بدانیممنطقه آزاد

نشانه‌های ویروسی شدن کامپیوتر چیست؟

مثبت زندگی: گاهی آدم را کلافه می‌کنند! کافی است لب تاب یا رایانه‌تان را روشن کنید و کار واجبی داشته باشید. آن‌وقت ویروس‌هایی که به جان سیستم‌تان افتاده، کاری می‌کنند که با عصبانیت لب تاب را خاموش کنید و بگوید! اصلا نخواستم! لعنتیِ ویروس گرفته!

باورش سخت است اما ویروس کامپیوتر هم برنامه‌ است. برنامه‌ای که خود به خود تکثیر می‌شود و از یک رایانه‌ به رایانه‌ی دیگر انتقال می‌یابد. انگار که بیمار واگیر دار باشد؛ درست مثل سرماخوردگی.

 همان‌طور که نمی‌‌توان به طور صدرصد از سرماخوردگی مصون ماند، در امان ماندن از شر ویروس‌های رایانه هم تقریبا ممکن نیست. اما نگران نباشید. مثبت زندگی در این مقاله از دلایل ویروس شدن سیستن رایانه نوشته است تا به شعار همیشگی روزهای کودی و بزرگسالی خود بازگردیم. پیشگیری بهتر از درمان است. همراه ما باشید تا با راه‌های پیشگیری از ویروسی شدن رایانه خود آشنا شوید.

ویروس جان، شما دقیقا چه می‌کنی؟

 ویروس‌های کامپیوتر  همان ویروس سرماخوردگی‌اند! با این تفاوت که یکی آدم‌ها را بیمار می‌کند و دیگری سیستم‌ها را. به عبارت دیگر، ویروس‌ها مانند میکروب‌ها عمل می‌کنند؛ میکروب‌هایی که انسان‌ها را آلوده می‌کنند و سلامتی‌اش را به خطر می‌اندازند تا برای مدتی هم که شده مرخصی بگیرند یا استعلاجی ببرند. ویروس‌های رایانه، باعث اختلال در کار رایانه‌ها می‌شوند. و این اختلال را با پاک کردن اطلاعات موجود در سیستم یا ناکارآمدی و کند شدن سرعت سیستم به همه ثابت می‌کنند!

البته بعضی ویروس‌‌ها فقط مزاحمت‌های کوچکی ایجاد می‌کنند؛ مثل یک حساسیت کوچک فصلی در آدم‌ها. اما امان از دیده شده بعضی ویروس‌ها که گاهی مشکلات جبران ناشدنی با خود همراه دارند؛ چون ممکن است اطلاعات رایانه را به طور کامل از بین ببرند یا آن ها را تغییر دهند.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ محصول جذاب برای طرفداران سریال فرندز

این‌ها به کنار، غم‌انگیز وقتی است که ویروس اطلاعات موجود در رایانه را سرقت می‌کند یا بدون اجازه، برنامه‌هایی رایانه را به اجرا درمی‌آورد و در نهایت، رایانه را به طور کامل از کار می‌اندازد. اما این ویروس از کجا می‌آیند؟

رایانه‌ها چگونه توسط ویروس‌ها آلوده می‌شوند؟

ویروس‌‌ها به شیوه‌های گوناگون رایانه‌ها را آلوده می‌کنند؛ از طریق لوح فشرده (سی دی)، پست الکترونیک (ایمیل)، پوشه یا فایل‌هایی که از اینترنت دانلود می‌شود یا حتی پوشه‌های حاوی موسیقی و فیلم و بازی. برای همین کاربر حتی فکرش را هم نمی‌کند که با دانلود موسیقی محبوبش از فلان سایت، هزار و یک ویروس در رایانه‌اش جا خوش می‌کند و بالطبع بعد از مدتی باید قید رایانه‌‌اش را بزند.

در گذشته‌ای نه چندان دور، انتقال ویروس از یک رایانه به رایانه دیگر ممکن نبود؛ مگر اینکه به اصطلاح کیس به کیس می‌کردند. اما این روزها انتقال ویروس از یک رایانه به هزار رایانه در سراسر جهان به راحتی دانلود یک قطعه موسیقی است.

ساده‌تر بگوییم، از آن جا که امروزه اغلب رایانه‌ها به شبکه‌ جهانی اینترنت متصل هستند، ویروس‌ها به راحتی و در عرض چند لحظه می‌‌توانند از یک سوی کره‌ی زمین به سوی دیگر آن منتقل شوند.

و اما نشانه‌های وجود ویروس در کامپیوتر

همان‌طور که وقتی آدم بیمار می‌شود نشانه‌های مختلفی از خود بروز می‌دهد، رایانه هم همین‌طور. سیستم ویروسی شده نشانه‌هایی را از خود ظهور و بروز می‌دهد. اگر رایانه‌ای بطور عادی کار می‌کرد و ناگهان و بدون هیچگونه دستکاری، علائم زیر را از خود نشان داد، بدانید که ویروس به رایانه شما هم رخنه کرده است. همچنان مثبت زندگی را دنبال کنید.

این نوشته را از دست ندهید  نقش روغن زیتون در چربی سوزی و لاغری

زمانی که ویندوز بالا می‌آید، رایانه قفل می‌کند و به احتمال فراوان پیام‌های غیرطبیعی روی صفحه نمایش داده می‌شود.

برنامه را باز می‌کنید، اما هنگام اجرای برنامه‌، برایتان پیغام می‌آید که حافظه‌تان کم شده. بعد بدون هیچ دلیلی برنامه دیگر باز نمی‌شود!

در کار پرینتر(چاپگر) اختلال به‌وجود می‌آید یا بدون هیچگونه فرمانی توسط کاربر، پرینتر شروع به کار می‌کند.

بعضی از درایوها یا همان پوشه‌های اصلی رایانه حذف می‌شوند و دسترسی به آن‌ها وجود ندارد.

وقتی فایل‌ها اجرا می‌شوند (فرقی نمی‌کند چه فایلی، شاید موسیقی، فیلم، یک صفحه متن و …)، پیغام File is Damaged یا File is Corrupted به نمایش در می‌آید.

وقتی در صفحات گرافیکی مشغول کارید، تصاویر به هم ریخته می‌شوند.

صداهای غیرمعمول یا موزیک از بلندگوهای کامپیوتر به خودی خود پخش می‌شود. صدایی شبیه به صدای  اینترنت Dial Up.

 هنگام اجرای یک برنامه، سیستم قفل می‌کند و حتی  فشردن کلیدهای Ctrl+Alt+Del نیز راهگشا نیست و سیستم قفل کرده باقی می‌ماند.

 بخشی ازاطلاعات هارد دیسک و حتی گاهی تمام آن، خیلی ناگهانی از بینمی‌رود و در  بدترین حالت فرمت می‌شود.

گفتن ندارد و این علامت مشخص‌ترین علامت ویروسی بودن سیستم است اما بدانید که سرعت سیستم‌های ویروسی بصورت نامحسوسی کاهش پیدا می‌کند.

اطلاعات Setup رایانه از بین می‌رود.

بعضی برنامه‌ها به خودی خود سعی در برقراری ارتباط با اینترنت دارند. یعنی وقتی برنامه را باز می‌کنید به جای باز شدن برنامه، صفحه مرورگرتان باز می‌شود!

خیلی ترسناک است اما یکی دیگر از نشانه‌های سیستم ویروسی این است: نامه‌های الکترونیکی به صورت ناخواسته از روی سیستم ارسال شده یا دریافت می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  چطور لکه بستنی را پاک کنیم؟

البته ویروس‌هایی نیز وجود دارد که شناسایی‌شان به راحتی صورت نمی‌گیرد و نرم افزارهای امنیتی توانایی شناسایی آنها را دارند. اما اگر نشانه‌های بالا را در سیستم خودتان دیدید، یک لحظه هم درنگ نکنید و به نخستین مهندس رایانه قابل اعتماد مراجعه کنید!

منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا