روان

فواید شطرنج برای تقویت مغز

مثبت زندگی: بازی شطرنج یک بازی برای بهبود قدرت مغز است که به بهبود مهارت‌های فکری، انتقادی و حل مساله کمک می‌کند. این بازی فعالیت مغزی پیچیده‌ای است که نیاز به تعقل، تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری بالا دارد.

طراحی بازی شطرنج به گونه‌ای است که به رشد مهارت پیش بینی و ارزیابی حرکات محاسبه شده بعدی کمک می‌کند. این بازی موجب افزایش خلاقیت و تمرکز می‌شود. در ادامه به برخی فواید بازی شطرنج اشاره می‌شود.

ورزش شطرنج به «بازی پادشاهان» معروف است. در این ورزش مغز به کار گرفته می‌شود تا حرکات حریف برای حمله پیش‌بینی شود. هرچقدر که مطالعات بیشتری درباره مغز انجام می‌شود مشخص می‌شود که اینورزش ابزاری برای تقویت توانایی‌های مغزی است.

فواید شطرنج

تقویت قدرت مغز: بازی شطرنج با به چالش کشیدن مغز، موجب تحریک رشد دندریت‌های می‌شود که مسئول ارسال سیگنال‌های مغزی به کل بدن هستند. از اینرو وجود دندریت‌های بیشتر موجب افزایش ارتباط عصبی می‌شود.

ورزش مغز: شناسایی شکل‌ها و موقعیت‌های بازی تخته‌ای به فعال سازی هر دو نیمکره مغز کمک می‌کند. از اینرو شطرنج بازها برای واکنش سریع به موقعیت‌ها در بازی، از هر دو طرف مغزشان استفاده می‌کنند.

افزایش IQ: بازی‌شطرنج موجب بهبود عملکرد کلی مغز می‌شود. این مسئله به تدریج موجب بهبود میزان IQ مغز می‌شود.

پیشگیری از بیماری آلزایمر: با افزایش سن، ورزش مغز برای توانایی روبه نزول مغز مهم است. طبق نتایج تحقیقات، افرادی که در بازی‌های فکری مهارت دارند کمتر مبتلا به آلزایمر می‌شوند.

روند بهبود سریع از سکته یا ناتوانی جسمی: شطرنج موجب بهبود مهارت‌های حرکتی می‌شود و بدین ترتیب روند بهبود از سکته یا ناتوانی تسریع می‌شود. با استفاده از مهارت‌های فکری در بازی شطرنج، توانایی‌های شناختی هم در کنار مهارت‌های حرکتی ایجاد می‌شوند.

این نوشته را از دست ندهید  آشنایی با خواص فراوان میوه خشک برای کودکان
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا