتان را هم اولویت‌بندی کنید تا خود را از گرفتن قرض نجات دهید.

۴- خوردن بیش از حد فست‌فود

رژیم‌غذایی که به‌طور مداوم چیزبرگر و سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده یا مانند آن با یک لیوان بزرگ نوشابه گاز‌دار باشد،‌ به بزرگ‌تر شدن دور شکم و مشکلات سلامتی منتهی خواهد شد؛ مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت. چربی‌های موجود در فست‌فودها، کلسترول بد و چربی‌خون را بالا می‌برد که موجب رسوب لایه چربی در دیواره رگ‌ها شده و در نتیجه عروق خونی، تنگ و سفت می‌شوند. فست‌فودها علاوه بر آن که بسیار در دسترس هستند و گران هم نیستند، به‌دلیل نمک و روغن وغیره بسیار خوشمزه هم هستند. یک رژیم‌غذایی سالم مستلزم وقت بیشتر و گاهی پول بیشتر است. پس ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد، اما بهترین کار روی‌آوردن به رژیم‌غذایی سالم است. می‌توانید کم‌کم شروع کنید، به‌جای نوشابه، آب بنوشید، به‌جای برگرها، مرغ یا گوش‌کباب‌شده و به‌جای سیب‌زمینی سرخ‌شده، سالاد بخورید.

۵- آفتاب ‌گرفتن در تابستان

اگر شما هم عاشق حمام آفتاب هستید و دوست دارید برنزه شوید، باید بدانید تابش آفتاب خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می‌برد و موجب لک، چروک و کک‌ومک پوست می‌شود و از همه مهم‌تر سوختگی‌ها می‌توانند به سرطان پوست منجر شوند. پس همیشه از خودتان در برابر تابش آفتاب محافظت کنید. کلاه بگذارید، عینک آفتابی بزنید، شلوار و بلوز آستین‌بلند بپوشید و از یک کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید. اگر دچار آفتاب‌سوختگی شدید حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. برخی شواهد نشان داده است که نوشیدن چای سبز می‌تواند از سلول‌های پوست در برابر سرطان ناشی از آفتاب‌سوختگی محافظت کند.

۶- رفتارهایی که همیشه شما را عصبانی، نگران یا مضطرب می‌کند

اگر از زندگیتان راضی و خوشحال نباشید، این نارضایتی موج زیادی از هورمون‌های استرس‌زا را در بدن شما آزاد می‌کند که می‌تواند موجب افزایش فشارخون، قندخون، پایین‌آوردن ایمنی بدن و مشکلات گوارشی شوند و به تمام معنا شما را ناراحت و عصبی کنند. هرگاه در موقعیتی قرار گرفتید که برایتان استرس‌زا بود تلاش کنید تا آرام بمانید و آن را مدیریت کنید. می‌توانید برای کاهش استرس از روش‌های شناخته‌شده‌ای مانند یوگا یا مدیتیشن کمک بگیرید. خوش‌بین باشید. خوش‌بین‌بودن رفتاری آموختنی است. احساس امید را دوباره در خود زنده و با کمک آن استرس را مهار و دوباره احساس خوشبختی کنید. با کودک درونتان نجنگید، روح همه ما نیاز به سرخوشی و شادی دارد، پس این احساس خود را سرکوب نکنید.

۷- نخوردن صبحانه

نخوردن نخستین وعده غذایی در روز می‌تواند پیامدهایی جدی درخصوص وزن و انرژی و حتی میزان قندخون داشته باشد. نخوردن صبحانه موجب می‌شود روند متابولیسم بدن کند و درنتیجه شخص دچار افزایش وزن و سستی و بی‌حالی شود؛ همچنین کسی که صبحانه نمی‌خورد به علت گرسنگی بیش از حد، بعدا غذای خیلی بیشتری می‌خورد؛ اما با خوردن صبحانه به‌راحتی می‌توانیم وزنمان را کنترل کرده و همیشه پرانرژی باشیم. در وعده صبحانه هرچه دوست دارید، بخورید. لازم نیست حتما از غذاهای مخصوص صبحانه بخوریم، می‌توانیم یک ساندویچ، یا یک کاسه سوپ، یا غذای از شب‌مانده یا هرچه که دوست داریم، بخوریم.

۸- سیگار کشیدن

کشیدن سیگار عادت بسیار بدی است که به‌طور مستقیم عامل ۳۰ درصد مرگ‌های ناشی از حملات قلبی است و همچنین بین ۸۰ تا ۹۰درصد سرطان‌های ریه را سبب می‌شود و خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو و مثانه را افزایش می‌دهد. کشیدن سیگار در راس فاکتورهایی است که مشکلات تنفسی نظیر برونشیت و آسم را موجب می‌شوند. بهتر است سیگار کشیدن را یک اعتیاد بنامیم نه یک عادت و برای ترک آن هرچه زودتر اقدام کنیم.

۹- استفاده بیش از حد از داروهای مسکن و آرام‌بخش

استفاده نابجا از این داروها بیشتر از آنکه مشکلاتی را حل کند، مشکل ایجاد می‌کند. استفاده از داروهایی مانند ایبوبروفن یا آسپرین به‌مدت طولانی می‌تواند خطر ابتلا به زخم‌ها، خونریزی معده و روده، پرفشاری خون و حملات قلبی را افزایش دهد. قرص‌های خواب و آرام‌بخش‌ها هم اگر بیشتر از دز تجویزشده توسط پزشک مصرف شوند موجب گیجی و از دست دادن تعادل می‌شوند. پس این عادت بد خود را کنار بگذارید و برای هر دردی فورا مسکن نخورید و بدون تجویز پزشک آرام‌بخش مصرف نکنید.

هرگز برای ترک‌کردن عادت بد دیر نیست. پس از همین حالا زندگی سالم‌تر و شادتری را شروع کنید.

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

5 + 18 =