دسته‌بندی نشده

رشد نوجوان

رشد شناختی نوجوانان

در حالی که رشد فیزیکی به راحتی با ابزارهای ساده ای مانند ترازو یا متر اندازه گیری می شود، اندازه گیری سایر ابعاد رشد دشوارتر است. به منظور شناسایی، توصیف و اندازه گیری جنبه های شناختی، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی رشد نوجوانان، تعدادی از نظریه های رشد برای این منظور مفید هستند. این مقاله بحث خود را بر روی پذیرفته‌شده‌ترین نظریه‌های رشد کودک متمرکز می‌کند، اما بحث لزوماً به بخش‌هایی از این نظریه‌ها محدود می‌شود که مختص رشد نوجوانان است. خواننده ممکن است مفید باشد که بحث مفصل‌تر و کامل‌تری درباره هر یک از این نظریه‌ها را که در مقاله مقدمه رشد کودک یافت می‌شود، مرور کند .

این ابعاد رشدی انتزاعی تر (بُعد شناختی، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی) نه تنها ظریف‌تر و سخت‌تر اندازه‌گیری می‌شوند، بلکه به دلیل روابط متقابل بین آنها، جدا کردن این حوزه‌های رشدی از یکدیگر نیز دشوار است. به عنوان مثال، بلوغ شناختی ما بر نحوه درک ما از یک رویداد یا شرایط خاص تأثیر می گذارد، که به نوبه خود بر قضاوت های اخلاقی ما در مورد آن و واکنش های عاطفی ما به آن تأثیر می گذارد. به طور مشابه، قوانین اخلاقی و بلوغ عاطفی ما بر کیفیت روابط اجتماعی ما با دیگران تأثیر می گذارد. اما شاید پیچیده ترین و مرتبط ترین حوزه رشد، رشد جنسی باشد که در واقع ادغام کامل جنبه های فیزیکی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی رشد است. بنابراین رشد نوجوان یک امر چندوجهی و پیچیده است. فرآیند سیستمیک در حالی که لازم است این حوزه های توسعه را به طور جداگانه مورد بحث قرار دهیم، خواننده تشویق می شود تا روابط متقابل بین ابعاد مختلف توسعه را تشخیص دهد.

همانطور که از بحث بالا مشهود است، رشد شناختی و رشد عاطفی کاملاً در هم تنیده هستند. رشد عاطفی نوجوان اغلب با نوسان سریع هیجانات مشخص می شود. در این بخش، این افسانه را که احساسات نوسانی صرفاً نتیجه «واکنش بیش از حد» نوجوانان به استرس است، از بین خواهیم برد. ما همچنین جنبه های مهم بلوغ عاطفی، به ویژه یک مهارت ضروری به نام خودکارآمدی عاطفی را مورد بحث قرار خواهیم داد. در نهایت، روندی را که در آن نوجوانان هویت منحصر به فرد خود را شکل می دهند، مرور خواهیم کرد.

استرس نوجوان

برای بسیاری از والدین، دوره نوجوانی می تواند مانند گردبادی از احساسات در حال تغییر به نظر برسد. در واقع، برخی از تئوری‌های قبلی در مورد رشد نوجوانان پیشنهاد می‌کردند که «طوفان و استرس» قابل انتظار است، و نشان می‌داد که نوجوانان معمولاً به موقعیت‌های روزمره بیش از حد واکنش نشان می‌دهند. با این حال، تحقیقات جدیدتر این تصور قدیمی را رد می کند. کارشناسان رشد از آن زمان دریافته اند که آنچه ممکن است به عنوان “طوفان و استرس” ظاهر شود در واقع نتیجه طبیعی یادگیری جوانان برای کنار آمدن با مجموعه ای بسیار بزرگ از موقعیت های جدید و ناآشنا است. (لارسون و هام، 1993).

نوجوانانی که در جامعه امروزی رشد می کنند، علاوه بر پیمایش در قلمروی جدید و ناشناخته، در معرض افزایش تقاضا برای منابع فیزیکی، ذهنی و عاطفی خود هستند. روابط اجتماعی خارج از خانواده با ظهور شبکه های اجتماعی الکترونیکی (به عنوان مثال Facebook®، Twitter™، و غیره) به طور تصاعدی افزایش یافته است. استانداردهای آکادمیک سختگیرانه تر شده اند. ورزش و سایر فعالیت های تفریحی رقابتی تر است. در حالی که نوجوانان یاد می گیرند با این چالش ها کنار بیایند، باید انتظار داشت که آنها طیف متنوعی از احساسات را داشته باشند و ممکن است احساسات نوسانی را در طول روز یا هفته تجربه کنند.

بنابراین، نوجوانان باید یاد بگیرند که چگونه به موقعیت‌های جدید و ناآشنا واکنش نشان دهند و همزمان با افزایش تقاضا برای منابع فیزیکی، ذهنی و عاطفی خود مواجه شوند. چنین سناریویی قطعاً می تواند استرس را افزایش دهد. با این حال، توانایی مقابله سازگارانه با استرس تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. برخی از عوامل ژنتیکی مانند خلق و خوی برخی افراد را نسبت به استرس حساس تر می کند. از سوی دیگر، برخی از عوامل محیطی مانند خانواده و جامعه می توانند با توانمندسازی جوانان برای انعطاف پذیری بیشتر در برابر استرس، به کاهش تأثیر استرس کمک کنند.

همانطور که گفته شد، یکی از عواملی که می تواند بر پاسخ ما به استرس تأثیر بگذارد، خلق و خو است. خلق و خوی اشاره به تمایل ژنتیکی تعیین شده برای رفتار به شیوه ای خاص دارد. هر یک از ما با تفاوت‌های خلقی به دنیا می‌آییم که در بدو تولد قابل مشاهده است. به عنوان مثال، برخی از نوزادان نسبت به استرس حساس تر و واکنش پذیرتر هستند در حالی که سایر نوزادان اینگونه نیستند. این نوزادان حساس تر به نوری که در چشمانشان می تابد یا به صدای بلند ناگهانی واکنش سریع و شدیدی نشان می دهند. همچنین آرام شدن آنها بیشتر طول می کشد و تسکین و آرامش آنها دشوارتر است. سایر نوزادان راحت تر هستند و کمتر به استرس واکنش نشان می دهند. آنها به نور روشن یا صدای بلند به سادگی با بستن چشمان خود یا دور زدن واکنش نشان می دهند. آنها به سرعت آرام می شوند و راحت تر تسکین می یابند. بدین ترتیب، نوجوانانی که با خلق و خوی حساس‌تر به دنیا می‌آیند، ممکن است برای مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا زمان سخت‌تری داشته باشند و ممکن است برای یادگیری تکنیک‌های مؤثر برای مدیریت استرس خود به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت های خلقی را می توان درمقاله رشد حسی حرکتی .

با این حال، فقط به این دلیل که جوانان با خلق و خوی حساس تری متولد می شوند، به این معنی نیست که محکوم به رنج هستند. عوامل محافظتی زیادی وجود دارد که می تواند به کاهش اثرات استرس کمک کند و به افزایش انعطاف پذیری جوانان در مواجهه با استرس کمک کند. جوانان انعطاف پذیر واکنش های منفی و رفتارهای منفی کمتری را در پاسخ به استرس تجربه خواهند کرد و در نتیجه پیامدهای نامطلوب کمتری را تجربه خواهند کرد.

یکی از این عوامل محافظتی، حمایت اجتماعی است که توسط خانواده، همسالان، معلمان، مربیان و غیره ارائه می‌شود. حمایت اجتماعی جوانان را قادر می‌سازد تا کنترل شرایط استرس‌زا و چالش برانگیز را تمرین کنند و همزمان بدانند که اگر نیاز به کمک داشته باشند، شخصی در نزدیکی است و مایل است به آنها کمک کند. بنابراین، حمایت اجتماعی جوانان را قادر می‌سازد تا در مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا تجربه کسب کنند و در حین انجام این کار، اعتماد به نفس را به دست آورند. شاید یک قیاس بتواند نحوه عملکرد حمایت اجتماعی را نشان دهد. فرض کنید می خواهید شنا کردن را یاد بگیرید. شنا مهارتی است که باید در آب تمرین شود، درست مانند مدیریت استرس مهارتی است که باید در میان استرس تمرین کرد. واضح است که شما نمی توانید شنا کردن را یاد بگیرید مگر اینکه واقعاً وارد آب شوید. اما اگر می‌دانید کسی در نزدیکی شماست و آماده نجات شماست، اگر شروع به غرق شدن کنید، خیلی راحت‌تر است که وارد آب شوید. حمایت اجتماعی مانند یک نجات غریق یا شناور عمل می کند. اگر به آن نیاز داشته باشید وجود دارد، و حضور صرف آن فرصت‌های امنی را برای توسعه و تمرین مهارت‌های جدید فراهم می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  کارکنان سابق مایکروسافت بالمر در مورد تکنولوژی لینوکس در مورد چهره نقش دارند

به روشی مرتبط، احساس ایمنی و امنیت یکی دیگر از عوامل محافظتی است. جوانانی که احساس امنیت و امنیت می‌کنند نسبت به جوانانی که احساس می‌کنند در محیط نزدیک خود (خانواده، جامعه، مدرسه) مورد حمایت، ناامنی یا محافظت قرار نمی‌گیرند، خیلی بهتر با استرس کنار می‌آیند. قوانین، مرزها و محدودیت ها باعث ایجاد احساس امنیت و راحتی می شوند. جوانان زمانی احساس راحتی و آرامش بیشتری می کنند که بدانند از آنها چه انتظاری می رود. به عنوان مثال، جوانانی که با سطح بالایی از تعامل کارکنان با دانش‌آموز، استانداردهای تحصیلی بالا، و انتظارات رفتاری واضح و ثابت در مدارس تحصیل می‌کنند، تمایل بیشتری به انعطاف‌پذیری دارند زیرا فرصت‌های بیشتری برای کسب دانش و تجربه لازم برای غلبه بر موفقیت‌آمیز دارند. موانع سخت به همین ترتیب، جوانانی که والدین و مراقبانی دارند که قوانین و مرزهای سالمی را تعیین می کنند، همراه با فرصت‌هایی برای تمرین مهارت‌های تصمیم‌گیری مستقل (در حین انجام برخی اشتباهات در مسیر)، برای مقابله با فراز و نشیب‌های زندگی بسیار مجهزتر هستند. بنابراین، وقتی حمایت اجتماعی با تعادلی از محدودیت‌ها و آزادی‌های متناسب با سن همراه می‌شود، احساس ایمنی و امنیت ایجاد می‌کند که می‌تواند اثر استرس را کاهش دهد.

علاوه بر خلق و خو، حمایت اجتماعی و امنیت، فرهنگ نیز نقش کلیدی در تعیین نحوه واکنش افراد به استرس دارد. تنوع فرهنگی زیادی با توجه به بیان عاطفی وجود دارد: از بیان عاطفی بسیار بالا تا بیان احساسی بسیار کم (محدودیت عاطفی). از آنجایی که اعضای خانواده و جامعه به عنوان الگو عمل می کنند، جوانان از روش های پذیرفته شده فرهنگی برای بیان احساسات پیرامون استرس استفاده می 

 قوانین، مرزها و محدودیت ها باعث ایجاد احساس امنیت و راحتی می شوند. جوانان زمانی احساس راحتی و آرامش بیشتری می کنند که بدانند از آنها چه انتظاری می رود. به عنوان مثال، جوانانی که با سطح بالایی از تعامل کارکنان با دانش‌آموز، استانداردهای تحصیلی بالا، و انتظارات رفتاری واضح و ثابت در مدارس تحصیل می‌کنند، تمایل بیشتری به انعطاف‌پذیری دارند زیرا فرصت‌های بیشتری برای کسب دانش و تجربه لازم برای غلبه بر موفقیت‌آمیز دارند. موانع سخت به همین ترتیب، جوانانی که والدین و مراقبانی دارند که قوانین و مرزهای سالمی را تعیین می کنند، همراه با فرصت‌هایی برای تمرین مهارت‌های تصمیم‌گیری مستقل (در حین انجام برخی اشتباهات در مسیر)، برای مقابله با فراز و نشیب‌های زندگی بسیار مجهزتر هستند. بنابراین، وقتی حمایت اجتماعی با تعادلی از محدودیت‌ها و آزادی‌های متناسب با سن همراه می‌شود، احساس ایمنی و امنیت ایجاد می‌کند که می‌تواند اثر استرس را کاهش دهد.

علاوه بر خلق و خو، حمایت اجتماعی و امنیت، فرهنگ نیز نقش کلیدی در تعیین نحوه واکنش افراد به استرس دارد. تنوع فرهنگی زیادی با توجه به بیان عاطفی وجود دارد: از بیان عاطفی بسیار بالا تا بیان احساسی بسیار کم (محدودیت عاطفی). از آنجایی که اعضای خانواده و جامعه به عنوان الگو عمل می کنند، جوانان از روش های پذیرفته شده فرهنگی برای بیان احساسات پیرامون استرس استفاده می کنند. وقتی نوجوانان مشاهده می کنند که اعضای محترم جامعه احساسات خود را به شیوه ای مسئولانه و محترمانه ابراز می کنند، احتمالاً از این الگوی ابراز عاطفی پیروی می کنند.

در حالی که عوامل محیطی مطمئناً می توانند در برابر اثرات منفی استرس محافظت کنند، همان عوامل محیطی می توانند تأثیرات منفی استرس را افزایش دهند. برای شروع، برخی از جوانان در محیط های مزمن استرس زا رشد می کنند. نیازهای اضافی دوران نوجوانی می تواند بیش از حد سنگین باشد و این جوانان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب، مصرف الکل یا سایر مواد مخدر، بارداری نوجوانان و خشونت قرار دهد.

به همین ترتیب، همانطور که وجود حمایت اجتماعی تأثیر مثبتی بر مدیریت استرس دارد، فقدان حمایت اجتماعی نیز تأثیر منفی دارد. جوانانی که خانواده، مدرسه یا جامعه خود را دوست داشتنی، خواسته یا ارزشی نمی دانند، فاقد حمایت اجتماعی لازم برای توسعه مهارت های مدیریت استرس موثر هستند و نمی توانند اعتماد به نفس لازم برای مقابله با موقعیت ها یا شرایط چالش برانگیز را ایجاد کنند. وجود یا عدم وجود حمایت اجتماعی به توضیح اینکه چرا دو جوان از یک جامعه ناامن، با پیشینه‌های خانوادگی سوء‌استفاده‌کننده مشابه، می‌توانند تا این حد متفاوت رفتار کنند، کمک می‌کند. به ناچار، یکی از این زوج موفق از حمایت اجتماعی قوی یکی از اعضای کلیسا، یک رهبر گروه جوانان جامعه، یک مربی، یک معلم، یک پدربزرگ و مادربزرگ یا حتی یک همسایه برخوردار بود.

به طور مشابه، جوانانی که باید امنیت و امنیت شخصی خود را زیر سوال ببرند نیز کمتر احتمال دارد استرس خود را با موفقیت مدیریت کنند زیرا بقا دغدغه اصلی آنها است. جوانانی که به طور مرتب خشونت (مانند خشونت خانگی، سوء استفاده، قلدری، خشونت گروهی) را در خانه، مدرسه یا جامعه خود تجربه یا شاهد هستند، احساس امنیت و امنیت نمی کنند. هنگامی که بقا به دغدغه اصلی تبدیل می شود، نیازهای کوتاه مدت مورد توجه اولیه قرار می گیرند و پیامدهای بلندمدت بی ربط می شوند. انتخاب‌ها بر اساس آنچه که به احتمال زیاد بقای خود را در کوتاه‌مدت تضمین می‌کند، انجام می‌شود، نه بر اساس آنچه که به احتمال زیاد منجر به منافع بلندمدت می‌شود. به همین ترتیب، اگر جوانان دستورالعمل یا قوانینی نداشته باشند و ندانند از آنها چه انتظاری می‌رود، احتمالاً انتخاب‌های ضعیفی انجام می‌دهند و در نتیجه پیامدهای منفی را تجربه می‌کنند. سایر جوانان ممکن است بدانند که از آنها چه انتظاری می رود، اما باور نکنید که موفقیت یا شکست آنها برای کسی مهم است. این جوانان در مواجهه با شرایط سخت به راحتی تسلیم می شوند. بنابراین، آنها هرگز تجربه لازم برای مدیریت موفقیت آمیز استرس را به دست نمی آورند و به توانایی خود برای مقابله با موقعیت های چالش برانگیز اعتماد ندارند.

این نوشته را از دست ندهید  یک یاداشت زیبا از تجربه سفری متفاوت و خطرناک

فرهنگ همچنین می تواند بر توانایی جوانان برای مقابله مؤثر با استرس تأثیر منفی بگذارد. اگر فرهنگ غالب “همیشه مراقب شماره 1 من باشید” را ترویج می کند، جوانان یاد نمی گیرند که در مواقع سخت به حمایت اجتماعی به عنوان منبع تکیه کنند. به طور مشابه، اگر روش غالب کنترل احساسات منفی از طریق ابزارهای فیزیکی مانند جنگیدن باشد، یا پاسخ به استرس استفاده از الکل و سایر مواد مخدر باشد، جوانان معمولاً یاد می‌گیرند که استرس خود را به همان شیوه مدیریت کنند.

رشد شناختی نوجوانان

در حالی که رشد فیزیکی به راحتی با ابزارهای ساده ای مانند ترازو یا متر اندازه گیری می شود، اندازه گیری سایر ابعاد رشد دشوارتر است. به منظور شناسایی، توصیف و اندازه گیری جنبه های شناختی، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی رشد نوجوانان، تعدادی از نظریه های رشد برای این منظور مفید هستند. این مقاله بحث خود را بر روی پذیرفته‌شده‌ترین نظریه‌های رشد کودک متمرکز می‌کند، اما بحث لزوماً به بخش‌هایی از این نظریه‌ها محدود می‌شود که مختص رشد نوجوانان است. خواننده ممکن است مفید باشد که بحث مفصل‌تر و کامل‌تری درباره هر یک از این نظریه‌ها را که در مقاله مقدمه رشد کودک یافت می‌شود، مرور کند .

این ابعاد رشدی انتزاعی تر (بُعد شناختی، اخلاقی، عاطفی و اجتماعی) نه تنها ظریف‌تر و سخت‌تر اندازه‌گیری می‌شوند، بلکه به دلیل روابط متقابل بین آنها، جدا کردن این حوزه‌های رشدی از یکدیگر نیز دشوار است. به عنوان مثال، بلوغ شناختی ما بر نحوه درک ما از یک رویداد یا شرایط خاص تأثیر می گذارد، که به نوبه خود بر قضاوت های اخلاقی ما در مورد آن و واکنش های عاطفی ما به آن تأثیر می گذارد. به طور مشابه، قوانین اخلاقی و بلوغ عاطفی ما بر کیفیت روابط اجتماعی ما با دیگران تأثیر می گذارد. اما شاید پیچیده ترین و مرتبط ترین حوزه رشد، رشد جنسی باشد که در واقع ادغام کامل جنبه های فیزیکی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی رشد است. بنابراین رشد نوجوان یک امر چندوجهی و پیچیده است. فرآیند سیستمیک در حالی که لازم است این حوزه های توسعه را به طور جداگانه مورد بحث قرار دهیم، خواننده تشویق می شود تا روابط متقابل بین ابعاد مختلف توسعه را تشخیص دهد.

رشد اخلاقی نوجوانان

اخلاق چیست؟

اخلاق به روشی اطلاق می‌شود که مردم برای زندگی بر اساس مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها یا اصولی که بر تصمیم‌گیری‌های آن‌ها در مورد درست در برابر نادرست، و خیر در برابر بد حاکم است، انتخاب می‌کنند.

اخلاق چیست؟

پیشرفت اخلاقی

همانطور که رشد شناختی، عاطفی و اجتماعی جوانان همچنان به بلوغ می‌رسد، درک آنها از اخلاق گسترش می‌یابد و رفتارشان با ارزش‌ها و باورهایشان همسوتر می‌شود . بنابراین، رشد اخلاقی تکامل این اصول راهنما را توصیف می کند و با توانایی به کارگیری این دستورالعمل ها در زندگی روزمره نشان داده می شود .حوزه آزمایش و ریسک پذیری در نوجوانی، سوء مصرف مواد است . تقویت روابط با همسالان و بحران های هویت نه تنها منجر به چالش برانگیز هنجارهای اخلاقی می شود، بلکه اغلب منجر به مصرف مواد مخدر می شود که می تواند پیامدهای رشدی منفی داشته باشد. الکل ، ماری جوانا ، اکستازی (در یک باشگاه یا مهمانی)، مواد افیونی تجویزی ، آرام بخش ها و محرک های تجویزی رایج ترین مواد مخدر هستند.

اوایل نوجوانی

نوجوانان باید هر روز قضاوت اخلاقی داشته باشند.

  • وقتی بچه‌ها کوچک‌تر هستند، خانواده، فرهنگ و مذهب آن‌ها تأثیر زیادی بر تصمیم‌گیری اخلاقی آنها دارد.
  • در اوایل دوره نوجوانی، همسالان تأثیر بسیار بیشتری دارند. فشار همسالان می تواند تأثیر قدرتمندی داشته باشد زیرا دوستان نقش مهم تری در زندگی نوجوانان دارند.
  • علاوه بر این، توانایی جدید برای تفکر انتزاعی، جوانان را قادر می سازد تا تشخیص دهند که قوانین به سادگی توسط افراد دیگر ایجاد می شوند . در نتیجه، نوجوانان شروع به زیر سوال بردن اقتدار مطلق والدین، مدارس، دولت و سایر نهادهای سنتی می کنند.

اواخر نوجوانی

در اواخر دوره نوجوانی، بیشتر نوجوانان کمتر سرکشی می‌کنند، زیرا شروع به ایجاد هویت ، سیستم اعتقادی و جایگاه خود در جهان کرده‌اند.

  • برخی از جوانانی که به بالاترین سطوح رشد اخلاقی رسیده اند ممکن است نسبت به قوانین اخلاقی خود احساس اشتیاق داشته باشند. به این ترتیب، آنها ممکن است تصمیم بگیرند در فعالیت هایی شرکت کنند که اعتقادات اخلاقی آنها را نشان می دهد .
  • به عنوان مثال، برخی از دانشجویان ممکن است تظاهرات و اعتراضات را سازماندهی کرده و در آن شرکت کنند، در حالی که دانشجویان دیگر ممکن است وقت خود را داوطلبانه برای پروژه‌هایی اختصاص دهند که اصول اخلاقی را که آنها مهم می‌دانند، ارتقاء بخشد.

عوامل موثر بر رشد اخلاقی

متأسفانه برخی از جوانان تجارب زندگی دارند که ممکن است در رشد اخلاقی آنها اختلال ایجاد کند.

ضربه

تجارب تروماتیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزار جسمی، عاطفی یا جنسی.
  • مرگ یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیک.
  • شاهد خشونت بی معنی

این نوع تجربیات می تواند باعث شود که آنها دنیا را ناعادلانه و ناعادلانه ببینند .


یادگیری اجتماعی

نوجوانان نیز ممکن است مشاهده کرده باشند که بزرگسالان در زندگی خود تصمیمات غیراخلاقی می گیرند که حقوق و رفاه دیگران را نادیده می گیرد و این جوانان را به سمت رشد باورها و ارزش هایی سوق می دهد که با بقیه افراد جامعه مغایرت دارد.

  • این جوانان با نداشتن قطب‌نمای اخلاقی، ممکن است هرگز به پتانسیل کامل خود دست پیدا نکنند و ممکن است برای ایجاد روابط معنادار و مفید با دیگران دشوار باشد .
این نوشته را از دست ندهید  شب های سرد صحرا و کویر

بنابراین، در حالی که ممکن است والدین این فرآیند رشد اخلاقی را دشوار یا چالش برانگیز بدانند ، مهم است که به یاد داشته باشیم که این مرحله رشدی برای رفاه و موفقیت نهایی فرزندان آنها در زندگی ضروری است


رشد جسمانی نوجوانان

نوجوانان رشد و تکامل جسمی فوق العاده ای را تجربه می کنند. این رشد سریع جسمانی در مرحله رشد قبلی به نام بلوغ شروع می شود و در دوران نوجوانی ادامه می یابد. خواننده ممکن است بخواهد مقاله بلوغ را برای درک کاملتر این تغییرات فیزیکی و توضیح دقیق تر عوامل شیمیایی و هورمونی که باعث این تغییرات فیزیکی می شود، مرور کند.

این بخش سنین معمولی و متوسطی را که جوانان به نقاط عطف رشد می‌رسند، مشخص می‌کند. اما، مهم است که در نظر داشته باشید که افراد جوان بر اساس جدول زمانی بدن خود رشد خواهند کرد. به این ترتیب، رشد یک جوان ممکن است همیشه از این میانگین ها پیروی نکند، اما رشد آنها ممکن است هنوز سالم و طبیعی در نظر گرفته شود. اگر والدین نگرانی هایی در مورد رشد یا تکامل فرزندشان دارند، باید این نگرانی ها را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزندشان در میان بگذارند.

از آنجایی که میزان رشد جسمانی در دوران نوجوانی بسیار متفاوت است، اغلب به منبع دشواری و ناراحتی برای جوانان تبدیل می شود. برخی از نوجوانان کندتر از همسالان خود رشد می کنند. در نتیجه، ممکن است نسبت به همسالان خود نسبت به عدم بلوغ بدن خود احساس خودآگاهی داشته باشند. آنها حتی ممکن است احساس ناامیدی یا رنجشی داشته باشند که از آن نوع توجهی که به نظر می رسد دوستان بالغ ترشان از لحاظ جسمی بالغ تر از آن لذت می برند، دریافت نمی کنند. این می تواند منجر به احساس ناامیدی شود زیرا بدن آنها به آن سرعتی که می خواهند بالغ نمی شود، یا ممکن است نگران باشند که ممکن است مشکلی برای آنها وجود داشته باشد.

برعکس، برخی از نوجوانان ممکن است سریعتر از همسالان خود بالغ شوند. این پیشرفت زودرس ممکن است باعث احساس سرخوردگی و خودآگاهی نیز شود. این نوجوانان ممکن است در مورد بدن در حال تغییر خود مورد تمسخر قرار گیرند و ممکن است بیش از آنچه می‌خواهند مورد توجه قرار گیرند، که می‌تواند باعث احساس ناراحتی و آشکار شدن آنها شود. این می تواند به ویژه برای دختران نوجوان صادق باشد، زیرا تحسین آشکار بدن زن به طور کلی در فرهنگ ما یک عمل قابل قبول در نظر گرفته می شود. یک نوجوان دختر جوان ممکن است از نظر عاطفی آمادگی نداشته باشد که به شکلی جنسی مورد تحسین قرار گیرد. والدین ممکن است بخواهند به دخترانشان کمک کنند تا حد و مرزهای قابل احترام و قابل قبول برای آنها را تعیین کنند و راهبردهایی برای مدیریت موقعیت هایی که آنها را ناراحت می کند ایجاد کنند.

تغییر در قد و ترکیب بدن

در دوران نوجوانی، بیشتر رشد قد عموماً در یک دوره رشد یا “جهش رشد” اتفاق می افتد. دختران معمولاً جهش رشد خود را بین سنین 8 تا 13 سالگی شروع می‌کنند و سریع‌ترین رشد در سنین 10 تا 13 سالگی اتفاق می‌افتد. دختران در سنین 10 تا 16 سالگی به قد بالغ خود می رسند. پسرها تمایل دارند جهش رشد خود را کمی دیرتر از دختران شروع کنند. به طور متوسط، پسران جهش رشد خود را بین سنین 10 تا 16 سالگی شروع می‌کنند، که سریع‌ترین رشد در سنین 12 تا 15 سالگی اتفاق می‌افتد. پسران در سنین 13 تا 17 سالگی به قد بالغ خود می رسند. حتی اگر پسرها دیرتر از دختران به قد بالغ خود می رسند، مردان جوان نسبت به همسالان زن خود قد بلندتر می شوند. میانگین قد زنان بالغ ۵/۵ اینچ و میانگین قد مردان بالغ ۵/۱۰ اینچ است.

در طول جهش رشد نوجوانان، بازوها و پاها نیز دراز می شوند و در نهایت با بقیه بدنشان متناسب می شوند. با این حال، نوجوانان ممکن است به طور ناگهانی در این دوران احساس ناهنجاری و ناهماهنگی کنند، زیرا رشد همیشه با سرعتی کاملاً متناسب اتفاق نمی‌افتد. اندام آنها ممکن است نسبت به بقیه بدنشان بلندتر یا کوتاهتر شود و ممکن است نوجوانان جوان را در بدنی که دیگر آشنا به نظر نمی رسد گیج یا ناامید کند.

علاوه بر تغییرات قابل توجه در قد، نوجوانان نیز تغییراتی در ترکیب بدن را تجربه می کنند. یعنی نسبت چربی بدن به توده عضلانی بدون چربی. توده عضلانی بدون چربی پسران نوجوان در دوران نوجوانی به دلیل افزایش سطح هورمون های مردانه مانند تستوسترون که باعث افزایش توده عضلانی می شود، به شدت افزایش می یابد. به طور کلی، بدن پسران با خط صاف و مربعی در شانه ها پهن تر و در کمر مخروطی تر می شود و شکل مثلثی آشنای مردان بالغ را تشکیل می دهد. دست ها و پاهای آنها عضلانی تر و حجیم تر می شود. با این حال، عواملی مانند وراثت، تغذیه و تمرینات عضلانی می توانند بر رشد عضلانی تأثیر بگذارند. اگر نوجوانان ورزش کنند، وزنه بزنند یا به طور معمول به روش های دیگر تمرین کنند، احتمال افزایش توده عضلانی در آنها بیشتر است.

دختران نوجوان همچنان به رشد توده عضلانی خود ادامه می دهند و در عین حال چربی بدن را نیز اضافه می کنند. در دوران نوجوانی، درصد چربی بدن دختران نسبت به توده عضلانی افزایش می یابد. این چربی اضافی در قسمت میانی بدن او (لسن، باسن و سینه) رسوب می کند. بدن دختران با خط صاف و مربعی در ناحیه باسن، باسن و سینه پهن تر و پهن تر می شود و شکل آشنای زن بالغ را به شکل لیوان شنی تشکیل می دهد. اغلب، دختران نوجوان در طول این مرحله رشد به دلیل افزایش چربی بدن احساس ناراحتی یا ناراحتی می کنند. در برخی موارد نادر، ممکن است در نتیجه اختلال خوردن ایجاد شود. برای اطلاعات در مورد علائم اولیه اختلال خوردن، لطفاً به مرکز موضوع اختلالات خوردن مراجعه کنید. دختران را باید تشویق کرد که این تغییر در ترکیب بدن خود را با دید مثبت ببینند: نشانه دیگری است که آنها در حال تبدیل شدن به یک زن جوان هستند. در حالی که دختران ممکن است در طول این فرآیند بلوغ احساس “چاقی” کنند، ممکن است برای آنها مفید باشد که بدانند مقداری چربی اضافی بدن برای زنان برای داشتن بارداری سالم و به منظور شیر دادن به نوزادان ضروری است.

این نوشته را از دست ندهید  دانش قدرت است

در حالی که بدن آنها در حال تغییر و رشد است، برای نوجوانان و نوجوانان مسن‌تر حفظ یک سبک زندگی سالم که شامل یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی، همراه با ورزش فراوان، و خواب کافی و آرام است، بسیار مهم است. حفظ این تعادل سالم به پیشگیری از مشکلات پزشکی مانند چاقی و دیابت کمک می کند و همچنین با ایجاد یک تصویر سالم و مطمئن از خود، از سلامت روان محافظت می کند

رشد جنسی نوجوانان

در این مقاله تاکید شده است که رشد نوجوانی یک سفر شگفت انگیز و قابل توجه به سمت بزرگسالی است. شاید یکی از مهمترین نقاط عطف رشد در طول این سفر، تمایلات جنسی در حال ظهور نوجوانان باشد. اگرچه رشد جنسی در اینجا به عنوان یک حوزه جداگانه از رشد مورد بحث قرار می گیرد، اما در واقع نشان دهنده ادغام پیچیده رشد فیزیکی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی جوانان است.

همانطور که جوانان به بدن بالغ تبدیل می شوند که قادر به تولید مثل جنسی است، علاقه جنسی آنها تحریک می شود همانطور که آنها به ایجاد روابط عاشقانه و بزرگسالان علاقه مند می شوند. این اغلب دستور العملی برای فاجعه در ذهن برخی از والدین به تصویر می کشد، اما لازم نیست. با برنامه‌ریزی و آموزش مدبرانه، والدین می‌توانند به نوجوانان خود کمک کنند تا ضمن اتخاذ تصمیمات عاقلانه در این مسیر، تمایلات جنسی خود را جشن بگیرند و از آنها استقبال کنند.

در دوران نوجوانی، جوانان باید تصمیمات زیادی در مورد تمایلات جنسی خود بگیرند و چیزهای زیادی در مورد خود از جمله درک هویت جنسی و گرایش جنسی خود خواهند آموخت. این مقاله قبلاً در مورد روند توسعه ایجاد یک هویت منحصر به فرد و شخصی بحث کرده است . به عنوان بخشی از این فرآیند، جوانان باید هویت جنسیتی را نیز تشکیل دهند. یعنی خود را مذکر، مؤنث یا هر دو (تراجنسیتی) بدانند. برای اکثر جوانان هویت جنسیتی با جنسیت بیولوژیکی آنها مطابقت دارد. اما اقلیتی از جوانان خود را ترنسجندر معرفی می کنند. به این معنی که هویت جنسی آنها ممکن است بر خلاف جنس بیولوژیکی آنها باشد.

یکی دیگر از جنبه های رشد جنسی، گرایش جنسی است. جهت گیری جنسی به الگوهای جذب دیگران اشاره دارد و شامل جاذبه های فیزیکی، عاطفی، جنسی و عاشقانه می شود. مانند هویت جنسیتی، گرایش جنسی نوجوانان معمولاً در هر سه مرحله از نوجوانی تکامل می یابد. در این بخش ما این جنبه های بسیاری از تمایلات جنسی نوجوانان را بررسی می کنیم. هدف ما به سادگی توصیف این روند توسعه است.


رشد اجتماعی نوجوانان

رشد اجتماعی و عاطفی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. هم تنظیم عاطفی (کنترل عواطف) و هم بیان عاطفی (ارتباط مؤثر در مورد احساسات) اجزای ضروری برای روابط بین فردی موفق و پربار هستند. علاوه بر این، رشد شناختی پیشرفته کیفیت روابط بین فردی را افزایش می دهد، زیرا جوانان را قادر می سازد تا خواسته ها، نیازها، احساسات و انگیزه های دیگران را بهتر درک کنند. بنابراین، جای تعجب نیست که همانطور که افکار، عواطف و هویت جوانان در دوران نوجوانی پیچیده تر می شود، روابط اجتماعی آنها نیز پیچیده تر می شود.

نوجوانان شروع به ایجاد انواع مختلفی از روابط خواهند کرد و بسیاری از روابط آنها عمیق تر و از نظر عاطفی صمیمی تر می شود. در دوران جوانی کودکان، حوزه اجتماعی آنها شامل خانواده، چند دوست، یک زوج معلم و شاید یک مربی یا مربی بزرگسال دیگر بود. اما در دوران نوجوانی، شبکه‌های اجتماعی نوجوانان به شدت گسترش می‌یابد و افراد بیشتری را شامل می‌شود و انواع مختلفی از روابط را شامل می‌شود. بنابراین رشد اجتماعی نوجوانان مستلزم تغییر شگرف در کمیت و کیفیت روابط اجتماعی است.

کودکان کوچکتر اغلب از کلمه “دوست” برای اشاره به هر کودک دیگری که اتفاقاً می شناسند استفاده می کنند. با این حال، هنگامی که کودکان بالغ می شوند و نوجوان می شوند، شروع به تمایز دوستان از آشنایان می کنند، که نشان دهنده درک بالغ تر از روش های کیفی متفاوت برای شناخت شخص دیگر است. به همین ترتیب، جوانان ظرفیت ایجاد روابط نزدیک تر و صمیمانه تر با دیگران را توسعه می دهند. آنها همچنین شروع به ایجاد وابستگی های عاشقانه می کنند. و با افزایش میل به یک رابطه عاشقانه، جوانان ممکن است تمایلات جنسی و هویت جنسی خود را زیر سوال ببرند .

جوانان همچنین باید یاد بگیرند که بین روابط متعددی که برای زمان، انرژی و توجه آنها رقابت می کند، تعادل برقرار کنند. به جای اینکه فقط یک معلم و مربی مانند دوره ابتدایی وجود داشته باشد، اکنون چندین معلم و چندین مربی وجود دارد که هر کدام با الزامات و اولویت های متفاوتی روبرو هستند. تحصیلات عالی و اشتغال پرسود نیز نیازمند مهارت‌های اجتماعی پیچیده‌تر مانند توانایی ایجاد روابط همکاری با همکلاسی‌ها به منظور تکمیل پروژه‌ها یا تکالیف گروهی است. یادگیری تعامل با رئیس خود به شیوه ای مناسب و محترمانه؛ یا کار در کنار مجموعه متنوعی از همکاران در یک فضای تیمی.

فن‌آوری‌های ارتباطی جدید، جوانان را قادر می‌سازد تا پیوندهای اجتماعی را به روش‌های کاملاً متفاوتی ایجاد کنند و حفظ کنند: به عنوان مثال، ایمیل، اتاق‌های گفتگو، تلفن‌های همراه با پیامک، شبکه‌های اجتماعی آنلاین مانند Facebook® و Twitter™، ارتباطات ویدیویی مانند Skype®، و بازی آنلاین. این فناوری‌ها اندازه و پیچیدگی شبکه‌های اجتماعی را به‌طور چشمگیری افزایش داده‌اند: 1) تغییر نحوه ارتباط جوانان با یکدیگر، 2) افزایش زمان صرف شده برای ارتباط با یکدیگر و 3) بازتعریف معنای “یک” بودن دوست.” در واقع، داشتن یک دوستی “مجازی” بدون داشتن تماس شخصی مستقیم و رو در رو کاملاً ممکن است. والدین اغلب از این ابزارهای بسیار متفاوت برای معاشرت و ارتباط با دیگران شگفت زده و گیج می شوند

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا