آخرین نوشته هارفتار

مهارت تاب آوری هیجانی

مهارت تاب آوری هیجانی تا حد زیادی یک موضوع نگرش و باور است. نحوه تفکر افراد در مورد خود و روابط خود با دیگران و جهان، پایه ای را تشکیل می دهد که مهارت تاب آوری هیجانی بر آن می نشیند. نگرش های منفی و شکست گرایانه نسبت به خود و دیگران، مدیریت موفقیت آمیز احساسات را برای شما دشوارتر می کند. از سوی دیگر، نگرش‌های مثبت و توانمند، تاب‌آوری عاطفی را ماهیت دوم جلوه می‌دهند.

افراد با مهارت تاب آور هیجانی تمایل دارند ویژگی های مثبت زیر را نشان دهند:

خوشبختی
کنترل
خوش بینی
ذهن آگاهی و جریان
سرسختی
ارتباط
روابط
شفقت و همدلی

مهارت تاب آوری هیجانی : شادی

شادی برای بسیاری از مردم دست نیافتنی است. هر خواسته ای، پس از ارضای، خواسته های جدیدی را در یک پیشرفت بی پایان به دنیا می آورد. هر چه بیشتر این ایده را بپذیریم که وقتی به اندازه کافی دارایی مناسب داشته باشیم خوشحال خواهیم شد، بیشتر گرفتار می شویم.

ما نسبت به افرادی که بیشتر از ما دارند حسادت می‌کنیم و برای پرداخت هزینه‌هایی با اعتباری که توان مالی آن را نداریم، در معرض خطر ورشکستگی قرار می‌گیریم. هر چه بیشتر آرزو کنیم، کمتر شاد هستیم.

واقعیت هایی درباره شادی

دارایی ها مردم را خوشحال نمی کند، مگر زمانی که به اندازه کافی برای خرید وسایل ضروری غذا، پوشاک و سرپناه وجود نداشته باشد. مطالعاتی که رابطه بین درآمد خانواده و شادی را مورد بررسی قرار می دهد نشان می دهد که پول تنها زمانی با شادی مرتبط است که واقعاً به اندازه کافی نباشد و محرومیت واقعی رخ دهد.

هیچ رابطه‌ای بین پول و شادی برای هیچ خانواده‌ای که بالاتر از دستمزد فقر زندگی می‌کند سنجیده نشده است، و این نشان می‌دهد که زمانی که نیازهای اساسی برطرف شود، شادی بیشتر را نمی‌توان به هر قیمتی خرید. در نتیجه این نوع یافته‌ها، محققان اکنون شادی را کمتر به شرایط واقعی افراد و بیشتر به نحوه واکنش افراد به شرایط خود وابسته می‌دانند.

خوشبختی شما به این بستگی ندارد که ماشین مناسب را رانندگی کنید، در محله مناسب زندگی کنید یا جدیدترین لباس ها را بپوشید. در عوض، میزان خوشحالی شما بستگی به نحوه برخورد شما با زندگی و افراد اطرافتان دارد. رضایت واقعی به دست آوردن آنچه می خواهید نیست، بلکه به این است که آنچه را دارید بخواهید. یاد بگیرید که به آنچه دارید راضی باشید، راه واقعی خوشبختی است.

ویژگی های افراد شاد

برای اینکه یاد بگیریم چگونه از زندگی خود راضی باشیم، باید بفهمیم که چه چیزی باعث می‌شود که برخی افراد به طور کلی شادتر از دیگران باشند. محققان چهار ویژگی درونی یافته‌اند که افراد را مستعد می‌کند تا نگرش‌های مثبتی داشته باشند و بیشتر اوقات راضی یا شاد باشند. این صفات عبارتند از:

اعتماد به نفس

افراد شاد به ارزش خود به عنوان انسان احترام می گذارند و به خود اعتماد دارند. وقتی شرایط سخت می‌شود، افرادی که احساس ارزشمندی قوی دارند و به شایستگی خود ایمان دارند، همان افرادی هستند که تا گذراندن دوران سخت ادامه می‌دهند.

کنترل شخصی

افراد شاد معتقدند که بر آنچه برایشان اتفاق می افتد کنترل دارند. آنها تمایل دارند بر این باورند که به جای اینکه قربانی منفعل سرنوشت باشند، به طور فعال سرنوشت خود را در دست دارند.

این نوشته را از دست ندهید  چرا دروغ می‌گوییم؟ ۷ دلیل عمده دروغ گفتن

خوش بینی

افراد شاد انسان های امیدواری هستند. آنها انتظار دارند وقتی چیزی جدید را امتحان می کنند، شانس مناسبی برای موفقیت داشته باشند. آنها لیوان ضرب المثل زندگی را نیمه پر می بینند تا نیمه خالی.


برون گرایی.

افراد شاد معمولاً اهل معاشرت و اجتماعی هستند. آنها اغلب از بودن در کنار دیگران لذت می برند تا یک کار طاقت فرسا.
حتی در سنین پیری، افراد شاد تمایل دارند که شاد و سرشار از شادی زنده باشند – “لذت زندگی”. افرادی که خود را دوست دارند مطمئن هستند که دیگران نیز آنها را دوست خواهند داشت. آنها دوستانی دارند و در فعالیت های اجتماعی با ارزش شرکت می کنند که از طریق آن محبت و حمایت اجتماعی را تجربه می کنند.

حمایت اجتماعی به نوبه خود حس عزت نفس افراد شاد را در دایره ای از سلامتی تقویت می کند. حمایت اجتماعی بخش مهمی از پایه و اساس حمایت از احساس رفاه و نگرش مثبت یک فرد شاد به زندگی است.

تبدیل شدن به یک فرد شادتر در نتیجه افزایش مهارت تاب آوری هیجانی

همه افراد برونگرا با عزت نفس بالا و دیدگاهی خوش بینانه به دنیا نمی آیند. برخی از افراد ذاتاً بدبین تر هستند، مستعد افسردگی هستند، به خوبی فکر نمی کنند و فعالیت های اجتماعی را بیشتر کار می دانند تا بازی. آیا چنین افراد بدبین می توانند با وجود طبیعتشان شاد باشند؟ پاسخ بله است.

راه پرورش شادی بیشتر به طرز فریبنده ای ساده است. وانمود کنید که اعتماد به نفس و خوش بین هستید. ممکن است فکر کنید که تظاهر به شادتر بودن احتمالاً نمی تواند کارساز باشد، اما در واقع، اگر نصف فرصت را به آن بدهید، واقعاً می تواند به شما کمک کند تا فردی شادتر شوید. یک حس بسیار واقعی وجود دارد که در آن شاد بودن یک عادت است.

شما می توانید عادت شاد بودن خود را با تمرین دوباره و دوباره تقویت کنید. هر چه احساس شادی و خوشبختی راحت‌تر و راحت‌تر می‌کنید، بدگویی کاهش می‌یابد و رفتارها و نگرش‌های شادی که انجام داده‌اید طبیعی‌تر به نظر می‌رسند.

همین امر در مورد تعامل شما با افراد دیگر نیز صدق می کند. وانمود کنید که بیشتر از آنچه هستید برونگرا هستید. لبخند. طوری رفتار کنید که انگار افرادی را که ملاقات می کنید دوست دارید، و احتمالاً متوجه خواهید شد که واقعاً بعضی از آنها را دوست دارید!

به عنوان یک امتیاز، ممکن است متوجه شوید که شروع به دوست داشتن خودتان کرده اید، احساس اعتماد به نفس بیشتری دارید و با دیگران راحت تر می شوید. این تغییرات می تواند به شما کمک کند تا در زندگی خود شادی بیشتری داشته باشید و به آینده خوش بینی بیشتری داشته باشید.

این نوشته را از دست ندهید  اشتباهات صبحگاهی که مانع پرانرژی بودن می‌شود

مهارت‌ تاب آوری هیجانی : خوش بینی

خوش بینی نامی است که به ویژگی شخصیتی افرادی که انتظار دارند اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد، نشان می دهد. نقطه مقابل خوش بینی، بدبینی است، یعنی باور به اتفاقات بد.

مزایای خوش بینی

شواهد علمی نسبتاً زیادی اکنون نشان می دهد که خوش بین بودن به سلامت روانی و جسمی کمک می کند. خوش بینی به چندین روش به بهبود سلامت کمک می کند.

کاهش احساس درماندگی

معمولاً در زمانی که افراد احساس می‌کنند از کنترل خارج می‌شوند، ایجاد می‌شود. خوش‌بینی به انگیزه افراد برای انجام اقدامات سازنده (کنترل اولیه) کمک می‌کند که در غیر این صورت آنها را اذیت نمی‌کردند.
ایجاد این باور که موقعیت‌های بد می‌توانند بهبود یابند، خوش‌بینی افراد را برمی‌انگیزد تا آن موقعیت‌های بد را تغییر دهند. مثلاً به رژیم‌های بهداشتی پایبند باشند و به دنبال توصیه‌های بهداشتی باشند، و همچنین مشکلات مشکلات زندگی را زودتر حل کنند، قبل از اینکه از کنترل خارج شوند. از بین بردن مشکلات در جوانه ها قبل از اینکه ریشه دوانده شوند. خوش بین ها در نهایت (به طور متوسط) مجبور می شوند مشکلات کمتری را در زندگی نسبت به بدبین ها حل کنند.

توانایی فرد را برای ایجاد روابط دوستانه و حمایتی

زیرا باعث می شود افراد فکر کنند که دیگران آنها را دوست خواهند داشت. داشتن دوستان و حمایت های اجتماعی به کاهش خطر ابتلا به بیماری، به ویژه عود اختلالات مزمن در افراد کمک می کند.
در نهایت، خوش بینی با تأثیر بر سیستم ایمنی بدن را در سطح فیزیکی تحت تأثیر قرار می دهد. افراد خوش بین نسبت به بدبین ها کمتر به بیماری های مسری مبتلا می شوند. افرادی که معمولاً بدبین هستند نسبت به افرادی که خوش بین هستند فعالیت ایمنی کمتری دارند. این بدون در نظر گرفتن سلامت جسمانی یا حالات عاطفی موقت صادق است.

مطالعه گرانت هاروارد

شیوه ای که دانشمندان فواید خوش بینی را آموخته اند، خود داستان جالبی است. در اواسط دهه 1930، بنیاد ویلیام تی گرانت تصمیم گرفت مجموعه ای از مردان سالم را در طول زندگی بزرگسالی خود مطالعه کند تا بداند چه عواملی موفقیت و سلامتی را تعیین می کند.

محققین شرکت کنندگان را از پنج کلاس سال اول دانشگاه هاروارد انتخاب کردند. در حالی که همه مردان از نظر جسمی مناسب و همچنین از نظر فکری و اجتماعی استعداد داشتند، از نظر ثروت با هم تفاوت داشتند، برخی از آنها متعلق به ثروتمندان و برخی از پیشینه های فقیر بودند. شرکت کنندگان در مطالعه هر پنج سال یکبار معاینه فیزیکی دریافت کردند و به صورت دوره ای با آنها مصاحبه شد و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه های متعددی را در مورد زندگی خود پر کنند.

نتایج این مطالعه شگفت انگیز بود. ثروت و امتیاز اولیه موفقیت زندگی و سلامت افراد مورد مطالعه را تقریباً آنطور که محققان اولیه فکر می کردند پیش بینی نمی کرد. چیزی که سوژه های موفق را از شکست ها جدا می کرد، میزان پختگی و خوش بینی آنها بود.

این نوشته را از دست ندهید  درمان جوش سرسفید با ۱۰ روشی که صورتتان را مثل آینه می‌کند

آزمودنی‌هایی که در سن 20 سالگی از راهبردهای مقابله‌ای «نابالغ» مانند کودک مانند انکار و سرزنش دیگران برای مشکلاتشان استفاده کرده بودند، در 60 سالگی بسیار بیشتر از افرادی که راهبردهای مقابله‌ای «پخته‌تر» بزرگسالان مانند شوخ طبعی را نشان می‌دادند، در معرض ابتلا به بیماری جدی بودند.

نوع دوستی، تأخیر در ارضای و تفکر آینده محور.

به طور مشابه، آزمودنی‌هایی که بر اساس مقاله‌هایی که در اواسط دهه 20 زندگی‌شان (در مدت کوتاهی پس از بازگشت از جنگ جهانی دوم) به پایان رساندند، خوش‌بین بودند، در کل بسیار سالم‌تر از افرادی بودند که مقالات اولیه آنها نگرش‌های بدبینانه‌تری را نشان می‌داد.

مردان بدبین زودتر از مردان خوش بین به بیماری های میانسالی مبتلا شدند و در سن چهل و پنج سالگی تفاوت کیفیت سلامت بسیار زیاد بود. در واقع، خوش‌بینی به‌عنوان عامل اصلی تعیین‌کننده سلامتی که از چهل و پنج سالگی شروع شد و تا بیست سال آینده ادامه یافت، برجسته شد.

ممکن است از چنین مطالعاتی به این نتیجه برسید که یاد گرفتن از روی عادت خوش بینانه ممکن است شانس شما را برای داشتن یک زندگی سالم تر افزایش دهد. در طول دهه آینده، زمانی که اکثر شرکت‌کنندگان در مطالعه به پایان عمر خود می‌رسند، امیدواریم محققان بتوانند بیاموزند که آیا خوش‌بینی عاملی برای زندگی طولانی‌تر و منجر به زندگی سالم‌تر است یا خیر.

خوشبین تر شدن، به عنوان مهارت تاب آوری هیجانی

بدبینی به همان اندازه که هر چیز دیگری یک عادت است. مانند هر عادت دیگری، اگر کسی بخواهد تلاش کند، می توان آن را تغییر داد. بهترین روش برای مقابله با بدبینی عادتی این است که یاد بگیرید چگونه افکار بدبینانه را به محض ظهور به چالش بکشید.

فرآیند اختلاف چند مرحله دارد:

ابتدا باید یاد بگیرید که تشخیص دهید کدام افکار افکار بدبینانه هستند. فرآیندی که نیاز به خودآگاهی دارد.

هنگامی که یک فکر بدبینانه را شناسایی کردید، باید آن را بررسی کنید تا ببینید آن فکر چقدر معقول است. از خود بپرسید: “آیا واقعا دلیل خوبی برای بدبینانه بودن این تفکر وجود دارد؟” اگر نه، می‌دانید که چگونه با این فکر مخالفت کنید.
سپس افکار مغرضانه یا اغراق آمیز (افکار بدبینانه بدون دلیل موجه) باید با افکار واقع بینانه تر اصلاح شوند.
برای نشان دادن این روند، تصور کنید که باید برای محل کار یا مدرسه سخنرانی کنید. علیرغم اینکه برای سخنرانی آماده می شوید، از این که در مقابل مردم صحبت کنید، عصبی می شوید. اگر بدبین باشید، احتمالاً باور خواهید کرد که هنگام صحبت کردن، چیز منفی رخ خواهد داد.

مردم از حرف های شما متنفر خواهند شد، به تحویل ضعیف شما خواهند خندید و زندگی شما تباه خواهد شد. اولین قدم در بحث، تشخیص بدبینانه بودن چنین فکری است. می توانید بگویید که این فکر بدبینانه است زیرا لحن بیش از حد منفی آن و فقدان شواهدی مبنی بر اینکه نتایج ترسناک واقعاً اتفاق می افتد. شما می توانید با تفکر واقع بینانه تر در مورد اینکه اگر سخنرانی شما به خوبی مورد استقبال قرار نگیرد، این فکر را مورد مناقشه قرار دهید.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۴ ترفند برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم

به احتمال زیاد، سخنرانی خوب پیش خواهد رفت. حتی اگر چند نفر از آنچه شما می گویید خوششان نیاید، بعید است که زندگی شما واقعاً خراب شود. چه کسی می داند؟ شاید مردم حتی سخنرانی شما را دوست داشته باشند. تمرکز بر روی احتمالات مثبت را انتخاب کنید و با قضاوت ها و احتمالات واقع بینانه با ترس های منفی خود مقابله کنید.

گرچه تمایل خوشبینانه برای نگاه کردن به جنبه های مثبت چیزها و انتظار اتفاقات خوب یک ویژگی کلی شخصیتی خوب است، اما در هر شرایطی خوش بینانه کورکورانه مناسب نیست.

بررسی چند مثال

ایده خوبی نیست که هنگام برنامه ریزی برای یک رویداد در فضای باز نسبت به آب و هوا خوش بین باشید زیرا علیرغم بهترین آرزوها برای آفتاب و آسمان آبی، ممکن است در عوض باران و طوفان ببارد. در چنین شرایطی، خوش بینی محتاطانه راهی است.

برای رویداد خود برنامه ریزی کنید، اما در صورت بارندگی یک “Plan B” نیز آماده داشته باشید. هنگام تصمیم گیری در مورد خوش بین بودن در مورد یک موقعیت خاص، هزینه شکست را در نظر بگیرید. اگر هزینه شکست زیاد است، باید مراقب باشید که کورکورانه خوش بین باشید که برنامه خوش بینانه شما به نتیجه خواهد رسید. از سوی دیگر، اگر هزینه شکست کم باشد، اتخاذ یک نگرش خوش بینانه سالم تر از یک نگرش بدبینانه است.

خوشبین بودن زمانی بیشترین معنا را دارد که:

در یک موقعیت موفقیت آمیز هستید، مانند فروش کالا، کار بر روی یک گزارش دشوار، یا رقابت در یک رویداد ورزشی

احساس غمگینی یا افسردگی می کنید یا نیاز به بهبود احساس خود دارید
با یک موقعیت طولانی مدت مواجه هستید که بر سلامت شما تأثیر می گذارد

محتاط بودن زمانی منطقی تر می شود که:

هدف شما مستلزم برنامه ریزی برای آینده ای پرمخاطره و نامطمئن است. برای مثال، اگر در یک مهمانی مشروبات الکلی زیاد مصرف کرده اید و به این فکر می کنید که خودتان را به خانه برسانید، ایده خوبی نیست که در مورد بازگشت ایمن به خانه خوش بین باشید.

شما در حال تلاش برای تشویق افراد دیگری هستید که آینده آنها تاریک به نظر می رسد. به عنوان مثال، اگر فرزند شما در این ترم سه درس از پنج درس کالج را رد می کند و در حال حاضر در مرحله آزمایشی تحصیلی است، پیشنهاد اینکه “همه چیز درست خواهد شد” نامناسب است.

در عوض، بهتر است واقع بینانه باشید و پیشنهاداتی در مورد اینکه فرزندتان چگونه می تواند برای آینده به بهترین شکل برنامه ریزی کند، از جمله آینده ای بدون دانشگاه ارائه دهید.

مشاوره با یک فرد افسرده یا مشکل

بهتر است ابتدا با همدلی رفتار کنید تا اینکه به آن‌ها پیشنهاد دهید که جنبه‌های مثبت را ببینند. برای مثال، نوجوانان دلشکسته باید بدانند که شما با احساسات آن‌ها همدردی می‌کنید و قبل از اینکه بتوانند به توصیه‌های شما گوش دهند، درک می‌کنید که در چه شرایطی قرار دارند.

منبع:

https://www.mentalhelp.net/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 2 =

دکمه بازگشت به بالا