آخرین نوشته هاروان

چگونه با عدم قطعیت در دوران کرونا بسازیم؟

در دوران قرنطینه، بسیاری از مردم در میان همه گیری با عدم اطمینان در مورد آنچه در آینده رخ خواهد داد، دست و پنجه نرم می کردند. به همین منظور در این مقاله راهکارهایی برای مقابله با عدم قطعیت به شما معرفی می‌کنیم:

افراد هنگام شنا از برخورد با کوسه بیشتر نگران هستند تا هنگام رانندگی در زمانی که مست هستند. زیرا احساس می‌کنند کنترل کمتری بر وضعیت دارند.

آندریا رابرتز، دانشمند تحقیقاتی ارشد در دپارتمان بهداشت محیطی در دانشگاه هاروارد

راه‌هایی برای مقابله با عدم قطعیت

به جای چیزهایی که نمی توانید، روی چیزهایی تمرکز کنید که می توانید کنترل کنید.

ممکن است نتوانید همه‌گیری کووید-19 را متوقف کنید، اما می‌توانید برای محافظت بهتر از خود اقدام کنید. مقالات زیر در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

ساده کردن، ساده کردن، ساده کردن.

به این فکر کنید که چه چیزی می‌تواند وضعیت قرمز را به تعویق بیاندازد، کاهش دهد یا حتی حذف کند. از کجا می‌توانیم کارها را برای خود ساده‌تر یا ساده‌تر کنیم؟ چگونه می‌توانیم زمان، استراحت یا صرفاً مهلتی را که حتی با یک تصمیم کمتر به دست می‌آید به خودمان هدیه دهیم؟

محدودیت های سالم را تعیین کنید

زمانی که با عدم قطعیت روبرو هستید، طبیعی است که بخواهید به دنبال اطلاعات باشید. این به ما امکان می دهد یک موقعیت را ارزیابی کنیم و انتخاب کنیم. اما فکر کردن بی‌پایان به چیزی، صرف زمان زیاد آنلاین برای جستجوی اطلاعات، (به‌رغم این واقعیت که شما را مضطرب می‌کند و باعث ماندن بی‌وقفه‌ی شما در رسانه‌های اجتماعی می‌شود، سودی ندارد.

برای انجام هرکاری مدت زمان مخصوص و محدودیت‌هایی را در نظر بگیرید

برای مقابله با عدم قطعیت نیاز است از برونده‌های ذهنی خود کم کنید. با انجام این کار حتی اگر کارهای خود را به پایان نرسانید، خیالتان راحت خواهد بود که در آن حدی که تعیین کردید برای آن وقت گذاشتید و تمام تلاش خود را برای آن انجام داده‌اید.

عدم قطعیت را بپذیرید

عدم قطعیت به این معناست که ما در حال حاضر به اندازه کافی نمی‌دانیم. می‌توانیم به خود یادآوری کنیم که عدم اطمینان می‌تواند کاتالیزوری برای تغییرات مثبت باشد.عناصر بسیاری از همه‌گیری، و به طور کلی زندگی ما، نامشخص و خارج از کنترل ما هستند. “پذیرش عدم اطمینان بخش کلیدی مقابله است.

آرچانا باسو، روانشناس در بیمارستان عمومی ماساچوست وابسته به هاروارد و دانشمند محقق در T.H

روی افزایش هوش هیجانی خود کار کنید

همانطور که با عدم اطمینان مواجه می شویم، مغز ما را به واکنش بیش از حد سوق می دهد. افراد موفق می توانند این مکانیسم را نادیده بگیرند و تفکر خود را در جهتی منطقی تغییر دهند. این به هوش هیجانی (EQ) نیاز دارد.

این نوشته را از دست ندهید  آیا من در یک رابطه اشتباه هستم؟‌ ۱۳ نشانه مهم

برای تقویت EQ خود، باید در مقابله با عدم قطعیت تصمیمات درستی بگیرید، حتی زمانی که مغزتان با این مشکل مبارزه می کند. آنچه در زیر می آید یازده مورد از بهترین استراتژی‌هایی است که افراد با هوش هیجانی بالا در این لحظات استفاده می کنند.

سیستم لیمبیک خود را آرام می کنند

سیستم لیمبیک برای مقابله با عدم قطعیت با واکنش ترس پاسخ می‌دهد و ترس مانع از تصمیم گیری خوب می‌شود. افرادی که در مقابله با عدم اطمینان مهارت دارند، مراقب این ترس هستند و به محض اینکه شروع به ظهور کرد، آن را تشخیص می دهند.

هنگامی که آنها از ترس آگاه می شوند، تمام افکار غیرمنطقی را که سعی در تشدید آن دارند به عنوان ترس‌های غیرمنطقی برچسب‌گذاری می کنند و ترس فروکش می‌کند. سپس آن‌ها می توانند دقیق‌تر و منطقی‌تر روی اطلاعاتی که باید ادامه دهند تمرکز کنند. در طول این فرآیند، آنها به خود یادآوری می‌کنند که بخش ابتدایی مغزشان در تلاش است کنترل را به دست بگیرد و بخش منطقی باید مسئول آن باشد.

مثبت می‌مانند

افکار مثبت با متمرکز کردن تمرکز مغز بر چیزی که بدون استرس است، ترس و تفکر غیرمنطقی را آرام می کند. وقتی به خاطر یک تصمیم سخت استرس دارید و ذهنتان مملو از افکار منفی است، این می تواند یک چالش باشد.

در این لحظات، به روز خود فکر کنید و یک اتفاق مثبت را هرچند کوچک، شناسایی کنید. اگر نمی توانید به چیزی از روز فعلی فکر کنید، به روز یا روزهای قبل یا حتی هفته قبل فکر کنید.

آنچه را که می دانند و آنچه را که نمی دانند، می‌دانند

وقتی عدم اطمینان تصمیم گیری را دشوار می کند، به راحتی می توان احساس کرد که همه چیز نامطمئن است، اما به ندرت اینطور نیست. افرادی که در مدیریت بلاتکلیفی برتری دارند، با بررسی چیزهایی که می‌دانند و نمی‌دانند شروع می‌کنند و برای هر کدام یک فاکتور مهم قائل می‌شوند. آن‌ها تمام حقایقی را که در اختیار دارند جمع‌آوری می‌کنند و بهترین تلاش خود را برای تهیه فهرستی از چیزهایی که نمی‌دانند، به کار می‌گیرند، برای مثال، ارز یک کشور قرار است چه کاری انجام دهد یا یک رقیب از چه استراتژی استفاده می‌کند. آنها در واقع سعی می کنند تا حد امکان بسیاری از این چیزها را شناسایی کنند زیرا این کار قدرت آنها را می گیرد.

این نوشته را از دست ندهید  بیماری پارکینسون چیست و نشانه‌های اولیه که می‌گوید پارکینسون دارید

آنها چیزی را که نمی توانند کنترل کنند در آغوش می گیرند

افرادی با هوش هیجانی بالا در دنیای واقعی زندگی می‌کنند. آنها هیچ موقعیتی را بهتر یا بدتر از آنچه هست ترسیم نمی‌کنند و واقعیت ها را برای آنچه هستند تجزیه و تحلیل می‌کنند. نترسید که قدم بردارید و بگویید: «این چیزی است که ما نمی دانیم، اما بر اساس آنچه می دانیم به جلو می رویم. ما ممکن است اشتباه کنیم، اما این خیلی بهتر از ایستادن است.

آنها فقط روی چیزهایی تمرکز می کنند که مهم هستند

برخی از تصمیمات می توانند باعث ایجاد یا شکست شرکت شما شوند. بیشتر آنها چندان مهم نیستند. افرادی که در مقابله با عدم قطعیت بهترین هستند، وقت خود را برای گیر کردن در تصمیماتی تلف نمی کنند که بزرگترین خطر آن در مقابل همکارانشان احمقانه به نظر می رسد. وقتی نوبت به آن می‌رسد، تقریباً هر تصمیمی حداقل دارای یک عامل کوچک عدم اطمینان است – این بخشی اجتناب‌ناپذیر از انجام تجارت است. با این حال، یادگیری درست تعادل بین تصمیمات زیادی که در بشقاب خود دارید، به شما این امکان را می دهد که انرژی خود را روی چیزهای مهم متمرکز کنید و انتخاب های آگاهانه تری داشته باشید. همچنین فشار و حواس پرتی غیر ضروری ناشی از انبوهی از نگرانی های کوچک را از بین می برد.

آنها به دنبال کمال نیستند

افراد باهوش عاطفی کمال را هدف خود قرار نمی دهند. زیرا آنها می دانند که در یک موقعیت نامشخص چیزی به نام یک تصمیم کامل وجود ندارد. در مورد آن فکر کنید: انسان ها، بنا به ذات ما، خطاپذیر هستند. زمانی که کمال هدف شما باشد، همیشه با یک حس آزاردهنده شکست مواجه می شوید و در نهایت به جای لذت بردن از آنچه توانستید به دست آورید، وقت خود را صرف افسوس خوردن برای کارهایی می کنید که نتوانسته اید به انجام برسانید و کارهایی که باید به گونه ای دیگر انجام می دادید.

آنها روی مشکلات تمرکز نمی کنند

جایی که توجه خود را متمرکز می کنید وضعیت عاطفی شما را تعیین می کند. وقتی روی مشکلاتی که با آن روبرو هستید تثبیت می‌شوید، احساسات منفی و استرس را ایجاد کرده و طولانی‌تر می‌کنید، که مانع عملکرد می‌شود. وقتی روی اقداماتی برای بهتر کردن خود و شرایطتان تمرکز می کنید، یک حس کارآمدی شخصی ایجاد می کنید که احساسات مثبت ایجاد می کند و عملکرد را بهبود می بخشد. افراد باهوش عاطفی به خود اجازه نمی دهند که درگیر ابهاماتی که با آن روبرو هستند شوند. در عوض، آنها تمام توجه و تلاش خود را بر روی آنچه می توانند انجام دهند، با وجود عدم اطمینان، برای بهبود وضعیت خود متمرکز می کنند.

این نوشته را از دست ندهید  رفع شلی بازو؛ چند ورزش آسان

آنها می دانند که چه زمانی به قلب خود اعتماد کنند

اجداد ما برای بقا به غریزه درونی خود تکیه می کردند. از آنجایی که اکثر ما هر روز با تصمیمات مرگ یا زندگی روبرو نمی شویم، باید یاد بگیریم که چگونه از این غریزه به نفع خود استفاده کنیم. افرادی که به طور موفقیت آمیزی با عدم قطعیت کنار می آیند، قدرت غرایز درونی خود را می شناسند و آن را در آغوش می گیرند، و برای انجام موفقیت آمیز این کار بر برخی از استراتژی های آزمایش شده و واقعی تکیه می کنند:

۱.آنها فیلترهای خود را تشخیص می دهند.

آنها قادرند تشخیص دهند که چه زمانی بیش از حد تحت تأثیر مفروضات و عواطف خود یا نظر شخص دیگری قرار می گیرند. توانایی آنها در فیلتر کردن احساساتی که از شهودشان نشأت نمی‌گیرد به آنها کمک می‌کند تا روی آنچه هست تمرکز کنند.

۲.آنها به شهود خود کمی فضا می دهند.

غرایز درونی را نمی توان مجبور کرد. شهود ما زمانی بهترین کار را انجام می دهد که به آن فشار نیاوریم تا راه حلی پیدا کنیم. آلبرت انیشتین می‌گوید بهترین ایده‌هایش را هنگام قایقرانی به دست آورده است و وقتی استیو جابز با مشکل سختی مواجه شد، برای پیاده‌روی به بیرون رفت.

۳.آنها سابقه کار را ایجاد می کنند.

افرادی که به خوبی با عدم اطمینان کنار می آیند برای تمرین شهود خود زمان می گذارند. آنها با گوش دادن به احساسات خود در مورد چیزهای کوچک شروع می کنند و می بینند که چگونه پیش می رود تا بدانند که آیا وقتی چیز بزرگی پیش می آید می توانند به آن اعتماد کنند یا خیر.

آنها برنامه های اضطراری دارند. . .

ماندن در بالای عدم قطعیت به همان اندازه که در مورد برنامه ریزی برای شکست است، به همان اندازه که در مورد امید به بهترین است. کارشناسان در رسیدگی به عدم قطعیت نمی ترسند اعتراف کنند که ممکن است اشتباه کنند، و این آنها را آزاد می کند تا قبل از اقدام، برنامه های احتیاطی دقیق، منطقی و شفاف تهیه کنند. افراد موفق می دانند که همیشه تصمیم درستی نمی گیرند. آنها می دانند چگونه اشتباهات را جذب و درک کنند تا بتوانند در آینده تصمیمات بهتری بگیرند. و هرگز اجازه نمی دهند که اشتباهات آنها را برای مدت طولانی از بین ببرد.

این نوشته را از دست ندهید  اندر فواید اهدای خون!

… آنها نمی پرسند “چه می‌شود اگر؟”

“چه می شود اگر؟” اظهارات آتش استرس و نگرانی را به آتش می اندازند، و زمانی که برنامه های احتیاطی خوبی داشته باشید، جایی برای آنها در تفکر شما وجود ندارد. همه چیز می‌تواند در میلیون‌ها جهت مختلف پیش برود، و هرچه زمان بیشتری را صرف نگرانی در مورد احتمالات کنید، زمان کمتری را صرف تمرکز بر انجام اقداماتی می‌کنید که شما را آرام می‌کند و استرس شما را تحت کنترل نگه می‌دارد. افراد موفق این را می دانند که “چه می شود اگر؟” فقط آنها را به مکانی می برد که نمی خواهند یا نیازی به رفتن به آنجا ندارند.

وقتی همه چیز شکست می خورد، نفس می‌کشند

برای گرفتن تصمیمات خوب در مواجهه با عدم اطمینان، باید آرام بمانید. تنفس در این لحظه به مغز شما آموزش می‌دهد تا فقط بر روی کار در حال انجام تمرکز کند و افکار مزاحم را کم کند.هدف این است که تمام زمان را فقط روی تنفس خود متمرکز کنید. به این فکر کنید که چه حسی به داخل و خارج کردن نفس دارید. این کار ساده به نظر می رسد، اما انجام آن برای بیش از یک یا دو دقیقه دشوار است.

به فیل صورتی فکر نکنید! (مصالحه با افکار مزاحم برای افزایش کنترل درونی و مقابله با عدم قطعیت)

اگر مدام تکرار کنید که *به فیل صورتی فکر نکن*‌ تمام ذهن شما را فیل صورتی می‌گیرد. اگر با سایر افکار نیز مبارزه کنید آن‌ها به ذهن شما هجوم می‌آورند. برای همین نیازی نیست با این افکار مبارزه کنید صرفا بگذارید از ذهن شما عبور کنند و دوباره روی تنفس متمرکز شوید.

کلام آخر

بایان این مقاله را با دو بیت شعر از حکیم عمر خیام به بایان می‌برم که اینگونه ما را به حفظ آرامش در دنیای عدم قطعیت نصیحت می‌کنند:

امروز تو را دسترس فردا نیست              و اندیشه فردات بجز سودا نیست 
ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست      کاین باقی عمر را بها پیدا نیست

منابع:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هفت =

دکمه بازگشت به بالا