دهان و دندان

نکاتی که باید قبل از خرید نخ دندان بدانیم

نوع نخ دندان را چطور انتخاب کنیم؟

مثبت زندگی: بسیاری از متخصصان دهان و دندان توصیه می‌کنند اگر بعد از غذا خوردن یا خوردن شیرینی‌جات مسواک هم نمی‌زنید چون وقتش را ندارید، سعی کنید نخ دندان بکشید.

بله! نخ دندان شاید به اندازه مسواک برای سلامت دندان جا نیفتاده باشد اما برای سلامت و حفظ زیبایی دندان‌ها مفید است و خیلی‌ها از آن غافل هستند. اما خیلی‌ها هم استفاده از نخ دندان به عادت روزانه‌شان تبدیل شده و اگر بعد از خوردن غذا یا خوراکی‌های دیگر نخ دندان نکشند، کلافه می‌شوند.

شاید تصور کنید خریدن نخ دندان خیلی ساده باشد. به داروخانه می‌روید و می‌گویید یک نخ دندان می‌خواهم! متصدی فروش محصولات بهداشتی هم چند نخ دندان مقابل چشمتان می‌گذارید و قیمت‌ها را می‌گوید و شما یکی را انتخاب می‌کنید. اما نه! همین‌جا داستان را متوقف کنیم! با گزینه‌های بسیاری که در بازار موجود است، ممکن است انتخاب و خرید نخ دندان مناسب کمی دشوار باشد. اما نگران نباشید چون در این مطلب نکات مهمی را درباره خرید نخ دندان برایتان گفته‌ایم. همراه ما باشید.

ضخیم یا نازک؟

این موضوع بستگی به دندان‌های شما دارد و نمی‌توان یک نسخه را برای همه تجویز کرد.

اگر فاصله بین دندان‌هایتان زیاد است، نخ دندان ضخیم را انتخاب کنی. می‌پرسید چقدر فاصله منظور ماست؟ اگر یک نخ ‌دندان معمولی به راحتی بین دندان‌های‌تان حرکت می‌کند یعنی فاصله دندان‌های‌تان زیاد است، نخ‌ دندان ضخیم فضای باز بین دندان‌ها را به خوبی پوشش می‌دهد. بعضی نخ دندان‌ها به شکل نوار پهن هستند که به خوبی می‌توانند بین تمام سطوح دندان‌های فاصله‌دار حرکت کنند.

این نوشته را از دست ندهید  دشمنان دندان‌هایتان را بشناسید لطفا!

برای دندان‌های کیپِ هم، نخ‌های دندان نازک‌تر خریداری کنید. اگر دندان‌های‌تان به شدت به هم فشرده‌اند نخ دندان نازک‌تر مناسب‌تر است.اگر دندان‌های کیپ دارید، نوار دندان یا نخ دندان ضخیم بین دندان‌های‌تان خوب حرکت نمی‌کنند و ممکن است احساس درد کنید.

چه نخ دندانی بخرم؟

موم‌دار یا بدون موم؟

بعضی از نخ دندان‌ها روکش موم مانندی دارند که  باعثم ی‌شود راحت‌تر بین دندان‌ها حرکت کند. این نخ دندان‌ها ریش ریش  یا پاره نمی‌شوند. از ویژگی دیگر این نخ دندان این است که  وقتی روی این نخ دندان دست می‌کشید، نرمی آن را حس  می‌کنید.

برای دندان‌های متراکم‌تر استفاده از  نخ دندان موم‌دارآسان‌تر است. اگر دندان‌هایتان را ارتودنسی کرده‌اید، بهتر است از نخ دندان موم‌دار استفاده کنید. چون نخ دندان بدون موم لای دندان‌ها گیر می‌کند.

 اما  از مزایای نخ دندان بدون موم هم برایتان بگوییم: وقتی آن را روی دندان تمیز می‌کشید صدای جیرجیر می‌دهد. به‌این‌ترتیب می‌توانید بفهمید که دندان‌های‌تان تمیز شده است.

طعم‌دار یا بدون طعم؟

این مورد هم کاملا سلیقه‌ای است. طعم‌دار بودن نخ دندان ارتباطی به کیفیت و عملکرد آن ندارد و قند یا کالری به آن اضافه نمی‌کند. نخ دندان طعم‌دار می‌تواند نخ کشیدن را برایتان لذت‌بخش کند و بیشتر ترغیب شوید که این کار را انجام دهید. طعم نخ دندان از انواع میوه‌ها و گیاهان گرفته می‌شود.

نایلونی یا لاستیکی؟

به جنس نخ دندان توجه کنید. نخ دندان عموماً دو نوع دارند: تک‌رشته‌ای و چندرشته‌ای. نخ دندان چندرشته‌ای معمولاً از جنس نایلون است درحالی‌که نخ دندان تک‌رشته‌ای از جنس لاستیک یا پلاستیک است. نخ دندان نایلونی معمولاً رایج‌تر و ارزان‌تر است. بااین‌حال انتخاب آن باز هم به سلیقه شما بستگی دارد.

این نوشته را از دست ندهید  دندان‌ عقل را بکشید
چه نخ دندانی بخرم؟

یکی از مزایای نخ دندان چند رشته‌ای این است که با استفاده از آن متوجه می‌شوید که باید به دندان‌پزشک مراجعه  کنید. بگذارید با مثال برایتان بگوییم. مثلاً اگر دندان پرشده‌ای دارید که به‌خوبی با سایر دندان‌ها هماهنگ نیست یا اگر جرم لای دندان‌هایتان وجود دارد، نخ دندان چند رشته‌ای حتی پس از یک دور کشیده شدن بین دندان، ساییده می‌شود و رشته‌هایش از هم جدا می‌شود. این می‌تواند برای شما نشانه‌ای از مشکلات دندانی باشد.

نخ دندان تک‌رشته‌ای نسبت به چند رشته‌ای جدیدتر است و به‌همین‌دلیل گران‌تر هم هست. برخی افراد می‌گویند که این نخ دندان راحت‌تر لای دندان‌ها حرکت می‌کند. این نخ از نوع نایلونی آن محکم‌تر است، بنابراین اگر با پاره‌شدن یا ریش‌شدن نخ دندان مشکل دارید، این نخ دندان مطمئنا برایتان بهتر است.

ابزارهای نخ دندان را می‌شناسید؟

نگهدارنده نخ دندان

نگهدارنده نخ دندان، ابزاری ظریف است که دو بازوی کوچک پلاستیکی دارد و به دسته‌ای متصل است  و تکه‌ای نخ دندان بین این دو بازو قرار دارد و جالب اینجاست که این روزها خیلی‌ها از ان استفاده می‌کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که با کشیدن نخ در انتهای دهان‌تان مشکل دارید یا دهان‌تان کوچک است و نمی‌توانید نخ را به دندان‌های انتهایی برسانید، این ابزار کوچک را خریداری کنید. یکی دیگر از مزایای آن این است که می‌توانید فقط با یک دست‌تان از آن استفاده کنید.

کارایی نگهدارنده نخ دندان ممکن است به اندازه نخ دندان معمولی نباشد، زیرا زوایایی از دندان که این ابزار می‌تواند در آنها حرکت کند محدود است.

چه نخ دندانی بخرم؟

نگهدارنده نخ دندان باتری‌دار

اگر می‌خواهید پلاک‌ها را بهتر از بین ببرید نخ دندان باتری‌دار بخرید. نخ دندان باتری‌دار تا حدودی شبیه نگهدارنده است و در آن همه تکه‌ای نخ دندان بین دو بازوی کوچک قرار دارد. اما نخ دندان باتری‌دار لرزشی است و بنابراین می‌تواند به حذف کامل پلاک‌ها و همچنین ماساژ لثه‌ها کمک کند.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۱ توصیه‌ دندان‌پزشکی در دوران کرونا

هنگام خرید نخ دندان باتری‌دار اطمینان حاصل کنید که دسته آن به اندازه کافی بلند باشد تا به دندان‌های انتهایی برسد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا