نه گفتن قبل از صدمه خوردن
برخی افراد برای جلب رضایت دیگران نمیتوانند درخواست دیگران را رد کنند و مهارت نه گفتن را ندارند که این مسئله مهم میتواند به زندگی این افراد آسیبهایی برساند.
مثبت زندگی: نه گفتن همیشه برای نخستین بار ممکن است سخت و ناخوشایند باشد اما به مرور زمان و با تمرین و ممارست آسانتر شده و دستیابی به آن سادهتر میگردد. بسیاری از ما از کودکی آموختهایم که رضایت دیگران بیشتر از خواستههای خودمان ارزش دارند و بارها در موقعیتهایی قرار گرفتهایم که گفتن کلمه «نه»علی رغم میل باطنی برایمان سخت و دشوار بوده چون بیش از رضایت خودمان دلواپس توجه و رضایت دیگران هستیم!
با توجه به اینکه راضی نگه داشتن تمام آدمهای اطرافمان غیرممکن است باید گاهی با نهایت صداقت و صراحت و شجاعت کلمه «نه» را بکار ببریم تا خودمان آسیب نبینیم. دادن پاسخ نه برای کارفرمایان و رهبران کسب و کار نیز بسیار مهم است تا آنها بتوانند بدون آسیب رساندن به روابط کاری فعلی یا موقعیت آینده در شغلشان موفق شوند. در ادامه این بخش به روش مهارت نه گفتن قبل از آسیب خوردن میپردازیم.
چگونه نه بگوییم؟
کمک کردن به دیگران در صورتی خوب است که به کارها و برنامههای خود، پیش و بیش از کمک به دیگران توجه کنیم. امور شخصی و مراقبت از خود میتواند بهترین بهانه برای نه گفتن باشد. تصور کنید که از شما درخواستی برای حل یک مشکل در مدت زمانی کوتاه میشود. در این اوقات انجام این درخواستها دو تا سه ساعت از وقت شما را اشغال میکنند. در چنین وضعیتی شما متوجه عقب افتادن بسیاری از امور روزانهتان میشوید، در حالیکه با یک «نه» ساده کمک به حل مشکل را به زمانی دیگر موکول کنید.
کارآفرینانی که در صورت نداشتن وقت کافی برای انجام کارهای خود به درخواستهای جدید پاسخ مثبت میدهند به سلامتی، اعتبار و کارایی خود آسیب وارد میکنند زیرا قادر به انجام تمام وظایفشان نیستند هرچند این پاسخ مثبت برگرفته از خوش بینی ذاتیشان باشد.
پاسخهای مثبت همیشگی، دادن پاسخ منفی به شکل ضعیف، دادن پاسخ منفی بدون توضیح و لحن بد برخی کارآفرینان که تحت فشار قرار دارند، باعث بدتر شدن ماجرا شده و معمولا به احساس گناه میانجامد. یک کارآفرین موفق باید به تمام تعهداتش عمل کرده و توقعات دیگران را نسبت به خود مدیریت کند.
بيشتر بخوانيد: چگونه به دیگران «نه» بگوییم؟
روش مهارت نه گفتن قبل از آسیب خوردن
1- مرزهایی تعیین کنید و پیش چشم همه برای این حد و مرز احترام قائل شوید
همکارانتان را با اولویتها و محدودیتهای کاریتان آشنا کنید. قوانینی که در زمانهای آزاد برای خود تعیین کردهاید نشکنید و استثنا قائل نشوید. کارهای شما با حرفهایتان باید همخوانی داشته باشند.
2- قبل از قبول یا رد کردن درخواست، زمانی را به بررسی تقویم خود اختصاص دهید
قبل از پاسخ دادن به هر نوع درخواستی، تقویم را بررسی کنید و با مدیران دیگر مشورت کنید. پاسخ مثبت یا منفی سریع سبب شکست در کارها و نابودی رابطه کاری میشود. به تاریخ یا زمان وعده داده شده در هر شرایطی، پایبند باشید.
3- به حس ششمتان اعتماد کنید
مغز و بدنتان به ثبت اطلاعات درستتر از واکنشی احساسی و خوشبینانه یا عکسالعملی منفی میپردازند. پس عمیق نفس بکشید، ذهنتان را پاکسازی کنید و واکنش غریزی خود را قبل از هرگونه پاسخی تجزیه و تحلیل نمایید.
4- هم مزایا و هم معایب درخواست مورد نظر را با یکی از شرکا در میان بگذارید
اگر ملاحظاتتان را با صدای بلند اعلام کنید نشاندهنده این است که شما به تاثیرات پاسخهای مثبت و منفی تصمیمتان اندیشیدهاید. پاسخ مثبت سبب افزایش حجم کاری و پاسخ منفی سبب از دست رفتن موقعیتها میشود. حرف زدن در این مورد زمان زیادی برایتان میخرد.
بيشتر بخوانيد: مشورت، نشانه درایت است
5- ببینید آیا میتوانید در ازای این درخواست چیزی بخواهید یا خیر
هر پاسخ مثبتی باید موقعیت برد – برد برایتان ایجاد کند؛ مانند پیشنهاد همکاری استراتژیک که در آن هر دو طرف رشد زیادی در کسب و کار میکنند. این موضوع به فرد درخواست کننده کمک میکند تا تاثیرات احتمالی درخواستش را درک و احتمالا در آن بازنگری کند.
6- قبل از این که پاسخ منفی بدهید، محدودیتهای خود را توضیح دهید
اگر بدون توضیح دادن، در خواستی را رد کنید در واقع نشان دادهاید که آن درخواست غیرمنطقی و مشکلدار بوده
است. اگر افراد درخواست دهنده بودجه محدود، حجم کاری فعلی یا فشار رقابتی باخبر نباشند با توضیح دادن
محدودیتهای خود میتوانید آنها را تشویق کنید تا در آینده پیشنهادهایی به شما بدهند.
7- به شخص پاسخ مثبت بدهید و به درخواستش پاسخ منفی
به فرد درخواست کننده بفهمانید که فعلا نمیتوانید به درخواست او به علت محدودیتهای کاری، استراتژی یا
زمانی، پاسخ مثبت دهید. بنابراین با بکارگیری این روش فرد درخواست دهنده، رد کردن خواستهاش را شخصی نمیداند.
8- پاسخ منفیتان را بین دو موضوع مثبت پنهان کنید
با توضیحات مثبت پاسخ خود را مقبول کنید. مثلا اگر شریکتان برگزاری کنفرانس در شهر دیگر را از شما میخواهد
اما زمان انجام کار دیگری به انتها میرسد، ابتدا تعهداتتان را توضیح بدهید (موضوع مثبت)، سپس توضیح
دهید به علت همان تعهدات باید در شهر بمانید (پاسخ منفی) و سپس صبحتهایتان را با توضیح تمرکز روی
وقتشناس بودن (موضوع مثبت) پایان دهید.
9- تصمیم گیری را به زمان بهتری موکول کنید
از درخواست کننده بپرسید آیا میتوانید در زمان دیگری به موضوع درخواست بپردازید تا بهترین تصمیمگیری اخذ
گردد؟ زیرا همانطور که در این بخش گفته شد ممکن است طرفین در شرایط بد شروع کسب و کار دچار اشتباه شوند. به زبان بدن و لحن صحبتتان حواستان باشد زیرا گفتوگو با زبان بدن و لحن نامناسب پاسخ منفی را سختتر میکند.
10- مطمئن شوید که حرفهایتان را با شفافیت کامل بیان میکنید
پاسخ «منفی» ملایم شما به فرد درخواستکننده به عنوان پاسخ «مثبت» یا «شاید» در نظر گرفته میشود و در آن
هیچکس رضایتمند نمیشود. دادن توضیحات خیلی طولانی یا جزیی ممکن است حالت دفاعی شما را در ذهن فرد
القا کند پس پاسخ شما باید محکم و غیر احساسی باشد پس واضح و با لبخند نه بگویید.
برای نشان دادن رهبر بودن در کسبوکار نیازی پاسخ مثبت به دیگران نیست. رهبران کسبوکارهای مختلف از
«نه» گفتن به موضوعات تکراری و رایج ترسی ندارند. به همین علت دارای ارج و قرب هستند. آنها همانگونه که
پاسخ مثبت میدهند، گاهی نیز از «نه» برای تغییر دنیا و نجات دادن خود استفاده میکنند.
بيشتر بخوانيد: موفقیت اتفاقی نیست