آخرین نوشته هاتغذیه

قهوه ناجی کلیه

مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز خطر آسیب کلیه را تا 23 درصد کاهش می‌دهد.

به گزاش وب‌سایت مدیکال نیوز، محققان اخیرا تاثیر قهوه را بر سلامت کلیه بررسی کرده‌اند.

محققان دریافتند که نوشیدن هر میزان از قهوه، خطر ابتلا به آسیب حاد کلیه (AKI) را کاهش می‌دهد. اما نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز برای کلیه‌ها مفیدتر است.

قهوه حاوی بسیاری از ترکیبات مفید برای سلامتی از جمله کافئین، دی‌ترپن‌ها و اسید کلروژنیک است. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن همیشگی قهوه از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، اختلالات قلبی و عروقی، دیابت و پارکینسون پیشگیری می‌کند.

اما کافئین موجود در قهوه اثر مثبتی بر عملکرد کلیه دارد و مصرف روزانه قهوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری مرمن کلیوی در ارتباط است.

آسیب حاد کلیه چیست؟

کسب اطلاعات بییشتر در مورد اینکه چگونه قهوه بر سایر بیماری‌های مرتبط با کلیه تاثیر می‌گذارد، می‌تواند به پزشکان کمک کند که گام‌های بیشتری را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری پیشرونده کلیه بردارند.

همچنین محققان به تازگی تاثیر قهوه را بر آسیب حاد کلیه بررسی کرده‌اند.

آسیب حاد کلیه در حقیقت یک نارسایی ناگهانی کلیه است که طی چند ساعت یا چند روز اتفاق می‌افتد. این آسیب سبب تجمع مواد زائد در خون شده و کلیه‌ها نمی‌توانند در میزان مایعات در بدن تعادل ایجاد کنند.

این آسیب همچنین می‌تواند بر سایر اعضا مانند مغز، قلب و ریه‌ها تاثیر بگذارد. آسیب حاد كلیه در بیمارانی كه در بیمارستان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و به ویژه در افراد مسن شایع است.

علائم و نشانه‌های آسیب حاد کلیه در افراد متفاوت است.

  • ادرار کم
  • تورم در پاها، مچ پا و اطراف چشم
  • خستگی و بی‌حالی
  • تنگی نفس
  • گیجی
  • حالت تهوع
  • تشنج یا کُما در موارد شدید
  • درد قفسه سینه
این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «می‌خواهم زنده بمانم» قسمت ۱

در این گزارش آمده است که 0.25 درصد از افراد احتمال تجربه این آسیب را دارند. اما در میان افرادی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، این رقم به 18 درصد می‌رسد.

محققان تاکید می‌کنند که نوشیدن بیشتر قهوه با کاهش خطر ابتلا به آسیب حاد کلیوی ارتباط مستقیم دارد.

به گفته محققان، افرادی که در طول روز مقدار معینی قهوه مصرف می‌کنند، 11 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستند. همچنین افرادی که دو تا سه فنجان در روز مصرف می‌کنند، بیشترین کاهش خطر ابتلا را تجربه خواهند کرد.

سنگ کلیه دارید، قهوه نخورید

اما افرادی که سنگ کلیه دارند، باید از میزان قهوه کمتری در روز استفاده کنند و یا هفته‌ای یک تا دو بار از این نوشیدنی خوشمزه استفاده کنند. زیرا کافئینی که در قهوه وجود دارد میزان کلسیم در ادرار را افزایش می‌دهد.

اگر میزان کلسیم در این افراد افزایش پیدا کند، در نتیجه تولید سنگ هم افزایش پیدا می‌کند.

دفع سنگ و خوردشدن آن در کلیه‌ها بسیار دردآور است. کسانی که سابقه این بیماری را دارند، باید در مصرف مواد غذایی خود دقت کنند و فعالیت‌های ورزشی را فراموش نکنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا