سالمندان

مراقب باشید زمین نخورید!

مثبت زندگی: مبتلایان به پوکی استخوان به دلیل شرایط خاص بدن خود باید مراقب باشند زمین نخورند که در اینصورت عواقب جبران ناپذیری در انتظار آنها خواهد بود. آنها اغلب فکر می‌کنند اگر از فعالیت کردن بپرهیزند، کمک زیادی به خود کرده‌اند و استخوان‌ها در بهترین شرایط بهبود و درمان قرار خواهند گرفت.

ورزش کنید

واقعیت آن است که ورزش استقامت، انعطاف پذیری و تعادل را بهبود بخشیده و به شما کمک می‌کند روی پای خود بایستید. فعالیت‌های Low-impact مثل پیاده‌روی یا شنا را منظم دنبال کنید. از ورزش‌هایی چون گلف که نیاز به خم و راست شدن زیاد دارند، یا آنهایی که احتمال زمین خوردن بالاست مثل اسکی دوری کنید. کارشناسان معمولا تای چی را برای مبتلایان به پوکی استخوان توصیه می‌کنند.

با پزشک خود صحبت کنید

برخی داروها باعث حالت سرگیجه و منگی در فرد می‌شوند. داروهای مصرفی را دوباره با پزشک بررسی کنید و بپرسید آیا لازم است همچنان به مصرف آنها ادامه دهید؟ آیا امکان مصرف دوز کمتر وجود دارد؟ آیا لازم است دارو تغییر کند؟ همچنین، درمورد سایر بیماری‌ها که ممکن است در شما حالت لرزش ایجاد کند سوال کنید. مشکلات چشم و گوش می‌توانند باعث احساس عدم تعادل در فرد شوند.

مراقب پله‌ها باشید

مراقب جایی که قدم می‌گذارید باشید. اگر پله‌ای لغزنده بود، بهتر است روی چمن راه بروید. در زمستان، بهتر است روی پله‌ها نمک یا شن بپاشید تا لغزش کمتر شده و اصطکاک ایجاد کند. سنگ مرمرهای صیقلی یا کاشی‌های کف بسیار لغزنده هستند، پس سعی کنید تا حد امکان روی فرش بایستید. همیشه مراقب سطوح ناهموار، موانع و لبه ورودی در باشید تا زمین نخورید.

این نوشته را از دست ندهید  ۹ شایعه درمورد افزایش سن که نباید باور کنید

کفش مناسب بپوشید

راه رفتن با پای برهنه یا با جوراب خطر افتادن شما را زیاد می‌کند، پس حتی داخل خانه هم کفش بپوشید. کفشی انتخاب کنید که کمی پاشنه و شیب داشته و کفی آن در برابر لغزش مقاوم باشد. کفش باید پا را به خوبی پوشش داده و محافظت کند. برای پوشیدن کفش بهتر است از پاشنه کش استفاده کنید. معمولا خانم‌ها برای پیدا کردن کفش ورزشی متناسب با پای خود مشکل دارند، بنابراین می‌توانید از کفش‌های مردانه انتخاب کنید. از پوشیدن کفش‌های راحتی که کف صاف دارند و شل و وارفته هستند اجتناب کنید. و بند کفش را محکم ببندید!

برداشتن موانع

چیدمان مبل و وسایل خانه باید طوری باشد که فضای کافی برای راه رفتن آسان وجود داشته باشد. سعی کنید میز عسلی، قفسه مجلات، گلدان گل و… کمتری دور و بر خود نگه دارید؛ اینها راه شما را می بندد. موانعی مثل جعبه، روزنامه یا انبوه لباس را بردارید. و مطمئن شوید سیم و کابل تلفن در مسیر شما نباشد. حتی برگ درختان در کف حیاط می تواند عامل زمین خوردن شود، آن ها را تمیز کنید.

آرام راه بروید

آهنگ راه رفتن خود را آرام کنید؛ هنگام برخواستن از رختخواب یا صندلی. یا برای پاسخ به تلفن یا زنگ در از جای خود پرش نکنید. بیشتر اتفاقات وقتی می‌افتد که شما عجله دارید. وقتی بیرون از منزل هستید، برای سوار شدن به آسانسور ندوید یا سعی نکنید آسانسور را با دست و پای خود نگه دارید! از وقت خود نهایت استفاده را برای گذشتن از موانع یا طی کردن پله‌ها ببرید. مبتلایان به پوکی استخوان باید بدانند هیچ نیازی به عجله نیست!

این نوشته را از دست ندهید  بهشت بازنشسته‌ها؛ ۱۷ کشوری که بهترین شرایط را برای دوران بازنشستگی دارند

از تجهیزات ایمنی استفاده کنید

مبتلایان به پوکی استخوان از تجهیزات ایمنی استفاده کنید

نصب میله بعنوان دستگیره یا کفی های لاستیکی جهت ممانعت از سُر خوردن، اولین کاری است که باید انجام دهید. شما باید دو طرف راه پله ها نرده تعبیه کنید. موکت، قالیچه و فرش ها نباید روی کف سر بخورند، از چسب یا ترمز فرش کمک بگیرید. اگر مجبورید از چهارپایه استفاده کنید، از نوع محکم و نرده دار آن باشد. حتی پیشنهاد بهتر ما استفاده از چنگک های میله بلند برای برداشتن چیزهایی است که قدتان نمی رسد. هیچوقت عصا یا واکر دیگران را قرض نگیرید، عصا و واکر باید متناسب به وضعیت بدنی شما باشد.

روشنایی خانه را تامین کنید

با افزایش سن قدرت دید کاهش می یابد و به تبع آن دیدن موانع و اجتناب از آنها در نور کم سخت تر می شود. پس بهتر است نور اتاقها را به خوبی تامین کنید. کلید برق را نزدیک در ورودی اتاق ها و بالا و پایین پله ها قرار دهید. تعداد زیادی چراغ خواب روشن کنید و در جاهای مختلف چراغ قوه نگهدارید تا در صورت قطع برق با مشکل مواجه نشوید. پرده ها را در طول روز باز کنید تا حداکثر نور به اتاق بتابد و خانه را روشن کند.

الکل ننوشید

تعجبی ندارد: نوشیدن الکل در مبتلایان به پوکی استخوان مساوی است با زمین خوردن بیشتر. نوشیدن الکل باعث عدم تعادل شده و زیاده روی در آن باعث آسیب مغزی می‌گردد. از طرفی الکل مانع از جذب کلسیم شده و استخوان ها شکننده تر می شوند. توصیه می کنیم به جای الکل شیر کم چرب، آب میوه غنی شده یا دوغ بنوشید.

این نوشته را از دست ندهید  ورزش‌هایی برای پیشگیری از زوال عقل و کاهش قوای مغز در دوران سالمندی

عینکتان را عوض کنید

گاهی عینک های دو یا سه کانونی دید مستقیم را برای فرد سخت می کنند. برای پیاده روی، بالا و پایین رفتن از پله ها و فعالیت های بیرون منزل از عینک تک لنز استفاده کنید تا هم بهتر ببینید و هم زمین نخورید. ببینید کدامیک برای شما بهتر کار می کند. سالی یک بار به پزشک مراجعه کنید تا شماره چشم بررسی شود.

درست زمین بخورید!

حتی اگر زمین خوردید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید شانس صدمه دیدن را کم کنید. این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید: زمین نخورید، قل بخورید! اگر لیز خوردید و عنقریب است که زمین بخورید و جایی برای گرفتن و تکیه زدن وجود ندارد، یک یا دو گام سریع بردارید تا تعادلتان حفظ شود. اگر هیچ راهی برای لیز نخوردن وجود نداشت، سعی کنید موقع نزدیک شدن به زمین به جای فرود آمدن روی لگن، غلت بزنید تا از شدت ضربه به استخوان‌ها کم شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا