آخرین نوشته هادکوراسیون

معرفی ۱۲ درختچه آپارتمانی و شرایط نگهداری از آنها

مثبت زندگی: امروزه در بسیاری از خانه‌ها شاهد رواج درختچه های آپارتمانی و زینتی هستیم. این درختچه ها به‌خاطر ظاهر خاص و زیبایشان نقش مهمی در دکوراسیون داخلی و طراحی فضای خانه پیدا کرده‌اند. علاوه بر این، پژوهش‌ها به‌تازگی نشان داده‌اند که مراقبت از گیاهان در آپارتمان، ارتباط نزدیکی با کاهش استرس دارد. از سوی دیگر، محققان ناسا به این نتیجه رسیده‌اند که نگهداری از بسیاری از گیاهان آپارتمانی باعث تصفیه هوای خانه می‌شود. در ادامه مطلب، محبوب‌ترین درختچه های زینتی و آپارتمانی را به شما معرفی می‌کنیم و شرح مختصری راجع‌به شرایط مطلوب برای نگهداری هریک از این درختچه‌ها در اختیارتان خواهیم گذاشت.

۱. انجیر زینتی برگ ویولنی

نام‌ دیگر: فیکوس لیراتا (Ficus lyrata)

انجیر زینتی برگ ویلونی از انواع درختچه های آپارتمانی

این نوع درختچه های زینتی در شرایط طبیعی در جنگل رشد می‌کنند. مکان ایدئال در خانه یا آپارتمان برای نگهداری انجیر زینتی سرویس بهداشتی است (به‌خاطر رطوبتی که دارد)، البته به‌شرط آنکه به‌اندازه کافی روشن باشد. البته در اتاق پذیرایی هم می‌توان از انجیر زینتی برگ ویولنی نگهداری کرد.

در این اتاق و اتاق‌های دیگر، باید برای تأمین رطوبت موردنیاز گیاه مرتب روی آن آب اسپری کنید. انجیر زینتی برگ‌ویولنی یکی از مناسب‌ترین درختچه های زینتی برای حیاط است. می‌توانید انجیر برگ‌ویولنی و دیگر درختچه های زینتی را تابستان‌ها بیرون از خانه و به حیاط و فضای باز ببرید، چون شرایط جوی تابستان برای رشد و دوام بیشتر انواع درختچه های آپارتمانی از جمله انجیر برگ‌ویولنی عالی است.

شرایط مطلوب برای نگهداری گیاه

  • نور: روشن، نور فیلترشده؛
  • آب: باید گیاه را مرتب مرطوب کنید؛
  • دما: ۱۵ ـ ۲۵ درجه سلسیوس (سانتی‌گراد).

۲. مرکبات آپارتمانی

نام‌ دیگر: خانواده مرکبات

مرکبات یکی از درختچه های زینتی آپارتمانی

شکوفه‌های این نوع درختچه‌ها فوق‌العاده زیبا و خوش‌بو هستند و واقعا ارزش نگهداری دارند؛ اما به همان میزان که زیبا و روح‌نوازند، نگهداری از آنها هم دشوار است. انواع مرکبات مثل لیمو یا پرتقال، در میان درختچه های آپارتمانی بیشتر از همه به مراقبت و توجه نیاز دارند.

خاک درختچه های مرکبات باید مرتب مرطوب و غنی از کود باشد. این درختچه‌ها تقریبا در تمامی طول روز به نور خورشید نیاز دارند.

شرایط مطلوب برای نگهداری گیاه

  • نور: نور کامل در طول روز؛
  • آب: خاک باید مرطوب یا نم‌دار شود نه کاملا خیس؛
  • دما: ۱۰ ـ ۲۵ درجه سلسیوس.

۳. فیکوس بنجامین

نام دیگر: انجیر مجنون (Weeping Fig)

انجیر مجنون یا فیکوس بنجامین یکی از درختچه های زینتی آپارتمانی

نگهداری از فیکوس بنجامین نسبتا ساده است. برگ‌های این درختچهٔ زینتی به رنگ سبز روشن است و همین ویژگی، ظاهر خوشایند و بسیار زیبایی به این درختچه می‌دهد. در نتیجه، فیکوس بنجامین در میان انواع درختچه های زینتی آپارتمانی، محبوبیت زیادی دارد.

رایج‌ترین مشکلی که هنگام نگهداری از فیکوس بنجامین در منزل پیش می‌آید ریختن برگ‌های درختچه است. برای پیشگیری از این مسئله درختچه را باید در محیطی قرار داد که کاملا نورگیر باشد. نور کافی مهم‌ترین چیزی است که انجیر مجنون برای دوام‌آوردن به آن نیاز دارد.

این نوشته را از دست ندهید  ۹ علامت سرطان خون را بشناسید

فقط زمانی به آن آب دهید که سطح خاک خشک شده باشد.

شرایط مطلوب برای نگهداری گیاه

  • نور: نور زیاد غیرمستقیم؛
  • آب: خاک را مرتب نم‌دار و مرطوب کنید، نه کاملا خیس؛
  • دما: ۱۸ ـ ۲۹ درجه سلسیوس.

۴. فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا از انواع درختچه های آپارتمانی زینتی

نام‌‌های دیگر: درختچه لاستیک، درختچه کائوچو، درختچه رابر

به‌خاطر برگ‌های بزرگ و براق این گیاه، نام درختچه لاستیک را به آن داده‌اند. برگ‌های فیکوس الاستیکا سبز پررنگ و بسیار درخشان هستند. با استفاده از رنگ‌های کم‌رنگ و مات مثل خاکستری روشن در زمینه اتاق می‌توانید بیشترین بهره را از ظاهر این درختچه زیبا ببرید. برگ‌های آن در چنین فضایی جلوه خاصی پیدا خواهند کرد.

مثل بیشتر گل‌ها و گیاه‌های گرمسیری، این نوع درختچه‌ها هم برای دوام‌آوردن و رشد به آب و هوای مرطوب و ملایم، و جریان مناسب هوا (البته نه در حدی که به وزیدن باد منجر شود) نیاز دارند. برای مراقبت بیشتر و بهتر از گیاه می‌توانید ماهی یک بار، با دستمال مرطوب برگ‌های درختچه را یکی‌یکی تمیز کنید. برای آنکه برگ‌های فیکوس الاستیکا بزرگ‌ترین اندازه ممکن را پیدا کنند، در بازه‌های زمانی که گیاه در فاز رشد فعال است، هر دو هفته یک بار به خاک آن کود دهید.

شرایط مطلوب برای نگهداری گیاه

  • نور: روشن، نور فیلترشده؛
  • آب: خاک را مرتب مرطوب و نم‌دار کنید، نه کاملا خیس؛
  • دما: ۱۰ ـ ۲۶ درجه سلسیوس.

۵. درختچه موز

نام دیگر: Musa spp

درختچه موز یکی از درختچه های زینتی آپارتمانی

اگر عاشق ظاهر برگ‌های بزرگ هستید، حتما درختچه موز را مدنظر داشته باشید. این نوع از درختچه های آپارتمانی برگ‌های بزرگ و زیبایی دارند. درختچه‌های موز انواع مختلفی دارند: برخی از آنها میوه می‌دهند و برخی خیر.

ازآنجایی‌که قرار است از درختچه های زینتی و آپارتمانی صحبت کنیم، درختچه موزی که تهیه می‌کنید باید از ارقام پاکوتاه (دوارف/ dwarf) آن باشد که بتوان در منزل از آنها نگهداری کرد. این گونه درختچه های موز خیلی بلند نمی‌شوند، برخلاف انواع دیگر که ارتفاعشان به ۳ متر یا حتی بیشتر می‌رسد.

این نوشته را از دست ندهید  هرگز در آرنج برهنه سرفه یا عطسه نکنید

درختچه را در معرض نور فیلترشده کافی قرار دهید و مرتب به خاک آن کود دهید. طولی نمی‌کشد که درختچه کوچکتان برگ‌های زیبایش را به رخ خواهد کشید. فراموش نکنید که این درختچه‌ها به آب چندان زیادی نیاز ندارند.

اگر برگ‌های درختچه موز رو به زردی گذاشتند، به‌دنبال رد و اثر کرم‌های برگ‌خوار باشید که دشمنان قسم‌خورده این درختچه‌ها هستند!

شرایط مطلوب برای نگهداری از گیاه

  • نور: نور کامل در تمامی طول روز؛
  • آب: ۲٫۵ تا ۵ سانتی‌متر آب (از سطح خاک) در هفته؛
  • دما: ۲۳ – ۳۵ درجه سلسیوس.

۶. کاج مُطبق

نام‌ دیگر: Araucaria heterophylla

کاج مطبق از درختچه های آپارتمانی و زینتی

کاج‌های مطبق از انواع درختان زینتی همیشه سبز به شمار می‌روند که توانایی تاب‌آوردن سرمای زمستان را هم دارند. نگهداری از درختچه های این نوع کاج‌ها کار نسبتا راحتی است. تنها چیزی که باید مراقب آن باشید روند رشد گیاه است.

ارتفاع درختان کاج‌های مطبق، در فضای سبز بیرون از خانه‌ها، می‌تواند تا ۳۰ متر افزایش یابد. در حالت کلی، ارتفاع درختچه های کاج‌های مطبق سالیانه حدود ۶۰ سانتی‌متر بلندتر می‌شود. باید با هرس‌کردن و مراقبت‌های دیگر مطمئن شوید که خیلی بلند نمی‌شود. برخلاف مورد قبل، کاج‌های مطبق انواع پاکوتاه یا دوارف ندارند که ارتفاعشان از حد مشخصی بیشتر نمی‌شود.

درختچه را در معرض نور کافی بگذارید و گاه‌گداری به آن آب دهید. گاهی هم برگ‌های درختچه را با اسپری مرطوب کنید. این درختچه با همین مراقبت‌های جزئی، سال‌ها خوشحال و شاداب خواهد بود.

شرایط مطلوب برای نگهداری گیاه

  • نور: نور کامل در تمامی طول روز؛ توان تحمل سایه را دارد؛
  • آب: اجازه دهید خاک خشک شود و بعد آب دهید؛
  • دما: ۱۸ – ۲۱ درجه سلسیوس (در دماهای پایین‌تر دوام می‌آورد، البته اگر بازه زمانی آن کوتاه باشد و خیلی طولانی نشود).

۷. شفلرا

نام‌ دیگر: گل شفلرا، درختچه زینتی چتری، گل چتری، پنجه‌کلاغی

شفلرا یا گل پنجه کلاغی یکی از درختچه های زینتی آپارتمانی

درختچه زینتی چتری برای خانه‌هایی که خیلی نورگیر نیستند انتخاب خوبی است. مثل مورد قبل، انواع چتری یا پنجه‌کلاغی هم از درختان زینتی همیشه سبز به شمار می‌روند و گیاهان مقاومی هستند.

درختچه زینتی چتری به مراقبت آن‌چنانی نیاز ندارد؛ فقط خیلی باید مراقب کرم‌های برگ‌خوار و حشرات موذی دیگر باشید، به‌ویژه وقتی درختچه را بیرون از خانه یا مثلا به فضای سبز داخل حیاط می‌برید. برگ‌های این درختچه‌ها از مکان‌های موردعلاقه حشرات موذی هستند.

این نوشته را از دست ندهید  آیا ویتامین D در پیشگیری از سرطان موثر است؟

خاک گیاه را مرطوب نگه دارید، اما هیچ‌وقت خاک را در آب غوطه‌ور و آن را خیلی خیس نکنید.

شرایط مطلوب برای نگهداری گیاه

  • نور: روشن، نور غیرمستقیم؛
  • آب: در فصل رشد گیاه طی روندی هفتگی و در مواقع دیگر، کمتر؛
  • دما: بالای ۱۵ درجه سلسیوس.

۸. یوکا

نام‌ دیگر: یوکا فیلی (Yucca Elephantipes)

یوکا از انواع درختچه های آپارتمانی و زینتی

یوکا نام یکی دیگر از انواع درختچه های آپارتمانی محبوب است. از درختچه یوکا به‌ویژه می‌توان برای سرزنده‌تر کردن فضای داخلی بهره برد. از لحاظ شکل ظاهری یوکا تنه‌ای نسبتا محکم و برگ‌های نوارمانند، با نوک تیز دارد. برگ‌های گیاه از بالای تنه سر بیرون می‌آورند. اگر به بحث زیباسازی فضای داخلی و مسائل مرتبط اهمیت می‌دهید، می‌توانید گلدانی بخرید که در آن سه درختچه یوکا، با ارتفاع‌های کوتاه، متوسط و بلند کاشته شده باشند. تضاد میان ارتفاع این سه درختچه ظاهر خاص و زیبایی به گلدان شما می‌دهد.

تا جایی که می‌توانید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. اگر تنه درختچه خیلی بلند شد و رشد کرد، باید آن را کوتاه کنید.

شرایط مطلوب برای نگهداری گیاه

  • نور: نور کامل در تمامی طول روز، نور غیرمستقیم خورشید؛
  • آب: آب‌دهی طی روند منظم، البته به‌شرط آنکه هیچ مشکلی بابت خروج آب اضافی از کف گلدان وجود نداشته باشد؛
  • دما: ۱٫۶ – ۳۵ درجه سلسیوس.

۹. کراسولا

نام‌‌های دیگر: درختچه زینتی یشم، جِید (Jade)، کراسولا اواتا (Crassula ovata)، کراسولا خرفه‌ای

کرسولا یکی از انواع درختچه های آپارتمانی زینتی

در میان درختچه های آپارتمانی که در این مطلب معرفی شد، کراسولا احتمالا بیشترین ماندگاری را دارد و نگهداری از آن، نسبت به بقیه، راحت‌تر است. گیاه کراسولا انواع مختلفی دارد ولی مهم‌ترین و معروف‌ترین نوع این گیاه در ایران، کراسولا اواتا است که با نام‌های کراسولا خرفه‌ای یا یشم هم شناخته می‌شود.

اگر به ظاهر گیاه توجه کنید، متوجه خواهید شد که برگ‌های آبداری دارد. ساقه گیاه هم همین‌طور است و آب را ذخیره می‌کند. به همین خاطر، زیاد به مراقبت نیاز ندارد. گلدان درختچه را دم پنجره بگذارید و چندهفته یک‌بار به آن آب دهید.

شرایط مطلوب برای نگهداری گیاه

  • نور: در طول روز باید ۴ ساعت یا بیشتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرد؛
  • آب: در فصل‌های بهار و تابستان خاک را نم‌دار نگه دارید و در زمستان ماهی یک بار به آن آب دهید؛
  • دما: ۱۰ – ۲۱ درجه سلسیوس.
این نوشته را از دست ندهید  لمس کردن، لمس شدن؛ راهی برای زنده ماندن

۱۰. درخت پول

نام‌ دیگر: پاچیرا آکوئاتیک (Pachira aquatica)

پاچیرا از درختچه های آپارتمانی زینتی

عده‌ای باور دارند که پاچیرا گیاه خوش‌یمنی است و برایشان ثروت و سعادت می‌آورد (داستانی قدیمی در آسیای شرقی، باعث رواج این باور شده است)؛ به همین خاطر به آن درخت پول می‌گویند. وقتی ساقه‌های گیاه را برای بار اول در گلدان می‌گذارند، از هم جدا هستند؛ اما به‌خاطر انعطاف‌پذیری بالایی که دارند، ساقه‌ها را مثل مو به هم می‌بافند. به‌مرور که گیاه رشد ‌کند، ۳ ساقه بافته‌شده محکم‌تر به‌هم تنیده می‌شوند. علت ظاهر خاص درختچه های پاچیرا همین است.

به این نوع از درختچه های آپارتمانی نباید زیاد آب داد. اگر خاک آن را در آب غوطه‌ور کنید، گیاه پژمرده خواهد شد. اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود و بعد به آن به میزان کافی آب دهید. گیاه را در معرض نور روشن فیلترشده قرار دهید.

شرایط مطلوب برای نگهداری گیاه

  • نور: نور روشن فیلترشده؛
  • آب: قبل از آب‌دادن باید به خاک گلدان اجازه داد تا خشک شود؛
  • دما: ۲ ـ ۳۷ درجه سلسیوس.

۱۱. درختچه نخل بامبو

نام‌های دیگر: نخل شامادورا (Chamaedorea elegans)

درختچه نخل بامبو یکی از درختچه های زینتی آپارتمانی

اگر خانه نورگیری ندارید، پیشنهاد می‌کنیم درختچه نخل بامبو را حتما در فهرست داشته باشید. علاوه بر آنکه جان تازه‌ای به دکوراسیون داخلی خانه کم‌نور شما می‌دهد، برای رشد و ماندگاری هم به نور زیادی نیاز ندارد.درختچه نخل بامبو به آب چندان زیادی نیاز ندارد.

۱۲. دیفن‌باخیا

نام‌ دیگر: سم‌برگ

دیفن باخیا از انواع درختچه های آپارتمانی زینتی

دیفن‌باخیا از دیگر درختچه های آپارتمانی پرطرفدار است. به آن سم‌برگ هم گفته می‌شود، چون شیره برگ‌ها و گیاه سمی است، البته نه در آن حدی که نیازی به احساس خطر باشد؛ فقط باید مراقب باشید شیره گیاه با لب و نقاط حساس دیگر تماس پیدا نکند.

درختچه زینتی دیفن‌باخیا برگ‌های فوق‌العاده بزرگ و زیبایی دارد (سبز پررنگ با لکه‌های سفید و کرمی) و ارتفاع گیاه، اگر از آن خوب مراقبت شود، تا چیزی حدود ۱٫۵ متر بلند می‌شود.

قلمه‌زدن این گیاه و تکثیر آن هم بسیار راحت است: کافی است تکه‌ای ضخیم از ساقه گیاه را جدا کنید و آن را در آب رها کنید تا ریشه بزند؛ سپس ساقه را در خاک مناسب در گلدان بکارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا