آخرین نوشته هاپوست و مو

علت ریزش موی مردان و روش‌های درمان آن

مثبت زندگی: بیشترِ مقالاتِ مربوط به ریزش مو، درمورد خانم‌ها نوشته می‌شوند، اما آقایان نیز به‌اندازه‌ی خانم‌ها و شاید هم بیشتر از آنها با این مسئله درگیرند. ریزش موی مردان بیماری نیست، اما عواقب و اثرات منفی‌اش به‌اندازه‌ی بیماری است. ریزش مو از جذابیت افراد می‌کاهد و همین برای کاهش اعتماد به‌ نفس مردها کافی است؛ ضمنا هزینه‌های درمان ریزش مو نیز بسیار بالاست. بنابراین بهتر است قبل از امتحان‌کردن داروها و روش‌های پیشرفته‌ی پزشکی، با دانستن علل ریزش مو و روش‌های کنترل آن، از بدترشدن وضعیت‌تان جلوگیری کنید.

چرا موهایم این‌قدر کم‌پشت‌اند؟

برخلاف باورهای غلط اما متداول، شما فقط با حذف لبنیات یا کمی خوش‌شانسی، موهای ضخیم‌تر و پرتری نخواهید داشت. ریزش مو چند علت عمده دارد و اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توانید موهای ضخیم‌تری داشته باشید، باید با برخی علل اصلیِ این ریزش آشنا شوید.

سیگار

اگر بیشتر از ۲۰ نخ سیگار در روز می‌کشید، درحال‌حاضر احتمال طاس‌شدن‌تان بیشتر است، بنابراین باید فورا کاری کنید. سموم موجود در دود سیگار می‌توانند جریان خون به‌سمت فولیکول‌های موی شما را کاهش دهند و باعث نازک‌شدن مو و طاسی با الگوی مردانه شوند. بنابراین اگر فکر می‌کنید «چرا موهایم این‌قدر کم‌پشت‌اند؟» شاید سیگاری که در دست دارید، پاسخ سؤال‌تان باشد.

کمبود پروتئین

از نظر علمی ثابت شده است که کمبود پروتئین در رژیم غذایی شما می‌تواند واقعا بر موهایتان اثر منفی بگذارد. تارهای مو از فیبرهای پروتئین ساخته می‌شوند، بنابراین اگر پروتئین کافی مصرف نکنید، بدن‌تان بخش‌های دیگر را به‌جای موها در اولویت قرار خواهد داد و خب این، به‌ضرر موهایتان است.

طاسی با الگوی مردانه

طاسی با الگوی مردانه - ریزش موی مردان

این، رایج‌ترین نوع ریزش موست و معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ سال طول می‌کشد تا فرد درگیر، کاملا طاس شود. در ابتدا، مو در اطراف و بالای سر شروع به نازک‌شدن می‌کند و به‌تدریج گسترش می‌یابد. متأسفانه، هیچ راهی برای درمان این مشکل وجود ندارد، اما مدل‌های موی مختلفی برای این‌گونه افراد هست و گذشته‌ازاین می‌توان این فرایند را با انواع داروها کُند کرد.

این نوشته را از دست ندهید  مایع دستشویی یا کف دستشویی؟ کدامیک شوینده مطمئن‌تری است؟

دارو

گاهی اوقات ممکن است داروی مصرفی‌تان علت ریزش موی شما باشد. بهتر است به پزشک مراجعه کنید و درمورد داروهایتان با او صحبت کنید تا مطمئن شوید کم‌پشت‌شدن موها از عوارض جانبی آنها نیست.

استرس

استرس ممکن است یکی از عوامل عمده در ریزش مو باشد. احتمالا بارهاوبارها شنیده‌اید که استرس برای سلامت‌تان مضر است، اما استرس بر موهایتان نیز اثر می‌گذارد. بنابراین از هر فرصتی برای کاهش استرس‌تان استفاده کنید، مثلا دوش آب سرد بگیرید، به موسیقی گوش کنید و… .

بیماری یا عفونت

در برخی شرایط خاصِ بدنی، ممکن است دچار ریزش یا نازکی موها شوید. اغلب اوقات، اگر به بیماری یا عفونتی شدید دچار شوید، بدن‌تان آن‌قدر درگیر مبارزه با آن عفونت می‌شود که موهای‌تان را کاملا فراموش می‌کند. درنتیجه، موهای‌تان به‌علت کمبود مواد مغذی، نازک می‌شوند.

چگونه می‌توان روند کم‌پشت‌شدن مو را متوقف کرد؟

هیچ روش استاندارد و ثابتی برای ضخیم‌کردن موها وجود ندارد؛ ضمن اینکه جلوگیری از نازک‌شدن موها، بسیار آسان‌تر است از مصرف تعداد زیادی محصولات ضخیم‌کننده‌ی مو. درمان‌های طبیعیِ بی‌شماری برای رفع کم‌پشتی مو وجود دارد، اما ما قصد داریم آنهایی را به شما معرفی کنیم که واقعا مؤثرند، به‌علاوه‌ی چند ترفند برای آنکه موهایتان پرتر به‌نظر برسند.

مراقب خوراک‌تان باشید

اگر واقعا به‌خاطر نازک‌شدن موهایتان ناراحتید و می‌خواهید کاری کنید که سریع‌تر رشد کنند و ضخیم‌تر شوند، باید بدانید که خوردن غذاهای مناسب می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. بهتر است نگاهی به درون‌تان بیندازید و بر خوردنی‌هایتان تمرکز کنید.

افزایش میزان مصرف پروتئین، امگا ۳، آهن و ویتامین C می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد، تاآنجاکه حتی ممکن است در عرض چند ماه، متوجه تغییراتی در موهایتان شوید. همچنین می‌توانید ویتامین‌های مخصوص برای پرپشت‌شدن موها را امتحان کنید. این ویتامین‌ها واقعا به بهبود ضخامت موهایتان کمک می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  ۲۵ تکنیک برای بالا بردن اعتماد به نفس

درمان‌های ریزش مو و نیز روش رشد مجدد را به‌کار بگیرید

کراتین، یکی از بخش‌های ضروری موست و چیزی است که موهای شما را ضخیم‌تر می‌کند، اما اگر به فکر حجیم‌کردن موهایتان هستید، نمی‌توانید فقط با رساندن این ماده‌ی مغذی به بدن‌تان، منتظر رشد معجزه‌آسای آنها باشید.

اگر رشد مجدد مو به‌طور طبیعی برای شما مؤثر نبود، می‌توانید از درمان‌های رشد مجدد مو مانند Regaine کمک بگیرید. اقدام جدی دیگر، کاشت موست. این روش، کمی تهاجمی است، اما برای مقابله با کم‌پشت‌شدن موها مؤثر است. کاشت مو می‌تواند به شما موهای پرپشت طبیعی بدهد و تنها ایراد آن، هزینه‌ی بالاست.

بدن‌تان را هیدراته نگه دارید

مصرف آب کافی - ریزش مو در مردان

بسیاری از مردم، این را نمی‌دانند، اما یک‌چهارم مولکول‌های مو از آب تشکیل می‌شود. بنابراین هنگامی که آب کافی نمی‌نوشید، موهایتان آسیب می‌بینند. مقدار آب توصیه‌شده، ۸ لیوان در روز است، اما افزایش این میزان، اثر مثبت بیشتری بر موهایتان می‌گذارد.

ورزش کنید

ورزش می‌تواند تأثیر زیادی بر تمام قسمت‌های بدن شما، ازجمله موهایتان بگذارد. ورزش منظم، گردش خون را افزایش می‌دهد و جالب است بدانید که اگر گردش خون ضعیفی داشته باشید، مویتان اولین جایی است که صدمه می‌بیند.

از ابزارهای حرارتی مو استفاده نکنید

این واقعیت محض است که سشوارها، اتوها و سایر ابزارهای حرارتیِ مو می‌توانند بر موهایتان اثری منفی بگذارند. اگر می‌توانید، بهتر است به‌‌طور کامل از این ابزارها اجتناب کنید و اجازه دهید موهایتان بعد از دوش‌گرفتن، به‌طور طبیعی خشک شوند. اگر واقعا به این دستگاه‌ها نیاز دارید، از درجه‌حرارت پایین استفاده کنید. محصولات متعددی برای محافظت از موها در برابر حرارت شدید وجود دارند، بنابراین چند تا از آنها را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک برای شما مناسب است.

این نوشته را از دست ندهید  بلندترین برج‌های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

الکل مصرف نکنید

اگر درمورد پرپشت‌کردن موهایتان جدی هستید، نباید لب به الکل بزنید. الکل، مانع جذب زینک می‌شود. زینک، یکی از مواد معدنی مورد‌نیاز برای رشد و سلامت موهاست.

از موهایتان به‌درستی مراقبت کنید

همان‌طور که می‌دانید، شامپوهای مخصوص موهای نازک، از شامپوهای معمولی گران‌ترند، اما درعوض می‌توانید با استفاده از محصولاتی که تاحدممکن، طبیعی و عاری از سموم هستند، به موهایتان کمک کنید. شامپوهای بدون سولفات، از بهترین شامپوهای ضخیم‌کننده‌ی مو هستند و با مواد طبیعی‌شان به تحریک پوست سر کمک می‌کنند.

همچنین می‌توانید با روغن‌های مناسبی مانند روغن نارگیل و کرچک از موهایتان مراقبت کنید. این روغن‌ها غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و امگا۳ هستند و می‌توانند برای پوست سر و مویتان بسیار مفید باشند، به‌علاوه مجبور نیستید برای تهیه‌ی آنها پول زیادی بپردازید. این مواد طبیعی یکی از درمان‌های بسیار عالیِ خانگی برای موهای نازک‌اند، به‌شرطی‌که حوصله‌ی مخلوط‌کردن‌شان با همدیگر را داشته باشید.

چگونه با نازک‌شدن مو مقابله کنید

  • مصرف پروتئین، امگا۳، آهن و ویتامین سی را افزایش دهید تا موهای ضخیم‌تر و پرتری داشته باشید.
  • از شامپوهای مناسب موهای نازک استفاده کنید، ازجمله آنهایی که بدون سولفات‌اند.
  • مدل‌های مناسبی برای کوتاه‌کردن موهای نازک وجود دارند که می‌توانند تاحدی به پنهان‌کردن کم‌پشتی موهای‌تان کمک کنند.
  • می‌توانید از کاشت مو به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده کنید، اما بدانید که روش پرهزینه‌ای است.

سخن پایانی

با خواندن مطالب بالا، حالا باید بدانید چه چیزی ممکن است علت نازک‌شدن موهای‌تان باشد و اینکه چگونه می‌توانید با آن مبارزه کنید. نکته‌ی مهمی که باید به‌یاد داشته باشید، این است که اکثر مردان در دوره‌ای، دچار نوعی طاسی یا کم‌پشت‌شدن مو خواهند شد، بنابراین تنها نیستید.

این نوشته را از دست ندهید  گاز گرفتن لب ناشی از اضطراب را کنار بگذاریم

هیچ درمان معجزه‌واری برای پرپشت‌کردن موها وجود ندارد، اما می‌توانید از یکی از موارد بالا برای پنهان‌کردن این مشکل استفاده کنید یا مدل موی جدیدی را امتحان کنید و نقص‌هایتان را بپذیرید. تصمیم با شماست.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا