انتخاب سردبیرتخصصیسلامت

آشنایی با سردرد تنشی و انواع آن

دکتر جمشید دونلو - متخصص مغز و اعصاب

مثبت زندگی: سردرد تنشی یکی از انواع بسیار شایع سردرد است که در هر سنی ممکن است پدید آید ولی در جوانان و بالغان بیشتر است که با حس درد و کشش در سر، گردن یا کل جمجمه همراه است. اگر این حالت بیش از دو یا چند بار در هفته و ماه‏های ممتد رخ دهد، اصطلاح مزمن در مورد آن به کار می‌‏رود. چنین سردردهایی ممکن است ناشی از درمان نشدن یا برعکس، درمان بیش از حد باشد. مثلا استفاده مستمر از داروهای مسکن بیش از 3 روز در هفته و به‏‌طور مرتب می‌‏تواند سردردهای واکنشی و انعکاسی را پدید آورد. این احتمال وجود دارد که این نوع سردرد (یعنی سردردهای تنشی) را با میگرن اشتباه بگیرند یا این دو نوع سردرد همراه هم باشند.

این نوع سردردها معمولا منتشر و شدت آن ملایم تا متوسط است و حسی مانند وجود یک نوار سخت و سفت دور سر را پدید می‌آورد. علت این نوع سردرد به‏ خوبی مشخص نیست. ایجاد انقباض و اسپاسم در عضلات گردن و سر (به دلیل کار با کامپیوتر یا تایپ کردن به مدت طولانی) که باعث نگاه داشتن سر در یک موقعیت ثابت به صورت مستمر می‌شود و همچنین کارهای ظریف با دست‌ها مانند کار با میکروسکوپ، از عوامل تشدید کننده آن است.

روش درمان آن هم ایجاد تعادل بین عادت‌های بیمار برای کاهش تنش و ایجاد آرامش و ریلکس بودن است و به‏ ندرت، مصرف دارو هم تجویز می‌شود. سایر عوامل تشدیدکننده سردردهای تنشی عبارتند از: مصرف الکل، کافئین زیاد یا قطع ناگهانی آن، استعمال زیاد سیگار، سرماخوردگی و آنفلوانزا، ناراحتی‏‌های دندان و اختلالات فک مانند دندان ‏قروچه و بسته نشدن صحیح و کامل دندان‏‌ها، خستگی زیاد، بی‏‌خوابی یا پرخوابی فراوان و مستمر، احتقان بینی و سینوس‏‌ها به دلیل عفونت یا آلرژی و عاداتی مانند خم کردن مکرر گردن به عقب و اطراف به قصد رفع خستگی! یا نوعی تیک و عادت مرضی طولانی. درد ممکن است از نیم ساعت تا یک هفته طول بکشد و با عوامل یادشده تشدید شود. این نوع سردرد معمولا با تهوع و استفراغ همراه نیست.

بیماران برای تسکین این نوع سردرد، معمولا از مالش و ماساژ گردن، شقیقه‌‏ها یا دور سر استفاده می‏‌کنند. این نوع دردها اگر بیش از پانزده روز در یک ماه تکرار شوند، مزمن و اگر کمتر از پانزده روز در یک ماه رخ دهند، دوره‌‏ای نامیده می‏‌شوند که آمادگی تبدیل به نوع مزمن را دارند. گاهی تشخیص این نوع سردرد از میگرن مشکل است منتهی معمولا علائم چشمی مانند تاری دید و دیدن رنگ و ستاره و امثال آن در سردردهای تنشی وجود ندارد، تهوع و استفراغ هم معمولا نیست. علائم یک‌طرفه کم ‏قدرت یا اختلال حسی در یک سمت بدن یا اختلال تکلم وجود ندارد و برخلاف میگرن که با فعالیت فیزیکی تشدید می‌‏شود، در اینجا فعالیت فیزیکی، تاثیر آن‌چنانی در تشدید سردرد ندارد. گاهی ازدیاد حساسیت به نور و صدا در این نوع سردردها دیده می‏‌شود، ولی شایع نیست.

این نوشته را از دست ندهید  آیا ویروس کرونا از طریق روابط جنسی نیز منتقل می‌شود؟
سردرد تنشی

این بیماران معمولا در معاینه مغز و اعصاب علائم خاصی ندارند ولی گاهی نقاط حساس به درد در جمجمه یا گردن وجود دارد. چنانچه در معاینه، علائم غیرعادی مشاهده شود یا سردرد مستمر، طولانی و بدون پاسخ کافی به درمان‌‏های متداول باشد، ممکن است به انجام تست‏‌های تشخیصی و اختصاصی نیاز باشد.

در بخش آخر که درمان سردردهای تنشی را بیان می‏‌کنیم، یادآور می‌شویم که درمان این نوع سردردها، بیشتر بر تغییر شیوه زندگی و پرهیز از عوامل مستعد کننده (که به تجربه خود بیمار آنها را خیلی خوب می‏‌شناسد ولی توجه نمی‏‌کند)، متمرکز است. تغییر نوع و شکل سردرد در یک بیمار خاص، ممکن است علامت مهمی باشد و فرد باید توسط پزشک مغز و اعصاب معاینه و وضعیت او بررسی شود.

بهتر است بیمار برای خود یک برنامه مدون کتبی ایجاد کند و در آن هر بار که سردرد پیدا می‏‌کند؛ لحظه آغاز آن، عوامل احتمالی تشدید آن مانند استرس، غذاهای خورده شده و آشامیده‏ شده، ساعت و مدت خواب و دیگر عوامل موثر را یادداشت کند. بررسی و مرور آنها می‌‏تواند در یافتن و کنترل عوامل تشدید کننده بیماری بسیار مفید باشد. از بابت تجویز دارو نیز باید گفت در این نوع سردردها؛ شل‏ کننده‏‌های عضله، متوقف‏ کننده‏‌های بازجذب سروتونین، ضدافسردگی‏‌ها، مسکن و ضدالتهاب‏‌ها به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر می‌‏تواند‏ مفید باشد.

تجویز بوتاکس هم می‌‏‏تواند در سردردهای مزمن روزانه موثر باشد منتهی برای این نوع سردرد هنوز تایید نشده است ولی برای برخی انواع میگرن تایید شده است.
روش‏‌های درمانی جنبی مانند طب سوزنی، ذن، مدیتیشن، هومیوتراپی، تغذیه ‏درمانی، طب سنتی و دیگر شیوه‏‌های مانند آن هم مطرح است ولی هیچ‌کدام مورد تایید محافل علمی آکادمیک نیست.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «دل» قسمت ۱۴

عوارض خود بیماری آن‌چنان قابل ذکر نیست، ولی گاهی مصرف بی‌رویه مسکن‏‌ها یا احتمالا مخدرها به قصد تسکین می‏‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد. روی‌ هم‌ رفته با تشخیص صحیح و درمان درست و همکاری بیمار و با رعایت موارد یاد شده، بعید است بیمار از شر سردردهای تنشی رها نشود.

گرد آورنده
دکتر جمشید دونلو
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا