آخرین نوشته هاسالمندانسلامتعمومی

نور ملایم هم ممنوع!

امروزه اکثر مردم نورپردازی اتاق خواب را موضوعی لوکس و حیاتی می‌دانند و حتی برخی از افراد مبالغ هنگفتی را صرف خرید چراغ‌های خواب می‌کنند اما حتی نور ملایم هم خواب را مختل می‌کند.

آخرین تحقیق انجام شده نشان می‌دهد که قرارگرفتن در معرض هر نوری در طول خواب، خطر ابتلا به چاقی و دیگر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

وب‌سایت سی‌ تی‌وی نیوز می‌نویسد، حتی نور ملایم هم می‌تواند خواب را مختل کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را در میان سالمندان افزایش می‌دهد.

فیلیس زی، رئیس بخش پزشکی خواب در دانشگاه نورث‌وسترن، در این‌باره می‌گوید: تلاش کنید که در هنگام خواب در معرض هیچ نوری نباشید و تا حد امکان آنان را به حداقل برسانید.

زی و تیم او، نقش نورها را در خواب افرادی که در دهه دوم زندگی‌شان هستند، بررسی کرده‌اند. آنان دریافتند که خوابیدن تنها یک شب زیر نور ملایم مانند تلویزیون بدون صدا، قند خون و ضربان قلب جوانان را افزایش می‌دهد.

در تحقیقاتی که پیش از این منتشرشده، آمده بود که افزایش ضربان قلب در شب، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

همچنین طبق این تحقیقات، افزایش سطح قند خون نیز نشانه مقاومت به انسولین است که در نهایت منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.

زی تاکید می‌کند: با وجود آنکه شرکت‌کنندگان با چشمان بسته می‌خوابیدند، اما نور ملایم با عبور از پلک‌ها، خواب آنان را مختل می‌کرد.

او ادامه داد: حتی مقدار ناچیزی از نور، کمبود خواب را به‌دنبال دارد و باعث حرکت سریع چشم می‌شود.

طبق شواهد، در معرض نور بودن در طول روز، ضربان قلب را از طریق فعال‌شدن سیستم عصبی سمپاتیک افزایش می‌دهد. با افزایش ضربان قلب، هوشیاری برای مقابله با چالش‌های روز بیشتر می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه یک پای سیب کم کالری و خوشمزه

برای خواب خوب چه باید کرد:

در این گزارش چند راهکار برای کاهش سطح نور عنوان شده است:
  • تخت خواب را دور از پنجره‌ها و چراغ‌ها را در محفظه قرار دهید.
  • لپ‌تاپ و موبایل را در اتاق‌تان شارژ نکنید چرا که نور آبی، سطح ملاتونین را کاهش و خواب را مختل می‌کند.
  • از چشم‌بند استفاده کنید.
  • تنها در هنگام ضرورت چراغ‌ها را روشن کنید.
  • تا حد امکان از چراغ‌های کم نور استفاده و آن را کوتاه‌مدت روشن کنید.

دکتر زی در پایان به خانواده سالمندان توصیه‌ می کند که خاموش‌کردن تمامی چراغ‌ها در خانه‌های که افراد مسن زندگی می‌کنند، خطرناک است. آنان ممکن است در تاریکی زمین بخورند، بنابراین بهتر است از چراغ‌های شب استفاده و آنان را روی زمین نصب کنید.

او ادامه می‌دهد استفاده از نورهای با رنگ کهربایی و قرمز بدون شک بهتر است. این نورهای امواج بلندتری دارند و نسبت به نورهای آبی، در ریتم شبانه‌روزی و ساعت بدن افراد اختلال کمتری ایجاد می‌کنند.  

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − شش =

دکمه بازگشت به بالا