تغذیه

مواد غذایی مفید برای برطرف کردن سیاهی دور چشم

مثبت زندگی: پوست زیر چشم از ظریف‌ترین بخش‌های بدن است که گاهی اوقات به سبب برخی دلایل دچار تیرگی یا حالت پف‌آلود می‌شود. همه‌ ما با این مشکل در بعضی از لحظات زندگی‌مان مواجه شده‌ایم؛ اما برای برخی افراد این مشکل می‌تواند طولانی‌مدت باشد و مقابله با آن بسیار خسته‌کننده.

علت سیاهی دور چشم

کمبود خواب، استرس، آلرژی‌های غذایی، مشکلات تیروئیدی، کمبودهای ویتامینی، کم‌آبی بدن، عوامل ژنتیکی، مصرف کافئین و الکل، بعضی از علل رایج تیرگی‌های زیر چشم هستند.

راه حل

مطمئناً، کمی کانسیلر می‌تواند روی آن را بپوشاند اما این یک راه‌حل موقت است، برای درمان این تیرگی‌های ناخوشایند بهتر است به دنبال درمان‌های اساسی و اصولی‌تری باشید.

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای این مسئله تغییر رژیم غذایی به سمت مصرف مواد غذایی مناسب برای مقابله با آن است. فقط چند تغییر کوچک در لیست خریدتان شما را از شر این دایره‌های سیاه‌رنگ خلاص می‌کند. در اینجا چند ماده‌ی غذایی که می‌توانند به طور طبیعی شما را از شر حلقه‌های زیر چشمتان خلاص کنند، معرفی کرده‌ایم.

غذاهای غنی از آهن و ویتامین B12

یکی از کمبودهای رایج مواد مغذی در بدن به ویژه در زنان، کمبود آهن است. از آنجایی که اکسیداسیون ضعیف در بافت‌های بدن، به دلیل سطوح نامناسب آهن و B12، سبب خونریزی و ایجاد لخته در عروق می‌شود، تیره شدن زیر چشم‌ها اغلب یکی از اولین علائم کمبود آهن و B12 است.

رژیم غذایی غنی از سبزیجات برگ‌دار، گوشت‌های قرمز کم‌چرب، ماهی، مرغ و غلات غنی‌شده با آهن مخصوصاً برای کسانی که آهن و B12 کمی دارند و مبتلا به کم‌خونی هستند، مفید است.

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه‌ سوسیس بندری خانگی به سبک ساندویچی‌های مشهور

چای سبز

محققان دریافته‌اند که چای سبز محرک بسیار خوبی برای گردش خون است. این چای گیاهی علاوه بر رفع حلقه‌های تیره رنگ و ناخوشایند اطراف چشم، می‌تواند موجب بهبود عملکرد رگ‌های خونی شود و از آنجا که رگ‌های خونی، مسئول انتقال خون در سراسر بدن هستند این امر می‌تواند به طور بالقوه خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی و حمله قلبی را کاهش دهد.

به غیر از نوشیدن چای سبز، راه دیگری که می‌تواند بدین منظور مفید باشد این است که این چای را مانند یک کمپرس سرد روی چشمانتان قرار دهید. این کار به لطف خواص ضدالتهابی و تحریک‌کنندگی گردش خون چای سبز می‌تواند به کاهش پف چشم‌ها کمک کند.

به غیر از نوشیدن چای سبز، راه دیگری که می‌تواند بدین منظور مفید باشد این است که این چای را مانند یک کمپرس سرد روی چشمانتان قرار دهید. این کار به لطف خواص ضدالتهابی و تحریک‌کنندگی گردش خون چای سبز می‌تواند به کاهش پف چشم‌ها کمک کند

منابع غذایی ویتامین K

ویتامین K یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین عناصر انعقاد خون است، به همین دلیل غذاهای غنی از آن می‌تواند کمکی برای حل مشکل حلقه‌ی تیره رنگ اطراف چشم شما باشد و همین موجب شده است که از آن در ساخت بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های آرایشی تولید شده در بازار استفاده شود.

خوبی این ویتامین این است که به راحتی می‌توان آن را از مواد غذایی در دسترسمان تأمین کرد. توت فرنگی، سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، جگر، کلم بروکسل، هویج‌ها و کلم بروکلی منبع خوبی از این ویتامین هستند.

سیب زمینی

سیب زمینی انواع مختلفی دارد و با آن غذاهای بسیار متنوع و خوشمزه‌ای می‌توان درست کرد؛ اما به جز این باید بدانید که سیب‌زمینی نیز می‌تواند به عنوان یک درمان فوق‌العاده برای حلقه‌های تیره رنگ اطراف چشمتان استفاده شود.

این نوشته را از دست ندهید  کارهایی که افراد با اعتماد به نفس پایین در شبکه‌ های اجتماعی انجام می‌دهند!

سیب زمینی هنگامی که برش داده می‌شود و روی چشم قرار می‌گیرد آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C را به پوست اطراف چشم انتقال می‌دهد. از آنجایی که سیب زمینی خنکی را خیلی خوب نگه می‌دارد شما می‌توانید چند دقیقه قبل از قرار دادن بر روی چشمتان آن را در فریزر خنک کنید. این کار می‌تواند به کاهش التهاب رگ‌های خونی زیر چشم‌ها کمک کرده و موجب کاهش تورم و روشن شدن آن ناحیه شود.

خیار

گذاشتن خیار روی چشم‌ها به عنوان یک روش محبوب و سریع برای خنک کردن و رفع خستگی چشم‌ها شناخته شده است؛ اما آیا می‌دانید که فواید این میوه – سبزی بسیار بیشتر از این درمان فوری است؟

مؤسسه ملی سلامت می‌گوید خیار به دلیل غنی بودن از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ایزوسکوپارین، کوکوربیتاسین، ویتکسین و اورینتین دارای مزایای بهداشتی بسیار زیادی است. علاوه بر این خیار غنی از ویتامین‌های C و K است که به تخلیه‌ی مایع انباشته شده در زیر چشم کمک مؤثری می‌کند.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، چند برش خیار را در یخچال بگذارید تا خنک شود و هر وقت به آن نیاز داشتید، از آن‌ها بهره ببرید. استفاده از این روش حداقل 10 دقیقه در روز می‌تواند نتایج معجزه‌آسایی را برایتان به ارمغان بیاورد.

علاوه بر این، خیار به دلیل این که دارای مقدار زیادی آب است، به رفع سیاهی زیر چشم‌ها کمک می‌کند زیرا با آب رسانی پوست یکی از دلایل تیرگی زیر چشم، یعنی دهیدراته بودن بدن، رفع می‌شود.

هندوانه

هندوانه حاوی مقدار زیادی آب (تقریباً 92٪) است که به متعادل سازی نسبت آب در بدنتان کمک می‌کند. این میوه همچنین حاوی بتاکاروتن، لیکوپن، فیبر، ویتامین B1، ویتامین B6، ویتامین C، پتاسیم و منیزیم است که از سلامت چشم‌های ما محافظت می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  بیماری آلزایمر؛ کابوس قرن یا هدیه خداوند

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که به محافظت از رگ‌های خونی نازک زیر چشم و تقویت بیشتر گردش خون کمک می‌کند. گوجه فرنگی همچنین غنی از لیکوپن، لوتئین، بتاکاروتن، کوئرستین و ویتامین C است که برای حفظ سلامت پوست کاملاً شناخته شده‌اند.

کنجد

کنجد به عنوان یک ماده‌ی غذایی جادویی در نظر گرفته می‌شود؛ می‌دانید چرا؟ این دانه‌های روغنی غنی از ویتامین E هستند که به کاهش تشکیل دایره‌های تیره رنگ اطراف چشم کمک می‌کند. علاوه بر این، کنجد با تغذیه‌ی چشم‌ها و هر آنچه به آن مربوط است، باعث رفع این حلقه‌های تیره رنگ می‌شود.

آووکادو

پف زیر چشم شما ممکن است ناشی از کم آبی بدنتان باشد. دهیدراته بودن بدن می‌تواند توسط چندین عامل، از جمله آب و هوا، استرس، شرایط بهداشتی و یا حتی مصرف آب ناکافی ایجاد شود. به گفته متخصصان، آووکادو می‌تواند یکی از بهترین روش‌های آب‌رسانی به پوست باشد.

شما می‌توانید آووکادو را به انواع روش‌های خوشمزه مصرف کنید، و یا حتی از آن در تهیه‌ی ماسک‌های جوان‌کننده استفاده کنید. آووکادو می‌تواند به رطوبت رسانی و کشسانی طبیعی پوست شما کمک کند و همچنین موجب تحریک گردش خون در ناحیه زیر چشمتان شود.

برای تهیه‌ی یک ماسک آرایشی ساده

یک میوه رسیده‌ی آووکادو را با نصف فنجان جو و 2 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. این ترکیب را روی پوستتان بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس آن را بشویید و از پاک کننده و مرطوب کننده به طور معمول استفاده کنید.

با مصرف مواد غذایی فوق، می‌توانید از شر حلقه‌های تیره رنگ اطراف چشمتان خلاص شوید؛ اما، به شرط این که این مواد غذایی را به صورت مرتب و منظم مصرف کنید و از عواملی که موجب این مشکل می‌شود دوری کنید. به این ترتیب بعد از مدتی متوجه تغییرات مثبتی خواهید شد.

این نوشته را از دست ندهید  ۲۰ خوراکی‌ که رژیم لاغری‌تان را نابود می‌کند
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا