آخرین نوشته هارفتار

مزایای تاب آوری هیجانی دو

برای اینکه انگیزه‌ی کافی برای مطالعه و یادگیری یک موضوع داشته باشیم، نیاز است تاثیر آن را در زندگی ببینیم.به همین منظور در ادامه مزایای تاب آوری هیجانی را بر روی سلامت عاطفی و هوش هیجانی بررسی میکنیم.

مزایای تاب آوری هیجانی: هوش هیجانی

تاب آور بودن فواید واقعی سلامتی و تندرستی دارد. این چیزی است که ارزش تلاش کردن برای آن را دارد، اگر قبلاً اینطور نیستید. مهمتر از همه، تاب آوری یک مهارت قابل یادگیری است. اکثر افراد اگر روی آن کار کنند می توانند از نظر عاطفی انعطاف پذیرتر شوند.

رشد در انعطاف پذیری عاطفی مستلزم این است که در جهت شناخت بیشتر خود تلاش کنید. برای مثال، مهم است که یاد بگیرید نحوه واکنش خود را در موقعیت‌های احساسی شناسایی کنید. آگاه شدن از واکنش خود در هنگام استرس به شما کمک می کند تا کنترل بهتری بر آن واکنش ها داشته باشید. یک چارچوب خوب برای کمک به شما در جهت آگاهی بیشتر از احساسات، چیزی به نام هوش هیجانی است.

هوش هیجانی چیست؟

اصطلاح هوش هیجانی” توسط روانشناسان جان مایر و پیتر سالوی در سال 1990 ابداع شد. این اصطلاح را می توان به عنوان توانایی شما در استفاده هوشمندانه و مناسب از احساسات خود در موقعیت های مختلف، همراه با توانایی شما در استفاده از احساسات برای اینکه در کل خود را باهوش تر کنید، تعریف کرد.

افراد باهوش عاطفی می توانند احساسات را در خود و دیگران به درستی تشخیص داده و درک کنند و احساسات خود را به درستی بیان کنند و بتوانند عواطف خود را کنترل کنند تا رشد عاطفی، فکری و معنوی خود را تسهیل کنند. به طور خلاصه، افراد باهوش عاطفی عمداً از تفکر و رفتار خود برای هدایت احساسات خود استفاده می کنند نه اینکه اجازه دهند احساساتشان بر تفکر و رفتار آنها دیکته کند. افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، از نظر عاطفی نیز انعطاف پذیر هستند.

این نوشته را از دست ندهید  عوامل مهم شکست در کار و زندگی چیست؟

برای اینکه از نظر عاطفی باهوش تر شوید، باید پنج حوزه مهارت زیر را توسعه دهید:

خودآگاهی.

خودآگاهی شامل توانایی شما برای تشخیص احساسات در حین وقوع است.

مدیریت عاطفی.

مدیریت عاطفی شامل توانایی شما برای کنترل احساساتی است که ابراز می کنید به گونه ای که آنها متناسب با یک موقعیت خاص باقی بمانند. ماهر شدن در مدیریت عاطفی مستلزم آن است که مهارت هایی مانند حفظ دیدگاه، بتوانید خود را آرام کنید و بتوانید بدخویی، اضطراب یا غم خارج از کنترل را از خود دور کنید.

خودانگیختگی.

شامل توانایی شما برای هدفمند نگه داشتن اعمالتان حتی زمانی که تحت تأثیر احساسات قرار می گیرد، می شود. همچنین شامل توانایی به تأخیر انداختن رضایت و پرهیز از رفتارهای تکانشی است.

یکدلی.

همدلی شامل توانایی شما برای توجه و تفسیر صحیح نیازها و خواسته های دیگران است. همدلی ویژگی است که منجر به نوع دوستی می شود، یعنی تمایل شما نیازهای دیگران را بر نیازهای خود مقدم دارید.

مزایای تاب آوری هیجانی


مدیریت روابط.

مدیریت روابط شامل توانایی شما برای پیش بینی، درک و پاسخ مناسب به احساسات دیگران است. ارتباط نزدیکی با همدلی دارد.
این مهارت‌های مختلف با هم کار می‌کنند، اساس رفتار هوش هیجانی را تشکیل می‌دهند.

افراد با نقاط قوت و ضعف متفاوت به چالش هوش هیجانی می رسند. در جایی که برخی به راحتی می توانند خودآگاهی و همدلی را توسعه دهند، برخی دیگر زمان سختی دارند یا به راحتی نیاز را تشخیص نمی دهند.

خوشبختانه، هوش هیجانی (همانطور تاب آوری عاطفی) چیزی است که می توان پرورش داد و توسعه داد. شما این توانایی را دارید که یاد بگیرید چگونه با احساسات بهتر کار کنید تا سلامت روانی، جسمی و اجتماعی خود را بهبود بخشید.

این نوشته را از دست ندهید  چه زمانی می‌توانیم در زندگی مشترک‌مان کمی خودخواه باشیم؟

مزایای تاب آوری هیجانی: شناسایی و مدیریت هیجان
شناسایی عاطفه

با توجه به علائمی که احساسات در حال وقوع هستند، قدم بعدی شما این است که آن احساسات را درک کرده و شناسایی کنید. شما می توانید این فرآیند را با پرسیدن سوالاتی از خود شروع کنید که به شما کمک می کند راه هایی را که احساسات بر شما تأثیر گذاشته است را درک کنید. سوالات خوب برای پرسیدن عبارتند از:

الان چه احساسی دارم؟
حواس من به من چه می گویند؟
این چه چیزی است که من می خواهم؟
چه قضاوت ها یا نتیجه گیری هایی انجام داده ام (و آیا دقیق هستند)؟
این احساس می خواهد به من چه بگوید؟
پاسخ به این سؤالات کلیدی برای استفاده از احساسات شما در خدمت اهداف زندگی است، نه اینکه اجازه دهید احساسات شما از شما استفاده کنند.

اغلب، واکنش‌های فیزیولوژیکی (بدن) شما سرنخ‌های حیاتی را برای ماهیت وضعیت عاطفی شما نشان می‌دهد:

  • هنگام صحبت با کسی صورت شما شروع به گرم شدن کرد، ممکن است خجالت بکشید.
  • در شکم خود “پروانه” دارید، ممکن است عصبی باشید.
  • احساس هیجان و سرگیجه می کنید و لبخند بر لبانتان است، ممکن است خوشحال باشید.
  • قلبتان تند می‌زند، و احساس تنش و گرمی فزاینده‌ای دارید، احتمالا عصبانی هستید. اما اگر احساس تنش می کنید، قلبتان می تپد، کف دستتان عرق می کند و احساس سرما می کنید، احتمالا به جای عصبانیت، ترسیده اید.

شما همچنین می توانید یاد بگیرید که احساسات را بر اساس روشی که آنها به شما احساس، فکر و عمل می کنند شناسایی کنید. شاید زمانی که احساس غمگینی می کنید خاطرات خاصی در ذهن شما ظاهر می شود که در زمان های دیگر وجود ندارند.

این نوشته را از دست ندهید  علائم مهم افسردگی در نوجوانان

شاید در گذشته توسط یک شریک عاشقانه با چهره ای خاص آسیب دیده اید و به مرور زمان متوجه می شوید که وقتی با افراد جدیدی ملاقات می کنید که آن شریک را به شما یادآوری می کنند، به طور خودکار به آنها پاسخ منفی می دهید. آگاهانه دانستن اینکه چه احساسی دارید و چرا ممکن است مجموعه ای از اقدامات را پیشنهاد کند که می توانید برای کمک به تغییر احساسات خود انجام دهید.

مزایای تاب آوری هیجانی: مدیریت احساسات

درک احساساتتان این امکان را برای شما فراهم می کند که آنها را طوری مدیریت کنید که به جای اینکه علیه شما کار کنند، به نفع شما عمل کنند. به عنوان مثال، پس از تشخیص اینکه احساس غمگینی دارید، می توانید اقداماتی را انجام دهید تا احساس شادی بیشتری داشته باشید.

به طور واضح تر، اگر غم و اندوه شما (یا عصبانیت، یا اضطراب و غیره) معمولاً شما را تحت تأثیر قرار می دهد تا به گونه ای رفتار کنید که ممکن است به خود یا شخص دیگری آسیب برساند، آگاهی از آن احساس می تواند شما را قادر سازد تا اقداماتی را انجام دهید تا در این حالت مخرب عمل نکنید. مسیر.

یا فرض کنید در یک جلسه در محل کار هستید و رئیس شما پیشنهاد شما را که به دقت تحقیق کرده اید “یک ایده احمقانه” می نامد. اظهار نظر بی دقتی مانند این ممکن است شما را عصبانی کند: ضربان قلبتان تندتر می‌زند، سرتان تند می‌زند، فشار خونتان بالا می‌رود، و میل شدیدی را تجربه می‌کنید که بخشی از ذهنتان را به رئیستان بدهید.

اگرچه می‌خواهید سر رئیستان فریاد بزنید، انجام این کار ممکن است شما را به دردسر بیاندازد و حتی ممکن است باعث اخراج شما شود. راه حل بهتر این است که با مدیریت فعال احساسات خود، مخالفت محترمانه با رئیس خود، و سپس یافتن راهی امن برای احساسات آسیب دیده خود، طغیان خود را سرکوب کنید.

این نوشته را از دست ندهید  ۶ قدم برای ترک یک رابطه مسموم

مراحل مدیریت احساسات

اول، با تشخیص اینکه سر و تپش قلب شما نشانه عصبانیت شماست.
در مرحله بعد، با فکر کردن در مورد اهداف خود در رابطه با روابط خود با رئیس خود (به عنوان مثال، حفظ شغل ثابت). اگرچه بخشی از ذهن عصبانی خود را به رئیس خود بدهید احتمالاً به شما کمک می کند در کوتاه مدت احساس بهتری داشته باشید، انجام این کار در نهایت می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. با درک این خطر، ممکن است تصمیم بگیرید که اگرچه اظهارنظر رئیستان غیرمنطقی و حتی سادیستی بود، اما با فرو رفتن در سطح او هیچ چیز مفیدی به دست نمی آید.
بعداً، پس از اتمام جلسه، می‌توانید به راه‌هایی فکر کنید که می‌توانید با تمایل رئیس‌تان به تحقیر شما مقابله کنید. درخواست نظرات و کمک از افراد آگاه دیگری که به شما اهمیت می دهند ممکن است به شما کمک کند تا بهترین راه را برای ادامه کار پیدا کنید.

ممکن است لازم باشد به دنبال شغل دیگری یا یک جابجایی دپارتمان باشید. از طرف دیگر، یک جلسه خصوصی با رئیس یا کارکنان منابع انسانی شما ممکن است منجر به حل موفقیت آمیز مشکل شود.
با مدیریت فعالانه احساسات خود، گام هایی برای انعطاف پذیرتر شدن از نظر عاطفی برمی دارید. شما همچنین در حال انجام اقداماتی برای جلوگیری از دام ها و مشکلاتی هستید که در غیر این صورت احساسات قوی شما را به سمت آنها سوق می دهد.

منبع:

https://www.mentalhelp.net/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا