آخرین نوشته هارفتار

مقدمه‌ای بر تاب آوری هیجانی

مجموعه مهارت‌ها، ویژگی‌ها، عادات و دیدگاه‌هایی که باعث می‌شود در مواجهه با استرس حداکثر انعطاف‌پذیری و شادابی را داشته باشیم، اغلب به عنوان تاب آوری هیجانی یاد میشود که در ادامه بررسی میکنیم.


چرا آشنایی با تاب آوری هیجانی ضروری است؟

تاثیرات روانی

استرس یک واقعیت زندگی مدرن است – ظاهراً در همه جا و همیشه. منابع استرس بسیار زیادی وجود دارد: مراقبت از کودکان، افراد ناتوان و والدین سالخورده، نگه داشتن شغل و وقت گذاشتن برای یک زندگی اجتماعی، همه منابع روزمره استرس هستند. به این استرس‌های روزمره، رویدادهای خارق‌العاده‌ای مانند مرگ، بیماری‌های جدی، بلایای طبیعی و تحولات اجتماعی اضافه می‌شود که اغلب به‌طور تصادفی و بدون هشدار رخ می‌دهند. ناامید شدن از تعداد زیادی فشاری که در هر روز شما را تحت فشار قرار می دهد آسان است. با گذشت زمان، اثرات تجمعی عوامل استرس زای متعدد، کوچک و بزرگ، می توانند قبل از اینکه فرصتی برای شروع کار داشته باشید، شما را فرسوده کنند.

تاثیرات جسمی


همچنین می تواند بر دفاع شما غلبه کند، علیرغم اینکه بهترین تلاش را برای مقابله با آن انجام می دهید. در کوتاه مدت، ممکن است اعصاب خود را از دست بدهید، فشار خون شما افزایش یابد، و حتی ممکن است احساس بیماری در معده خود داشته باشید. در درازمدت، ماهیت تجمعی استرس می‌تواند شما را تا مدت‌ها پس از سپری شدن رویدادهای استرس‌زا فردی در خطر نگه دارد و حتی می‌تواند به مشکلات پزشکی کمک کند. به عنوان مثال، به نظر می رسد که احساسات استرس زا حل نشده و طولانی خشم، خصومت و پرخاشگری باعث ایجاد بیماری قلبی و تصلب شرایین (سخت شدن رگ ها) می شود.

این نوشته را از دست ندهید  موفقیت اتفاقی نیست
تاب آوری هیجانی

تعریف تاب آوری هیجانی

ارتجاعی بودن به این معناست که پس از تغییر شکل، بتوانید به شکل خود بازگردید. از نظر عاطفی انعطاف پذیر بودن به این معنی است که پس از تحمل زمان های سخت و پر استرس در زندگی، بتوانیم از نظر عاطفی بازگردیم. افراد تحت استرس سیل احساسات منفی قدرتمندی را تجربه می کنند که ممکن است شامل خشم، اضطراب و افسردگی باشد. برخی از افراد مدت ها پس از گذراندن رویدادهای استرس زا که باعث آن شده اند، در دام این احساسات منفی می مانند. از سوی دیگر، افراد انعطاف پذیر عاطفی، به سرعت می توانند به حالت عاطفی عادی خود بازگردند.

نگرش انعطاف پذیر

چگونه این کار را انجام می دهند؟ چه چیزی در افراد تاب آور عاطفی وجود دارد که آنها را در مدیریت استرس نسبت به افراد غیر تاب آور موثرتر می کند؟ به نظر می‌رسد تفاوت کلیدی بین گروه‌ها این است که افراد از نظر عاطفی تاب‌آور مجموعه‌ای از نگرش‌ها در مورد خودشان و نقششان در جهان دارند که به آنها انگیزه می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا کارآمدتر و مؤثرتر از همسالان غیر تاب‌آورشان کنار بیایند.

افراد انعطاف پذیر از نظر عاطفی تمایل دارند:

  • انتظارات و اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی داشته باشید.
  • قضاوت خوب و مهارت های حل مسئله نشان دهید.
  • پیگیر و مصمم باشید.
  • مسئولیت پذیر و متفکر باشید تا تکانشی.
  • ارتباط موثری با مهارت های افراد خوب باشید.
  • از تجربیات گذشته درس بگیرید تا اشتباهات را تکرار نکنید.
  • نسبت به دیگران همدل باشید (به احساس دیگران در اطرافشان اهمیت دهید).
  • وجدان اجتماعی داشته باشید، (به فکر رفاه دیگران باشید).
  • احساس خوبی نسبت به خود به عنوان یک شخص دارند.
  • احساس کنید که کنترل زندگی خود را در دست دارند.
  • به جای بدبین بودن، خوش بین باشید.
این نوشته را از دست ندهید  تأثیر گرما بر خلق و خو؛ آیا گرمای هوا افراد را پرخاشگر می‌کند؟

نگرش انعطاف پذیر چه کمکی می‌کند؟

این باورهای خاص که مشخصه افراد تاب‌آور است به آنها کمک می‌کند تا دیدگاه درستی داشته باشند و مدت‌ها پس از اینکه افراد کمتر انعطاف‌پذیر دچار تضعیف و تسلیم شدند، در تلاش‌های مقابله‌ای پافشاری کنند. برای اینکه بتوانید فردی انعطاف پذیرتر شوید، باید روی پرورش این باورها و نگرش ها برای زندگی خود کار کنید.

در پایان

در مقالات بعدی در مورد چگونگی ایجاد این نگرش‌های اصلی در حمایت از تاب‌آوری بیشتر صحبت خواهیم کرد.

منبع

https://www.mentalhelp.net/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا